We zijn ver 2015 en zitten nog altijd op ADSL: wanneer geraakt dit eindelijk opgelost?

  • 8 December 2014
  • 62 reacties
  • 1252 Bekeken

Goeiedag,


Naar aanleiding van de commotie rond Telenet heb ik me wat zitten verdiepen in de courante downloadsnelheiden in België. Feit is dat ik nu een meer concreet beeld heb gekregen hieromtrent.


Ik weet al lang dat we nog op het zielige ADSL zitten en dat VDSL hier niet mogelijk is: ik heb hiervoor zowel http://www.lijntest.be/ als http://proximus.be/internetsnelheid gecheckt.


Onze downloadsnelheid? 3.9 Mbps.


Nu, de laatste jaren hebben we het ons niet zo erg aangetrokken. Mijn vader z'n werk betaalt de internetverbinding dus hoewel we niet zouden mogen klagen (wees gerust: dat snap ik), geraakt ons (vooral mijn) geduld stilaan op.


Daar komt nog bij dat m'n zus - die voorheen geen grootgebruiker was - in het weekend terugkeert van op kot en dan Netflix gebruikt waardoor u wel kunt verstaan dat als ik op Youtube zit en zij op Netflix, dit gewoonweg niet doenbaar is...


Hoe is het mogelijk dat Proximus zoveel berichtgeving brengt over VDSL en vectoring en DLM, terwijl er nog mensen op het oude ADSL zitten?


We hebben ver een jaar geleden eens naar de klantendienst gebeld. Ze zeiden dat we dit moeten 'aankaarten'. Nu vraag ik me toch serieus af waar we dit moeten 'aankaarten' als de 'klantendienst' het niet voor ons kan aankaarten.




Nu wens ik te weten:


- waar kaarten we dit aan?


- waar kunnen we zien wanneer de werken in het straat/de omgeving eindelijk gaan gebeuren?


Van 3 buren gaat hun router's zendbereik ver genoeg om hun SSID van hieruit te bepalen. Uit elk z'n SSID kan ik afleiden dat ze alle drie bij Telenet zitten... Om maar te zeggen: ik weet dat bepaalde straten minder voorrang krijgen als er weinig Belgacom/Proximus klanten zijn, maar uiteindelijk verwacht je toch dat elke straat uiteindelijk aan de beurt komt?


Nogmaals, we zijn ver 2015.


Ik wil uiteraard via PM het adres en Belgacom/Proximus telefoonnummer doorsturen.


Vriendelijke gefrustreerde groeten.

62 reacties

Je kan wel altijd dit eens laten navragen bij de dienst engineering in een


privé bericht aan 'Onze medewerkers' doorsturen ⚊▶ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'
Bedankt voor de snelle reactie.


Ik heb zonet een PM naar hen gestuurd.
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb dit reeds eerder gepost omdat de 'TV check' http://www.proximus.be/nl/id_cr_tvcheck/particulieren/onze-producten/televisie/beschikbaarheid-van-proximus-tv.html? sinds de overgang van Belgacom naar Proximus systematisch een foutcode geeft:


  • 'Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen'

Voor uw adres (dus regio's zonder VDSL2 én zonder ADSL TV) zit er inderdaad niets anders op dan berichtje naar 'onze medewerkers'.


  • Hopelijk is uw vraag ook een stimulans voor de programmeur(s) om de 'Online test' terug te laten werken??
Deze link heeft tot vandaag gewerkt (heb ik al verschillende keren getest) en nu niet omdat de aanpassingen gebeuren,


trouwens gebruik je beter een andere link (maar nu werkt die ook niet om dezelfde reden ) omdat de uitleg die er vroeger stond nu veel onduidellijker geworden is , je kon vroeger de de tabellen ook zien met TV mogelijkheden enz... nu niet meer.


surf naar ► internetsnelheid en klik daar op de link aangeduid ' tijdens piekuren en er buiten '


Dat zou inderdaad niet mogen. Echter werkt het hier wel nog zoals het hoort. Zonet nog eens geprobeerd:


Resultaat van de beschikbaarheidstest




Datum

08/12/2014 23:22:17



Product

Proximus TV



Lijnnummer

CENSORED




Status

Beschikbaar



Maximaal aantal tv's

2




Mogelijkheden Proximus TV




U kunt tot 2 tv's aansluiten. Hoeveel tv's wenst u aan te sluiten?





(Maar zoals u ziet staat er nergens de term 'HDTV' wat er dus op wijst dat VDSL niet voorhanden is...)






Reputatie 4
Badge +1
de link geeft foutcode voor +/- 15% van de checks.


Dus in de zogenaamde probleemregio's waar er géén Proximus TV mogelijk is (dus géén ADSL TV en ook géén VDSL2 TV).
Hij werkt nu inderdaad terug maar zoals ik zeg zijn de tabellen met het overzicht op gebied van tv mogelijkheden in functie van het aantal decoders verdwenen


Best is beide methoden gebruiken :


1ste methode: surf naar ► haalbare snelheid en klik daar op de link klik ⇒ ' HIER ' (Als HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk)


2d methode surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow en klik daar op de link aangeduid ' tijdens piekuren en er buiten '


En als er geen VDSL mogelijk blijkt te zijn (of de test fout zou zijn 'foutcode 15%) best altijd een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering


privé bericht aan 'Onze medewerkers' doorsturen ⚊▶ Onze medewerkers en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'


Reputatie 4
Badge +1
Zoals u aangeeft werken de tests uiteraard in 85% van de gevallen maar daar had/heb ik het niet over.


Ik vermoed dat asgaro zich situeert bij de 15% met foutcode die voorheen wél konden getest worden en sinds Proximus enkel terecht kunnen bij 'Onze medewerkers'
daarom dat je altijd best ook laat checken zoals aangegeven


best een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering


privé bericht aan 'Onze medewerkers' doorsturen ⚊▶ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'
Reputatie 4
Badge +1
Sorry asgaro, ik had uw check niet correct geïnterpreteerd, u situeert zich in een heel specifieke categorie van de resterende 15% zonder VDSL2.


Aangezien er bij u reeds 2 TV's mogelijk zijn via de verouderde ADSL technologie zal u op de Proximus site per definitie NOOIT vooruitzichten vinden voor upgrade naar VDSL2.

Feit is dat bewuste 15% soms plots beschikbaar zijn voor VDSL2 zonder enige voorafgaande melding.
Oef, ik verstond eerlijk gezegd niks meer van, maar nu valt alles weer op zijn pootje !-)


Ik heb wel al voorgehad dat de eerste test zegt geen HDTV en uit de tweede test kon je dan wel degelijk afleiden dat er wel VDSL2 mogelijk was en daarom die ik beide testen zoals ik hierboven al uitgelegd heb. Ook kan de test op adres als op adres verschillen geven.


Maar ik heb reeds ondertussen voor honderden mensen, ik kan de tel al lang niet meer bijhouden, die test moeten doen maar nog nooit die foutmelding van 15% waarover u het hebt meegemaakt, ik vraag mij af wat dar den de reden van is dat jij dat wel al zoveel vastgesteld heb, is dat dan regionaal of afhankelijk van via welke server je die uitvoert, 'k zou het niet weten.


Voor al de mensen die het mij al gevraagd hebben, en nog altijd vragen, doe ik eigenlijk de twee testen op adres en op telefoonnummer + nog eens de lijntest (edpnet) , dus in totaal 5 testen en als er ergens tegenspraak is dan vraag ik het via de medewerkers die het dan weer aan de specialisten vragen. Zed dan nog dat ik mijnhuiswerk niet goed doe ;-)
Zelf testen of er VDSL2 mogelijk is:


1ste manier: surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid" rel="nofollow en klik daar op de link aangeduid als: klik ⇒ ' HIER ' ; (Als HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk) ....


2de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow en klik daar op de link aangeduid als: ' tijdens piekuren en er buiten '


3de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow en klik daar op de link aangeduid als: ' ⇒ Lijntest (EdpNet) '


doe best beide testen, 1ste manier en 2de manier, zowel op bestaande klant als op nieuwe klant,

respectievelijk met opgave van telefoonnummer en met opgave van adres, want die kunnen soms verschillende resultaten geven.


Als er geen VDSL mogelijk blijkt te zijn, de test foutmelding geeft of verschillende resultaten geeft,

dan best altijd een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering, door een

privé bericht aan 'Onze medewerkers' door te sturen ⚊▶ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'
Zoals Elsa zegt, eens navragen bij de medewerkers hier of er vooruitzichten gekend zijn.


Is het antwoord negatief, dan weet je wat je te doen staat: vragen aan je vader of hij op zijn werk ook Mechelse gele abonnementen kan krijgen.
Inderdaad en dan via een zeer interessante 'groepsaankoop' terug naar Proximus duivel
Reputatie 4
Badge +1
Elsa i.v.m. ..... die test moeten doen maar nog nooit die foutmelding van 15% waarover u het hebt meegemaakt, ik vraag mij af .....


  • Zie ook uw reactie van 02 oct 2014 ik heb nog eens een adres ingevoerd en krijg : Beschikbaar-fout.jpg http://forum.proximus.be/files/ad615cad0e/Beschikbaar-fout.jpg" target="_file" title="Klik hier om de bijlage weer te geven of te downloaden. (21KB)
Ik heb bij de technische dienst ook eens navraag gedaan naar de mogelijkheden omdat ik ook op een klein profiel zit maar daar zei men me ook dat mijn lijn gemonitord wordt en zodra het mogelijk is de snelheid zal verhoogd worden zonder dat u hiervoor een verwittiging krijgt. Het enige wat je dan kan doen is regelmatig een speedtest uitvoeren.
Ja Snor, daarom zeg ik juist dat ik niet begrijp wat de reden waarom jij dat heb kunnen vast stellen van die 15 % foutmelding en ik nog nooit, ik heb niet gezegd dat het onmogelijk is dat je dit voor heb, alleen dat ik dat raar vind en mij afvraag wat dar de reden kan van zij, ik trek uw bewering niet in twijfel, mss heb je dit daaruit geconcludeerd , maar dat is dus bijlange niet wat ik bedoel en ik heel verwonderd ben dat ik dit nog niet vast gesteld heb op die honderden en meer testen die ik al moeten uitvoeren heb en 15% dan zou ik verwachten dat ik dit al zou tegengekomen zijn dat bedoel ik en juist daarom dat ik nu nog meer benieuwd ben naar de reden van onze verschillende bevindingen.


Natuurlijk spreek ik niet van de foutmeldingen die vanaf gisteren begonnen zijn, want dit was gekend bij Proximus.
Reputatie 4
Badge +1
Beste Elsa,


test eens in een paar afgelegen/landelijke dorpjes waar Proximus enkel 'vaste lijn en zwakke ADSL' aanbiedt. Daar zal u frequent de foutcode krijgen die u rapporteerde op 02 oct.


nb: in de overige 85% regio's werkt de test goed tot heel goed.



afgelegen/landelijke dorpjes



Eigenlijk mogen die van geluk spreken dat er nog een telefoon kabel ligt, want coax van Telenet zal je er dan ook wel niet vinden knipooglachduivel


Nu alle gekheid op een stokje, maar van al die mensen die mij vragen of ze van ADSL kunnen overstappen, daar heb ik het nog niet voor gehad ofwel zin er dan geen bij geweest die afgelegen woonden, maar soit als jij zegt dat je het al regelmatig voorgehad hebt dan zal dat ook wel zo zijn.
Reputatie 4
Badge +1
Gewoon ter info enkele cases uit bewuste No-Coverage regio's (+/-15%) met foutcoode:


  • 9880 Lotenhulle (Aalter), Congostraat
  • 9800 Deinze, Uilstraat
  • 1740 Ternat, Iepenlaan
  • 9750 Zingem, Weistraat
  • etc

M.i. focust Proximus zich vooral op de 85% gecoverde regio's waardoor BUG's die slechts +/-15% voorkomen helemaal niet- of slecht sporadisch behandeld worden.


Het is een strategie die alvast bijdraagt om beduidend goedkoper te blijven dan Telenet. Dus wellicht bewust (?)
Ja dat Telenet en Proximus en andere geen grote kosten zullen doen als ze niet op voorhand weten dat het achteraf zal opbrengen dat weten we natuurlijk allemaal wel want in eerste plaats kunnen ze goed rekenen.


Maar dit wil natuurlijk nog niet dat er daarom een foutmelding zou moeten komen voor die +/- 15% gevallen dat is trouwens maar data invullen in een database en meer niet, zelf al klopt die dat niet, 't moet daarom geen foutcode genereren !
edit: ter info: ik woon in 9400 Ninove.


OK, ik heb volgende 3 manieren eens gedaan, uit de post van Elsa:


Zelf testen of er VDSL2 mogelijk is:


1ste manier: surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: klik ⇒ ' HIER ' ; (Als HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk) ....


2de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: ' tijdens piekuren en er buiten '


3de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: ' ⇒ Lijntest (EdpNet) '


doe best beide testen, 1ste manier en 2de manier, zowel op bestaande klant als op nieuwe klant,

respectievelijk met opgave van telefoonnummer en met opgave van adres, want die kunnen soms verschillende resultaten geven.



Als er geen VDSL mogelijk blijkt te zijn, de test foutmelding geeft of verschillende resultaten geeft,

dan best altijd een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering, door een

privé bericht aan 'Onze medewerkers' door te sturen ⚊▶ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'





1ste manier:


- via telefoonnummer: Ik krijg de melding 2 normale (niet-HD) TV's mogelijk is.


- via adres: Hier ook de melding van 2 normale (niet-HD) TV's.


2de manier:


- via telefoonnummer: Ik krijg de foutmelding waar Snor over sprak: Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen.


- via adres: Ik krijg dezelfde foutmelding.


3de manier:


- via telefoonnummer:






- via adres:










En zonet heb ik een reactie gehad van 'Onze medewerkers' dus zij gaan het nu eens nakijken. :)

via telefoonnummer: Ik krijg de foutmelding waar Snor over sprak: Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen.



Heeft niks te maken met wat Snor zegt want de medewerkers of beter gezegd Proximus is hiervan op de hoogte zoals ik hier al gemeld heb en dit is pas vanaf gisteren dat die foutmelding komt


NB: ook de derde manier werkte gisteren niet, zijn duidelijk aanpassingen aan het doorvoeren, zal iets te maken hebben met de upload snelheden
Maar de resultaten van de verschillende manier (die voorlopig wel werkten) spreken elkaar niet tegen, en inderdaad wijst dit uit dat je geen VDSL2 aansluiting zou kunnen hebben en in dit geval was het inderdaad aangeraden van een privé bericht te sturen om de specialisten het te laten na gaan of het mogelijk is of als er eventueel op korte termijn iets zou voorzien zijn om uit te breiden !
Beste,


Hier download 2,7 Mbps en upload 407 Kbps.


Ik heb 2 klachten ingediend nu een maand geleden. U denkt toch niet dat er enige reactie komt op o.a. technische problemen en voorhistorische snelheden. Dit in tegenstelling met de facturatiedienst waar men in een minimum van tijd en correct reageert (Onlangs zelf ondervonden). Ik ben volledig op de hoogte van de zo vaak aangehaalde techniek, maar dit gaat mij niet aan; wij betalen en wensen tenminste een minimum ! Cadeaus hier en promoties daar maar bestaande klanten blijven in de kou staan !

Reageer