Vraag ivm nieuwe aansluiting Belgacom Internet + TV & gebruik switch

  • 13 April 2011
  • 6 reacties
  • 2407 Bekeken

Beste,

Momenteel zijn we de laatste verbouwingswerken aan het uitvoeren voordat we terug in onze woning trekken.

Deze woning was reeds 3 jaar de verbouwing aangesloten bij belgacom voor (internet) vdsl en x2 belgacom tv.

Liefst zou ik ook graag terug belgacom nemen, maar ik vrees dat we door de verbouwingen in een ambentate situatie zijn terecht gekomen.

Tijdens de verbouwingen hebben we in de volgende ruimtes ethernet aansluitingen voorzien:

Woonkamer (2x)

Bureau (2x)

Slaapkamer 1 boven (1x)

Slaapkamer 2 boven (1x)

De ethernet kabels uit deze ruimtes komen allemaal samen in de berging,die net boven de kelder is
In deze berging is echter geen telefoon aansluiting. De oude telefoonaansluiting is behouden en staat nog steeds vooraan in de bureau.

Indien we terug voor Belgacom gaan zou de B-Box2 dus ook hier moeten staan.

Alleen vraag ik mij af of het mogelijk is om de B-Box2 in de bureau te zetten en het signaal voor internet & dat voor belgacom tv te laten verdelen via een switch in de berging?

Mijn bedoeling was echt om overal netwerk en internet voorzien te hebben, maar met de huidige opzet ben ik niet zeker of dit lukt.

Als het echt moet kan ik een nieuwe telefoon aansluiting laten binnekomen via de kelder in de berging, omdat er nog een sleuf (lees put) aanwezig is voor de voordeur.

Op deze manier kan ik alles wel concentreren in de berging, maar heb ik nog 1 probleem.
Hoe kan ik een gewone telefoon aansluiten die in de woonkamer of bureau staat? kan dit bv via ethernet?

Ter info, in de berging komt ook de coax kabel binnen. Deze is ook voorzien in alle ruimtes waar televisie moet staan.

Mvg,

6 reacties

Dataverdeling via een netwerk switch zou zoizo geen probleem mogen zijn, dan stel je gewoon de BBox2 & je netwerkswitch in verbinding door een degelijke FTP-kabel te leggen, liefst met goede bemanteling, bv. Cat5e STP (Shielded Twisted Pair). Zou je moeten kunne verkrijgen in de meeste computerzaken, eventueel op bestelling of in de electriciteitsgroothandel/electronicazaak.

Een gewone telefoon aansluiten gaat normaal enkel via de splitters van Belgacom of via een bestaande RJ-10 aansluiten (het kleine telefoonstekkertje dat lijkt op een ethernetstekker maar in het klein moest je niet begrijpen wat ik daar bedoelde :p). Dus indien er een aansluiting aanwezig is voor telefoon, zou je deze in theorie kunnen gebruiken indien je de splitters juist aansluit. Telefoneren via ethernet gaat enkel via VoIP.

Hoop dat dit je een beetje verderhelpt, hou ons even op de hoogte. Moest ik ergens een foutje gemaakt hebben... correct me if I'm wrong :)

Mvg
Je hebt twee kabels voorzien tussen bureau en berging, is dus geen probleem.


Beste Sinty,

Ook ik zou de modem laten staan op het eerste contactpunt van Belgacom. Dit is het best voor een stabiel signaal te hebben (anders zitten we op een aftakking en daar kan verlies optreden). Via een algemene splitter kan je dan op gelijk welk telefoon stopcontact in huis een telefoon aansluiten via de gewone telefoonkabel (geen ethernet).

De huidige ethernet aansluitingen die u hebt mogen geen probleem zijn om zowel internet als tv aan te sluiten.

MVG,

Eva van Belgacom
Reputatie 7
Badge +1
Voor telefoon kan je vlgs. mij ook met een basisstation (in bureau) en draadloze handsets werken. Die kunnen dan ook met mekaar communiceren.Er zijn genoeg telefoonsets met meerdere handsets op de markt.

@wouter: dat schema van jouw vind ik klasse !
@wauter:

Vraagje, die switch TV in je tekening hierboven is dit een gewone ethernet switch die je kan gebruiken hiervoor?
Yep

Reageer