Skip to main content
Ik gebruik een FRITZ!Box 7581 gekoppeld aan mijn BBOX3. Ik gebruik enkel de modem functionality van de BBOX3. Modem in de FRITZ!Box is uitgeschakeld; PPPoE opgezet vanuit Fritz!Box.



Nu krijg ik in bepaalde periodes gecombineerd met intense upload activiteit, een continue uitval van de internet verbinding. De FRITZ!Box event log geeft aan "internect connection cleared" "PPP timeout" (zie hieronder). Niet werkbaar.





Proximus gecontacteerd, volgens hen ligt het aan mijn FRITZ!Box.

AVM gecontacteerd, volgens hen ligt het aan Proximus. Zie antwoord hieronder.





Iemand ervaring met dit soort probleem? Of wie weet een oplossing?



Dank,



Filip.
En als je gebruik maakt van de bbox3 i.p.v. de F!B heb je dan ook die uitval,

ondertussen zou ik eens de vraag stellen op het userbase.be/forum ook waar heel veel gebruikers met F!B ervaring zitten.
Jammer genoeg leveren wij geen support op de Fritzboxen. Je kan wel gerust eens proberen met je bbox als modem+router en de resultaten delen.



Ik zie eveneens geen fout op het niveau van de modem (synchro OK), maar wel vele onderbrekingen op de PPPoE-sessies (binding NOK).
Laatste soft geïnstalleerd?

https://download.avm.de/fritzbox/

https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7581/other/fritz.os/

&

FRITZ!Box "internet connection cleared" "PPP timeout" mei 2019

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=55489
@M_016 Ja, laatste SW en ja, al gepost op userbase (juiste link gevonden). Maar geen echte oplossing, behalve het beperken van de upload op niveau van de toepassingen (Dropbox, OneDrive, ...)



@Martin Geen uitval gezien met de BBOX3, maar nog niet extensief getest.



Laatste soft geïnstalleerd?

https://download.avm.de/fritzbox/

https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7581/other/fritz.os/

&

FRITZ!Box "internet connection cleared" "PPP timeout" mei 2019

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=55489

Ik begrijp dat jullie geen support leveren op FB. Lijkt me normaal.



Ik zou beter willen begrijpen wat er juist fout loopt. AVM geeft een indicatie (PPP LC Echos) waarom het bij Proximus zou liggen. Kan iemand Proximus hier ten gronde op antwoorden?



Jammer genoeg leveren wij geen support op de Fritzboxen. Je kan wel gerust eens proberen met je bbox als modem+router en de resultaten delen.



Ik zie eveneens geen fout op het niveau van de modem (synchro OK), maar wel vele onderbrekingen op de PPPoE-sessies (binding NOK).

Dus eigenlijk zou je van de specialisten bij Proximus moeten kunnen te weten komen

of de stabiliteit van de LC-Echo-Checks aan hun kant in orde blijft,

of anders of zij deze service voor u kan uitgeschakeld worden, zodat de FRITZ! Box automatisch dan deze controlemethode niet meer gebruikt.
Ter info:

http://www.tcpipguide.com/free/t_PPPLinkControlProtocolLCP.htm

https://ppp.samba.org/pppd.html

https://forum.kitz.co.uk/index.php?topic=20125.0

lcp-echo-interval n

If this option is given, pppd will send an LCP echo-request frame to the peer every n seconds. Normally the peer should respond to the echo-request by sending an echo-reply. This option can be used with the lcp-echo-failure option to detect that the peer is no longer connected.


lcp-echo-failure n

If this option is given, pppd will presume the peer to be dead if n LCP echo-requests are sent without receiving a valid LCP echo-reply. If this happens, pppd will terminate the connection. Use of this option requires a non-zero value for the lcp-echo-interval parameter. This option can be used to enable pppd to terminate after the physical connection has been broken (e.g., the modem has hung up) in situations where no hardware modem control lines are available.




= bovenstaande zijn dus opties en dus dienen de volgende vragen te worden gesteld:

a) stelt het probleem zich al dan niet bij de Bbox3 versie xyz (en zijn deze opties daar eventueel niet gebruikt of zijn eventueel andere waardes van toepassing) = geen probleem "Px"

b) ik begrijp dat indien de 7581 geen "reply" krijgt binnen het gestelde "interval" de 7581 zelf de verbinding verbreekt: dus is het voor de gebruiker al dan niet mogelijk deze waardes op één of andere manier aan te passen = dan dient er in de richting van AVM te worden gekeken
Ik heb er geen weet van dat dergelijk probleem al ooit opgetreden is bij Prox klanten die hun whitelisted Fritzbox rechtstreeks aansluiten op de NTP i.p.v. van via de bbox, anders zou je het zo kunnen mproberen of het zich nog voordoet.
FB 7581 is niet goedgekeurd door Proximus. Zou dus lagere datasnelheid krijgen.



Ik heb er geen weet van dat dergelijk probleem al ooit opgetreden is bij Prox klanten die hun whitelisted Fritzbox rechtstreeks aansluiten op de NTP i.p.v. van via de bbox, anders zou je het zo kunnen mproberen of het zich nog voordoet.
ja, als het zo zit zou je inderdaad op een lijnsnelheid van 7 Mbps terugvallen !
@WenzelR,

Wat is de configuratie van de LC Echo Checks (lcp-echo-interval, lcp-echo-failure) aan de kant van Proximus en de instellingen in de BBOX 3?



Thx.



Ik zie eveneens geen fout op het niveau van de modem (synchro OK), maar wel vele onderbrekingen op de PPPoE-sessies (binding NOK).



Dus eigenlijk zou je van de specialisten bij Proximus moeten kunnen te weten komen

of de stabiliteit van de LC-Echo-Checks aan hun kant in orde blijft,

of anders of zij deze service voor u kan uitgeschakeld worden, zodat de FRITZ! Box automatisch dan deze controlemethode niet meer gebruikt.

Reageer