Wat met roaming voor Erasmus-studenten?

  • 4 September 2017
  • 3 reacties
  • 644 Bekeken

Beste,

Binnen een week vertrek ik naar Kroatië op erasmus. Ik zal 5-6 maanden in het buitenland verblijven. Nu is mijn vraag of er zeker geen tijdslimiet qua maanden staat op 'roaming like at home'? Ze konden me hier omtrent niet verder helpen langs de telefoon en in de winkel van proximus, dus ik hoop nu meer informatie te krijgen. Alvast bedankt!

3 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Hey Marthe,
Goeie vraag!
Het is zo dat de roaming richtlijn van Europa een ‘Fair Use Policy’ (redelijk gebruik) hanteert, om te vermijden dat bijvoorbeeld een klant een gsm abonnement afsluit in Roemenië (waar dat het goedkoopst is) en dan gewoon naar België komt en hier permanent belt, sms’t en surft met roaming. Dit heeft men willen vermijden.
De vraag is dan: wat is normaal gebruik en hoelang? Daar zijn niet echt strikte regels voor en de telecomproviders hebben daarin wat vrijheid.

Op deze pagina van de Europese Unie ga je al veel info kunnen terugvinden:
http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/telecoms-internet/mobile-roaming-costs/index_nl.htm

Ook interessant zijn de FAQ’s over roaming van de EU zelf, te consulteren via deze link.
Daar staat het volgende te lezen:

De algemene regel is dat zolang u thuis meer tijd doorbrengt dan in het buitenland, of u uw mobiele telefoon meer thuis gebruikt dan in het buitenland, u op uw reizen door de EU kunt roamen tegen thuistarief. Dit wordt gezien als een redelijk gebruik van roamingdiensten.
Indien dit niet het geval is, kan uw provider contact met u opnemen. De provider kan eventueel misbruik opsporen door het thuisverbruik en het roamingverbruik gedurende een periode van vier maanden met elkaar te vergelijken: indien u het grootste deel van de tijd in het buitenland doorbrengt en daar meer verbruikt dan thuis, kan hij u vragen deze situatie binnen 14 dagen te verduidelijken. Als uw roamingverbruik hoger blijft liggen dan uw thuisverbruik, kan uw provider een kleine toeslag in rekening brengen voor uw roamingverbruik. Die toeslag bedraagt maximaal 3,2cent per belminuut en 1 cent per sms. Voor data bedraagt de maximale toeslag 7,70 EUR per GB (vanaf 15 juni 2017), maar deze zal dalen tot 6 EUR per GB (vanaf 1 januari 2018), 4,50 EUR per GB (vanaf 1 januari 2019), 3,50 EUR per GB (vanaf 1 januari 2020), 3 EUR per GB (vanaf 1 januari 2021) en ten slotte 2,50 EUR per GB (vanaf 1 januari 2022).

Aangezien deze situatie vrij nieuw en recent is, heb ik geen weet van een precedent bij Proximus.
Je kunt ook de periode van 4 maanden onderbreken door bijvoorbeeld terug naar België te keren voor een korte periode. Misschien met de feestdagen?
Mijn dochter zat vorig academiejaar ook een 5-tal maanden in Italië in het kader van Erasmus, maar toen speelde de afschaffing van de roamingtarieven nog niet.
Tracht in elk geval zoveel mogelijk een wifi-verbinding te gebruiken voor je mobiel internet. Ook in Kroatie zal dat normaal gezien geen probleem zijn.
Andere tips om je kosten onder controle te houden vind je hier.

Mvg,
Wim
Beste Wim,

Eerst en vooral héél erg bedankt voor uw antwoord. Ik had inderdaad ook al veel gelezen over het 'redelijk gebruik', maar het is nergens heel duidelijk wat ze onder 'redelijk gebruik' bedoelen. Zal dan vooral mijn wifi aanzetten. Wat bellen en smsen betreft is er waarschijnlijk geen probleem? En ik veronderstel dat Proximus mij eerst wel zal contacteren moesten ze iets opmerken? Want terugkeren naar België zal niet lukken... Hopelijk geen problemen na een half jaar.
Super bedankt voor de handige tips.

Mvg,
Marthe
Reputatie 7
Badge +6
Graag gedaan Marthe.
Als het zover zou komen, zal Proximus je uiteraard contacteren, maar daarover zou ik me nog geen zorgen maken. Bellen en sms'en zal geen probleem zijn, en voor je mobiel internet kun je zoveel mogelijk wifi gebruiken.

Geniet vooral van je Erasmus avontuur, het wordt een unieke belevenis, dat was het althans voor mijn dochter.
Fijne avond nog.
Wim

Reageer