Weet iemand wat een decoder echt doet?

  • 25 April 2011
  • 8 reacties
  • 1646 Bekeken

Ik had graag een mediaportaal gemaakt van een oude pc. Om alles samen te krijgen in één menu had ik graag Belgacom TV on PC MAAR dan zit je met een extra programma en dat is blijkbaar niet verenigbaar met bvb windows media center!!

Ik vraag me dus af: Hoe ziet het signaal van de televisie-uitgang op de modem er uit? Is dat signaal universeel of gecodeerd door Belgacom zelf? Kan ik deze TV-output aansluiten op een netwerkkaart en er een decoderend programma op loslaten ipv de computer-output? (ondertussen Wifi ontvangen via een andere draadloze adapter)

Zijn er andere mogelijkheden om Belgacom TV te bekijken via windows media center/media portal?

Hopelijk krijgen we hier eindelijk een aantal antwoorden samen in de zeer beperkte informatiewereld rondom IPTV.

Alvast bedankt!!

8 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Dit is gecodeerd op een aparte VLAN. Heeft natuurlijk verschillende redenen.
Vroeger kon je met VLC de streams bekijken, maar dit kan tegenwoordig niet meer.
Reputatie 7
Badge +1
Met TVonPC opgenomen programma's zijn ook versleuteld en kunnen met geen enkele Media Player afgespeeld worden, alleen met het eigen programma op je PC. Zelfs via de decoder kan je ze niet afspelen op je TV.
@Drielander & Martosio

De reden dat dit een decoder noemt is omdat de signalen van IPTV gecompresseerd worden naar een kleiner formaat (lees gecodeerd), om daarna na ontvangst van het signaal alles terug te decoderen naar een passend signaal voor je TV toestel (Digitaal voor HDMI & Analoog voor SCART/RGB). Vandaar dan ook de voor de hand liggende naam 'decoder' neem ik aan. En nu weet je ook dus wat de decoder doet.

@Martosio

En ja zoals Drielander al zei, het signaal is niet specifiek voor de TV uitgang bedoeld, anders zou 3 stream ook niet mogelijk zijn. (de details heeft axs hierboven ook al meegedeeld)

Mvg

En nee, momenteel is het inderdaad niet mogelijk om deze data vanuit TVonPC, of vanuit de decoder af te spelen op de PC en/of andere apparaten die beschikken over Media Center/Media Portal/Vuze Media Server/etc etc. Hopelijk brengt Belgacom hier snel verandering in, zou leuk zijn om je opnames & andere media van je PC op je decoder te laten spelen/transferren en vice versa zodat je niet constant tussen je apparaten moet switchen. (Hier zijn al enkele topics over in de ideeënbus trouwens).

De decoder decodeert op twee niveaus :

1) De netwerk video stream omzetten naar een TV beeld. Dit kan ook met de VLC software of andere mediaplayers.

2) Vele van de kanalen zijn 'encrypted' (gecodeerd). De decoder (of de Belgacom PC on TV software) decodeert deze. Dit kan enkel met Belgacom software of hardware en wordt geeist door de zenders om de auteursrechten te beschermen.

Een aantal kanalen blijken niet gecodeerd te zijn en kunnen met VLC player weergegeven worden.

Google op 'VLC Belgacom TV'. Er zit zelfs een youtube filmpje bij.

Belgacom kan natuurlijk op elk moment beslissen om de niet-encrypted kanalen ook te coderen.

Eigenlijk zou Belgacom de kanalen van de zender niet mogen versleutelen want het is toch een openbare zender en die moet vrij toegangkelijk zijn voor iedereen of heb ik het dan zo verkeerd voor ?
Hangt ervan af in welk opzicht, zoals JJ .3667 al aangeeft, er zijn enkele zenders die non-encrypted zijn, waaronder waarschijnlijk dus de openbare zenders. Als ik verkeerd zit, corrigeer me dan even. Maar ik denk ergens wel dat deze zenders voor digiTV ook gecodeerd moeten zijn ivm rode knop stemmen, ooit gemist, etc aangezien dit voor bv één / Canvas ook extra inkomsten zijn. De verdere details zijn me ook niet bekend, misschien dat iemand anders hier verlichting in kan brengen.

Enlighten us please :)

Na googelen heb ik ergens gezien dat aangegeven stond dat de BGC VRT kanalen versleuteld zijn of die info klopt dat weet ik niet natuurlijk.

Het is ook zo dat het beter is dat er kanalen onversleuteld blijven want dan kan je bij problemen met bgc tv onder ander uitvissen of je decodeer defect is en

als ie defect kan je ondertussen nog via VLC op je pc naar niet versleutelde kanalen kijken indien je dat nodig vind.

Reageer