TV on PC: Microsoft Media Center versus Belgacom TV on PC


Hallo,

Is het toegelaten op dit forum om mijn oprechte opinie te geven over de qualiteit van de software van Belgacom TV on PC?

En dan bedoel ik niet mijn opinie of de software bug vrij is, maar, over de qualiteit en de volledigheid van de software zou ik graag willen schrijven, daar ik reeds jaren via mijn media PC naar Televisie kijk gebruik makend van Microsoft Media Center (weliswaar via analoge TV). Ik ben overgestapt op Belgacom TV omdat de marketing machine daar veel reclame voor heeft gemaakt. Echter, ik moet zeggen dat de software een teleurstelling is. Ik zou graag een objectief overzicht willen geven waarom ik niet begrijp dat Belgacom in zee gaat met Siemens om dit soort van lage qualiteit software op de markt te gooien, en geen gebruik te maken van de schitterende media center van Microsoft.

Sven

16 reacties

mijn oprechte opinie: waarom mensen laten betalen voor een windows licentie, voor een antivirus, etc om gewoon maar TV te kijken.
Als je kwaliteit verwacht, dan draai je toch geen windows?

ahum...
Geachte,

het gaat over TV on PC. Dit is een optie die Belgacom binnenkort betalend zal aanbieden.

De enige beschikbare software die Belgacom nu in testversie heeft, zal draaien op Microsoft Windows. En net dat operating systeem komt met een standaard media center voorziening. Wetende dat IP TV in de toekomst meer en meer standaard zal worden, zal ook Apple en Linux versies met een eigen IP TV media center uitkomen als standaard onderdeel van hun operating systeem. In de verenigde staten worden zulke media centers standaard ondersteund op verschillende operating systems.

Echter, als ik de Belgacom software vergelijk qua qualiteit, met wat standaard beschikbaar is op de markt, dan is de evaluatie vlug gemaakt.

Het is niet mijn bedoeling met deze post om Microsoft, of andere software providers in een beter of slechter daglicht te stellen.

Ik vind de strategie die Belgacom hanteert onbegrijpbaar rond TV on PC. Daar wil ik het eens over hebben. Zelfde voor Telenet, Mobistar en alle anderen. Dit voor klanten, die buiten hun hardware decoder om, nog zouden opteren voor het gebruik van TV on PC.

Enkele voordelen die je hebt als je TV kijkt op PC met een DEDICATED media server (dus geen virus scanner nodig), enkel firewall.

- Veel grotere harde schijf (ik heb thuis 6 TB in totaal)

- Opslag van TV programmas gebruik makend van encryptie, om niet geoorloofd copiëren tegen te gaan.

- Indien niet DEDICATED (dit is een keuze), kan uw PC ook dienen als home server om internet, games en andere dingen te doen.

- Éen kanaal om uw geluid aan te sturen (nu zit ik met een dolby surround keten, die ik met S/PDIF via een splitter moet aansturen, die 2 kabels aansluiten vanuit de PC en de decoder naar optisch 1 kanaal). Zonder die hardware decoder is 5.1 digitaal geluid veel simpler te installeren. Gewoon uw Pc die al het geluid stuurt.

Wat ik mis in Belgacom TV on PC, en wat er wel is in microsoft media center zijn onder andere:

- Alles in één met dezelfde afstandsbediening. In media center kan ik muziek, film, video, spelletjes enzovoort besturen met één afstandsbediening. In Belgacom TV on PC is er geen sprake van afstandsbediening.

- De PC schakelt in en uit automatisch als er programmas moeten worden opgenomen. In Belgacom TV on PC kan ik mijn PC in standby zetten tijdens een opname???? Dit is bij Ms Media Center niet mogelijk!!! Nog straffer, de PC gaat in hypernate door de energiebesparingsinstellingen in Belgacom TV on PC tijdens een opname....

- Het scherm blijft in standby tijdens opnames en/of als opnames starten in MS Media Center. Ik moet mijn scherm nooit aan of uitzetten. Dit is niet het geval bij Belgacom TV on PC.

- Ik kan televisieseries opnemen in Media Center. Ik kan die (nog) niet in PC on TV. In PC on TV is het zoeken van programmas niet gebruiksvriendelijk. Het kan beter als je dit vergelijkt met MS Media Center.

- De kwaliteit van de encoding en decoding is veel beter in Ms Medie Center. Geen gekarteld beeld in MS Media Center. In Belgacom TV on PC is het een ander verhaal.

- Ontvangst in HD qualiteit (via DVB-T of DVB-C of DVB-S), niet geencrypteerd, maar wel met qam kaart in MS Media Center. Media Center ondersteund encryptie door gebruik te maken van "IP -bridges". Echter, heeft Belgacom daar ooit aan gedacht om zulks te gebruiken? De encryptie is nodig, en de ondersteuning ervan kan door Media Center bereikt worden.

Aub Belgacom, bezie mijn reactie niet als kritiek, maar echter als informatie om uw aanbod en producten nog veel beter te maken. De Qualiteit van Microsoft Media center benaderen zal een huzarenstukje zijn voor jullie, maar als jullie bovenstaande punten in acht nemen, dan kom je al een heel eind.

Ik ben ter beschikking om uw nog enige uitleg aan uw technische dienst en/of marketing te geven ter verbetering van uw software.

Sven.
Reputatie 7
Badge +1
Laat ze nu maar even doen Sven. Ze zijn nu al méér dan 4 maanden bezig met die testversie, die nu stilaan iets stabieler begint te draaien. De testperiode is trouwens nog eens met 3 maanden verlengd sedert verleden week. Mensen die zich hebben laten verleiden om al in te schrijven voor de betalende versie, worden niet bedrogen, want de betalende versie staat voorlopig nog steeds op 0,00 € per maand en dat blijft zo zolang de testversie loopt.

Ik ben ook niet écht tevreden over de gebruiksvriendelijkheid van de software. Je kunt bv. niet in "chase play" naar een programma kijken, en moet dus wachten tot het helemaal opgenomen is. Je PC kan/mag trouwens niet in standby gaan tijdens een opname, dat staat in de instructies. De opnames komen trouwens niet op de server van Belgacom (die optie is (nog?) niet voorzien), maar op de C-schijf van je PC. Je kunt immers ook geen externe harde schijf selecteren voor die opnames, en de opnames zijn enkel leesbaar via de geïnstalleerde software en niet met een andere Media Player omdat ze versleuteld zijn. Het gaat zelfs zover dat ze ook niet via het 2e luik van de software, het bekijken van PC-bestanden op je decoder, met de decoder kunnen afgespeeld worden, want die kan blijkbaar de versleuteling niet "decoderen"....En ja, de resolutie mag écht wel wat beter en liefst ook in HD. Maar dat zal dan wel weer te maken hebben met de belasting van de lijn als je al 2 HD-streams regelmatig gebruikt op één of meer decoders. En series zouden zeker ook moeten kunnen. Maar in wezen staan ze verder dan Telenet die voor TV op Ipod of Iphone gekozen heeft. HD zal dat zeker ook niet zijn.
Ik heb tot nu toe altijd geweigerd om TV on PC te activeren, en hoe meer ik er hier op het forum over lees, hoe meer ik er van overtuigd ben dat ik het in zijn huidige vorm in de toekomst ook nooit zal doen.

Ik geef Sven volledig gelijk: bestaande softwarepaketten genoeg, zorg enkel voor de communicatie met BelgacomTV. Het wiel bestaat al, jongens, niet nodig om het opnieuw uit te vinden.

En van de testing zal ik maar zwijgen. Akkoord dat men eindgebruikers "inzet" om de betatesten te doen, maar wat ik hier zie zijn geen betatesten meer, dat zijn met moeite alphatesten.
Reputatie 7
Badge +1
Bij mij werkte het, na wat problemen bij aanvang, behoorlijk goed, nu al vier maanden gratis. Maar er moet duidelijk nog veel aan verbeterd worden vooraleer ik op de betalende versie zou inschrijven. Ik heb nu nog meer dan 3 maanden tijd om dat wel te doen, dus ik zie wel. Ik gebruik het nu toch wel regelmatig, zowel voor opnames als voor live kijken. Maar volledig akkoord, handig in gebruik is wel wat anders...;)
Ik vraag me af of Eva op deze post iets zal antwoorden ...
Reputatie 7
Badge +1
Ik denk het niet. Teveel problemen om al een zinnig antwoord te geven. Ik gebruik het regelmatig, maar zeggen dat ik niet zonder kan is overdreven. Als je HD kunt kijken op een grote flatscreen, is TVonPC wel een leuke gadget en soms handig, maar toch slechts 2e keuze.
Reputatie 2
Badge
1 belangrijke opmerking;
sinds de invoering van tvonpc een paar maand geleden, heb ik nog niets gemerkt van updates aan de pc kant,
Als je die opnieuw download lijkt dit dezelfde versie als in eerste rollout. Misschien dat ze op hun servers al verbeteringen
gedaan hebben bij het ter beschikking stellen van streams, en registratie/activaties op de server,
maar het programma op pc niet. Het Programma neemt m.i. nog altijd veel teveel cpu / geheugen bij gebruik;
zeker als je vergelijkt met Tversity en andere.

Een andere grote stap vooruit zou zijn om die te laten draaien op ipad en niet bekabelde laptop.
Sven, eventjes een reactie op uw antwoord op mijn antwoord.
Mijn punt is dat ik GEEN Microsoft Media Center brol wil hebben.
Ik denk dat het 'nogal' duidelijk gebleken is in m'n vorige posts dat ik de Belgacom TvonPC verafschuw.
Maar hetzelfde voor media center, allemaal dingen wat voor een gewone gebruiker onbegonnen werk is, en welke allemaal veel resources gebruiken en welke DUUR zijn, welke constant problemen geven met updates,etc
En een dedicated server is geen TV op pc oplossing ...


" Wetende dat IP TV in de toekomst meer en meer standaard zal worden, zal ook Apple en Linux versies met een eigen IP TV media center uitkomen als standaard onderdeel van hun operating systeem."

Snap dit toch niet. Een decoder is een media center...zoals de belgacom decoder, draaiende op linux..
En btw: XBMC, MythTV.. bestaan al langer dan Windows media center. Meer nog, dit werkte perfect op Belgacom TV, werkte op alle platformen (ook iphone, etc), werkte ook webbased,ook serie opnames, etc.. en geen verborgen kosten zoals bij Windows media center. (en het werkte perfect op 5 jaar oude hardware)

"- De kwaliteit van de encoding en decoding is veel beter in Ms Medie Center. Geen gekarteld beeld in MS Media Center. In Belgacom TV on PC is het een ander verhaal."

Ik vraag mij af hoe jij dat vergeleken hebt? Want je moet uiteraard met dezelfde stream testen.

"- Alles in één met dezelfde afstandsbediening. In media center kan ik muziek, film, video, spelletjes enzovoort besturen met één afstandsbediening. In Belgacom TV on PC is er geen sprake van afstandsbediening."

Je kan altijd zelf een afstandsbediening aanschaffen/configureren om dat te doen. Heeft niks met Belgacom tv on pc te maken.
Reputatie 2
Badge
Ik vraag mij ook af waar de updates zijn van TVopPC, er zijn anders genoeg fouten om te verbeteren:)
Aan allen (incl Eva):

Ik vraag me af hoe en waar de feedback van de gebruikers wordt verzameld over de fouten van TV on PC. Toch niet via dit forum zeker?

Ik denk dat het voor Belgacom een stunt zou zijn mocht er een optietje bijkomen in hun menu rond PC on TV om fouten te verzamelen en feedback. Het zou heel gestructureerd overkomen naar hun klanten.

Toch nog even aan Bart: Hallo Bart, uw mening is belangrijk en uw mening deel ik wel ongeveer. Daarentegen, de bedoeling van mijn post is niet om een evaluatie op te maken of een media center on PC zinvoller is dan dedicated TV hardware.

Het gebruik van PC on TV is een KEUZE voor elke gebruiker.

De prijs van een dedicated home server valt inderdaad duurder uit dan een gewone decoder box, maar als resultaat heb je wel veel meer functonaliteit op je TV scherm zoals ik vermelde in mijn eerste post. Ik wou alleen met mijn post duidelijk maken dat ik jaren windows media center gebruik en dat de nieuwe belgacom media center qua functionaliteit en de gewone look-and feel niet dezelfde qualiteit hebben.

Bijvoorbeeld, wat windows media center wel heeft en de Belgacom Media Center niet aan functionaliteit:

1. WMC heeft Veel grotere letters en overzichtelijke menu opties, waardoor het besturen van Windows Media Center veel gebruiksvriendelijker is via een afstandsbediening.

2. WMC kan ook opnames van TV SERIES verzorgen. In Belgacom TV on PC kan je enkel 1 TV programma opname verzorgen.

3. in WMC kan je ook programmas ZOEKEN via de TV Gids via keywords, tags, categoriën, en zoeken op titel... Je kan zelfs zoeken op acteur :-)

4. In WMC worden de andere media (bijvoorbeeld bekijken van fotos) veel meer geïntegreerd verwerkt. Bijvoorbeeld: je kan muziek luisteren via je media center en tegelijk de fotos bekijken.

5. In WMC worden ALLE MP3 and WMA files correct weergegeven in de muziekbrowser via hun ingebouwde muziek bitmap of foto. Belgacom media center toont enkel de fotos van de WMA files, niet van de MP3 files.

6. In WMC zijn de instellingen heel overzichtelijk en zijn de decoders heel gemakkelijk in te stellen.

7. In WMC wordt de PC veel beter bestuurd via het aan en uitschakelen. Die Belgacom TV on PC toepassing zet mijn PC aan, en na de opname BLIJFT ie AAN?????

enz... Het zal een lang lijstje worden als iemand me zou vragen dit ooit af te maken.

In België en in veel andere landen zijn vaste decoders de standaard voor digitale televisie, en dat zal wel voor heel veel gezinnen zo blijven. Maar hou u vast, dit gaat er binnen een paar jaar anders uitzien in de wereld (misschien niet in België).

IPTV is een opmars bezig en heeft het potentieel dat er via internet snel meer en meer providers zullen komen die Televisie zullen aanbieden via internet. Echter, bandbreedte problemen zorgen ervoor dat dit nooit de qualiteit zal benaderen dat een dedicated provider aan hun klanten kan aanbieden via hun eigen IPTV distributienetwerk.

Sv.
Reputatie 7
Badge +1
Het is wel duidelijk dat dit medium in volle evolutie is; en waar het uiteindelijk naartoe zal leiden is koffiedik kijken. ondertussen wil de doorsnee gebruiker gewoon zonder al teveel storingen TV kijken in hoge kwaliteit. TVonPC is voor mij maar een gadget, want ik kijk liever naar mijn flatcreen. Ik vind trouwens ook dat deze versie van TVonPC niet handig en/of gebruiksvriendelijk is en teveel CPU en bij opname HDD-ruimte inneemt, vooral omdat het qua resolutie minder dan SD kwaliteit geeft..Dat moet zeker beter kunnen. Ik zie ook niet in waarom het niet draadloos kan ? Als je zoals ik met Ruckus ethernetadapters werkt kijk je toch ook draadloos TV ? En natuurlijk zouden ze zich niet tot Windows computers mogen beperken, maar dat wordt mettertijd allicht nog wel uitgebreid met een versie voor Linux en Apple. Telenet zit ook te experimenteren met toepassingen enkel voor Apple, dus die laten dan weer Windows-gebruikers in de kou staan.....de hype van de Ipad weet je wel.

En evolutie of verbetering heb ik in al die maanden ook nog niet vastgesteld. Alleen met de nieuwe interface moet je de decoder niet telkens terug opstarten als je het Media Center van de PC op de decoder wilt inladen.Dat is nu direct na het opstarten van de Media Manager op de PC ook op de decoder toegankelijk onder de knop services. Maar dat is allicht niet de verdienste van een verbeterde TVonPC software.

Bovendien, dat de op PC opgenomen TV-programma's niet door de decoder kunnen ontcijferd worden is onbegrijpelijk, tenzij dat komt omdat de resolutie hiervan zo laag is dat het op een flatscreen toch niet genietbaar is..op een 20' PC-scherm is het al niet écht "scherp beeld" .
Persoonlijk ben ik ook een fan van Microsoft Windows Media Center. Een aantal Europese digitale Televisie aanbieders maken ook gebruik van het Windows Mediaroom platform waar de IPTV-oplossing en Windows Media Center nu ingebouwd zitten. Voorbeelden zijn BT Vision (UK), T-Telekom (Duitsland) en Swisscom (Zwitserland). Toegegeven: Windows Media Center is niet eenvoudig in gebruik ... persoonlijk vind ik dat er van software een mogelijkheid moet zijn in 'compacte mode' (waar je hooguit met één tot maximaal drie klikken een actie kunt uitvoeren) en 'advanced mode' (voor expert-gebruikers) te kunnen werken.

Bijvoorbeeld: als ik nu in de TV-gids van Belgacom TV blader en een programma wil opnemen kan ik niet gewoon op de REC knop drukken om het op te nemen, maar moet ik eerst OK > pijltjes toetsen naar OPNEMEN en dan die opties EXACT/MET MARGE en nog eens JA/ NEEN drukken ... Als je dit gewoon één keer apart kan instellen voor alle series/films/individuele programma's via SETTINGS dan ben je als gebruiker al van al die toetsencominaties verlost. Dan kan je zoals standaard is op andere IPTV één keer drukken voor één aflevering of programma, of twee keer REC voor direct een heel serie ...

Om dezelfde reden snap ik ook niet goed waarom de kleurentoetsen niet gebruikt worden voor standaard-acties. bijvoorbeeld in de TV-gids kan je makkelijker -24 of +24u doen met een kleurentoets. Of bijvoorbeeld switchen naar je favoriete zenderlijst via een kleurentoets ... Dat soort handige 'sneltoetsen' mis ik wel bij Belgacom TV. Wat ik ook mis zijn opties om de weergave te personaliseren zoals kleurcontrasdten menu's beter instellen, of kleurentoetscombinaties wel (of niet) te tonen, teletekst ondertiteling automatisch in te schakelen, ... etcetera.

Qua IPTV zijn er natuurlijk niet zo veel mogelijkheden. De bekendste zijn TiVo, TV Genius en Microsoft Mediaroom. Daarnaast is er nog een heel gamma aan DVR-recorders/media center boxes met eigen interfaces, zoals Boxee Box, AC Ryan Playon!HD2, Western Digital Media hub, Moxi, ... De uitdaging voor ontwikkelaars is natuurlijk de enorme hoeveelheid aan functies/instellingen in een zo overzichtelijk mogelijke interface te steken.

Op engadget is een interessante vergelijking tussen TiVo (in de VS en UK populair) en Media Player (core van Mediaroom) terug te vinden: http://www.engadget.com/2010/08/05/tivo-premiere-vs-windows-7-media-center/.
Reputatie 7
Badge +1
Kleine bemerking: je kunt in de TV-gids wél - en + 24 uur scrollen, maar nu met de terug-of doorspoelknoppen. Het gebruik van de kleurentoetsen (zoals in de vorige interface) vond ik echter ook veel handiger (maar veel mensen vonden dat blijkbaar verwarrend"), maar dat is hier al meermaals aangekaart. Ze zouden dat inderdaad in de settings kunnen inbouwen (wél of geen shortcut toetsen, met opties om aan te klikken).

En de REC toets werkt dan weer wel als je een opname direct vanuit "live kijken" wilt starten, het loopt dan standaard +15 minuten maar je kunt het in de opties nog aanpassen. Ook werkt de STOP toets nu ook om een opname te stoppen (vroeger niet), je moet dus niet meer rond via "opgenomen programma's" of, als je op de opnemende zender gaat staan, met de OK toets en optie opname stoppen (als het volgende programma volgens de TV-gids nog niet begonnen is tenminste en je nog in de +20 minutenfase zit).

Voor de rest best niet te ingewikkeld maken en zoals mexxodus zegt, eventueel een "compact mode" te voorzien naast een "advanced mode".
Is er ondertussen reeds een nieuwe versie van Belgacom TV on PC verkrijgbaar?

sv.
Reputatie 7
Badge +1
Neen helaas, zal nog even wachten zijn....

Reageer