Beantwoord

welk type kabel en dergelijke heb ik nodig voor aansluiting?

  • 30 December 2015
  • 5 reacties
  • 23328 Bekeken

Onlangs is er een technieker langsgekomen voor de aansluiting van mijn internet, digitale tv en vaste lijn.
Hij kon echter niks aansluiten omdat er geen verbinding was tussen de elektriciteitskast beneden in de gang waar de proximuskabel binnen komt en mijn appartement boven op het 2e verdiep.
In overleg met mijn huisbaas mag ik een kabel leggen via de gang naar boven... alleen is de vraag... welke kabel heb ik nodig en moet ik ook een wandcontactdoos voorzien voor boven?
Ik heb een foto genomen van beneden in de elektriciteitskast... boven in mijn appartement is er helemaal niks.
Wie kan mij verder helpen aub?
icon

Beste antwoord door SteveV 30 December 2015, 11:14

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 1
Waar je een foto van hebt getrokken is het 6-polig aansluitpunt (NTP2007), hier wordt vervolgens een VDSL 2-splitter opgestoken (TF2007).


Zoals je kan zien op de afbeelding wordt de invoerkabel (van de straat) linksonder aangesloten, dit is bij u al het geval.


Met behulp van de DSL-splitter wordt dit gefilterd tot de telefoonaansluiting (groen rechtsboven) en de internetaansluiting (blauw rechtsonder).

Eerst en vooral: zeer vreemd dat ze het aansluitpunt beneden hebben gehangen, bij mijn weten wordt deze pas in het appartement zelf geplaatst en gesplitst.

Volgens mij kan u best gewoon een UTP-kabel of VVT-telefoonkabel tot in uw appartement trekken.
Vervolgens gebruikt u 1 paar draden voor de telefoon, en 1 paar voor het internet.
Natuurlijk onthouden welke kleur wat is en in uw appartement een contactdoos plaatsen met 2 RJ11 connectors.
Op de ene kan u vervolgens telefoon aftakken (en verder door het huis leggen, gewoon parallel hier aan) en de andere wordt met een RJ11-kabel verbonden met de modem.
Als je vervolgens vast internet of de decoders wilt aansluiten (met draad is nog altijd het beste) trek je een UTP-kabel vanaf je modem (of waar deze gaat komen), dit moet minstens categorie 5E of 6 zijn!!!

Nogmaals, ik denk dat het aansluitpunt normaal pas in het appartement zelf wordt geplaatst in plaats van de elektriciteitskast beneden in de gang zoals nu het geval is.
Dus als ik gewoon een UTP kabel Cat. 6 leg van beneden naar boven en het 6 polig aansluitingspunt van beneden gebruik voor boven dan zou de technieker kunnen aansluiten?
De reden dat de NTP2007 beneden is, is waarschijnlijk omdat het vroeger gewoon een huis was en nu een appartement met 2 verdiepen. De vorige huurders waren Telenetklanten en hadden dan ook geen telefoonkabel nodig.
Ik zal Jorim dit verder laten afhandelen met u,
maar hier kan je ook veel info vinden ▬► Proximus Intro Ntp2007 aansluiting
Reputatie 1
Dus als ik gewoon een UTP kabel Cat. 6 leg van beneden naar boven en het 6 polig aansluitingspunt van beneden gebruik voor boven dan zou de technieker kunnen aansluiten?
De reden dat de NTP2007 beneden is, is waarschijnlijk omdat het vroeger gewoon een huis was en nu een appartement met 2 verdiepen. De vorige huurders waren Telenetklanten en hadden dan ook geen telefoonkabel nodig.


Dat zou in principe moeten voldoen ja.
Ok. Heel erg bedankt voor de info Jorim!

Reageer