VDSL2 aansluiting?


Wij zijn onlangs overschakeld van een ADSL abonement naar Belgacom TV. Nu blijkt dat er geen VDSL/VDSL2 aanwezig is waar ik woon? We wonen bovendien absoluut niet afgelegen, op 10 minuten van Antwerpen centrum.

Indien ik het goed begrijp, betekent dit dat wij nog steeds op de snelheid van een ADSL internet verbinding zitten en bovendien geen HD beelden ontvangen op het televisiescherm?

Ik vroeg mij af of men in de nabije toekomst plannen heeft om VDSL2 naar hier door te trekken? Indien dat het geval is, ga ik natuurlijk mijn abonement behouden tot dan (minstens een jaar natuurlijk), maar anders ben ik uiteraard genoodzaakt om over te schakelen.

Ik zit een beetje verveeld met de kwestie want normaal help ik mijn ouders met dergelijke dingen, maar ik had het heel druk en ze hebben het deze keer zelf geregeld. Ik kan ze het ook niet kwalijk nemen, de informatie over de beschikbaarheid van VDSL2 is relatief schaars. Ik had het ook zelf niet verwacht dat in deze wijk geen VDSL2 beschikbaar zou zijn, ligt vlak bij Antwerpen en vele nieuwe woonsten in de nabije omgeving.

Wij zouden het dus enorm apprecïeren als een medewerker van Belgacom hier enige duidelijkheid in kan brengen. Ik heb zelf, speciaal hier voor, met veel moeite een nieuwe telefoonkabel aangelegd.


Gebruikersnaam : fd298641

(Ik neem aan dat jullie aan de hand van onze gebruikersnaam het adres van de woonst in kwestie kunnen achterhalen)


Mvg,


Bram

19 reacties

Badge +1
Als je geen VDSL2 hebt kan je inderdaad geen HD beelden bekijken op je tv. Hier kan je testen of VDSL2 beschikbaar is bij jou. (http://www.belgacom.be/onetelco/be-nl/annex_custombody/acb_webcheck_RES.page?). Als er HD beschikbaar als resultaat is dan is er vdsl2 beschikbaar bij jou thuis. Nu om te weten wanneer deze beschikbaar zal zijn als deze nog niet beschikbaar is kan je eens een privé berichtje sturen naar eva met al je gegevens. Zij zal misschien weten wanneer het zal beschikbaar zijn.
Je kan ook de test zelf doen om te verifieren of VDSL mogelijk is zoals de poster hierboven ook al aanhaalt.

De interpretatie van de test kan je vinden op ricy's blog ( http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid )

en dit deel heb ik gekopieerd hieronder:


♦ Welke snelheid is haalbaar bij mij? http://nl.community.belgacom.be/posts/acea76b86f" target="_blank
BGC-TV Beschikbaarheid & Aansluitmogelijkheden
je kan altijd eens contact opnemen met de klantendienst op 0800 22 800
waar ze u graag verdere info zullen verschaffen
Wat krijg je als resultaat bij de belgacom tv beschikbaarheidstest?
klik ⇒ http://www.belgacom.be/belgacom/be-nl/pages/private/c_webcheck_tv.page" target="_blank
(Als HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk)

Dan kan je één van de volgende resultaten krijgen:
• 2 tv's waarvan 1 in HD (12 / 1 profiel)
• 2 tv's waarvan 2 in HD (16,5/2 profiel)
• 3 tv's waarvan 2 in HD (20 / 2 profiel)
• 3 tv's waarvan 3 in HD (30 / 6 profiel)



Indien de test uitwijst dat er geen VDSL2 mogelijk is bij u dan kan je best de vraag stellen aan Eva van bgc die aan de bevoegde diensten kan opvragen wanneer dit eventueel beschikbaar zijn voor u.

Een privé bericht ✉sturen naar Eva van BGC : HIER Klikken
Als de test wel uit wijst dat VDSL2 mogelijk is

  • vind je op ricy's blog ook alles terug wat je kan doen om te migreren naar VDSL2 indien de test de VDSL2 mogelijkheid aangeeft bij u:
surf naar: http://bgctv.skynetblogs.be/#migratie2vdsl2" rel="nofollow

  • daar staat o.a:

Sedert 01 juni
http://community.belgacom.be/posts/f58c7cdabc" rel="nofollow
Activatiekost 50 euro is momenteel gratis.
De noodzakelijke nieuwe modem VDSL2 ontvangt u gratis in bruikleen.
Wanneer u de installatie zelf uitvoerd dient u over een installatekit
zijnde aangepast VDSL2 aansluitingspunt en VDSL2 splitter te beschikken
en deze kost sedert 01 juni 29 euro.
Een installatier door een Belgacom technicus
met inbegrip van het boven vermelde kost 99 euro


♦ Op het moment dat u bij de klantendienst op het gratis nr. 080022800
of
in een Belgacom Center uw aanvraag doet, krijgt u de activatiedatum meegedeeld,
deze krijgt u ook later nog per brief.


• Via de belgacom boetiek krijg je de Bbox2 en de VDSL2 splitter TF-2007 en aansluitdoos NTP-2007 mee.
• via de klantendienst wordt de Bbox2 en de VDSL2 splitter TF-2007 en aansluitdoos NTP-2007 opgestuurd.
( aansluithandleiding steekt bij de BBOX2)
• De VDSL2 splitter TF-2007 en aansluitdoos NTP-2007 kosten 29 euro

♦ omtrent deze splitter vind je meer op ricy's blog

☞ http://bgctv.skynetblogs.be/#vdsl2splitterbeschrijving" rel="nofollow
alsook de link naar de "aansluithanleiding". http://support.nl.belgacom.be/euf/assets/pdf/install-fixed-line-ntp2007.pdf" rel="nofollow


succes,

Elsa
De installatie met bijhorende Bbox etc is reeds gebeurd, ik had op vraag van de persoon die het kwam installeren een telefoon kabel aangelegd.

De test heeft het volgende te zeggen :
"U kunt tot 2 tv's aansluiten. Hoeveel tv's wenst u aan te sluiten?"
Aangezien er geen melding van HD is, neem ik aan dat er dus geen VDSL aansluiting is.

Ik zal dan een persoonlijk bericht sturen naar Eva. Hartelijk bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie.
Inderdaad anders wordt melding gemaakt van "waarvan zoveel in HD"

En Eva zal je zeker kunnen veder helpen want die kan aan alle inside info die wij hier niet hebben natuurlijk.

Elsa
Hallo Bram,


Ik heb het even nagetrokken en het klopt inderdaad dat er geen VDSL2 beschikbaar is op dit adres. Er is evenmin een datum bekend wanneer dit wel het geval zal zijn in de toekomst. Ik vrees dat, gezien deze feiten, VDSL2 nog niet voor meteen zal zijn.


Met vriendelijke groeten,

Eva.
Reputatie 5
Badge +3
Beste Bram, je had beter voor de aanvraag van Belgacom TV een beschikbaarheidstest gedaan, nu zit je nog voor onbepaalde tijd op de verouderde ADSL technologie!

Ik raad dit aan iedereen aan , trouwens op de BGC site wordt er ook duidelijk naar verwezen!

Hopelijk komt er in jouw straat vlug VDSL, onbegrijpelijk dat dit in het centrum van Antwerpen nog niet aanwezig is!!!

Mvg.
zal vermoedelijk nog wel een contract zijn afgesloten voor juli... dus opzeggen zonder verbrekingkost zal er nog niet meteen inzitten.......

als de telecomwet in voege treedt (1 oktober ek) zal je sowieso kunnen opzeggen na zes maanden

mvg
die nieuwe telecomwet vanaf 1/10/2012 wat zegt da precies ?

dat je op elk moment je contract gaat kunnen opzeggen

of dat je geen verbrekingsvergoeding moet betalen ?

niet zo duidelijk allez ik snap het toch niet

MVg & dank


@bram jammer dat er nog geen vdsl2 beschikbaar is, nog op adsl zitten is echt traag
Ik dacht dat de telecomwet voorziet om lopende contracten na 6mnd te kunnen opzeggen zonder opzegvergoeding.

Maar xenne is daar meer specialist in, ik volg dat allemaal zo goed niet op.

groetje, Elsa
't is inderdaad zoals Elsa hierboven schrijft, je zal contract na zes maanden kostenloos kunnen opzeggen (wettelijk en vanaf 01/10)

let wel, de providers gaan wellicht nog een stap verder gaan, en je zal wellicht ten alle tijde kostenloos kunnen opzeggen. dit is reeds het geval met de nieuwe afgesloten contracten bij belgacom vanaf 01/07, deze zijn nu reeds vrijblijvend.

mvg
ja, ik heb zoiets gelezen je moestbij belgacom je contract vernieuwen om het als je wil te kunnen opzeggen

klopt dit ? mijn contract is al jaren van onbepaald duur

hoe moet je dit verlengen ?

en als bestaande klant met contract van onbepaalde duur betaal je nog steeds een vergoeding

of moet je rekening houden met één maand vooraf opzeg ?


MVg & bedankt Xenne & Elsa
  • een bestaande klant die langer dan één jaar klant is kan gewoon weg mits in achtname van opzegperiode van één maand, van verbrekingsvergoeding is hier geen sprake
  • een bestaande klant die nog geen jaar klant is kan voorlopig niet opzeggen zonder verbrekingsvergoeding -
  • iemand die klant geworden is na 1/07/12 kan ten alle tijde weg zonder verbrekingsvergoeding
de vraag is nu....

stel dat je nog in je eerste jaar contract zit, kan je dan uw contract wijzigen naar zo'n nieuw vrijblijvend contract en vervolgens zonder verbrekingsvergoeding opzeggen? volgens mij niet want belgacom spreekt van, "contracten vanaf 01/07 voor nieuwe klanten ......" , als het toch zou gaan bieden ze hier de mogelijkheid om aan uw contractuele verplichtingen te ontspannen, maar volgens mij zal belgacom hier wel een stokje voor steken

mvg
bedankt Xenne !
 Dit is toch wel een serieuze domper. Wanneer digitale TV opstaat, is het internet beperkt tot 250kb/s tot 350kb/s download, wat toch redelijk beperkt is voor 4 PC's. Ik neem aan dat dit met de limiet van ADSL te maken heeft en er geen directe oplossing voor is? Er is inderdaad een duidelijk aangegeven link naar de beschikbaarheidstest bij de categorie Digitale TV, deze is echter niet meteen terug te vinden bij het selecteren van een Belgacom TV pack. Bovendien is de uitslag van deze test redelijk vaag.

Het heeft even geduurd eer ik had gevonden hoe alles precies werkte. Ik heb echter enige ervaring met computers en netwerken, wat niet kan gezegd worden van mijn ouders en grootouders (die enige huizen verderop hetzelfde hebben, was ik niet van op de hoogte). Ik vind dat een klant inderdaad een verantwoordelijkheid heeft om zich grondig te informeren, maar ik moet ook zeggen dat de informatie schaars en vaag is.

Wat mij echter het meest stoort, is dat mij ouders eerst zijn doorverwezen door Scarlett, die hun redelijk overtuigd hebben medegedeeld dat Belgacom hen HD Digitale TV kan leveren. Dat bij de bestelling of installatie niemand hen vermeld heeft dat hier geen VDSL ligt (of heeft gevraagd of ze de beschikbaarheidstest hebben gedaan). Meer zelfs, er werd mij gevraagd om een telefoonkabel aan te leggen voor de installatie, wat niet goedkoop was ook al heb ik het zelf gedaan. Bovendien hadden ze een opzeg van 7 dagen. Lijkt redelijk? Ja, maar niet als de installatie 10 dagen later plaats vindt en de afwezigheid van VDSL niet aangegeven wordt.

Dit betekent dus dat ze een contract voor een jaar hebben, 10 euro duurder per maand, waarbij de download snelheid op 1/5 ligt van het vorige contract (+een zwak wifi signaal wanneer meerdere personen op het internet zitten). Ze hebben wel digitale TV en zelfs zonder HD is het beeld veel beter, maar dit is absoluut niet de deal waar ze voor hebben getekend.

Dit zijn oudere mensen die weinig van techniek kennen. Ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met Belgacom, dus ik geef hier het voordeel van de twijfel. Ik ga het interpreteren als miscommunicatie, laksheid of zelfs de complexe organisatorische uitdaging van een groot bedrijf. Mijn ouders zien het als misleidin en, ondanks mijn sympathie voor Belgacom, begrijp ik hen volkomen.

Mvg,

Bram
 Dit is toch wel een serieuze domper. Wanneer digitale TV opstaat, is het internet beperkt tot 250kb/s tot 350kb/s download, wat toch redelijk beperkt is voor 4 PC's. Ik neem aan dat dit met de limiet van ADSL te maken heeft en er geen directe oplossing voor is? Er is inderdaad een duidelijk aangegeven link naar de beschikbaarheidstest bij de categorie Digitale TV, deze is echter niet meteen terug te vinden bij het selecteren van een Belgacom TV pack. Bovendien is de uitslag van deze test redelijk vaag. Het heeft even geduurd eer ik had gevonden hoe alles precies werkte. Ik heb echter enige ervaring met computers en netwerken, wat niet kan gezegd worden van mijn ouders en grootouders (die enige huizen verderop hetzelfde hebben, was ik niet van op de hoogte).

Ik vind dat een klant inderdaad een verantwoordelijkheid heeft om zich grondig te informeren, maar ik moet ook zeggen dat de informatie schaars en vaag is. Wat mij echter het meest stoort, is dat mij ouders eerst zijn doorverwezen door Scarlett, die hun redelijk overtuigd hebben medegedeeld dat Belgacom hen HD Digitale TV kan leveren. Dat bij de bestelling of installatie niemand hen vermeld heeft dat hier geen VDSL ligt (of heeft gevraagd of ze de beschikbaarheidstest hebben gedaan). Meer zelfs, er werd mij gevraagd om een telefoonkabel aan te leggen voor de installatie, wat niet goedkoop was ook al heb ik het zelf gedaan. Bovendien hadden ze een opzeg van 7 dagen. Lijkt redelijk? Ja, maar niet als de installatie 10 dagen later plaats vindt en de afwezigheid van VDSL niet aangegeven wordt.

Dit betekent dus dat ze een contract voor een jaar hebben, 10 euro duurder per maand, waarbij de download snelheid op 1/5 ligt van het vorige contract (+een zwak wifi signaal wanneer meerdere personen op het internet zitten). Ze hebben wel digitale TV en zelfs zonder HD is het beeld veel beter, maar dit is absoluut niet de deal waar ze voor hebben getekend. Dit zijn oudere mensen die weinig van techniek kennen.

Ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met Belgacom, dus ik geef hier het voordeel van de twijfel. Ik ga het interpreteren als miscommunicatie, laksheid of zelfs de complexe organisatorische uitdaging van een groot bedrijf. Mijn ouders zien het als misleiding en, ondanks mijn sympathie voor Belgacom, begrijp ik hen volkomen.

Mvg, Bram
 Dit is toch wel een serieuze domper. Wanneer digitale TV opstaat, is het internet beperkt tot 250kb/s tot 350kb/s download,
wat toch redelijk beperkt is voor 4 PC's. Ik neem aan dat dit met de limiet van ADSL te maken heeft en er geen directe
oplossing voor is? Er is inderdaad een duidelijk aangegeven link naar de beschikbaarheidstest bij de categorie Digitale TV,
deze is echter niet meteen terug te vinden bij het selecteren van een Belgacom TV pack.

Bovendien is de uitslag van deze test redelijk vaag. Het heeft even geduurd eer ik had gevonden hoe alles precies werkte.
Ik heb echter enige ervaring met computers en netwerken, wat niet kan gezegd worden van mijn ouders en grootouders
(die enige huizen verderop hetzelfde hebben, was ik niet van op de hoogte). Ik vind dat een klant inderdaad een verantwoordelijkheid
heeft om zich grondig te informeren, maar ik moet ook zeggen dat de informatie schaars en vaag is.

Wat mij echter het meest stoort, is dat mij ouders eerst zijn doorverwezen door Scarlett, die hun redelijk overtuigd hebben medegedeeld
dat Belgacom hen HD Digitale TV kan leveren. Dat bij de bestelling of installatie niemand hen vermeld heeft dat hier geen VDSL ligt (
of heeft gevraagd of ze de beschikbaarheidstest hebben gedaan). Meer zelfs, er werd mij gevraagd om een telefoonkabel aan te leggen
voor de installatie, wat niet goedkoop was ook al heb ik het zelf gedaan.

Bovendien hadden ze een opzeg van 7 dagen. Lijkt redelijk? Ja, maar niet als de installatie 10 dagen later
plaats vindt en de afwezigheid van VDSL niet aangegeven wordt. Dit betekent dus dat ze een contract voor een jaar hebben,
10 euro duurder per maand, waarbij de download snelheid op 1/5 ligt van het vorige contract (+een zwak wifi signaal wanneer
meerdere personen op het internet zitten). Ze hebben wel digitale TV en zelfs zonder HD is het beeld veel beter, maar dit is
absoluut niet de deal waar ze voor hebben getekend. Dit zijn oudere mensen die weinig van techniek kennen. Ik heb in het verleden
goede ervaringen gehad met Belgacom, dus ik geef hier het voordeel van de twijfel. Ik ga het interpreteren als miscommunicatie, laksheid
of zelfs de complexe organisatorische uitdaging van een groot bedrijf. Mijn ouders zien het als misleiding en, ondanks mijn sympathie
voor Belgacom, begrijp ik hen volkomen.

Mvg, Bram
't is idd geen fijne ervaring....

de nieuwe telecomwet stelt oa ook dat de operatoren in de toekomst moeten aangeven wat de minimale snelheid en capaciteit van een aansluiting is. de federale telecomwaakhond BIPT moet erop toezien dat de waarden overeenstemmen met de werkelijkheid.

daarmee ben je uiteraard niet geholpen, maar hopelijk kunnen dergelijke voorvallen in de toekomst vermeden worden....

mvg

Reageer