Woman in Gold

  • 16 January 2016
  • 6 reacties
  • 515 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Deze film vertelt het verhaal van Maria Altman. Ze is een lid van een rijke joodse familie die in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen woont. Het is een familie die erg veel van kunst en cultuur houdt. Zij zijn dan ook in het bezit van allerlei belangrijke en waardevolle kunstwerken. Deze kunstwerken worden dan ook gestolen door de Nazi's oa het nu wereldberoemde portret van Adele Bloch-Bauer (Maria's tante) van Gustav Klimt, ook bekend als “Woman in Gold”
Maria slaagt erin om aan het Nazi regime te ontsnappen en vlucht naar de Verenigde Staten, waar zij een heel nieuw leven opbouwt.
Jaren later eind vorige eeuw na het overlijden van haar zus ontdekt Maria, dat haar zus jarenlang vruchteloos heeft geprobeerd om de schilderijen terug in familiebezit te krijgen.
Maria besluit dan deze strijd voort te zetten, met de hulp van de jonge advocaat Randy Schonberg - ook een nakomeling van gevluchte joden uit Oostenrijk. Met hem begint ze een procedureslag tegen de Oostenrijkse overheid, die een decennium geduurd heeft. Hoe het afloopt vertel ik maar even niet, maar ik vond het een prachtig verhaal, kortom een echte aanrader.
Deze film laat zien hoe je leven kan veranderen en dat je nooit zomaar mag opgeven,
Helen Mirren is subliem in de rol van Maria Altman, even vermelden dat zij ook wel één van mijn favoriete actrices is, dus misschien ben ik wat bevooroordeeld. Ook Ryan Reynolds die de rol van Randy Schonberg vertolkt zet een prachtprestatie neer.

http://www.proximustv.be/nl/film/1314490143/woman-in-gold


6 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Zit die film in Serie en Movie Pass?
Reputatie 7
Badge +6
Zit die film in Serie en Movie Pass?
Deze film zit gewoon in onze VOD bibliotheek:
http://www.proximustv.be/nl/film/1314490143/woman-in-gold
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad een mooie film, met de fantastische Helen Mirren, over de nasleep van de doorgedreven kunstroof door het Nazi regime en de soms dramatische strijd van de overlevenden en/of hun familie om hun bezit terug te krijgen.

Er zijn nog enkele films over dergelijke kunstroof gemaakt o.a. The Monuments Men met George Clooney (over het Lam Gods), maar dat is toch maar een heel oppervlakkige film daartegenover.
Reputatie 6
Badge +1
Deze film vertelt het verhaal van Maria Altman. Ze is een lid van een rijke joodse familie die in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen woont. Het is een familie die erg veel van kunst en cultuur houdt. Zij zijn dan ook in het bezit van allerlei belangrijke en waardevolle kunstwerken. Deze kunstwerken worden dan ook gestolen door de Nazi's oa het nu wereldberoemde portret van Adele Bloch-Bauer (Maria's tante) van Gustav Klimt, ook bekend als “Woman in Gold”
Maria slaagt erin om aan het Nazi regime te ontsnappen en vlucht naar de Verenigde Staten, waar zij een heel nieuw leven opbouwt.
Jaren later eind vorige eeuw na het overlijden van haar zus ontdekt Maria, dat haar zus jarenlang vruchteloos heeft geprobeerd om de schilderijen terug in familiebezit te krijgen.
Maria besluit dan deze strijd voort te zetten, met de hulp van de jonge advocaat Randy Schonberg - ook een nakomeling van gevluchte joden uit Oostenrijk. Met hem begint ze een procedureslag tegen de Oostenrijkse overheid, die een decennium geduurd heeft. Hoe het afloopt vertel ik maar even niet, maar ik vond het een prachtig verhaal, kortom een echte aanrader.
Deze film laat zien hoe je leven kan veranderen en dat je nooit zomaar mag opgeven,
Helen Mirren is subliem in de rol van Maria Altman, even vermelden dat zij ook wel één van mijn favoriete actrices is, dus misschien ben ik wat bevooroordeeld. Ook Ryan Reynolds die de rol van Randy Schonberg vertolkt zet een prachtprestatie neer.

http://www.proximustv.be/nl/film/1314490143/woman-in-gold


Ik vond het zelf een film met een zeer boeiend verhaal. Met goede acteerprestaties, een film met inhoud en meer dan de moeite waard om te bekijken. Kijken dus!
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb die film zojuist bekeken en ik moet zeggen dat het inderdaad een goede film is, het hoeft niet altijd een actiefilm à la Bruce Willis te zijn of James Bond.
Ga zeker die film bekijken wwilliamm. THX voor de tip.

Kan je vergelijken met IS in mijn ogen zoals de nazi's zijn dom wij blijven maar niet leren uit onze geschiedenis.
Hebben genoeg voorbeelden in onze geschiedenis dat wij elkaar uitmoorden voor geloof en ras.

Wij als gewone mens willen dat het veranderd maar door politiek lukt het niet, jammer.

Reageer