Skip to main content

Youtube onbruikbaar traag 's avonds als video niet in Belgacom Youtube Cache zit

• June 12, 2012
  • 8 reacties
  • 350 Bekeken

Ik zit op een 30/6 profiel met Internet Favorite Abonnement: overdag geen problemen met Youtube, zowel rechtstreeks van de Youtube servers als via de cache van Belgacom.

Eens 18 uur lukt laden van een 720P video rechstreeks van Youtube al niet meer: ik heb dan nog een snelheid van zo'n 3Mbps.

Later op de avond, na 19uur, is dit nog slechts 1 Mbps en kan je niks meer afspelen, zelfs niet meer op 480p als het nog niet in de cache van Belgacom zit.
Video's die WEL reeds in de cache zitten, cache.googlevideo.com of van een static Belgacom IP komen, kan ik altijd afspelen en lopen binnen tegen bijna 28 Mbps.

Het youtube probleem is dagelijks te reproduceren: iedere avond dezelfde miserie.
Ik vind dit echt frustrerend omdat ik nog voor een dure Internet Favorite lijn betaal ook.

Snelheden naar enkele Youtube servers op 12/6 omstreeks 21u25:

IP: 74.125.218.143 ( California, Mountain View ) - <1 Mbps
IP: 74.125.99.71 ( California, Mountain View ) - <1 Mbps
IP: 74.125.99.78 ( California, Mountain View ) - <1 Mbps

Of je nu 720P of 1080P neemt maakt niet uit: loopt voor geen meter.

Url's van Youtube video's posten om te proberen heeft geen zin aangezien ze na 1x afspelen zowiezo in de Youtube Cache zitten van belgacom.

Je kan vrij makkelijk zien of je een Youtube video aan het afspelen bent via de Belgacom Cache of direct van de Youtube servers in de USA.

Onder Windows 7:

- Start de Task Manager via ALT-CRTL-DEL
- Ga naar de Tab Performance
- Klik op Resource Monitor
- Klik in deze applicatie op de tab Network

Zo kan je al je netwerkverbindingen zien incl de snelheid en het IP.

Voor wat betreft Youtube: als je bij afspelen van een video een Static IP van Belgacom of cache.googlevideo.com ziet als bron IP dan stream je van de Belgacom Cache.

Dit probleem sleept nu al meer dan 1 maand aan.

Als jullie bij Belgacom een beetje moeite doen kan je het heel makkelijk reproduceren: iedere avond na 19 uur, probeer maar eens iets in 1080P af te spelen direct van de Youtube servers.

Hopende op een spoedige oplossing,

Nico
Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

8 reacties

• Apprentice
  • June 12, 2012
werd ook reeds gemeld op bevriend forum

ik heb ook al wel last ondervonden moet ik zeggen

dank voor de melding

mvg

• Auteur
  • Rising star
  • June 13, 2012
Ik hoop dat Belgacom eindelijk het probleem eens serieus neemt en het oplost.

Wat ben je met een abonnement zonder downloadlimiet als de grootste verbruiker van je volume, youtube, iedere avond plat ligt ?

Met gewoon wat surfen en mailen kom je nog aan geen 20GB per maand...

Volgens mij heeft Belgacom veel te weinig capaciteit naar de USA in de piekuren, ofwel lijkt het veel op traffic shaping en draaien ze Youtube dicht in de piekuren.

Vroeger werkte Youtube altijd perfect: de problemen zijn pas begonnen met de invoering van "Internet Overal" en de verhoging van de download van alle abonnementen naar 30 Mbps.

Elsa
  • June 13, 2012
Dus zoals we al lang weten " more is less " ;-)

• June 14, 2012
Beste forumgebruikers,

alvast bedankt voor het melden.

Onze ingenieurs hebben alles in het werk gesteld om hier zo snel mogelijk een oplossing voor te vinden. Gisteren zijn er acties ondernomen. Deze acties zouden een zichtbare verbetering moeten teweegbrengen. Het is wel nog mogelijk dat er vertragingen optreden. Indien dit het geval is, mogen jullie dit zeker laten weten.

Mvg

Eva van Belgacom

Elsa
  • June 14, 2012
Beste Eva ,

De in de late uren YT kijkers zullen u danbaar zijn.

Groetjes,

Elsa

• Auteur
  • Rising star
  • June 14, 2012
Beste Eva,

Gisterenavond, 13/6, kon ik inderdaad terug Youtube video's in 720P/1080P streamen. Weliswaar nog niet op volle snelheid ( rond de 11 Mbps ).

Ik hoop dat het probleem verder opgevolgd wordt door Belgacom zodat het netwerk opnieuw stabiel wordt.

Als ik nog vertragingen opmerk laat ik dit zeker weten. Ik hoop echt dat het nu opgelost is.

Vriendelijke Groeten,

Nico

• Apprentice
  • June 14, 2012
dank voor uw snelle reactie, Eva

mvg

• Auteur
  • Rising star
  • July 13, 2012
Er zijn sinds deze middag 13/7 opnieuw afspeelproblemen met youtube.

Alles uit de Belgacom Cache werkt prime, vanaf de IP's die beginnen met 74 ook zoals 74.125.100.142

Maar alle Youtube IP's die beginnen met 173 geven problemen: hier is de snelheid minder dan 2 Mbps en zo kan je niets meer afspelen.

Ik heb het probleem via deze IP's ( en waarschaanlijk nog meer uit deze IP range )

173.194.50.10

173.194.50.20

173.194.50.22

Ik hoop dat Belgacom het snel terug kan oplossen.

MvG,

Nico