voor het eerst HD... ► opnemen wordt moeilijker

  • 13 March 2013
  • 28 reacties
  • 588 Bekeken

Badge
/files/e95de1aba2/TV.jpg 686x263

28 reacties













Alles hangt af van welk ADSL of VDSL2 profiel je hebt


Surf eens naar je modem webinterface:


Klik hierop → http://192.168.1.1 (bbox paswoord invoeren als er om gevraagd wordt)



of als dit niet lukt dan

http://192.168.1.1/index.cgi?user_name=user&password=LK12345DP123456

( waar je alleen LK12345DP123456 moet vervangen door

het serienummer dat je op een sticker onderaan de bbox vindt.)




en post eerst eens wat daar op die pagina staat voor we verder gaan.


(Bron: http://bgctv.skynetblogs.be/#bboxstatistics )







Groetjes, Elsa
















Indien je nog op ADSL moest zitten geef ik je volgend info mee:


  • Je kan zelf de test doen om te zien of VDSL2 al mogellijk is bij u. Je kan hem zowel doen als bestaande BGC klant door ingeven van telefoonnummer of als nieuwe klant door ingave van je adres. Doe deze test ook eens als nieuwe klant, zelf al ben je al klant, want dit kan soms beter resultaten geven.
  • Voor de beschikbaarheidstest en interpretatie van de resultaten heb ik hieronder een deel uit ricy's blog ( http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid" rel="nofollow ) gekopieerd:

Wat krijg je als resultaat bij de belgacom tv beschikbaarheidstest?

klik ☞ http://www.belgacom.be/belgacom/be-nl/pages/private/c_webcheck_tv.page" rel="nofollow" target="_blank

⚠ Best ook eens de test doen als nieuwe klant door ingave van je adres i.p.v. je Telefoonnr.,dit kan soms beter resultaat geven.

Als er staat dat HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk

en je moet hiervoor geen BGC TV hebben of afnemen.



Dan kan je één van de volgende resultaten krijgen:

• 2 tv's waarvan 1 in HD (12 / 1 profiel)

• 2 tv's waarvan 2 in HD (16,5/2 profiel)

• 3 tv's waarvan 2 in HD (20 / 2 profiel)

• 3 tv's waarvan 3 in HD (30 / 6 profiel)


( nog een eventuele alternatieve testmethode voor beschikbaarheid, klik=> http://www.lijntest.be/" rel="nofollow" target="_blank )

  • op zijn blog vind je ook alles terug wat je kan doen om te migreren naar VDSL2 indien de test de VDSL2 mogelijkheid aangeeft bij u:

surf naar: http://bgctv.skynetblogs.be/#migratie2vdsl2" rel="nofollow

  • daar staat o.a:

Sedert 01 juni

https://file:///D:/posts/f58c7cdabc" rel="nofollow

Activatiekost 50 euro is momenteel gratis.

De noodzakelijke nieuwe modem VDSL2 ontvangt u gratis in bruikleen.

Wanneer u de installatie zelf uitvoerd dient u over een installatekit

zijnde aangepast VDSL2 aansluitingspunt en VDSL2 splitter te beschikken

en deze kost sedert 01 juni 29 euro.

Een installatier door een Belgacom technicus

met inbegrip van het boven vermelde kost 99 euro


♦ Op het moment dat u bij de klantendienst op het gratis nr. 080022800


of

in een Belgacom Center uw aanvraag doet, krijgt u de activatiedatum meegedeeld,

deze krijgt u ook later nog per brief.




• Via de belgacom center krijg je de Bbox2 en de VDSL2 splitter TF-2007 en aansluitdoos NTP-2007 mee.

• via de klantendienst wordt de Bbox2 en de VDSL2 splitter TF-2007 en aansluitdoos NTP-2007 opgestuurd.

( aansluithandleiding steekt bij de BBOX2)

• De VDSL2 splitter TF-2007 en aansluitdoos NTP-2007 kosten 29 euro


♦ omtrent deze splitter vind je meer op ricy's blog

☞ http://bgctv.skynetblogs.be/#vdsl2splitterbeschrijving" rel="nofollow



alsook de link naar: http://support.nl.belgacom.be/euf/assets/pdf/install-fixed-line-ntp2007.pdf" rel="nofollow

alsook de link naar: http://community.belgacom.be/files/05a64d8aef/InstallguideVDSL2_NL.pdf" rel="nofollow




Groetjes, Elsa















@ Lieve


Je lijntest zegt wat je zou moeten hebben maar je BBOX zegt wwat je werkelijk hebt voor het ogenblik!


Daarom wou ik ook weten wat je afleest op je bbox voor:




Downstream Line Rate: ??? kbps

Upstream Line Rate: ??? kbps

Downstream Training Marge: ??,? dB



Groetjes, Elsa


















volgens je beschikbaarheidstest zou je de volgende mogelijkheid moeten hebben.

(bron : http://bgctv.skynetblogs.be/#beschikbaarheidstesttv2hd2 )






















Mogelijkheden TV

TV's: 2 waarvan in HD: 2

(16,5/2)

1e tv



Kijken

Opnemen



1 tv HD

HD

HD


Dus moet je kunnen kijken in HD en opnemen in HD op je harde schijf van de decoder (PVR)

Als je maar één decoder hebt wel te verstaan.







Groetjes, Elsa
















Inderdaad kijken en opnemen in HD zal niet werken


nPVR kan je altijd en speelt niet mee voor wat je kunt bekijken of opnemen op de decoders want nPVR wordt opgenomen op de servers van Belgacol dus wordt er geen bandbreedte ingenomen om het naar de decoder te sturen.


Probeer anders eens je tweede decoder in te stellen op SD ipv HD en probeer dan eens om op je eerste te kijken en op te nemen in HD


normaal zou dit niet werken maar je kan altijd proberen en laat eens iets weten of het lukt !?







Groetjes, Elsa
















Ja dat klopt als hij in nPVR opneemt zijn er natuurlijk geen problemen


of hij die nu programmeert in HD via de decoder tv gids of via online tv gids daar zit het probleem niet natuurlijk!


maar waar we op zoek naar zijn is de mogelijkheid om terzelfde tijd HD te kijken en HD op te nemen op de decoder


wat normaal met zijn DARE profiel niet kan en daarom had ik hem voorgesteld eens dit testje te doen omdat dit nomaal gezien met zijn DLM profiel zou moeten kunnen en volgens zijn DARE profiel natuurlijk niet. Maar de kans is klein dat BGC dit toelaat.







Groetjes, Elsa




















Liefste Lieve,


je DARE profiel is 16,5 / 2 profiel die je uit de de beschikbaarheidstest meegedeeld hebt


je DLM profiel is 20/2 die uit je modem interface gelezen hebt


Als het je interesseert surf naar http://bgctv.skynetblogs.be/#dare ☜ Surf naar (door deze link te copy/pasten in je browser)







Groetjes, Elsa



niemand weet alles maar iedereen weet wel alles beter















Lieve,


Wat je ook moet weten inv met nPVR opnames die je doet via de online TV gids dat die niet alle zenders kunnen opnemen zoals bij nPVR opname via de Decoder TV gids en ook om maar één voorbeeld te noemen kan je online niet 2BE HD opnemen (wel 2BE SD) via online Gids en wel via Decoder TV gids.







Groetjes, Elsa


De volgende zenders kunnen op afstand worden opgenomen:


NL: Een - Can/Ket - VTM - 2BE - VT4 - VijfTV - Vitaya - CartnN - Een HD - Een - Can/Ket HD - Can/Ket + - VTM HD FR: La Une - La Deux - RTL - Club RTL - Plug RTL - TF1 - France2 - France3 - AB3 - CartnF - La Une HD - La Deux HD – RTL HD - France2 HD - TF1 HD




















Computerken,


Bij u lukt dat wel zeg je,


maar je hebt waarschijnlijk een ander profiel dan bij Lieve die 16,5/2 heeft of niet ?.


want dit is juist interessant om weten.







Groetjes, Elsa



niemand weet alles maar iedereen weet wel alles beter



















Lieve ,


bedankt voor de info is zeker interessant om weten want vroeger ging dit niet met je profiel blijkbaar heeft Belgacom de filosofie aangepast met de DLM.


Opmerking:


nu ik nader nadenk zijn we er nog niet : je zegt ik kon twee HD 's opnemen maar dat zal wel één in PVR zijn en de tweede in nPVR en dan nog een aan het bekijken maar mss dezelfde die je aan het opnemen was !!


Eigenlijk zou je de test als volgt moeten doen één programma in HD opnemen in PVR bvb EEN-Journaal in HD

en dan terzelfde tijd kijken naar VTM-Nieuws in HD.


Als je nog zin hebt natuurlijk om dit te doen voor mij !-)







Groetjes, Elsa



niemand weet alles maar iedereen weet wel alles beter



Reputatie 7
Badge +1


Wat PVR en wat nPVR is, kan je zien in de lijst van opgenomen programma's. Bij nPVR staat onder de bitmapfoto linksboven 30d.



Ook niet vergeten dat het verplaatsen van zenders voor alle decoders op je lijn geldt, vermits die instellingen op de server gebeuren.



Met 2 HD-streams voor de HD-decoder en één SD-stream voor de SD-decoder kom je aan ca. 16Mbps, wat écht wél de limiet benadert, omdat eer wel altijd genoeg voor internet gereserveerd wordt. De DTM is met 9,8dB ook aan de lage kant...Als die 2e (SD)decoder volledig afstaat en je die niet gelijktijdig gebruikt met de HD-decoder kan je met die laatste moeiteloos 2 HD-streams (HD kijken en PVR opnemen van andere HD-zender) gebruiken.



Reputatie 7
Badge +1


Elsa, misschien is je ketting er afgelopen...wink Mij is het ook niet écht duidelijk of ze voor elke op je lijn geregistreerde decoder streams voorbehouden en in welke rangorde die dan HD krijgen. Maar als een decoder in standby staat, worden er wél updates van de TV-gids doorgestuurd 's nachts en kort na de middag. Dus is er wél een permanente connectie met het TV-netwerk. Als je dus met een beperkte lijncapaciteit zit, kan je beter op één decoder HD deactiveren, en in het uiterste geval die ook nog eens zonder stroom zetten bij niet-gebruik. Bij 16,5/2 (door de DARE op 20/2 gezet?) zit je met 2 HD-streams + 1 SD-stream op decoder 2 (live kijken, of nPVR kijken, maar niet in HD) toch al aan ca. 16 Mbps en laat dus in het beste geval nog 4Mbps voor internet. Ik weet niet of de DARE slechts 4Mbps voor internet accepteert...Ingeval van 25/2 wél natuurlijk, maar is dat altijd stabiel 25/2 vanuit een 16,5/2 profiel? of kan dat variëren? Ik wil het wél weten al heb ik 50/6.



Nog een vraagje: kan je met 2 HD-streams actief op decoder 1; ook nog eens een nPVR-programma in HD opgenomen op decoder 2 als die zijn HD-functie afstaat? of zelfs als decoder 1 maar één HD-stream gebruikt? nPVR-opnames staan nl. op alle decoders in de afspeellijst. Dit zou nl. ook een deel van de afspeelproblemen kunnen verklaren. Ik denk maar hardop na hé. graag even meedenken....wink

Reputatie 7
Badge +1


Elsa: dat klopt volledig met mijn denklijn hierboven, maar de vraag was eigenlijk o.a. wat gebeurt met nPVR-opnames van een HD-zender, die je ofwel online, ofwel van een HD geactiveerde decoder hebt geprogrammeerd (op een niet-HD geactiveerde zie je toch geen HD-zenders in de TV-gids) en die toch in de opnamelijst van beide decoders staan. Zijn die dan op de niet HD-geactiveerde decoder dan gewoon niet afspeelbaar? of worden ze in SD afgespeeld? Dat laatste klinkt onwaarschijnlijk omdat ze op een HD-zender werden geprogrammeerd (ander zendernr. dan de SD-versie).



Je vraag over HD-streams bij lijnen die door de DARE van 16,5/2 naar 20/2 of zelfs 25/2 gepusht worden, is mij niet duidelijk; die verhoging van capaciteit heeft toch tot doel om meer streams, dus ook meer HD-streams beschikbaar te stellen. Dus zouden die toch meer moeten aankunnen dan hun 16.5/2 basisprofiel? Dus verwacht ik toch minstens 2 HD-streams op 1 decoder (13Mbps). Met 20/2 zou de DARE misschien problemem geven met streaming op een 2e decoder samen met 2 HD-streams op de 1e decoder, maar met 25/2 toch eigenlijk niet?



Je idee over het zonder stroom zetten is m.i. correct. De stroomloze decoder blijft inderdaad op je lijn in het TV-netwerk geregistreerd; maar wat het effect is op het aantal en het type beschikbare streams is, is me niet duidelijk.Wordt daar een volle 3 of 6.5Mbps voor vrijgehouden?

Reputatie 7
Badge +1


Lieve, je opnamecapaciteit in nPVR is inderdaad niet beperkt wat HD of SD betreft. Maar van HD-zenders geprogrammeerde opnames, kan je die afspelen op een niet HD geactiveerde decoder?























op een niet-HD geactiveerde zie je toch geen HD-zenders in de TV-gids) en die toch in de opnamelijst van beide decoders staan. Zijn die dan op de niet HD-geactiveerde decoder dan gewoon niet afspeelbaar






Ik zou denken dat die inderdaad niet afspeelbaar zijn en als je het wenst dat je dan je op deze decoder eerst via systeeminstellingen de HD moet deblokkeren.

Maar ik ga er mijn handen niet voor in het vuur steken ! Spijtig dat ik geen twee decoders heb want anders zouden we direct weten hoe de steel in de vork zit .


Ik heb van iemand van belgacom het volgende antwoord gehad dat de DLM niks verandert aan je TV stream mogelijkheden en dat alles wat er bij, komt door de DLM voor het Internetten is !




Groetjes, Elsa



niemand weet alles maar iedereen weet wel alles beter





















Ik ben nog eens gaan spieken op ricy's blog onder : http://bgctv.skynetblogs.be/#dare


daar onderaan staat :



De DLM snelheidsverhoging komt alleen ten goede aan de internet bandbreedte.














Groetjes, Elsa



niemand weet alles maar iedereen weet wel alles beter



Reputatie 7
Badge +1


Ja Elsa, bedankt, dat is duidelijk genoeg, alhoewel... Op Ricy's blog staat inderdaad wél












VDSL2 ♥




16.5/2 Mbps




2xHD (was 1xHD 1xSD)




De 30/2, 25/2 en 20/2 profielen krijgen dus TV volgens de 20/2 regel.
De 25/2, 20/2 en 16,5/2 profielen krijgen dus TV volgens de 16,5/2 regel.
De DLM snelheidsverhoging komt alleen ten goede aan de internet bandbreedte.

maar reserveren ze dan maar evenveel bandbreedte van die 16,5/2 voor internet? Duidelijk niet, want 2 x HD is 13Mbps voor TV (maar 3,5Mbps over voor internet), wat vroeger dus maar 1xHD en 1x SD was of 9,5 Mbps (7Mbps over voor internet), Dus gaat er dus toch 3,5Mbps méér naar TV? Maar zelfs dan wordt het met 2 decoders waarvan één in SD nog krap als je PVR in HD wilt opnemen...Je kunt dan eventueel wél op de primaire HD-decoder HD live kijken en op de 2e decoder ook, of zelfs een HD-opname in nPVR bekijken als je die 2e tijdelijk terug op HD zet. Alleen bij gelijktijdige opname in HD en live lijken in HD naar een andere HD-zender op één decoder geeft problemen voor de 2e decoder. Ik kan het helaas ook niet uittesten want ik heb geen 2e decoder en een 50/6 profiel met reservering van 20Mbps voor TV. Bij dat laatste heb ik de bedenking op ze bij een 50/6 profiel ook méér bandbreedte voor TV ter beschikking stellen...m.a.w. of ze aan de 30Mbps voor internet raken, (zoals bij 30Mbps niet anders kan) of dat ze TV écht beperken tot die gereserveerde 20Mbps..


Een punthoofd krijg je ervan !!
Reputatie 7
Badge +1


De theorie, dat nPVR-opnames in HD niet afspeelbaar zijn op een niet HD-geactiveerde decoder werd dus in praktijk bevestigd, waarvoor dank Lieve. Een vraag nog aan Lieve: kan je, als er tegelijk op de HD-decoder een PVR-HD-opname loopt, en je daar ook op een andere HD-zender live kijkt (je dus 2 HD-streams gebruikt) ook nog SD kijken op de 2e TV-decoder? want bij 16,5/2 staat er: bandbreedte verhoogd naar 2x HD i.p.v. 1 x HD + 1 xSD. Indien ja, dan hebben ze toch de volle originele bandbreedte van 16,5/2 voor TYV gereserveerd...(6,5+6,5+3 = 16).

















Dat zal niet het geval zijn volgens mij want bgc geeft zelf het volgende op
















TV's: 2 waarvan in HD: 2|








1e tv |


kijken |opnemen|



2de tv


kijken |opnemen





















1 tv HD + 1 tv niet-HD |






HD






niet-HD |






niet-HD












2 tv's niet-HD

niet-HD

niet-HD |

niet-HD

niet-HD



Groetjes, Elsa


niemand weet alles maar iedereen weet wel alles beter






















Sinjoor je zegt 'verhoogd naar 2x HD i.p.v. 1 x HD + 1 xSD'


het is verhoogd sinds de bandbreedte voor HD en SD naar beneden gegaan is naar 6 en 3,5 zoals ik hierboven al aangehaald heb.


Dit is wat ricy' bedoelt in zijn tabel.

want vroeger stond daar de oude tabel en sinds de nieuwe er staat heeft hij dit zo geformuleerd

want dan zou hij zijn eigen tegenspreken als hij dan ook zegt

de bijkomend bandbreedte gaat naar Internet en niet naar TV !







Groetjes, Elsa



niemand weet alles maar iedereen weet wel alles beter



Reputatie 7
Badge +1


OK Elsa, dat klopt inderdaad. Ik vroeg het me alleen af, maar het zal dus inderdaad wel niet kunnen. De motivatie om alles voor internet te gebruiken zal wel ergens vandaan komen natuurlijk. Allicht is de vraag naar meer internet-bandbreedte groter dan die naar meer en kwaliteitsvollere TV-bandbreedte...Zal wel aan de grote downloaders liggen, waar men ook de hele politiek van 'onbeperkt downloadvolume' heeft voor ingevoerd.

















Inderdaad Sinjoor,


ik denk ook dat dit wellicht de reden zal zijn die je aanhaalt


maar samen geraken we er tenslotte wel aan uit hé


en als Lieve dit nu nu in de praktijk kan bevestigen dan is ons punthoofd toch al wat kleiner ;-)


Aleen blijf ik nog met de vraag zitten wat er juist gebeurd als je de tweede decoder afzet !? of die band breedte naar de eerste gaat


en dit zou Lieve ook kunnen proberen als ze de tweede decoder bvb spanningsloos zet of ze dan ook kan kijken naar een HD programma terwijl ze een ander HD programma opneemt in PVR (dus geen nPVR 30 dagen) en dit eens herhalen als ze de tweede decoder in standby laat staan of dit ook lukt om dan ook kan kijken naar een HD programma te bekijken terwijl ze een ander HD programma opneemt in PVR (en natuurlijk mag er op de tweede decoder die in standby staat geen PVR aan het opnemen zijn)


Ik denk dat Lieve ons gezaag op den duur gaat beu worden ;-))





Groetjes, Elsa


niemand weet alles maar iedereen weet wel alles beter



Reputatie 7
Badge +1


versta ons a.u.b. niet verkeerde hé Lieve. Wij waren hier om jou te helpen, niet omgekeerd. neem gerust je tijd.



Elsa, als er al problemen met bandbreedte zijn bij binnengeleverde maar 'niet uit het systeem gehaalde' decoders, zal er wel een zekere bandbreedte voor blijven openstaan vermoed ik. De vraag is hoeveel. Genoeg voor 2 SD-streams of 1 HD-stream? wat al 6/6,5Mbps zou zijn. Of alleen maar genoeg om updates van het systeem door te sturen als je hem terug stroom geeft, bv. 3Mbps...




















Ja Lieve , dat is het nadeel van een forum hé iedereen kan aan iedereen iets vragen maar het vragen staat vrij en het weigeren staat er bij of hoe was het gezegde ook weer , nee Lieve het is totaal geen probleem hoor doe gewoon hetgeen je graag doet en zelf al doe je het niet er zal niemand u dit kwalijk nemen hoor en geniet maar van de mensen die romdom u thuis zijn.


@Sinjoor dat is inderdaad de vraag reserveren ze 3Mbps of 3,5 / 6,5 volgens de settings op je decoder die ze bijhouden op de server op het moment dat je de decoder afzet ! en in theorie zou ik denken dat ze zelf de volledige bandbreedte kunnen vrij geven tot op het moment dat je hem terug opzet want ze kunnen detecteren dat je decoder op staat of niet !


Ja we draaien in een cirkel hé en ons punthoofd is weer aan het goeien 😉 en dat allemaal door de fout van Lieve die ons niet wil helpen 😉 :-))


Lieve voor alle duidelijkheid dat was wel voor het lachen hé en ik wil je nogmaals bedanken voor je de inlichtingen die je ons al doorgespeeld hebt en geniet nog van je zondag.





Groetjes, Elsa


niemand weet alles maar iedereen weet wel alles beter



Reputatie 7
Badge +1


kapitale vraag...ik vroeg me al af hoe ze 2x HD (13Mbps) uit een 16.5/2 profiel kunnen puren...Blijven ze dan met van 16,5/2 naar 20/2:en 25/2 verhoogde profielen toch nog en deel (3/3,5) van die originele 16,5 voor internet voorbehouden? alhoewel dat strikt genomen niet echt nodig is? of blijven die, zoals wij denkem, voor de 2e geregistreerde decoder voorbehouden (of ie nu opstaat, in standby, of zonder stroom)? het ziet ernaar uit van wel. Misschien kan het soms wel en soms niet, omdat je lijnwaarden niet altijd stabiel zijn...

Reageer