Verbind laptop met decoder

Ik wil al een tijdje graag films van mijn laptop bekijken op mijn tv, maar aangezien wij nog een oude tv hebben kan ik deze niet verbinden (heb niet de correcte kabels) Ik heb wel een HDMI-kabel en dacht aangezien de decoder een HHMI-aansluiting heeft en mijn laptop ook. Er een mogelijkheid is om films te bekijken via de decoder vanaf mijn laptop. Alvast bedankt.

Mvg Anseric

28 Reacties

De videosignalen die binnen komen in je decoder zoijn gecodeerd en de decoder heeft de nodige algorithmes om die te decoderen maar je laptop heeft die niet.

groetjes, Elsa

Je kan wel je TV met HDMI ingang verbinden met de hdmi uitgang van je laptop om de beelden van je laptop op het TV scherm te laten verschijnen .
Reputatie 7
Badge +1

de bediening v/d decoder gebeurt altijd met software die opgeladen wordt vanop het TV-netwerk.
Reputatie 1
Badge

Zowel de HDMI aansluiting van die decoder, als van je laptop zijn UITGANGEN. Daarmee kan je dus een beeldscherm aansturen, maar je kan dus niet het beeld van die decoder binnenkrijgen in je laptop via die HDMI-aansluiting (of andersom natuurlijk).

Er bestaan omvormers om van een HDMI-signaal een analoog SCART signaal te maken (die je oude TV normaal wel zal herkennen), maar die zijn niet goedkoop en verwacht er ook geen HD kwaliteit van...

De eenvoudigste oplossing zal vrees ik een nieuwe TV worden (met voldoende HDMI ingangen).

Nog 1 ding : Sommige laptops hebben ook nog een VGA uitgang, en daarvan is een verloopkabel naar SCART wel stukken goedkoper...

zelf al moest er een hdmi ingang op de laptop staan dan moet nog je nog altijd de decodeer algorithmes hebben op je laptop

om de signalen te kunnen decoderen zoals je BGC-TV decoder doet.

Spijtig maar niets aan te doen 🙂 Zal mijn ouders moeten overtuigen om nieuwe tv te kopen.

Bedankt voor jullie snel en duidelijk antwoord! 😃

Mvg Anseric
Reputatie 1
Badge

Een toestel dat via HDMI werkt heeft die decodeer algorithmes, anders kan je er geen HDPC beveiligde zaken op bekijken. Elk toestel dat HDMI gebruikt, en waarmee je beveiligde content wil bekijken zal dat kunnen ontsleutelen. Alleen zal dat enkel lukken om die content te bekijken, niet om ze bv. op de harddisk op te slaan. Vandaar dat die HDMI aansluiting op laptops nog altijd enkel een uitgang is. Met die HDPC beveiliging kan je enkel die zaken bekijken, niet opnemen...

Blurays kan je echter wel kopiëren, maar dan niet via de HDMI aansluiting 😉.

Dus Belgacom gebruikt dan geen speciale codeertechnieken volgens u zodat je als een toestel met hdmi ingang hebt dat je de video content zou kunnen bekijken !!

of nog anders gezegd een laptop met bv hdmi ingang zou gewoon een Belgacom decoder kunnen vevangen!!
Reputatie 1
Badge

Het gaat hier over het signaal dat via HDMI naar een beeldscherm gaat. NIet over het TV-signaal dat de modem naar die HD-decoder stuurt...

Tussen modem en HD-decoder zit een klassieke ethernet verbinding en dat 'signaal' is inderdaad gecodeerd en gecomprimeerd.

Tussen HD-decoder en beeldscherm gebruik je normaal een HDMI-signaal. Dat is evengoed versleuteld omdat dat nu eenmaal hoort bij de HDMI-norm, maar die versleuteling is niet dezelfde en dat signaal is in elk geval NIET meer gecomprimeerd... Het is niet omdat beide digitale signalen zijn, dat dat DEZELFDE signalen zijn.

Als jij die ethernetkabel is een HDMI-aansluiting kan proppen, mag je het in elk geval proberen. Veel succes...

Daar begrijp ik niets van 😛

Ik vind wel dat snow dit goed aanpakt, je kunt doormiddel van de usb-ingang vooraan, verschillende multimedia afspelen.

Waarom doet Belgacom dit niet! Misschien leren ze van snow.

Ik hoop het alvast

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen en het is evident dat een HDMI en een ethernet signaal tottaan twee verschillende signalen zijn.

ik zal de vraag anders stellen

waarom zou er op een laptop bvb geen HDMI /Hdcp compat. ingang kunnen zitten die het HDMI signaal van je BGC decoder uitgang op je laptopscherm laat zien, volgens mij moet dit mogelijk zijn, dat was eigenlijk mijn vraag en 'k was inderdaad mss niet al te duidelijk hierboven.
Reputatie 1
Badge

De reden is dat je een dergelijk signaal ook kan opnemen, en dat wil men ten allen tijde vermijden. Die HDCP beveiliging op een HDMI aansluiting dient om geen digitale kopie te kunnen nemen, maar enkel het beeld en klank te kunnen weergeven. Dat was trouwens een eis van de filmproducenten die geldt voor alle digitale aansluitmogelijkheden.

Ook de HD-decoders van Belgacom en Telenet zijn op die manier opgevat : je kan wel digitaal opnemen, maar enkel op de harddisk van het toestel zelf. Wil je die content extern opnemen, dan lukt dat enkel via de analoge SCART uitgang die dus een veel minder goeie beeldkwaliteit oplevert. Dat is ook de reden dat er geen HD recorders bestaan (toch geen waar je ook op DVD of bluray kan opnemen) : ze mogen toch geen betere beeldkwaliteit opleveren dan de wel bestaande DVD-recorders.

En waarom Belgacom die USB aansluiting niet gebruikt is me ook een raadsel. Maar langs de andere kant is dat ook niet zo nuttig, omdat elke nieuwe TV, DVD- of bluray-speler dit nu toch al biedt...

Ja en zeggen dat die HDCP al lang gekraakt is dus als je wilt is alles mogelijk 😉

Reputatie 1
Badge

Uiteraard is HDCP allang gekraakt, maar veel laptops met een HDMI ingang heb ik ook nog niet gezien...
Badge

Het is mij gelukt om de decoder via een S-videokabel (audo via tulip stekkers) aan te sluiten op mijn PC en aldus alle TV uitzendingen te volgen. Dit via Windows Media Center WMC. Grote nadeel is dat er een vertraging is van ca. 30 seconden tussen beeld en geluid . Zeer vervelend. Voor BGC TV kon ik perfect -analoog- TV kijken op mijn PC, maar met de BGC decoder lukt dit dus niet.

Blijkbaar zou het wel lukken om een directe verbinding te maken door gebruikmaking van een oude videorecorder als tussenstap naar de PC. Decoder scart aansluiting en dan de coax uitgang naar de PC. Dit betekent verlies van beeld kwaliteit maar dat neem ik er maar bij. Rechtstreeks van decoder-scart naar PC-scart lukt niet. (Kan ook betekenen dat de PC scart een uitgang is, daar ben ik nog niet achter)

Op die manier heb ik tv op de achtergrond en kan ik toch gewoon met de PC werken. Mijn echtgenote is liefhebster van familie e.d., ik dus niet, vandaar......! En om nu met een TV scherm en mijn PC scherm naast elkaar te gaan zetten zie ik niet zo zitten.

@Patrick, je voorstel om een scart-vga verloopkabel te gebruiken werkt toch ook niet vermits de vga aansluiting van de computer een uitgaand signaal is? (Verkopers waarschuwen ook dat dit niet werkt op een PC scherm?)

Microsoft heeft immers het WMC niet voor niets ontwikkeld en dit werkt prima, zelfs opnemen, stopzetten en zo meer.

Mvg

patrick

maar veel laptops met een HDMI ingang heb ik ook nog niet gezien...

Vandaar ook mijn vraag !

Groetjes,Elsa

(Niemand weet allles)
Reputatie 1
Badge

Jack,

De vraag van Anseric was om films van op zijn laptop te bekijken op zijn TV, en daarvoor kan je een VGA naar SCART overgang dus wel gebruiken (als je laptop een VGA uitgang heeft)..

Om wat op je decoder staat, in te lezen op je PC heb je dus een video capturing kaart nodig. Sommige PC's hebben dat standaard zitten op hun grafische kaart, maar de meeste niet.

Er bestaan uiteraard zo'n grafische kaarten die dat wel hebben (om de beeld en klank analoog naar digitaal om te zetten), je hebt aparte video capturing kaarten en er bestaan ook USB-bakjes voor (zoals van Pinnacle bv.).

Een andere manier is inderdaad via scart een DVD-writer (dus zo'n DVD-video) aansluiten en dan die DVD's in je PC inlezen.

Maar het digitale signaal van de HDMI aansluiting zal je dus niet op je laptop binnen krijgen...

Maar het digitale signaal van de HDMI aansluiting zal je dus niet op je laptop binnen krijgen

'k zal er zelf één op monteren :-))

weeral een gat in de markt !-)

Groetjes,Elsa

(Niemand weet allles)
Badge

Patrick, ik haakte in op het vervolg van de vraag van de TS, weliswaar niet aangaande een laptop maar een normale computer.

Er een mogelijkheid is om films te bekijken via de decoder vanaf mijn laptop.

Uit je reactie maak ik op dat een gewone TV kaart voor een computer niet volstaat maar dat er wel alternatieven zijn. Analoog beeld signaal omzetten naar beeld en klank voor gebruik in een PC bestaat al zéér lang. Echter, t.o.h. heb ik nog niets kunnen vinden dat het TV signaal dat uit de BGC decoder komt (toch ook digitaal dacht ik) naar een soort (?) TV kaart over te brengen zodat men weer als vanouds gebruik kan maken van een PC met WMC om als PC te gebruiken en tegelijk TV te ontvangen.

Heb je mogelijk een advies welk soort TV card hiervoor geschikt kan zijn? Via de S-videokabel werkt het wel alleen, het geluid komt eerder dan de computer het video signaal kan omzetten.

Mvg [speciaal voor Elsa: gelukkig weet ik niet wat ik allemaal zou kunnen weten 😉 ]

Nu weet ik dat je ogen of je leesbril nog in orde is maar daarmee weet ik nog niet alles hé 😉
Reputatie 1
Badge

Het hangt er vanaf wat je met TV-kaart bedoelt. Als je daarmee een 'ouderwetse' kabel of DVB-T tuner bedoelt (of alle overige varianten (DVB-C, S, ...) dan zal dat inderdaad niet werken. Belgacom TV werkt daar gewoon niet mee... Het digitaal signaal binnennemen lukt ook niet (omdat dit beveiligd is). Dus het enige alternatief is het analoog signaal via een capturing kaart opnemen. Die Belgacom decoder heeft daarvoor 2 uitgangen : die video S en Scart. Ik vind het wel vreemd dat die 1e blijkbaar voor een klankverschuiving zorgt (want in principe moet die werken). Van de Scart aansluiting weet ik zeker dat deze wel werkt, want die gebruik ik met een DVD-videorecorder om daarmee opnames te 'vereeuwigen'. De beste beeldkwaliteit heb je normaal met die video S. Maar normaal krijg je enkel een'ouderwets' 576i signaal op die analoge uitgangen. Dus zoveel verschil zou het niet mogen maken. Ander nadeel is ook dat je de programma's enkel kan selecteren via de afstandsbediening. Daar bestaan oplossingen voor (via een IR-zender), maar echt handig is dat allemaal niet.
Reputatie 1
Badge

HDMI ingangen zal je enkel vinden op toestellen die zelf het beeld weergeven. HDMI is er enkel mogen komen als de filmproducenten 100% zeker waren dat je via HDMI niets kan opnemen. Ik wens je veel succes in je zoektocht naar een laptop of uitbreidingskaart met HDMI ingang die die beveiliging omzeilt...
Badge

Inderdaad een ouderwetse kabel DVB-T tuner. Apart op mijn PC zit nog een scartaansluiting maar daarmee ontvang ik geen TV signaal vanuit de decoder. Bestaan er, indien je dit weet, speciale TV kaarten die dit wel kunnen? In fiete moet dit mogelijk zijn want een TV kan het signaal wel ontvangen, of heeft dit met het verschil tussen een computer monitor en TV toestel te maken. Er bestaan wel TV toestellen die TV en internet kunnen ontvangen, dus het is een -op dit moment- ontbrekende electronische tussen schakel lijkt mij.

De video-S verbinding werkt prima met beter beeld dan het analoge Telenet TV signaal. Wat betreft het achterblijven van het beeld t.o.v. het geluid heb ik al van alles geprobeerd maar t.o.h. niets gevonden om dit te verhelpen.

Blijft dus over een oude videorecorder die het scartsignaal wel zou kunnen ontvangen vanuit de BGC decoder en van daaruit een coax aansluiting naar de TV kaart in de PC.

Betreft de afstandsbediening, ook dit is zeer vervelend. Ik klik er op en dan dien ik ca 30 - 45 sec. te wachten alvorens reactie te kunnen zien. Dien je wat dieper in een menu te willen gaan dan vraagt dit veel geduld. Een beetje zoals het volgen van dit BGC forum in feite 😉 .

Ook een IR zender speciaal van WMC werkt niet op de decoder. Het lampje knippert als ik op de PC afstandsbediening klik of wat dan ook doe met het WMC maar de BGC decoder pikt het niet op. Alle codes geprobeerd maar BGC -Cisco decoder V4- geeft het juiste nummer niet, echter voor mij persoonlijk is dit niet zo belangrijk.

Vreemd waarom BGC dit zo tracht te bemoeilijken vermits dit heden ten dage nog steeds kan via bijv. Telenet analoge tv ontvangst. Al 30 jaar bestaan er videorecorders die tv signalen kunnen opnemen en nu zou dit via digitale weg niet meer mogen. Geld zal vermoedelijk de drijfveer zijn -rode knop etc.etc.- !

Mvg

PS. Elsa, wees maar blij dat wij niet alles weten, we zouden waarschijnlijk een saai leven hebben mocht dit wel zo zijn!

Reputatie 1
Badge

Dat is het nadeel van al die digitale toestanden. De DRM en andere beveiligingen zijn dan niet veraf... Ook telenet beveiligd zijn digitale TV (wat bij INDI bv. veel minder het geval was).

Ik vind het wel vreemd dat die scart blijkbaar niet werkt, want in principe is er geen verschil of je die 'uitleest' via een video of gewoon via zo'n PC-kaart.

De reden dat men dat digitale signaal via HDMI afschermt heeft niets met Belgacom of Telenet te maken. Wel met het feit dat men digitale content afschermt via die HDMI beveiliging. Men wil gewoon niet dat je een hoog kwaliteit signaal makkelijk op een blijvende drager kan wegschrijven en dan verdelen via het internet.

Als de analoge uitzendingen zullen stopgezet worden (voor de on air is dat nu al het geval, maar ook Telenet zal daar ooit mee stoppen) wordt het allemaal nog veel minder geestig. Niet verschieten dat ze truucken zullen uitvinden om die reclames gewoon niet meer te kunnen doorspoelen, ook niet van opnames ervan... Want het verlies aan reclame-inkomsten door zij die nu die zaken opnemen, en dan doorspoelen is nu al een doorn in het oog van de commerciële zenders...

veel zoeken zal ik niet doen zulle Patrick, want ik heb geen laptop of PC met HDMI/HDCP nodig hoor

'k was het mij alleen maar aan het afvragen maar 't zal natuurlijk om HDCP licensies draaien die moet betaald worden enz....

'k zou zeggen veel plezier met jullie zoektocht naar de oplossing 😉

groetjes, Elsa

(niemand weet alles)