TV valt uit-foutmelding

  • 5 January 2012
  • 23 reacties
  • 3696 Bekeken

Wij zijn onlangs overgestapt naar HDTV. Sindsdien valt onze TV regelmatig voor een fractie van een seconde uit en krijgen we de boodschap "STB refsw Design". Soms verschijnt er ook een boodschap over "incompatibel videosignaal". Waaraan ligt dit en hoe kan dit worden opgelost?

23 reacties

modem en decoder eens resetten zou kunnen helpen, probeer mss eerst dat eens.
Bedankt voor de tip maar:

  • de decoder is nieuw van gisteren maar het probleem is er met het nieuwe toestel alleen maar acuter door geworden;
  • modem resetten helpt ook niet;
  • ik heb zelfs een reset van de TV gedaan maar dat helpt niet.
Heb je al een factory reset geprobeerd zie op mijn blog
HIER
je vindt er al de linken ivm reset en factoryreset
dank voor uw post, dat 'STB refsw Design' zijn we hier nog nooit tegen gekomen, en da's wel vreemd moet ik zeggen....

eens gezocht op google, krijg maar 1 resultaat, op een italiaans forum ivm een Sharp tv... dus ik vraag me af of deze fout iets te maken heeft met Belgacom, dan wel afkomstig is van de tv zelf

mvg
Dat klopt xenne en daar wordt ook een factory reset voorgesteld als oplossing!
Reputatie 2
Badge +1
Samen met die melding van 'incompatibel video-signaal' lijkt het mij een foutmelding op de TV zelf.
Kijk eens of er een software-update beschikbaar is voor je TV?
Eventueel de instellingen van je decoder aanpassen naar een andere setting.



  • Beeldresolutie via Menu / Instellingen (http://nl.community.belgacom.be/posts/66695e1bfa" rel="nofollow" target="_blank)
Via deze optie kunt u de resolutie aanpassen in functie van het soort decoder,
het soort tv-toestel en het zenderaanbod waarover u beschikt.
We raden u aan om 'automatisch afstemmen' te gebruiken.

Automatisch afstemmen : De decoder zoekt automatisch de beste beeldkwaliteit.

576p :Geeft altijd standaardbeeldkwaliteit weer (ongeacht of het een HD-zender betreft of niet)
720p :Geeft altijd HD-kwaliteit weer als de bekeken zender in HD-kwaliteit uitzendt. Deze instelling is aangewezen bij HD-ready tv-toestellen.
1080i:Geeft altijd HD-kwaliteit mee als de bekeken zender in HD-kwaliteit uitzendt. Deze instelling is aangewezen bij Full-HD tv-toestellen.
576i : Geeft altijd standaardbeeldkwaliteit weer (ongeacht of het een HD-zender betreft of niet).
• Kies de resolutie en navigeer naar bevestigen met cursor en OK-toetsen. Wacht terwijl het scherm zwart wordt om vervolgens in de gevraagde resolutie
opnieuw te verschijnen.
• Kies nogmaals 'bevestigen' indien deze resolutie ok is of 'annuleren' indien u opnieuw de vorige resolutie wenst
Reputatie 6
Badge +3
Dag Philippr28


Probeer eens de scart kabel los te koppelen en enkel de decoder met HDMI te verbinden met je tv. Kijk of je dan nog deze foutmelding krijgt. Dit lost het probleem van ongeldig signaal met mijn haier tv op.


Groeten

familievandesype
Hallo mensen,

Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb ondertussen contact opgenomen met Sharp: de melding "STB enz." zou niet van de TV komen. Vandaag lijkt het probleem zich echter niet voor te doen-ik houd jullie op de hoogte.
aha, ook een Sharp tv, dus net zoals die italiaanse medemens... puur toeval?... het zal me benieuwen,

bedankt om ons op de hoogte te houden, alvast

mvg
Na een dag zonder problemen hervalt onze installatie. 'k Ben nu de factory reset van de decoder aan het uitvoeren.
@Philippe28

Hoe is de decoder verbonden met de modem?

Post ook de lijnwaarden van de modem eens.

Mvg Jerom
Wat is juist "STB refsw Design" that's the question !!

Pas als we dat weten, weten we ook in welke richting de fout te zoeken is.
Dit probleem hebben wij weken voorgehad , verschillende techniekers gehad en die lijkt me nu opgelost te zijn ..nu valt internet weer dikwijls uit .

Even een update: een factory reset van de decoder heeft niet geholpen. Het probleem doet zich soms af en toe voor op een dag, soms verschirkkelijk veel. Ik ga zowel de helpdesk van Belgacom als van de fabrikant van de TV inschakelen.
Reputatie 2
Badge +1
Verschijnt de boodschap in de layout van de BGC decoder?
Dus de specifieke kleuren of ...


Indien ja... dan komt het van de BGC decoder, indien een compleet andere layout, vermoedelijk van de TV.
Ik ben ondertussen te weten gekomen dat de melding niet meer of niet minder is dan een (door de TV gegenereeerde?) labelnaam voor de Belgacom decoder. Dit betekent dat iedere keer als de TV opnieuw in gang wordt gezet, dit label wordt weergegeven en de TV zichzelf dus iedere keer uitschakelt.

Wat mijn klacht bij Belgacom betreft: volgens de Belgacom helpdesk kunnen de resoluties van de TV en de decoder niet op mekaar afgestemd zijn. Ik heb dit geverifieerd en de resoluties kloppen. Ik ben momenteel wel eerder geneigd het probleem bij de TV te leggen. Ik contacteer volgende week de dienst naverkoop van de fabrikant.
Even een update: de TV is naar de verkoper voor herstelling. Waarschijnlijk een probleem met de voeding.
oké, dank voor de update

mvg
Het ligt dus niet altijd bij BGC hé ;-))
sinds enkele weken valt ook mijn TV geregeld uit voor enkele seconden of minuten, meestal vlak na het opzetten van de TV. De rest van de avond gaat functionneert alles opperbest. Het blauwe lampje van de decoder brandt en de decoder reageert en afficheert de juiste zender bij verandering van de zender via de afstands bediening. Vandaag zelfs helemaal geen beeld, lampje van TV op stand by, geen reactie op aan-uit knop van de afstandsbediening. Na een uur ongeveer toch ineens beeld...

Telefonisch contact met Belgacom geeft als enig resultaat dat mijn TV kapot is zogezegd. Dat geloof ik niet: Samsung van 2 jaar oud.

Wat kan ik doen? Ik lees hier toch dat ik niet alleen ben met dat probleem. Dus vooraleer een nieuw TV te kopen, even raad vragen...
Op het eesrte zicht zal het niet aan je decoder liggen maar ik zou voor alle zekerheid toch eens de decoder een factory reset geven want dit kan nooit kwaad

hoe het moet zie je o.a. op ricy's blog ( http://bgctv.skynetblogs.be/#FactoryResetbgcDec )

waarvan ik een stuk uit zijn blog hieronder gekopieerd heb:










Factory Reset van BGC-decoder: (Knoppen op het frontpaneel van de decoder gebruiken)
voor een Belgacom V3-decoder
trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
Druk de volgende 3 knoppen tegelijkertijd in <"ON/OFF"> + "MENU" + "OK"
tot de boodschap "FACr" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan de de 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "FACr" ziet, kan even duren)
.PS: hebt wat geduld bij de V3 kan dit gemakkelijk 30 tot 45 minuten duren !

voor een Belgacom V4-decoder
trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
(of gebruik de aan/uit schakelaar aan de achterkant v/d decoder i.pv. de stekker)
Druk de volgende 3 knoppen tegelijkertijd in "MENU" + "BACK" + "OK"
tot de boodschap "START DRa" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "START DRa" ziet, kan even duren)

Bijkomende Opmerkingen:
♦ Opnames worden niet gewist blijven gewoon op HDD staan.
Decoder zet zich terug naar originele fabrieksinstelling.
De decoder wist de geïnstalleerde software en haalt deze opnieuw binnen van 't Bgc netwerk,
de laatste firmware wordt effectief opgehaald.

kijk ook eens je hdmi kabel na of hij goeg contact maakt (kabel die decoder met TV verbindt )

Of mss gebruik je nog een scart maar dat zal waarschijnlijk niet aangezien het een recente tv is.

groetjes, Elsa

De decoder is ondertussen vervangen omdat de HDMI-uitgang toch wel problemen gaf. Het probleem verdween er evenwel niet mee. Na veel experimenteren zijn we uiteindelijk te weten gekomen dat de de TV na het kijken helemaal uitgeschakeld moet worden (niet enkel standby) en dan uit het stopcontact moet worden getrokken. De decoder moet ook worden uitgeschakeld. Om te kijken moet eerst de decoder helemaal opgestart worden alvorens de TV in het stopcontact te steken en aan te zetten. Een heel gedoe dus maar het uitvallen is er wel mee onder controle te houden. De ecostand van de TV moet wel worden uitgeschakeld zodat het toestel niet onverwachts in slaapstand gaat of de ellende herbegint.
Heb je geen kennis die een lcd tv heeft die je eens zou kunnen aansluiten op je decoder.

Elsa

Reageer