Beantwoord

wep of wpa

  • 14 December 2011
  • 9 reacties
  • 2979 Bekeken

Badge
Beste,

ik heb een b-box2 moeten plaatsen, vorige was philips beveiligd met wep key. (hebben nu ook belgacom tv)

Alles werkt wel goed.

de b-box2 heb ik ook met wep key beveiligd, is dit goed? En wat is wpa? is dit beter of wat is het verschil?

Kan iemand mij daar bij helpen a.u.b.


Mvg,

en dank, Peter 18474
icon

Beste antwoord door Ricy 14 December 2011, 22:09

Bekijk origineel

9 reacties

WEP is een minder sterke beveiliging die gemakkelijker kan gekraakt worden dan bij WPA en WPA2.

Zo is WPA2 weer een sterkere beveiliging dan WPA.

Nu is er nog een onduidelijkheid omtrent het gebruik van WPA of WPA2 bij de beveiliging van je BBOX2.

Sommigen krijgen soms problemen met de WPA2 beveiliging naar het schijnt!.

Dus ik zou zeggen gebruik WPA2 en moest je problemen ondervinden dan kan je nog altijd WPA gebruiken.

mvg,

ps: zie hier op mijn blog voor de instelling van je bbox beveiliging
WPA werd indertijd ontworpen om alle tekortkomingen van WEP op te vangen, WEP is onveiliger (makkelijker te hacken)

WPA2 is niet gemaakt om ontwerpfouten te verhelpen, maar alleen om het niveau van de beveiliging nog wat verder op te krikken

dus ik jou je wel aanraden WPA te gebruiken

mvg
Ter info:

Aangezien er soms problemen gemeld worden bij de beveiliging van de bbox2 met WPA2 heb ik al enkele weken geleden bij wijze van test mijn bbox2 beveiliging op WPA2 met encryptie AES ingesteld.
Tot nu toe nog geen enkel probleem ondervonden. (vroeger gebruikte ik WPA / PSK).

Wat ik ook vaststel is dat Windows 7 (vanonder recht in het bureaublad) de aanduiding geeft WPA2 PSK ipv (zoals in de bbox2 ingesteld) WPA2 AES; als je echter naar de eigenschappen gaat daat staat wel AES zoals het moet!
Badge
Beste, ricy en xenne

Bedankt voor deze informatie, maar het beveiligingswachtwoord minstens 8 karakters moet je dat zelf creeren? dit kan niet het zelfde zijn als een wep key denk ik?

Misschien eeen domme vraag maar ik ben niet zo technisch, alles moet ik langzaam uitzoeken. ben steeds content als het werkt.

Maar via deze community ben ik al zeer goed opweg geholpen waarvoor mijn beste dank!

Mvg,

Peter 18474,
Als je de settings doet in je bbox2 via http://192.168.1.1
Advanced settings
Wireless

en je kiest bvb WPA2/ passphrase / AES

Dan komt er onderaan het volkgende te staan:

Please do not use special characters or spaces. Only numbers and letters (without accents) are allowed. -The network key (passphrase) must be between 8 and 63 characters. -The network key (passphrase) is case sensitive. So please be careful when using Upper or Lower case letters.

dus je krijgt de melding dat die van 8 tot 63 tekens mag lang zijn en als je dezelde neemt van de WEP is dit ook goed.
Badge
Ja ik begrijp, maar dan gewoon, 8 karakters cijfers en letters(naar keuze) invoeren en natuurlijk ergens veilig noteren dan?

zal dit ok zijn dan?

Mvg,

Peter18474
Inderdaad dit zal ok zijn en moest je ooit het passwoord vergeten dan kan je deze ook weer wissen door een factory reset van de bbox2 te doen.

Want dan is de bbox2 wifi niet meer beveiligd en moet je dit opnieuw instellen.

PS: meer over factory reset vind je op hier op mijn blog
Badge
Hartelijk dank voor de hulp, nu begrijp ik het helemaal (was nogal onzeker)

Peter18474
Je Username en password moet je bijhouden die je onder http://192.168.1.1 / quickstart.

Want bij een factory reset heb ik ondervonden dat je die zelf moet invoeren.

Reageer