Het grote V6 decoder topic



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

749 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Voor V6 test zijn blijkbaar volgende software versies in omloop :
V6 SW versie V100R001C00B117 (jan 2018)
V6 SW versie V100R001C00B121 (feb 2018)

Als de versie momenteel op ...B117 staat, wanneer en op welke manier komt deze dan op B121 ?

Ro
Ja, zou ik ook graag weten, heb net gekeken dat ik ook nog B117 heb...

Ivm mijn aanslepend probleem van de posten vier en vier HD die samen op 4 staan, en Vijf en Vijf HD die samen op 5 staan.... blijkbaar hadden ze bij de v5 ook al deze bug in de software.
Na enkele keren telefonisch contact met de technische dienst blijkt nu dat ze de software met bug op de v6 hebben gezet ipv de software zonder bug....
@Ro, dit wordt uit veiligheid in waves gepusht door Proximus en dit gebeurt normaal gezien 's nachts, je kan dit ook proberen te forceren door een reset van de decoder uit te voeren, maar als prox de update niet actief gezet heeft op je lijn zal dit natuurlijk ook niet lukken, ik heb daarjuist eens geprobeerd te resetten na het lezen hier van je vraag, blijft op 117 staan, dus de 121 zal nog niet actief staan voor mij en is het gewoon afwachten.

@Carlke, wie weet zal dit dan in de 121 opgelost zijn! maar dat zullen we dan wel zien als we ze gepusht krijgen op de v6.
Reputatie 5
Badge +1
Martin, bedankt voor de reactie.

Toch had ik , als de Proximus medewerkers na het weekend terug actief zijn, op mijn vraag een antwoord gekregen. Als ze op hun technische pagina zetten dat in feb 2018 de versie B121 beschikbaar is, zouden ze toch ook moeten kunnen zeggen, wanneer die voor iedereen beschikbaar is en uitgerold wordt, niet ?
dat hebben ze bij mijn weten nog nooit gedaan? Die wordt ook niet voor iedereen tegelijk uitgerold maar in verschillende fases, want stel voor dat de nieuwe versie om één of andere reden nog voor een groter probleem zorgt dan staat de support telefoon rood gloeiend .... 😉
Je spreekt over "technische pagina" maar dan bedoel je waarschijnlijk deze die je vindt op het skynet blog bgctv, deze is echter niet opgemaakt door proximus zelf.
Reputatie 5
Badge +1
Martin,

mijn info komt van onderstaande bron (zou dus niet van Proximus zelf zijn ? Waar komt dan die interne info wel vandaan als ze over softwareversies hebben ? ) .

Dat werd hier bijvoorbeeld in deze post ook al meegedeeld door een ander forumlid die deze software op zijn v6 binnengekregen heeft en volgens mij krijgt hij info via verschillende bronnen, er zijn er ook die dit doorspelen aan hem, mijn pa heeft vroeger ook veel informatie doorgespeeld aan hem, hij had vroeger ook een aparte site maar deze wordt blijkbaar niet meer onderhouden.
Heb vrijdagnamiddag mijn nieuwe decoder aangekregen. Installatie verliep zonder de minste moeite alleen kreeg ik mijn afstandsbediening niet aan de praat. Bleek dat de batterijen verkeerd in het apparaatje werden gestopt . ?
Na enkele dagen heel tevreden over de verbeterde kwaliteit van het beeld. Heb tot vandaag de eco modus gebruikt maar ben nu toch overgeschakeld op de normale modus omdat het opstarten veel te lang duurt. Hopelijk kan de eco modus in de loop van de proefperiode verkort worden .
dat heb ik op mijn TV ook maar gebruik dit ook niet wegens lange opstarttijd, zal natuurlijk altijd langer duren in diepe slaap ander zouden ze geen onderscheid moeten maken tussen standby en ecco
(net zoals bij een laptop en pc met de mogelijkheden zoals: uitschakelen/shutdown, hibernate en full shutdown bv.)
Nu al een kleine week of 2 bezig met de nieuwe decoder, mijn opmerkingen:

Positief:
- Installatie verloopt vlot, geen problemen gehad
- HD beelden zien er opvallend scherper uit
- Navigatie doorheen menu’s gaat sneller dan vroeger

De mindere zaken:
- IR ontvangst is belabberd, wij gebruiken een Logitech Harmony afstandsbediening en moeten meermaals op alle knoppen drukken om een signaal door te krijgen. Aan/Uit is een ramp, we moeten bijna altijd op de knop drukken of bijna voor de decoder zitten om het toestel aan of uit te schakelen. Bluetooth is nog geen optie, daar onze Harmony dit niet ondersteunt. Eender welk ander IR-toestel in mijn setup heeft geen enkel probleem.
- Héél af en toe is de decoder z’n kluts kwijt: speelt MNM terwijl Studio Brussel geselecteerd staat; of toont in de tijdsbalk een volledig foutief programma en tijd. (Nog maar 2x voorgekomen)
- Netflix en tv-volume gelijk zetten zou wel fijn zijn (nu moet Netflix een héél stuk luider gezet worden, is altijd schrikken als we terugkeren naar de gewone tv-zenders)
- ECO modus duurt veel te lang om in te schakelen, ik wil gerust zo ecologisch mogelijk zijn; maar dit is er wat over 🙂. Ben ondertussen weer overgeschakeld naar de standaard opstart.
- Opladen van Netflix films/series gaat opmerkelijk trager. Eerste minuut van de meeste content is zelfs in lager-dan-SD-kwaliteit. Even geduld, en Netflix past zich aan naar HD. Bij de vorige decoder was dit altijd telkens meteen HD.

Algemene zaken (ook met vorige versie)
- Doorspoelen van opgenomen opnames verloopt ongelofelijk traag. Het is vrijwel onmogelijk om exact naar een punt door te spoelen, daarvoor gaat alles véél te schokkerig. Aan de verbinding zal het (denk ik) niet liggen, want Netflix kan wél vloeiend doorspoelen.
- Opgenomen opnames / Start van elke zender verloopt met vertraging. Geluid en beeld zit ongeveer 5 seconden achter, terwijl het beeld in slow-motion verloopt. Na die 5 seconden is alles gesynchroniseerd en loopt het goed. Bij HD-zenders opvallend erger dan bij de SD-varianten.
- Is er al een manier om de decoder te doen werken met een andere router (die verbonden is met de Proximus modem)? Nu zit daar een WiFi bridge (van Proximus) tussen, terwijl er netwerkbekabeling ligt (verbonden met de andere router). Deze bridge zal wellicht voor een snelheidsprobleem zorgen, daar Wifi toch trager is dan Ethernet.
- Is er al een manier om de decoder te doen werken met een andere rout

Je moet op de router Vlans enz...kunnen instellen en dan nog denk ik dat het niet zo evident is met de v6 die zich blijkbaar anders gedraagt ! maar daarvoor kun je best eens gaan rondkijken op het userbase.be/forum waar er nog zijn die achter dergelijke oplossingen aan het zoeken zijn.
Als je de router als switch gebruikt lukt dit wel ....
Reputatie 7
Badge +6
Bedankt voor de feedback!
Opgenomen opnames / Start van elke zender verloopt met vertraging. Geluid en beeld zit ongeveer 5 seconden achter, terwijl het beeld in slow-motion verloopt. Na die 5 seconden is alles gesynchroniseerd en loopt het goed. Bij HD-zenders opvallend erger dan bij de SD-varianten.

Dit is ook zo op de andere decoders en is 'normaal'. Dit komt doordat we, op de moment dat je een zender opzet of een opname, alles tegelijk moeten aanbieden en stream dus even moet opbouwen. Om je meteen beeld te geven, zal het geluid dus een beetje vertraging hebben en dan meteen synchroniseren. Gezien een HD stream meer volume is, duurt de synchronisatie dus ook iets langer.
na twee weken geduldig testen, tot ongeduld van de huisgenoten (herstarten), enkele bemerkingen (misschien reeds aan bod gekomen, maar herhaling kan geen kwaad).
Effectief het duurt verdorie lang voordat het "systeem" is opgestart. Je bent soms beter af met je vroegere radio op batterijen.
Ook reeds gemeld bij opstarten, het fameuze zwarte beeld. Wel geluid. En maar opstarten. Bijna om de twee à drie dagen.
Als je een opgenomen programma wilt bekijken en je spoelt "zeer" vlug door (4 pijltjes) en je stopt op een bepaalt punt, krijg je niet het vloeiende beeld maar wel grote bevroren pixels. En opnieuw wachten.
Bij opnames kan het zijn dat klank en beeld niet synchroon zijn. Dus opnieuw doorspoelen en dan kom je terug bij het vorige punt.
Waarom is het rode lichtje voor "opname" op de voorzijde weg? Bij de vorige decoder (V5) waren er alleen blauwe lichtjes, er was een lichtje aanwezig die niet aanfloepte en de technicus zei me toen dat dit uit eco overwegingen was! Nu "brandt" er constant een rood lichtje als de decoder uit is. Ernstige eco overwegingen! Waarom het rood lichtje niet terug invoeren zodat je weet of er een opname bezig is. Nu moet je eerst je TV aanzetten en via het menu dit te weten komen. Rare gang van zaken. Degenen die dit niet willen kunnen het misschien uitschakelen via de ecomenu.
De verbinding met MyProximus (smartphone) en TV (decoder) is niet altijd optimaal. Is het al dan niet opgenomen?
Wat mij zeker opvalt is dat het radiosignaal doorgestuurd naar een "tuner" via de sounduitgang om de 30 seconden voor een halve second uitvalt. Zeer storend.

Als positief wil ik zeker de uitmuntende beeldkwaliteit ervaren.
En zeker, het "kweken" van geduld.

[Edit ThomasP: Samengevoegd met bestaande V6 topic]
Reputatie 7
Badge +6
Hello! Tijdens nacht van 27/02 op 28/02 zal er een nieuwe update worden verstuurd naar je decoder. We raden aan je decoder in standby te laten staan.

Een aantal problemen werden opgelost, waaronder:
  • Het automatisch aanschakelen van de TV als u de decoder uit standby haalt, werkt nu ook als u uit eco-modus komt
  • Netflix issue bij het bekijken van een 4K film: het probleem met ondertitels en audio desync zou moeten opgelost zijn
  • De geldigheidsduur van een serieopname wordt nu correct weergegeven
jdepypere, ivm je afstandsbediening die niet was geleverd. Deze is afgelopen dagen reeds verzonden. Je zal deze dus spoedig ontvangen, normaal gezien morgen.

Nieuwe afstandsbediening is aangekomen en werkt prima, over bluetooth toch wat handiger dan IR. Wel een klein beetje vertraging tussen het klikken en de reactie, was ook zo met het de V5 afstandsbediening over radiogolven. Ik vermoed dat het wel ergens via software verbeterbaar is gezien de ingedrukte commando's lijken 'op te stapelen' en meestal loopt ook enkel het eerste commando significante vertraging op. Of zo lijkt het althans.

Nu ik hier toch terug zit, wat updates:
- De IR van de afstandsbediening is maar triestig. Deze is nu ingesteld om de TV te bedienen, maar ik moet heel goed mikken om de TV te laten reageren.
- Bij Netflix is het volume veel te stil.
- Netflix duurt heel lang alvorens een stream 4K bereikt. Als ik via de Netflix app op de Android TV zelf het doe zit die meteen op 4K. Ook bij het opstart-bufferen gaat het via de app veel sneller. Ik heb wel gezien dat de build van Netflix in de decoder van eind 2017 is terwijl de Netflix app in de TV zelf van 2018 is, maar kan mij niet herinneren ergens vorig jaar zo'n problemen gehad te hebben. Netwerk is hetzelfde, TV gaat rechstreeks over 5GHz terwijl de decoder over dat 5GHz AP'tje van jullie zelf gaat.
- ECO-modus duurt wel héééél lang. Zelfs de gewone modus duurt langer dan de V5C. Ik kan me niet inbeelden dat iemand dat meer dan 1 keer per week tv wilt kijken telkens zolang wil wachten.

Algemene frustraties die ik had gehoopt opgelost te zien met betere hardware maar niet zo zijn is het haperen bij het spoelen. Nu is het x aantal tellen doorspoelen en vervolgens hopen dat het op een aanvaardbare plek stopt met spoelen. Wat natuurlijk enkele minuten is na de laatste frame dat je zag tijdens het spoelen.
Reputatie 7
Badge +4
Marc, ik heb dit doorgegeven aan ons IT team. Bedankt voor de feedback. Als wij hier meer informatie over krijgen, dan laten we je dit weten. Grtjs, Charlotte.
@Martin
Ik heb het scherm niet meer gehad en ik kan het ook niet meer reproduceren.
Ook start ik de decoder niet te vaak op omdat ik vrees dat het allemaal wel eens zou kunnen
vastlopen. Het stilstaande proximus logo + grijs scherm geeft de indruk dat er geen vooruitgang geboekt wordt bij herstart.Dus ben ik dan ook een beetje geneigd om de decoder terug op te starten.... verhaal zonder einde...
Als klant weet je hier niet echt wat te doen.
Het splash screen bij het uit standby modus komen (zelfs bij niet- eco modus) is echt wel irritant. Ik kan me niet voorstellen om iedere keer de merknaam van mijn smartphone te zien voorbijkomen alvorens een bericht te beantwoorden/ effe online te gaan enz....
Ik weet het, het is maar een fractie van een seconde geduld en die heb ik wel, maar effe snel de tv aanzetten en beginnen kijken is er dus niet bij.
Grtn
Artie
Ik vraag mij ook af waarom Proximus dat het splash screen bij het uit standby modus komen nuttig vindt, iemand die dit wilt zien kan gewoon effen op de menu knop drukken en geeft het zelfde resultaat.
Dat Proximus Logo scherm komt nu bij mij niet meer op nadat ik via de instellingen / beeld gekozen heb om geen info weer te geven bij het zappen.
Ok
Dat ga ik seffens even proberen. Bedankt voor de tip!😉
@ Martin
Dat werkt niet bij mij...spijtig maar helaas
Dus je krijgt dat proximus logo scherm nog altijd iedere keer dat je de v6 opzet met de "PROXIMUS" knop van je afstandsbediening. Wel raar dat het bij mij zo niet meer opduikt van sinds ik de "info weergeven" uitgezet heb, dit is moeilijk uit te leggen!
Badge
Hallo,

Bij de installatie kon ik de huidige decoder niet verwijderen en de nieuwe niet installeren. Dit kwam omdat mijn lijnnummer niet mijn telefoonnummer is. Ik vond dit ook niet terug op het factuur (was meegedeeld door tel nr bij problemen). Best lijnnummer te vermelden op factuur of toch mogelijk maken dat lijnnummer telefoon nr is zoals het bij de meeste het geval is!

Eerst kon ik de opnames niet bekijken = opgelost met update (algemeen probleem)

Bij het verder of terug spoelen met hoge snelheid loopt de teller niet mee en bij terug starten hapert het beeld ff en is het al meermaals voorgevallen dat het geluid wegvalt (beeld loopt) voor een aantal seconden (is niet steeds het geval)

Voor de rest testen we verder

mvg,
Geert B

.
Reputatie 5
Badge +1
Voorbije nacht zou een software download geweest zijn voor de V6 .
Toch stel ik vast dat de software versie op de V6 die bij ons staat , nog steeds V6 SW versie V100R001C00B117 is. Of is dit geen indicatie dat er een beperkte software aanpassing geweest is en geen grote upgrade naar totaal nieuwe versie ?

Ro
Hey Ro dit wordt altijd in fases uitgedeeld (nooit aan iedereen gelijk) , doe anders eens een factory reset dan weet je direct of je er reeds bij behoorde of niet, anders komt dit later wel.
NB: staat er bij mij ook nog niet op zal straks ook eens een Reset doen.