Vraag

VDSL2 Vectoring whitelist


Na enkele keren naar de bizz helpdesk te bellen (0800 22 500) en op de technische dienst uit te komen voor particulieren klanten, hoop ik hier meer geluk te hebben om mijn vraag beantwoord te vinden.
Als bedrijf hebben wij een nieuw bizz all in abonnement genomen, omdat wij met minder dan 10 medewerkers zijn konden we geen internet pro nemen. Omdat wij een IT bedrijf zijn dat toch wel wat extra beveiliging wil is een proximus router zonder firewall voor ons geen optie. Mijn keuze zou gaan naar een Cisco 887v router (http://www.cisco.com/c/en/us/support/routers/887v-integrated-services-router-isr/model.html) die ondersteuning heeft voor VDSL2 en vectoring (met firmware update 38H). Na wat onderzoek te doen kwam ik te weten dat niet elke VDSL2 vectoring compatibele router effectief werkt op het proximus netwerk, maar dat elke firmware eerst goedgekeurd moet worden door proximus. Is het mogelijk om deze router aan te sluiten en gebruikt te maken van de maximale snelheid? Staat de lijst met compatibele modems/firmware ergens gepubliceerd?

45 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Tegenwoordig heb je dyndyn profielen die eigenlijk de max van up en down bekijken en afzonderlijk regelen, dus de tabel is niet echt meer van toepassing in veel gevallen bij vectoring, word enkel nog gebruikt om lijnen te limiteren in geval van problemen meestal.
Zo kan je 75/20Mbit profielen tegen komen etc...

Waarom zou de tabel niet meer van toepassing zijn?
Misschien wordt de tabel verkeerd begrepen? Deze geeft gewoon:
a) het basisprofiel (provisioning) met of zonder vectoring
b) het maximum profiel dat je kan verwachten in iedere zone (met of zonder vectoring)

Dat je hierbij theoretisch ook een 75/20 profiel kan tegenkomen (gezien upload max en download max afzonderlijk ingesteld worden), wordt door de tabel niet tegengesproken.
Reputatie 3
Badge +1
Beste tcrabbe,

Je kan ook gewoon een "Modem Only" van je bestaande BBOX3 maken en dat maakt dingen makkelijker 😉 dan firmware etc te hoven checken etc...
Gewoon in je BBOX3 links vanboven "Netwerkverbinding" selecteren en bij "Internet" (even op het pijltje in de balk klikken) en daar bij "PPP-geactiveerd" even op "Uit" zetten en dan de WAN van je eigen router naar keuze op eender welke gele poort van je BBOX3 aansluiten en je WAN poortje van je router configureren als PPPoe.
Paar handige tips:
- Je kan de Wifi van de BBOX3 ook uitzetten door op de knop onder het ledje 3a4 sec te duwen tot het lampje uit gaat (Pas wel op want FON/Hotspot word dan wel gedeactiveerd voor je account)
- Je PPPoe Login en Pass kan je bekijken (Pass enkel aanpassen) via de MyProximus website onder "Mijn Producten" => "Internet Maxi/Comfort/Start" en daar naar beneden scrollen naar "Instellingen", hier kan je ook de poort 80,443 en 23 bv open zetten.
- Login zet je in je eigen router onder de vorm van vb. prxxxxxx@PROXIMUS.

Dan kan je naar hartelust je eigen netwerk instellen, doe dit ook zo 🙂
Als je hem als modem only gebruikt kan je in dit geval nog decoders aansluiten op je bbox3?

Ter verder info:
goedgekeurde-VDSL2-Vectoring-Mod
Reputatie 3
Badge +1
Als je deze rechtstreeks op de BBOX3 aansluit werken deze perfect, alleen de Netflix app werkt niet daar deze internet nodig heeft... Heb al verschillende dingen geprobeert zoals VLAN tagging en de DHCP uit in de BBOX3 via de switch om combinatie internet + TV te krijgen maar dan werken de opnames niet om af te spelen... Ben zelf een oplossing aan het zoeken omdat ik geen HTTPS en interne DNS aan mijn fixed IP aan de praat krijg als ik enkel via BBOX3 werk...
maar is het wel echt nodig van je bbox3 op modem only te zetten je kan toch een tweede pppoe opstarten op je eigen router ook?
Reputatie 3
Badge +1
Met een fixed IP hangt dat vast aan je PPPoe login, dus dan meld die je af bij de BBOX3 en omgekeerd als je dat aanzet, je kan in principe dezelfde login gebruiken maar dacht dat dit standaard gelimiteerd staat op 1 connectie, dus bij aanmelding verbreek je de connectie op je ander apparaat, denk niet dat het nu nog mogelijk is om meerdere login te doen met zelfde account.
Ok, ik had niet meteen aan fixed ip gedacht, in ieder geval kan ik met comfort nog altijd een tweede pppoe opstarten.
Reputatie 3
Badge +1
Raar, heb al een paar klanten gehad dat het zelfs met dynamic ip niet ging. De loginserver heeft wel laatst een update gehad, kan ook daarmee te maken hebben...
Er is al vdsl maar inderdaad nog geen vectoring
maar als de DLM zijn werk heeft kunnen uitvoeren zou je toch al een BBOX lijnsnelheid moeten hebben van 50 Mb/s
proximus.be/internetsnelheid :

ik neem toch niet te veel van je tijd ? 😉
Reputatie 3
Badge +1
Nee hoor, ben wat op de pc bezig dus... ?
Nee de vorige verbinding dat dezelfde poort gebruikte kan die overrule hebben staan gehad en dan neem je die mee over...
We wachten af. Wel jammer dat ik geen hogere snelheid dan 50 kan verwachten

Bedank voor je hulp alvast
Reputatie 3
Badge +1

Waarom zou de tabel niet meer van toepassing zijn?
Misschien wordt de tabel verkeerd begrepen? Deze geeft gewoon:
a) het basisprofiel (provisioning) met of zonder vectoring
b) het maximum profiel dat je kan verwachten in iedere zone (met of zonder vectoring)

Dat je hierbij theoretisch ook een 75/20 profiel kan tegenkomen (gezien upload max en download max afzonderlijk ingesteld worden), wordt door de tabel niet tegengesproken.


De startprofielen in die tabel zijn eerder de theoretische snelheden, een indicator voor max aantal TV, je netflix etc gaat heus wel even vlot of je nu 30 of 70Mbit hebt, het is soms lastig mensen uit te leggen dat forum's en site van testaankoop etc niet de site van Proximus is, daar staat duidelijk overal "Maximale snelheid" vermeld, in werkelijkheid komt het erop neer dat zelfs om deze reden je niet meer per plek kan opzoeken wat de echte snelheid is op de Proximus site...
Dus ja, een tabel voor techniekers is soms niet bedoelt voor de klant.? Ik zit op 70/10Mbit, mijn verbinding naar boven toe gaat via wifi bridge waar een switch naar mijn Playstation, TV, Smart TV, Hue Bridge, Wifi acces point etc gaat, die verbinding is niet optimaal en haalt maar 40Mbit. Gaat mijn internet op een van die toestellen te traag?... Nooit iets van gemerkt... Alles werkt vlot, heb geen problemen.
Je hebt van die mensen die een Bugatti willen terwijl ze maar max 120 mogen rijden, illegaal downloaden mag ook niet, dus ja, wat vragen ze van een provider, geef mij de mogelijkheid om te snel te rijden/lekker illegaal te downloaden, ik lees zelden op de forum's dat de tablets van de kinderen etc te traag gaan, dat een professional zijn backup niet snel genoeg naar server verstuurd etc, wat er op zou wijzen dat de snelheid echt niet voldoet... Enkel die fixatie op die snelheid.... Nergens ook beloofd als je de site ven Proximus bekijkt...
Conclusie: die tabel is bedoeld voor techniekers als indicatie om mogelijke problemen op de lijn te traceren, om uit te maken hoeveel TV's klant kan hebben met HD etc, niet voor de klant... Voor hun bestaat er een check hoeveel TV ze zouden kunnen hebben op de Proximus site...
Reputatie 3
Badge +1
Zeg niet dat klanten leken zijn... Alleen kunnen sommige klanten beter hun geld spenderen door een betere pc, tablet, laptop, gsm aan te schaffen dan te denken dat hun toestel beter gaat werken met een hogere snelheid...
Reputatie 3
Badge +1
Ik zou dat graag doen als ik ze niet 85euro moet aanrekenen omdat er gewoon iets met de pc scheelt ofzo en niet aan hun lijn, omdat ze een testje gaan doen volgens een tabelletje dan denken dat het daar aan ligt ?
maar een happy house technieker werkt toch goedkoper hoor 😄
Reputatie 7
Badge +6
dimitri26, ik zie dat er inderdaad iets niet volledig correct was met je toegekend profiel. Ik heb een reset uitgevoerd en je snelheid terug op zijn originele, gegarandeerde snelheid gezet van 20Mbps. Dit is de eerste stap.
DLM is hiermee ook gereset en zal de lijn opnieuw volledig nakijken en opvolgen. Indien alles checks goed blijven zal de lijn verhoogd worden. Ik kan helaas wel niet op voorhand zeggen naar hoeveel. Dit kan naar 50Mbps zijn maar indien het blijkt dat dit niet mogelijk is en de lijn instabiel wordt, kan deze op 40 of terug op 30 belanden. Normaal gezien duurt het zo'n 14 dagen vooraleer DLM de lijn verhoogt.
Badge +4
En wie zegt er dat er geen firewall inzit in die Bbox3 ?

Als modem/router Bbox en de Fritzbox kunnen op het proximus netwerk.
Whitelist Fritzbox 7360/7490/3490/7430 (zijn vectoring approved)
mits de juiste firmware. (de laatste door Proximus goedgekeurde firmware is de 06.52)

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7430/
Is hier een medewerker die me kan zeggen wanneer hier de aanpassingen worden uitgevoerd zodat we hier ook van vectoring snelheid kunnen genieten?

Lijnnummer 015 25 29 58


Vriendelijke groeten

Dimitri
Ik haal op dit moment 40/6 profiel met DLM dit is me iets te beperkt als dan ook nog de tv aan staat loopt dit nog verder terug. hopelijk beterschap in de toekomst
Als er geen reactie komt van proximus zou ik de vraag nog eens stellen in een privébericht
een privébericht aan Het Proximus Team kan via
    https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
    (daar je tekst invullen in het voorziene tekstveld en nadien klikken op 'Verstuur' = verzenden)

en hopelijk krijg je dan nog goed nieuws ook 😉
Badge +4
Het ziet ernaar uit dat dit zone 2 is, dus met vectoring kan dat gerust naar 85 en misschien 100 maar is geen garantie... hangt er vanaf hoe goed de kwaliteit van je lijn is. (lijn/verzwakking)
technieker zegt dat ik moet wachten op vectoring
Wachten is een heel schone deugd blijkbaar 😃

FYI: tabel met VDSL/Vectoring snelheden zie :
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577

Alvast bedankt voor julllie reactie,
Ik overweeg een overstap naar de concurrentie maar maak gebruik van de mobile covering extender en die kan ik niet missen hier binnen anders amper bereik. voor de rest wel tevreden

Reageer