Beantwoord

Weet iemand wat voor apparaat dit is? En wat het doet?

  • 14 March 2016
  • 6 reacties
  • 1703 Bekeken

Ik heb hier een Belgacom NT1-2ab 4b3T apparaat gevonden. Ik vroeg mij af wat deze doet. En waar voor de poorten die er op zitten dient?

poorten:
-2 "INTERF. S" poorten
-1 "ADSL" poort
-1 "line" ingang (schroeven)
-1 "ab1" poort
-1 "ab2" poort





icon

Beste antwoord door Elsa 14 March 2016, 20:53

Bekijk origineel

6 reacties

Eens gegoogeld op 'nt1-2ab 4b3t' en heb hier al een uitleg gevonden :
Je moet eens een -> ISDN NT1-2ab netwerkterminator opendoen,
Je zal onmiddelijk aan de complexiteit zien dat het niet voor zelfbouw geschikt is.
Het is gewoon ongecomprimeerde digitale telefonie.
Een analoge telefoon heeft een bandbreedte van 300-3400 Hz.
Dus ruwweg 4 kHz. Als je dat sampled moet dat minimaal met 2x die frequentie dus 8 kHz. Per sample kunnen we volstaan met 256 verschillende amplitudewaarden, dus 8 bits.
in totaal wordt dat dan 8 kHz x 8bits = 64kb/s
Dit maal twee omdat er twee telefoniekanalen zijn dat wordt 128 kb/s. Het opbellen en de signalisatie verlopen via een apart kanaal van 16 kb/s dus dat wordt 144kb/s.
Het geheel wordt ingekapseld in een bitstroom met start en stopbits, pariteitbits syncbits enz..Uiteindelijk kom je aan 192kb/s. Dit binaire signaal wordt omgezet in een tertiair signaal. Dus ipv 1 en 0: 1, 0 en-1. (4b3t encoding)en op de lijn gestuurd.
Het uiteindelijke signaal heeft een bandbreedte van zo'n 90 kHz.
Het signaal dat uit een NT1 komt is nog steeds digitaal.
Uit een NT12ab komt ook een analoog signaal. Daar zit een
DAC in.
Wat valt er nog meer te vertellen? Dat je de twee onafhankelijke gelijktijdige telefoonlijnen hebt, maar dat je 8 verschillende telefoonnummers kunt definieren met de beperking van twee gelijktijdige gesprekken.
Dat je het telefoonnummer van je opbeller kunt zien voo en tijdens het gesprek.Datum, uur, beperken van uitgaande oproepen, en nog een ganse resem faciliteiten.
Maar waarom zou je dat alles met een zelfbouw willen decoderen? leg dat eens uit.
Reputatie 1
Badge
Elsa heb jij een bijjob bij Proximus?
Eerder ene bij google 🙂
Reputatie 1
Badge
Ik dacht al, ja als we u hier niet hadden zou het ook maar stilletjes zijn op het forum.
Oké, bedank. Het is wel een beetje Chinees maar ik begrijp het ongeveer. Bedankt woor uw reactie.
Het betreft hier inderdaad een terminatie punt (eindpunt van de telefoonlijn) van een digitale lijn. De NT1 die je hier vermeld had o.a. een interne filtering voor ADSL (daarom die ADSL Ready dus).
Verder heeft deze NT1 2 aansluitmogelijkheden voor telefonie:
Aan de S-Bussen hangt altijd een telefooncentrale (forumcentrale van Proximus of privé), de posities 1ab en 2ab genereren dan weer een gewone analoge lijn, waarbij je 2 verschillende nummers kan programmeren op zowel de 1ab als de 2ab.
Vooral in de beginjaren van het internet met de gekende krakende inbelmodems, waren de ISDN-lijnen erg in trek. Het was hiermee immers mogelijk om toch te surfen, maar tegelijkertijd had je nog een lijn vrij om te bellen, wat bij enkelvoudige analoge lijnen niet het geval was (bellen stond toen gelijk aan geen internet 🙂 )

Reageer