Beantwoord

Probleem met connectie WiFi-5.0


Vandaag werd een nieuwe modem geïnstalleerd met WiFi 2.4 en WiFi 5.0.
Mijn IPhone en IPad kan ik aansluiten op 5.0.
Mijn laptop ziet wel de modem 2.4 maar de 5.0 NIET.
Mijn laptop ziet wel een modem 5.0 in de buurt.
Met mijn vorige modem kon ik mijn laptop wel aansluiten op de 5.0.
De Proximus technieker kan het probleem niet oplossen, ook niet na telefonische assistentie.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Anonymous 21 June 2019, 10:35

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

31 reacties

zie je met je iPhone en/of je iPad in de lijst met gedetecteerde wifi SSID's zowel het wifi SSID wifi-2.4-xxx alsook het wifi SSID wifi-5.0-xxx van je eigen modem en dat het geen SSID is van naburige wifi signalen want als je op je bbox3 WAVE actief staat zie je maar 1 SSID namelijk met de naam wifi-2.4-xxxx.
Anders moet je eens proberen van via je bbox interface WAVE uit te zetten.
Surf hiervoor naar http;//192.168.1.1 en inloggen als User met User wachtwachtwoord dat je op een sticker van je bbox3 kunt terugvinden.

Ter bijkomende info: > https://nl.forum.proximus.be/internet-10/wat-is-wave-5-0ghz-verbinding-tijdelijk-verdwenen-47066
Op mijn iPhone en iPad zie ik beiden, op mijn laptop enkel 2.4
kun je op je laptop eens kiezen om het wifi-ssid voor 5.0 te vergeten (forget).
NB: voor OS Windows vind je dit onder "manage know networks"
done
Dit is waarschijnlijk omdat je een 802.11n adapter op je laptop. 802.11a, 802.11n en 802.11ac zijn adapters die kan werken met WiFi-5.0. Als je wilt weten welke router je hebt op je laptop:

-Druk op met het rechter muis knop op het Windows logo links van onder
-Klik op 'Apparaatbeheer'
-Zoek en klik op het pijltje naast 'Netwerkadapters'
-Zoek naar een naam dat 'Wi-Fi adapter' erin onder 'Netwerkadapters'
-Dubbelklik op de naam
-Boven zie je allemaal dingen, klik op 'Geavanceerd'
-Kijk voor 802.11a, 802.11n of 802.11ac
Als je 802.11n hebt, betekent dat je niet kunt verbinden met Wi-Fi5Ghz.

Je kan wel nog steeds verbinden met een netwerkkabbel naar 5.0.
?
TS schreef wel : Met mijn vorige modem kon ik mijn laptop wel aansluiten op de 5.0.
De nieuwe modem ondersteunt toch ook die lagere 802.11x 5.0 normen, nee... ?

Met netwerkkabel verbindt je niet met een draadloos netwerk maar met het vast LAN netwerk!
Martin,

Het adapter van Eddy op de laptop ondersteunt waarschijnlijk geen 5.0
Dan zou Eddy toch niet schrijven dat met zijn vorige modem de laptop wel kon op de 5.0!
Enfin dat besluit ik er toch uit ...
Reputatie 7
Badge +4
Ik moet Martin hierin bijtreden....
Mijn laptop ziet wel de modem 2.4 maar de 5.0 NIET.
Mijn laptop ziet wel een modem 5.0 in de buurt.
Met mijn vorige modem kon ik mijn laptop wel aansluiten op de 5.0.
De Proximus technieker kan het probleem niet oplossen, ook niet na telefonische assistentie


= netwerk 5.0 WiFi vergeten op laptop (= deleten) & opnieuw creëren
wat eventueel nog kan is dat de laptop zich in een "5.0 dode zone" bevindt (laptop iets verplaatsen om te proberen? afstand? AP met WiFi nodig?)
ik heb bij mij een verschil in stralingspatroon Bbox3 Sagem v2 en Bbox v3+ opgemerkt (maar dit kan eventueel toestel gebonden zijn)
mijn Telenet HGW draagt in ieder geval iets verder dan Px Bbox
Of de bbox3 eens van richting veranderen kan het stralingspatroon veranderen
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mijn laptop is een ASUS.
Onder Netwerkadapters vind ik
"Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network Adapter".
Onder Eigenschappen vind ik "802.11b Preamble", Waarde "Long and Short".
Toch eigenaardig dat ik #2 modems 5.0 van buren wel zie.
Mijn laptop staat trouwens slechts 1 meter van de modem.
Dan gaat er iets mis zijn met die nieuwe modem die je gekregen hebt. Best was bij de interventie deze dan ook direct nog eens vervangen, maar ik zie dat dit niet gebeurd is.
Stuur ik je een nieuwe modem op of verkies je opnieuw een techniekersbezoek?
Deze adapter ondersteunt 5.0 als ik zoek via google naar zijn specificaties!
Data Link Protocol
802.11b, 802.11g, 802.11n
Compliant Standards
802.11b, 802.11g, 802.11n

zie eens of je in zijn settings kunt kiezen voor 802.11n om te zien of het probleem dan opgelost is?

Edit: ik vindt juist via google o.a. al een gelijkaardig probleem …
https://www.experts-exchange.com/questions/28335967/How-to-change-bandwith-settings-on-wireless-network-adapter.html
802.11n is niet opgenomen in de lijst, enkel 802.11b.
Voor de installatie van een nieuwe modem heb ik liefst dat een technieker langskomt. Trouwens, de vervanging van de 2,5 jaar oude modem was naar aanleiding van storingen Proximus TV, niet ivm Internet.
Bovendien werkt sinds de installatie van de nieuwe modem mijn wireless printer niet meer. Misschien heeft dit ook te maken met hetzelfde probleem.
Op welke dagen en tijdstippen ben je meestal beschikbaar voor een techniekersbezoek?

Is de draadloze printer opnieuw geïnstalleerd geraakt na de vervanging? Best vermeld je dit dan nog even bij het volgende techniekersbezoek, dan zal hij dit voor jou instellen.
Dan begrijp ik toch niet hoe je vroeger dan wel kon verbinding maken via de 5.0 wifi band !
En je vindt ook de instelling 802.11a/b/g niet zoals aangeven in de link die ik je meegestuurd heb hier boven in mijn vorige post?


802.11n is niet opgenomen in de lijst, enkel 802.11b.
Dan begrijp ik toch niet hoe je vroeger dan wel kon verbinding maken via de 5.0 wifi band !
En je vindt ook de instelling 802.11a/b/g niet zoals aangeven in de link die ik je meegestuurd heb?


De instelling 802.11b vind ik wel, de andere NIET.
Op welke dagen en tijdstippen ben je meestal beschikbaar voor een techniekersbezoek?

Is de draadloze printer opnieuw geïnstalleerd geraakt na de vervanging? Best vermeld je dit dan nog even bij het volgende techniekersbezoek, dan zal hij dit voor jou instellen.


Volgende week kan er alle dagen een afspraak gemaakt worden.
De draadloze printer heb ik niet kunnen installeren, ik gebruik voorlopig een kabel.
Louter ter bijkomende info:
IEEE 802.11b: Werkt op 2.4 GHz , niet vaak meer gebruikt.
IEEE 802.11a: werkt in de 5 GHz band. wordt gebruikt in point-to-point verbindingen en ook in dual band n routers.
IEEE 802.11g: Werkt op 2.4 GHz.
IEEE 802.11n: Werkt zowel op 2.4 als 5 GHz.
Louter ter bijkomende info:
IEEE 802.11b: Werkt op 2.4 GHz , niet vaak meer gebruikt.
IEEE 802.11a: werkt in de 5 GHz band. wordt gebruikt in point-to-point verbindingen en ook in dual band n routers.
IEEE 802.11g: Werkt op 2.4 GHz.
IEEE 802.11n: Werkt zowel op 2.4 als 5 GHz.


Dit is in tegenspraak met WenzelR toch?
Trouwens waarom zie ik 5.0 van buren wel en mijn 5.0 niet?
je buren kunnen in hun bbox3 ,die kan default op WAVE staan, (wat ik hierboven ook al aangehaald heb ) de SSID naam veranderd hebben in 5.0 enfin ik probeer maar de reden te vinden?

vraag eens de gegevens op als volgt:
1. druk de Windows toets en R toets (tegelijkertijd in).
2. Typ: cmd
en Click Ok.
3. typ: netsh wlan show drivers
druk Enter.
4. kijk welke Radio sectie welke types ondersteund worden.

misschien moet je eens de drivers updaten voor je wifi netwerkkaart.
Het nieuwe techniekersbezoek staat ingeboekt op maandag 24/06 van 10u tot 12u30.

WAVE staat niet actief op deze lijn dus zou niet van invloed mogen zijn. Ook zien andere toestellen wel de 5.0, dus het niet uitzenden van twee SSIDs lijkt me dit al zeker niet de boosdoener.

Als de laptop vroeger wel kon verbinden met de modems 5.0 netwerk, dan moet dit nu ook lukken. Zeker met dat de laptop nog altijd andere 5.0s ziet. Vermoeden is dat het toch gewoon aan de modem ligt, maar alleen met de juiste testen, met oa nog een andere modem, kan dit met zekerheid gezegd worden.
Het nieuwe techniekersbezoek staat ingeboekt op maandag 24/06 van 10u tot 12u30.

WAVE staat niet actief op deze lijn dus zou niet van invloed mogen zijn. Ook zien andere toestellen wel de 5.0, dus het niet uitzenden van twee SSIDs lijkt me dit al zeker niet de boosdoener.

Als de laptop vroeger wel kon verbinden met de modems 5.0 netwerk, dan moet dit nu ook lukken. Zeker met dat de laptop nog altijd andere 5.0s ziet. Vermoeden is dat het toch gewoon aan de modem ligt, maar alleen met de juiste testen, met oa nog een andere modem, kan dit met zekerheid gezegd worden.



Bedankt, top service!
Wel allemaal verwarrend want zijn IPhone en IPad maakt wel verbinding op wifi 5.0. dus daaruit zou je weer kunnen besluiten dat het iets met zijn laptop moet te maken hebben ?
Het is vermoedelijk wel ergens een incompatibiliteit tussen modem en laptop, maar sinds het pas ontstaan is vanaf de nieuwe modem, ga ik er van uit dat met een ander type/nieuwe modem dit wel kan opgelost geraken.