TV duwt internetsnelheid naar beneden

  • 30 November 2010
  • 4 reacties
  • 754 Bekeken

  • Apprentice
  • 2 reacties
login : fc896180

Via deze zou ik graag jullie meningen lezen over enkele onwaarheden die me door de BGC klantendienst verteld werden voor ik een telefoon+internet+TV pack abo aanging.

onwaarheid 1: een all-in pack met "internet intense" geeft een bandbreedte van 30Mbps.
Dat dat niet helemaal juist is weet iedereen, uiteindelijk kom ik terecht op een lijncapaciteit van 12Mbps - eerder leefbaar.

onwaarheid 2: De bbox synct (in mijn geval) aan 9Mbps, klantendienst zegt dat de overige capaciteit gereserveerd is voor BTV. Zonder BTV zou de modem syncen aan de volledige lijncapaciteit ttz 12Mbps.
Een snelheidstest met/zonder TV toont echter dat BTV ongeveer 1,5Mbps downstream kost, dit is dan bovenop de reeds gereserveerde bandbreedte?

Voor mij is het echter geen optie dat het "TV gebeuren" een invloed heeft op het "internet gebeuren".

Ik overweeg van mijn zeer recent abo na minder dan 1 maand stop te zetten. Korte pijn. Op lange termijn minder stress.

Wat denken jullie, zien jullie andere wegen (bij BGC) ?

Alvast bedankt,

Tom.

4 reacties

Reputatie 2
Badge +1
U heeft dus geen VDSL2 aansluiting (9Mbps sync) en schakelt best over op een comfort of favourite abbonement, al dan niet met onbeperkt volume optie.

Als je synct aan 9Mbit is dit idd de maximale bandbreedte. Bij het kijken naar TV dien je idd daarvan 3a4Mbps af te trekken voor een SD stream.

Men zal je geen bandbreedte beloofd hebben, staat namelijk in de algemene voorwaarden dat de uiteindelijke snelheid afhankelijk is van de gebruikte technologie en enkele technische aspecten.

Je zal geen merkbaar verlies hebben op VDSL2, maar enkel in geval van een hogere sync dan de snelheid die je abonnement toelaat heb je effectief geen invloed

BV: 30Mbps sync, intense abbo (25Mbps), blijft er 5Mbps over. Dit is voldoende voor 2 SD streams zonder dat je inboet op surfsnelheid.

30Mbps sync, favourite abbo (20Mbps) blijft er dus 10Mbps over puur voor TV, 20Mbit om te surfen (of 14Mbps in geval van 2HD streams)

Ter info: voor puur surfen, mailen en wat streaming media kom je met 6Mbps voor internet meer dan toe.
VDSL2 is geen optie in mijn straat.

Bandbreedte (down- zowel als upstream) is van belang voor mij, maar als ik het zo lees dan is de theoretisch snelste formule niet de beste keuze geweest.

Als ik een i'net comfort zou nemen, zal BTV dan ook nog 3-4Mbps inpikken van de 9Mbps beschikbaar in het profiel? Bestaat er trouwens geen 12Mbps profiel?
De sync snelheid is de totale capaciteit van uw lijn.
De maximale surfsnelheid is een beperking opgelegd door Belgacom die enkel geldt voor uw lokaal netwerk, niet voor tv.

Surfsnelheid = sync snelheid - tv (beperkt tot uw maximale surfsnelheid)

Uit wat ik kan uitmaken uit uw initiële post synct uw modem aan 12 en is uw surfsnelheid beperkt tot 9:
- zonder tv: 12 - 0 = 12 (maar beperkt tot 9)
- met één SD stream: 12 - 3 = 9
- met 2 SD streams: 12 - 3 - 3 = 6

U kunt dus gerust een Comfort abonnement nemen. De snelheid zal niet verminderen. BTV neemt altijd bandbreedte in beslag, dat is eigen aan de gebruikte technologie.
ik was blijkbaar nog binnen de bedenkperiode van 14 dagen na aankoop.

Heb alles opgezegd, toch bedankt voor jullie reacties.

Korte metten met lijncapaciteit van 12Mbps, sync aan 9 en internet van 6Mbps wanneer de TV aanstaat. Jammer, maar op elk potje past een deksel. Het Belgacomdeksel past voorlopig niet op mijn potje.

Wachtende op VDSL2,

Tom.

Reageer