Wanneer wordt 50/6 verder uitgerold en wat zijn de voorwaarden?


Het is ondertussen al een ruimte tijd geleden dat bekend werd gemaakt dat een aantal klanten op het VDSL 50/6 profiel zouden gezet worden, wat ook gebeurd is...

Wij zitten op het 30/6 profiel en dit is voor ons eigenlijk wel voldoende (Internet Start, geen BelgacomTV) met een downspeed van rond de 21Mbps volgens speedtest sinds de upgrade van de abonnementen, maar met de steeds zwaardere internet-toepassingen van de laatste jaren is dit ook geen overbodige luxe meer (en dus meer dan terecht dat ook het basis-abonnement nu van deze snelheid kan genieten)...

Mochten de redenen waarom wij niet langer dan 5 dagen BelgacomTV gehad hebben ooit opgelost raken (zelfs op HD-zenders een vrij belabberde beeldkwaliteit, interface die kuren vertoont en een lang durende herstart van de decoder vereisen...), sluiten wij niet uit dat we dit ooit terug in huis halen, zeker wanneer analoge televisie-distributie via de kabel beëindigd wordt en Telenet geen aantrekkelijke huur-oplossing biedt om de bijkomende TV's digitaal te maken en/of de prijs van het kabelabonnement zakt...

Het is nu al nipt om met BelgacomTV 3 HD-streams tegelijk binnen te halen terwijl je met 1 computer wat rondsurft en/of matig downloadt op een 30/6 profiel, als de beeldkwaliteit verbeterd moet worden (720p is goed, maar momenteel wordt er zichtbaar te hard of toch alleszins op een slechte manier gecomprimeerd) icm de steeds zwaardere internet-toepassingen, dan zal een 30/6-profiel eigenlijk niet meer volstaan, puur omdat het TV-gedeelte bij Belgacom op dezelfde bandbreedte zit als het internet...

Wanneer zal 50/6 worden uitgerold aan alle klanten die aan de nodige voorwaarden voldoen hiervoor?
De "training margin" hier draait steeds rond de 27dB met het 30/6-profiel, dus ik zou gaan denken dat hier nog voldoende headroom op zit?

Bijkomend: Zijn er eigenlijk al testen gepland met nog hogere profielen?
Om mee te kunnen met de concurrentie (die nu al met hogere snelheden zit en bovendien weinig tot geen last heeft van vertraging wanneer er TV gekeken wordt) lijkt me dat zeker niet iets wat nog jaren kan uitgesteld worden...

Isabelle

32 reacties

Voor 50/6 moet je ook rekening houden wat je afstand is van de kabel verdeeldoos en was uw maximum attainable bit rate is. Ook die 50/6 Profiel gaat uw internsetsnelheid niet of 50 Mbit zetten


Nu hebt u 30 mbit voor internet en tv.

Bij 50 Mbit profiel hebt u 30 mbit en 20mbit voor TV streaming. Uw internet gaat er wel op vlotten maar u gaat toch nog steeds tegen een mag van 30mbit kunnen surfen.

Hier heb je ook het bewijs in fotovorm.

Thyssen Davy

Technicus BGC
en dan de speedtest nog want je kan blijkbaar geen 2 fotos tergelijke tijd in een reactie stoppen
Reputatie 5
Badge +3
Beste Isabelle, wees blij met het aangeboden VDSL2 30/6 profiel, het meerendeel van de BGC klanten moeten het tot op heden nog altijd met heel wat minder stellen, lagere profiellen, geen HD, enz... De huidige dekking van de VDSL2 technologie in Belgie: 73,1%! Ik zit ook op hetzelfde profiel als het uwe, met 2 HD TV's en internet, heb geen problemen wat snelheid betreft, de HD beeldkwaliteit is wel merkelijk beter op de Franse zenders dan op de Vlaamse zenders, dit ligt bij de zenders maar niet aan de provider.

50/6 profiel is momenteel in test, is nog niet direct voor morgen.

Mvg.
Dat begreep ik al, dat alle internet-abonnementen (momenteel) gecapt zijn op 30Mbps maximum downloadsnelheid en dat een 50/6 profiel daar geen invloed op heeft...

Maar er zijn wel verschillen wanneer er zaken naast het gewone internet gebruikt worden:
- Fon: Zou geen invloed mogen hebben op de klant, omdat die prioriteit heeft, maar bij iemand die bij wijze van spreken dag en nacht zit te downloaden zou die Fon-spot dan ook geen nut hebben, omdat er simpelweg geen bandbreedte voor beschikbaar is --> Met een 50/6 profiel kan de klant continu aan 30Mbps downloaden en kan de Fon-spot tegelijkertijd op volle kracht draaien
- BelgacomTV: Iedere stream die binnenkomt gaat af van wat de lijn kan trekken... Zit je naar een HD-programma te kijken terwijl je een ander HD-programma opneemt, dan zal je dit met een 30/6-profiel merken aan je downloadsnelheid --> Met een 50/6-profiel hetzelfde verhaal als met Fon: Downloaden aan volle 30Mbps en toch nog headroom genoeg om TV te kijken (niet genoeg om op 3 toestellen tegelijk te kijken en maximaal op te nemen, maar je hebt toch een voorsprong die je niet hebt met een 30/6 profiel)...

Het is mij zeker niet te doen om een hogere downloadsnelheid te halen, daar ben ik namelijk zeer tevreden over...

Maar wanneer Belgacom beslist om de kwaliteit van BelgacomTV te verbeteren (was voor ons dé hoofdreden om het na 5 dagen terug op te zeggen en Telenet binnen te trekken, zelfs met "maar" een HD-ready TV-toestel, dus geen overbodige luxe!), zal de bandbreedte hiervan ook nog wat stijgen.
Combineer dit met een Fon-spot die effectief bruikbaar is, en er schiet zelfs op een 30/6 profiel niet veel surfsnelheid meer over...

Massale upgrade naar 50/6 waar mogelijk en testen met een nog hoger profiel lijken me dan ook geen overbodige luxe wil Belgacom mee blijven kunnen met de concurrentie (Telenet) die sowieso reeds bevoordeeld is (tot 100Mbps download en TV kijken heeft er bovendien geen invloed op)

Isabelle
In verband met de beeldkwaliteit: dezelfde Vlaamse zenders zien er anders toch merkbaar beter uit via digitale TV via de kabel of satelliet, dus blijkbaar doet Belgacom toch iets anders dan de concurrentie!

Isabelle
De bitstream van Telenet ligt iets hoger tegenover Belgacom TV.

Nu ja eens België fibre to home heeft dan is er geen sprake meer van dat telenet beter is in downstream dan Belgacom.

Maja dit is wel nog toekomstmuziek, hoewel ik wel al een appartementcomplex vlak aan de oude markt in leuven al glasvezel in hun appartement binnenkrijgen. Dit is wel nog niet actief maar ja.


Pakt 15 jaar terug zaten we allemaal nog met een 56kBit modemke in de pc.....


Technologie veranderd constant
Allemaal goed en wel maar zijn er dan zoveel mensen die een download nodig hebben van 100 Mbps en dan nog als je dowload, hangt de snelheid toch ook af van tal van andere factoren dan alleen maar je lijnsnelheid, je bent er vet mee om met een ferrari te rijden op de autostrade waar je maar 120Km/u kan!.

groetjes,

Elsa
Op dit moment zie ik geen reden om aan 100Mbps te kunnen downloaden, of het zou puur uit luxe moeten zijn. Pakweg 10 à 15Mbps downspeed is zeker niet verkeerd, maar veel minder moet het tegenwoordig ook niet meer zijn...
Ja, vroeger zaten we met 56k modems, maar toen was er ook nog geen Facebook, Youtube, Flash, hoge resolutie afbeeldingen op websites, full-HD webcams, thuis-servers... Allemaal zaken die Jan en alleman tegenwoordig dagelijks gebruiken...

Maar bij Belgacom loopt TV over dezelfde bandbreedte als het internet en nu is er ook nog eens Fon bijgekomen. Dit laatste is wel begrensd is staat op lage prioriteit, maar wil het een beetje goed werken is het toch aan te bevelen dat er toch een beetje headroom hiervoor overblijft...

BelgacomTV trekt nu al in verhouding redelijk hard aan de lijnen, zeker bij meerdere TV's, en dan is er nog eens verbetering vatbaar aan de kwaliteit (wat er alleen maar voor zal zorgen dat het nog harder zal trekken)...

Een Ferrari is vrij zinloos om mee rond te rijden op de openbare weg, maar onze oude Saab was 20 jaar geleden een sportief machien terwijl deze nu nog maar net met het huidige verkeer mee kan, ook al heeft die een topsnelheid van 190km/u.
Ik heb het dan nog niet over onze oude Volvo diesel die in het optrekken zelfs een (weliswaar ongeladen) moderne vrachtwagen ophoudt en met een caravan er achter bij wind tegen zelfs de 90km/u niet haalt... 25 jaar geleden geen probleem: de vrachtwagens haalden bij wind tegen toen ook maar 75km/u, dus je kon mee, maar tegenwoordig zoeven ze toch allemaal tegen 89km/u voorbij en als ik zelf achter zo iemand zit, zit ik toch ook mijn stuur op te eten...

PS.: Om een of andere reden haal ik de laatste dagen maar een downspeed van 6-8Mbps. Net daarvoor was dat nog ongeveer 21-22Mbps en voor de upgrade van de formules was dit ook steeds rond de 14Mbps (cap 15Mbps)...
- Zowel draadloos als bedraad, ook met pas opgestarte computer aan pas heropgestarte Bbox2
- Zit nog steeds op 30/6 volgens de Bbox2 en ook nog steeds een Training Margin van 27dB
- Alles losgekoppeld en met de modem rechtstreeks, zonder splitter in de contactdoos helpt niets

Isabelle
In nullast (zonder dat enige streaming zoals PVR opnames, tv kijken bezig is ..) zou je inderdaad met een 30/6 profiel een speedtest via utp van ongeveer 29 Mbps moeten halen en via wifi ongeveer 21 Mbps. En per HD stream gaat daar 6,5 Mbps en voor SD stream 3 Mbps .
Dus als je naar een HD programma kijkt en bvb terzelfde tijd een HD opneemt in PVR zou je toch nog zeker 16 Mbps moeten halen.

Ben je zeker dat je nog op 30/6 zit als je kijkt op je webinterface van je modem http://192.168.1.1

groetjes,

Elsa
Badge
Ik zit nu ook op een 50/6 profiel, maar wordt dit niet gecapt naar 30/6? Omdat mijn abbonement maar max 30/6 is, of zie ik dat verkeerd.

Ik heb een speedtest gedaan, tv staat niet aan, en via wifi verbonden (4blokjes van de 5 ontvangst) en ik kom uit:

Download Speed: 17999 kbps (2249.9 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 3544 kbps (443 KB/sec transfer rate)
Latency: 26 ms

Wss met kabel haal ik wel betere snelheden.

En wat testen ze eigenlijk als ze je lijn op 50/6 zetten?
uw internet wordt afgeknepen op 30mbit, maar je kan de volledige bandbreedte gebruiken voor uw tv

maw naar tv kijken zal uw internet niet meer vertragen

snelheidtesten zijn alleen betrouwbaar als ze gedaan worden als je met kabel verbonden bent met de modem

mvg
Herman , met kabel ga je inderdaad beter resultaten bereiken.

In het kort gezegd ze testen bit-errors en als er te veel optreden gedurende een zeker tijd zullen ze je terug een stapje lager zetten bvb naar 40 en als het ddan nog niet goed is terug naar 30.

zie ook eens op ricy's blog voor meer uitleg: http://bgctv.skynetblogs.be/#dare

daar staat onderander:


Bijkomend testsysyteem voor 40 en 50 Mbps
DLM ( Dynamic Line Management )


Enerzijds is het nog altijd de DARE (het automatisch lijn meetsysyteem) die het
provisioning profiel toekent b.v.b. max 30 Mbps,
anderzijds is er een bijkomend nieuw testsysteem
die de ljnen test op het 40 of 50 Mbps profiel,
lijnen die eerder door DARE op 30 Mbps gezet werden.
Dit nieuwe testsysteem wordt op meer en meer lijnen getest
(zelfs op lijnen met lagere profielen dan de 30 Mbps) en als het resultaat
gedurende zeker tijd positief blijft wordt
de provisionering van de DARE overschreven.


en nog meer ......

Elsa
Nog steeds 30/6 profiel, Training Margin op dit moment 26.9dB, géén BelgacomTV, niets aan het downloaden of zo --> 7.xx Mbps download volgens speedtest, zowel bedraad als via wifi...

Isabelle
Reputatie 7
Badge +1
Doe eens een lijn test op het nr. 080022424, wacht 20 minuten, en doe dan nog eens een speedtest. eventueel de modem eens factory resetten. Mogelijk modem in bridged zetten i.p.v. full routed. Soms helpt dat (bij mij gisteren toch).
Zoals Xenne zegt, zal bij een 50/6Mbps profiel de volledige bandbreedte tot 30Mbps voor internet kunnen gebruik worden, wat nu enkel het geval is als je geen TV-decoder hebt opstaan.
Vraag voor Davy is of die mensen dan tot 6 HD-streams aankunnen d.w.z. 3 decoders/TV's kijken én opnmen in HD (6x 6,5 = 39Mbps of nog ca. 10Mbps over voor internet) of dat de TV-bandbreedte dan écht begrensd blijft tot 20Mbps (3 HD-streams).
Het klopt wel dat SD op Telenet iets scherper is dan bij Belgacom. Bij HD zie ik amper verschil, maar ik heb nog een 37' HD ready TV. (mijn kozijn heeft Telenet en een full HD 40').
Ben je daar zeker van want ik heb nog ergens gelezen dat bij BGC alsook bij TN SD = 576i !!

Elsa
Sinjoor, volgens mij zullen ze niet begrenzen op 20 Mbps voor TV stream dat doen ze nu trouwens ook niet het is eerder een minimum aanhouden voor Internet.

Groetjes,

Elsa
Kijk, 576i, 720p... Dat zijn allemaal mooie getalletjes, maar de compressie die er gebeurd tussen bron en TV-toestel doet ook veel aan de beeldkwaliteit --> Een half jaar geleden zagen wij toch merkbaar veel slechter beeld op de HD zenders bij BelgacomTV tegenover deze van Telenet, ook op een HD-ready TV, maar wel 42"...

Die lijntest zal ik eens doen, hopelijk helpt het...

Isabelle
Bon, en heeft het geholpen? In tegendeel!
Downloadsnelheid hangt nu nog slechts rond de 6Mbps... en volgens de modem zit ik nu op een 20/2 profiel ipv 30/6!!!

Ik krijg de indruk dat Belgacom ons zelfs graag naar de concurrentie doet stappen! (Eerst de prijs van het instap-internetabonnement verhogen tot het niveau van dat van Telenet, en nu dit...)
Reputatie 7
Badge +1
Neen niet écht Elsa. Vergelijking is moeilijk omdat ik een 37' HD ready heb, en mijn kozijn een 40' full HD. Ik vond alleen dat bv. Eurosport2 bij hem scherper was dan bij ons, maar hij zit veel dichter bij zijn 40' full HD (ca. 2m) dan wij bij onze 37' HD ready (3,5m). Het kan dus ook liggen aan het verschil in aantal pixels natuurlijk...
Het verschil is wel te merken. Mijn vriendin heeft net dezelfde tv als bij mij thuis. Zij heeft telenet. Neem nu een programma als "Zone Stad" vind ik het beeld veel beter bij telenet dan bij Belgacom. Ook vind ik de interface van telenet VEEL beter. Wel is er een verschil tussen één HD en VTM HD. Namelijk bij de VRT worden uitzendingen in 720P gedaan en bij VTM in 1080i. Ook vind ik het schrijnend hoe de uitzending van SD worden weergeven bij HD tv's. Beneden staat er nog een SD tv die ook belgacom staat en als we daar naar een normale uitzending kijken in SD dan is dit goed tot zeer goed. Neem die zelfde uitzending op een HD-tv dan lijkt het wel of je naar de kabel zit te kijken. Zeker bij voetbalmatchen.

Ook hier is mijn internetsnelheid serieus naar beneden gegaan door 1decorder erbij te nemen. Vroeger hadden we er twee. Nu hebben we er 3 decorders en zou nog 1 decorder moeten hebben (deze moet niet opnemen moet gewoon beeld geven) dan kan ik de kabel afsluiten. Tijdens de twee decorders had ik een internetsnelheid van 21mb/s wat ik goed vond (alle decorders uit). Dit kon al een beetje mee met de snelheid van Telenet. Nu als ik alle drie decorders uit doe, dan haal ik slechts een schamele 9mb/s. Dit is wel merkbaar veel trager bij surfen. Dat is exact dezelfde snelheid die ik had 2 jaar geleden voor de verhoging van internetsnelheid. En als ze alle drie opstaan dan val ik terug op 6mb/s. Ik heb een 30/6 lijn. Dit is wel een zeer trage internetverbinding dan. Ik haal bij een hotspot in Brussel-Centraal nog een sneller internet. Ik weet dat Belgacom een benadeelde positie heeft t.o.v. telenet, maar vind dat er niet veel veranderd bij Belgacom als je dit vergelijkt met Telenet. Ik denk dat sommige klanten pas binnen 10jaar een VDSL lijn tot bij hun thuis hebben. Dus ik mag nog van geluk spreken.

Niet alles is slecht bij belgacom. TV overal kan je op eendert welke WIFI gebruiken. Bij Yelo moet je iets van telenet WIFI hebben. Ook vind ik Npvr heel goed bij belgacom.
Reputatie 7
Badge +1
Elke extra-opstaande decoder neemt minstens één SD-stream bij. Dus kan je in principe met een 30/6 profiel met 1 decoder HD kijken en opnemen in PVR (2 verschillende zenders), met een 2e HD kijken en SD opnemen. Dan zit je al aan 3 x 6,5Mbps = 19,5Mbps + 3,25 SD = 22,75Mbps. Vermits je met een 30/6 profiel in praktijk meestal maar 28,5Mbps haalt blijft er dan nog 5,75Mbps voor internet over. Zelfs voor een 3e decoder is er dan geen speelruimte meer, tenzij je bij de 2e en 3e decoder de HD-functie afzet, of ook als alternatief enkel HD opneemt op de server. Maar ik denk dat het systeem geen 3 decoders met HD-functie zal aanvaarden. Met een 50/6Mbps profiel kan je wél volop voor 3 decoders met HD gaan. Je hebt dan in het ergste geval (met 3 decoders HD kijken en PVR opnemen van 6 verschillende zenders tegelijk) 39Mbps nodig zodat je dan nog ca. 10Mbps voor internet overhoudt. Maar dat is theorie, want in praktijk zal dat zelden voorkomen (6 HD-zenders? toch zeker geen nederlandstalige !). Bovendien blijft er altijd de mogelijkheid om nPVR te gebruiken. Bovendien kan het zijn dat verschillende gebruikers/decoders/TV's naar dezelfde zender kijken of ervan PVR opnemen, wat de gebruikte bandbreedte al gevoelig vermindert. Ook neemt een decoder waarop je nPVR in HD kijkt/streamt maar één stream, en een waarop je HD kijkt van een PVR-opname geen enkele (corrigeer mij als ik fout ben).
Het klopt dat er een duidelijk verschil is tussen VTM HD en VRT HD wegens het verschil in resolutie. Ik kon dat verschil al zien op de analoge kabel. Je moet daar geen full HD voor hebben. Dus Belgacom is hier zeker niet de schuldige. Bij Telenet is de TV-gids en het opnameoverzicht idd. duidelijker dan de blauwe letters op lichtblauwe achtergrond van Belgacom, maar bon, dat is kleur van Belgacom en hun strategische keuze en je leert ermee leven. Hierover zijn hier in het begin, bij de start van de nieuwe interface, ook al wat bomen opgezet.
Als je twee decoders had en in nullast een snelheid behaalde van 21 Mbps (waarschijnlijk via wifi, want anders zou je 29Mbps moeten gehaald hebben) dat is nog normaal .

Maar waarom je nu met drie decoders in nullast maar 9Mbps haalt dit is niet normaal en zou je met 1 ,2 of 3 decoders in nullast altijd het zelfde moeten halen.

Wat zeggen ze bij de Belgacom helpdesk hierop ?

PS: nullast wil zeggen geen streams, door te kijken of door op te nemen in PVR van programma's (nPVR speelt geen rol daar er niks gestreamd wordt in dit geval)

groetjes,

Elsa
Ik heb dit alreeds eens gepost hier. (voorwaarde voor aan 50/6 te voldoen topic).

Ik weet niet hoe het komt en als ik bel naar de helpdesk heb je de klassiekers. Van wij verzekeren niet die snelheid het is de maximaal dat we aangeven. Het is niet zo dat je die snelheid zeker haalt. Of je infrastructuur binnenshuis is niet optimaal. Dus laat ik het wat aanmodderen.

Over de kleuren van Belgacom is niet slecht. Bij telenet is alles volledig zwart en de balken van posten zijn grijs en wat je selecteert is geel. Het overgrote deel is NIET de kleur van telenet, enkel hetgene je selecteert is van Telenet. Als Belgacom nu bv. ook eens een zwarte achtergrond neemt en een blauwe oplichting wat je zou selecteren dan zou het overzichtelijkere zijn. Evenals ik het menu oproep is het beter om het hele scherm in te vullen voor een overzicht te hebben van wat je kan selecteren. Niet zoals nu een balkje vanonder waar je links moet drukken om door te bladeren. Het is niet zo dat ik iets verander aan mijn decorderinstellingen en dat ik dan nog aandachtig naar TV kijk.
Reputatie 7
Badge +1
Al geprobeerd in "bridged" te zetten ? Bij mij hielp dat nà installatie van mijn nieuwe decoder (nà factory reset modem). Ik had toen ook maar 9Mbps
Sinjoor, weet jij soms dat bvb bij u na een factoryreset je in full routed komt te staan en als ik dat doe dat ik in bridged sta ?

groetjes,

Elsa

Reageer