Vraag

Centraliseren en bewaren van alle uitgaande mails van smartphone, iPad en webmail) op Mail-programma van Apple op iMac

  • 19 August 2019
  • 8 reacties
  • 637 Bekeken

Ons emailadres is een “belgacom.net”-adres.

Als er mails binnenkomen, kunnen we ze op de verschillende apparaten zien : iPhone, iPad, vaste computer, willekeurige computer via webmail.
Onze eigen PC thuis is een iMac. Hierop lezen we de mails via het programma “Mail” van Apple. De inkomende mails kunnen we lezen, en die worden op dat moment ook effectief op de harde schijf gezet. Dit is praktisch (bewaren van de geschiedenis). De mails worden niet gewist bij het downloaden.
De uitgaande mails vinden we echter niet allemaal op terug op onze eigen PC. De uitgaande mails die verstuurd werden via de PC staan bij “verstuurd”, dus dat is OK. Als we echter mails versturen via de webmail of via de iPhone of iPad (via de app van Proximus Mail), komen die niet op onze PC. Ze worden dus niet gesynchroniseerd/bewaard op de harde schijf. Hoe kunnen we dit verkrijgen? Wat moeten we aan de instellingen aanpassen hiervoor?

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

8 reacties

Dit is omdat je op de MAC met POP3 werkt i.p.v. van IMAP waar wel alles gesynchroniseerd wordt met de server en dus ook op ieder apparaat terug te vinden is.
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_config/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/uw-mailbox-instellen/email-instellen-op-uw-gsm-tablet-of-computer.html
> [h4]Hoe een ander mailprogramma configureren?[/h4]

Gebruik de volgende instellingen om uw mailprogramma te configureren:

  • Inkomende mailserver
  • Adres: imap.proximus.be
  • Beveiliging: SSL
  • Poort: 993
  • Verkiest u POP3 boven IMAP? Gebruik dan het adres pop.proximus.be en selecteer poort 995 met SSL-beveiliging.
  • Uitgaande mailserver
  • Adres: relay.proximus.be
  • Beveiliging: STARTTLS, TLS of SSL
  • Poort: 587
  • Authentificatie: Ja
Dag Martin, bedankt voor de snelle reactie.

Nog even het probleem : we willen de uitgaande mails die we onderweg versturen via smartphone ook centraliseren op onze PC.

De inkomende "hostnaam" is reeds imap.proximus.be. We hebben effectief alle inkomende mails op onze PC. Gen probleem dus.

De uitgaande "hostnaam" is relay.proximus.be, zoals er beschreven is in de link die je stuurde. Is er daar een mogelijkheid om IMAP in te geven? Als ik imap.proximus.be ingeef, komt er een error "controle van accountnaam of wachtwoord mislukt".
Is er een andere plaats waar ik IMAP kan ingeven voor de uitgaande mails?
Bij IMAP moet je voor uitgaande server wel degelijk relay.proximus.be gebruiken.
IMAP synchroniseert
  • uw inkomende en uitgaande e-mails
  • uw mappenstructuur
Dus uw uitgaande mails van de smartphone (indien je IMAP gebruikt) zouden dus ook moeten terug te vinden zijn op je PC in je mail client (met IMAP instelling) die je gebruikt, maar je moet in je mailclient ook alle mappen kiezen om te downloaden, bij mijn mailclient (ik gebruik thunderbird op mijn pc) kan ik bv kiezen welke mappen ik aanvink als 'subscribe', waar dus ook o.a. de 'sent' map (of hoe die ook noemt bij u) aangevinkt staat als subscribe.
Reputatie 7
Badge +3
Bijkomnde informatie vind je ook op deze link:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_config/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/uw-mailbox-instellen/email-instellen-op-uw-gsm-tablet-of-computer.html

Groeten
Geert
Beste,
Worstel hier ook mee !
Probleem zit normaal in accountinstellingen op iPad of iPhone.

Op de iPad/Iphone ga naar
Instellingen
Wachtwoorden en account
Naar uw proximus/skynet account
Onder Imap. Selecteer uw Account. (emailnaam@skynet.be >)
Naar helemaal onderaan : Geavanceerd

- Postbusintellingen
Verstuurd

Daar kan je verschillende postbussen kiezen
Op mijn iPad
Verstuurd
Op de server
….

Sent Messages

Hier moet je in principe Sent Messages onder ‘Op de Server’ aanvinken !

Maar : bij mij blijkt dit ook niet constant te werken !
Mogelijk is er een conflict in locale naamgeving (Engels-Nederlands)

Heb een workaround gevonden.
Definieer eerst in Webmail een nieuwe map onder uw imap skymap account,
Bv ‘Verstuurd van ipad’

Ga daarna terug naar uw iPad/iphone en bij opnieuw instellen van bovenstaande procedure kies dan bij ‘Verstuurd’ de map ‘Verstuurd van iPad’

Mail verstuurd van ipad/iphone zou nu ook beschikbaar moeten zijn in uw mailclient op de iMac. Deze map moet te vinden zijn onder de naam die je gegeven hebt voor uw map postbus. En dus ook uw verstuurde mails van iPad/iphone.

Weet het : normaal zou de eerste methode al moeten werken maar ook tot mijn verbazing bleek hier een probleem te zitten.
Hoop dat workaround iets kan betekenen.
Je kan met de regels(onder voorkeuren) in in de mailclient van de iMac dan eventueel nog definiëren dat de mails in ‘Verstuurd van iPad’ gekopieerd worden in een map naar keuze.

Mvg
Piet
Ik heb nu eea uitgevoerd zoals hierboven beschreven.
Bij het nakijken van de structuur van de postbussen van "Mail" vond ik (bijna volledig onderaan) een onderdeel "Belgacom" en daaronder een map "SentMail". Ik weet niet of dit er vroeger ook stond, maar ik zie dat de verstuurde mails daaronder te vinden zijn!
Ik heb die gesleept naar de map "Verstuurd" onder "Postbussen".

Maw ik heb een oplossing voor het probleem!

In elk geval hartelijk dank voor de steun!
Dank u voor de feedback.

Eerste verwarring ontstaat door naamgeving (Sent Items, Sent Mail, Verstuurd,..) die opduiken onder de accounts.
Tweede is de positie waar instellingen voor accounts en mail moeten gebeuren op iPad, iPhone (iOS). Voor mij niet de meest doorzichtige.
Soms is het zoeken in de mailclient instellingen waar je de ’sync’ van de verschillende mappen kan instellen.

Ik zelf ben gegaan voor zelfgemaakte map en dan op verschillende clients (iPad, iPhone) deze map te gebruiken. (Workaround)

Sommige mails moeten niet op mijn ipad/iphone beschikbaar zijn en die worden via regeles ingesteld op mijn iMac verplaatst naar een locale postbus ( onder “Op mijn Mac”)
Tenslotte fijn dat het gelukt is !
NB: dit gebeurt niet alleen bij iPhone en iPad hoor , ik heb dit ook met mijn samsung galaxy note waar ik google mail-app gebruik als ik bv daar een mail verstuur komt die in de map 'verzonden' terecht en dan komt hij niet op mijn laptop te voorschijn onder 'sent items 'en ook nergens anders,dus wat ik altijd al gedaan heb is op de verzonden mail even klikken op mijn smartphone van zodra ik hem verstuurd heb en kan dan kiezen voor verplaatsen naar postvak in wat ik ook doe, dan vind ik hem later terug op mijn laptop onder 'postvak in' waar ik hem dan gewoon versleep naar 'sent items'. He rare is dat ik kies om alle mappen te synchroniseren en het toch niet gebeurt ik kan trouwens op mijn laptop geen "verzonden" map kiezen om te synchroniseren alleen 'sent items', er is inderdaad blijkbaar een IMAP taalverwarring ☺️

Reageer