TV-Storingen

  • 4 January 2016
  • 15 reacties
  • 498 Bekeken

  • Rising star
  • 11 reacties
Eerst ter info: Ik gebruik BBX2 met 2 Tv's waarbij signaal overdracht gebeurt via 2 PLC-adapters

Raar maar waar, wanneer het avond word dan beginnen de storingen op 1 van mijn twee TV's.
Beeld komt in blokje en blijft soms enige tijd stil staan.
Middelste lampje op PLC komt dan soms ROOD

De 2 PLC's zitten in stopcontacten die NIET tot de zelfde elektrische kring behoren
Dus PLC 1 voor Tv 1 zit in laaste stopcontact van kring A. ( Heden met de reeds nieuwe decoder .)
PLC 2 voor Tv 2 zit in éérste stopcontact van kring B. ( Met de oude decoder versie )

Met Tv 1 altijd het probleem wanneer het avond word , zelfs ondanks de nieuwe decoder ( probleem bestond reeds met de vorige oudere decoder ). Verder zit op kring A geen enkele verbruiker.

Opnieuw BBX heropstarten en heropstart van Decoder enz.... brengen geen oplossing.
Wat mij wel soms een oplossing bied is dat ik de PLC in een ander stopcontact plaats een tweetal meter verder.
Dit stopcontact is er dan wel één van nog een andere kring zijnde kring C, waar er wel nog andere verbruikers inzitten.
Op deze manier kan ik dan wel genieten van mijn 2de Tv maar met een kabel die zo niet kan blijven :-)

Benieuwd of hier iemand reeds ervaring mee heeft?

M.v.g
J-M

15 reacties

lees dit hier eens waar een uitvoerige beschrijving staat ivm met gebruik van PLC's => https://nl.forum.proximus.be/tv-installatie-configuratie-7/extra-decoder-plc-33369

Als je enigszins een mogelijkheid ziet om met utp netwerkkabel te werken, wat niet altijd evident is, doe dit dan want niks gaat boven utp kabel wat ook iedereen anders mag beweren !
Reputatie 7
Badge +1
Dat betekent dat er op stroomkring A een storing zit. Dat kan bv. een spaarlamp (met storende starter) zijn in een staanlamp bv. Zijn er écht geen andere stroomafnemers op kring A? ook geen verdeeldoos in de PLC1?
Nog een vraagje, zit de zender (bij de b-box2) in stroomkring A of B? Dat zou ook een aanduiding kunnen zijn. Maar vermits stroomkring B geen storing geeft, zit je zender allicht ook in stroomkring B? alhoewel dat geen evidentie is. .
FYI: stoorbronnen ivm PLC's
@Elsa: Het plaatsen van een UTP is eigenlijk niet aan de orde. Het betreffende Tv toestel staat op de uiterste zijkant v/h keuken werkblad met de decoder in het keukenkastje erboven.Nu speelt Tv al de ganse morgen zonder probleem. Maar vanaf ongeveer 18.00u verwacht ik terug problemen.
Gelukkig gebruiken we deze Tv enkel maar om tijdens het avondeten eens naar het nieuws te kijken enzo en als er voetbal is 's avonds op Tv is dat dan mijn Tv.
Zoals eerder vermeld steek ik dat de PLC in het andere stopcontact ( kring C ) en ben ik terug efkes gerust..
Ik begrijp echt niet wat de oorzaak is daar er dus op de betreffende stroomkringen geen enkel verandering is dan vb Nu terwijl de Tv wel goed werkt.

Heb zo een gevoel dat het signaal 's avonds niet meer sterk genoeg is door er meer gebruikers ( geburen ?? ) in de straat bijkomen.

@sinjoor76: Zoals eerder vermeld zit er eigenlijk geen enkele verbruiker nog bij op deze kring A ( ja tenzij een radiootje die eigenlijk nooit speelt maar waarvan de stekker wel inzit )
Zender zit in stroomkring C

Hopelijk heb ik toch niet het Proximus mysterie van het jaar vast. 🙂
's avonds wordt het elektrisch net meer belast waardoor er ook meer stoorsignalen opzitten die de data doorvoer naar beneden haalt, ik had minder problemen met wifi bridges , maar hangt van de lokale situatie af en kan je maar weten als je de toestellen een tijd kunt uittesten.
Idd Elsa tijdens de avond wordt het elekt. net meer belast maar dit is dan het net langs de straat.
Mijn data doorvoer gebeurt hier plaatselijk over mss een afstand van 25m ( afstand zender via zekeringenkast tot aan betreffende stopcontact )
Met andere woorden , heb ik dan meer last van data storingen omdat mijn gebuur ( 50m verder op ) zijn TL verlichting in zijn garage laat branden???

'k Vraag mij ook nog steeds af waarom gaat het niet in het betreffende stopcontact en lukt het HEEL wat BETER in het stopcontact ernaast ( op 2 meter afstand ).

Heb alle stopcontacten ( op kring A ) plus zekeringenkast al open gedaan en nagezien op eventuele losse contacten. Alles OK

Mss straks, alst weer zo ver is , eens alle verlichting uitdoen, wie weet .

Grts
Jm
Reputatie 7
Badge +1
JmC, heb je dan zowel stroomkring A als C in je keuken? dan zou ik altijd C kiezen als ik jou was.
Het is trouwens niet écht nodig dat beide PLC's (zender en ontvanger) op dezelfde stroomkring zitten. Bij mij is dat ook niet zo. Zender zit op stopcontacten voorkant, ontvanger op stopcontacten achterkant. Ik heb bovendien 3 fasige stroom, maar weet niet écht wat op welke fase zit. Heb je trouwens de PLC's al eens uitgewisseld? Je weet maar nooit!
idd Sinjoor76 , beide kringen zijn aan het keukenblad maar ik kan niet blijvend naar dat andere stopcontact ( kring C ) gaan omdat dit juist boven de kookplaat en onder dampkap geplaatst is.
Het plaatsje waar de Tv nu staat ( uiterste v/h keukenblad ) is het enige plaatsje dat ik krijg van mijn vrouw om mijn, nieuws en voetbal, Tv ke te plaatsen.
Ik heb dit ook opgespoord in de tijd dat ik miserie had, door alles maar ook alles los te koppelen en alles van verlichting uit en dan heb ik de grootste dader gevonden wwas een oude tl lamp en dan had maar af en toe eens storingen in het beeld, ook 's avonds maar heb dit nooit kunnen achterhalen van waar het kwam ook een 3 fase koppellaar tijdelijk geplaatst (van een technieker kunnen lenen) maar heeft niks opgelost, dan heb ik een tijd met wifi bridges gewerkt en was alles ok, toen heb ik uiteindelijk het besluit genomen om met utp kabel te werken , bijgetrokken in een oude buis waar telenet coax in stak , maar iedereen heeft niet het geluk dit te kunnen doen natuurlijk !
Reputatie 7
Badge +1
idd Sinjoor76 , beide kringen zijn aan het keukenblad maar ik kan niet blijvend naar dat andere stopcontact ( kring C ) gaan omdat dit juist boven de kookplaat en onder dampkap geplaatst is.
Het plaatsje waar de Tv nu staat ( uiterste v/h keukenblad ) is het enige plaatsje dat ik krijg van mijn vrouw om mijn, nieuws en voetbal, Tv ke te plaatsen.

sukkeltje toch!:D
Reputatie 7
Badge +1
Ik heb dit ook opgespoord in de tijd dat ik miserie had, door alles maar ook alles los te koppelen en alles van verlichting uit en dan heb ik de grootste dader gevonden wwas een oude tl lamp en dan had maar af en toe eens storingen in het beeld, ook 's avonds maar heb dit nooit kunnen achterhalen van waar het kwam ook een 3 fase koppellaar tijdelijk geplaatst (van een technieker kunnen lenen) maar heeft niks opgelost, dan heb ik een tijd met wifi bridges gewerkt en was alles ok, toen heb ik uiteindelijk het besluit genomen om met utp kabel te werken , bijgetrokken in een oude buis waar telenet coax in stak , maar iedereen heeft niet het geluk dit te kunnen doen natuurlijk !
Klopt Elsa. Min eerste test met PLC was eerst ook negatief in stopcontact achter de TV waar de verdeeldoos stak met alle media-aansluitingen. Daar kreeg ik oranje lichtje, en geen zuiver beeld voor HD-zenders. Het bleek dan een oudere spaarlamp te zijn op dezelfde stroomkring. Ik heb dan toch de PLC maar gestoken in een ander stopcontact waar enkel een staanlamp naast de TV in stak. Daar heb ik nog nooit problemen gehad. Maar vermits op een gelijkvloers met stenen vloeren, is er soms een condensatie/oxydatieprobleem met de contactpinnen, wat dan blokjesvorming geeft. Een paar keer de PLC uittrekken en hard terug insteken helpt altijd. is meestal een enkele keer in de zomer bij vochtig weer..Ik heb ook nog altijd mijn Ruckusadapters van vroeger als backup, die werken ook nog prima maar nemen meer plaats in both ends...
idd Sinjoor76 , beide kringen zijn aan het keukenblad maar ik kan niet blijvend naar dat andere stopcontact ( kring C ) gaan omdat dit juist boven de kookplaat en onder dampkap geplaatst is.
Het plaatsje waar de Tv nu staat ( uiterste v/h keukenblad ) is het enige plaatsje dat ik krijg van mijn vrouw om mijn, nieuws en voetbal, Tv ke te plaatsen.

sukkeltje toch!:D


jaja 't zal je maar overkomen 🙂
Dus als ik alles een beetje samenvat is er eigenlijk geen directe kant en klare oplossing, in mijn sober geval :8 tenzij overschakelen naar wifi bridge.
Kan je dan voor één Tv naar Wifi gaan en voor de andere op de momenteel goed werkende PLC blijven ?

Overschakelen naar BBX-3 is en zal waarschijnlijk ook geen verbetering met zich meebrengen ?????
Reputatie 7
Badge +1
Dus als ik alles een beetje samenvat is er eigenlijk geen directe kant en klare oplossing, in mijn sober geval :8 tenzij overschakelen naar wifi bridge.
Kan je dan voor één Tv naar Wifi gaan en voor de andere op de momenteel goed werkende PLC blijven ?

Overschakelen naar BBX-3 is en zal waarschijnlijk ook geen verbetering met zich meebrengen ?????

Je kan inderdaad WIfi-bridge (of Ruckus) mengen met PLC.
Het voordeel van een B-box3 is dat die al een ingebouwde Wifi-bridge zender heeft, zodat je dan maar één WIfi-bridge ontvanger (50€) nodig hebt. Met een b-box2 echter 2 (zender en ontvanger) voor 80€.Maar overschakelen naar een b-box3 zal je PLC-probleem niet kunnen oplossen natuurlijk. Je kunt natuurlijk ook met een tablet (of laptop) via Wifi en TV Overal naar Tv kijken.
Ook eens gebeld naar een nr, hier ergens gevonden, waarna een computerstem mij melde dat de update van mijn BBX2 uitgevoerd werd.
Dus nogmaals alles spanningsloos enz.......
Vanaf 18.30u kwamen de éérste blokje terug maar is niet vastgelopen.
Voor de rest precies veel beter verlopen dan vroeger.
Ofwel is dat nu toeval of.....heeft mijn gebuur zijn TL's uitgedaan in zijn garage. :):)
Nog efkes afwachten zeker.
Intussen bedankt voor jullie reactie.
Grts
J-M

Reageer