Vraag

trage download snelheid


Reputatie 1
sinds een paar dagen doe ik regelmatig een snelheids test van mijn download en daar haal ik slechts 30 mbps.
Ik bezit een maxi pakket en volgens de gegevens van Proximus moet ik een snelheid kunnen halen die eens zo hoog ligt.
Ik bezit een b box 3 modem.Als ik Netflix kijk heb ik ook geen vloeiend beeld.
dit zijn de gegevens van proximus:
Je internetabonnement Internet Maxi
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 63,7 Mbps download - 7,4 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 63,7 Mbps download - 7,4 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Je downloadvolume is onbeperkt, ook in een Pack.

Ka ik iets doen om een hogere snelheid te halen?
Bedankt.

36 reacties

Je moet inderdaad de getwiste VVT gebruiken en is beter omdat de sectie groter is, heb ik ondervonden met testen door lange UTP te vergelijken met zelfde lengte VVT kabel en de lijnkarakteristieken uitgelezen op mijn bbox waren beter met VVT. Gewoon niet altijd enkel en allee op theorie afgaan ook pratische testen doen is nog altijd het zekerste, in hoeverre je dat nog kan natuurlijk want met de technicolor valt er niet veel uit te lezen 😉
Reputatie 3
Badge
Klopt wat je zegt. Er zijn nog wel een aantal zaken die je als klant kan doen als je wat kennis hebt. Je kan eens inloggen in de BBOX om te kijken of je recent nog verbrekingen hebt gehad. Indien wel kan je misschien de LTP en of NTP is openen en nakijken, inkorten en opnieuw aansluiten. Je kan de automatische lijntest TBF (door u reeds aangehaald) opstarten en uiteraard de factory reset. Eventueel kan je bij vermoeden van slechte kabel tussen bv LTP en NTP deze zelf vervangen. Maar daar stopt het dan wel echt.

Het grappige is dat ze bij mij alles hebben vervangen wat er te vervangen viel (LTP, NTP, splitter, modem, paar, poort, uiteindelijk gedeelte ROP (vectoring) en nog steeds bleef ik drops hebben. Elke 3 dagen verloor de BBOX de syncro.

Wat was nu het probleem dat ik zelf gevonden heb. In heel mijn huis ligt CAT6 UTP. De Proximus technieker die de initiële installatie deed heeft 2 rechtstreekse paren gelast en is met een dikke kabel binnengekomen naar een punt LTP. Van daaruit met een VVT kabel naar een NTP, waarop dan mijn BBOX,... hangt. Het probleem was echter dat er een CAT6 met een RJ11 connector gepadged in de NTP stak en dit betreft dus een UTP kabel. De kabel die tussen LTP en NTP werd getrokken is een VVT. Door deze kabel eigenhandig te veranderen naar een UTP cat6 is dit probleem uiteindelijk opgelost.

Kennelijk geeft VVT storingen in samenwerking met UTP. De regel zegt VVT te gebruiken maar dan zou je ook voor je telefoon een VVT moeten trekken, hetgeen ten dage nooit meer gedaan wordt. Dat is CAT5e, CAT6, CAT7, maar nooit VVT.

Niemand dat in staat was dit te vinden doch was dit het probleem doordat UTP getwist is en VVT niet. Dus oftewel werk je alles met UTP ofwel alles met VVT. Goed dat ik dit probleem gevonden heb.
En inderdaad je kan nooit zeker zijn dat alle systemen die er tussen zitten hun werk voor 100% bugloos zullen uitvoeren en daarom dat ik ook altijd bij lijnproblemen de bbox een FacR geef en ook aan iedereen ook altijd aanraad en voorstel dit eerst te doen zelf niet alleen met lijn problemen maar ook met decoder problemen heb ik ondertussen bij mij en bij ander mensen die mijn man helpt om te depanneren kunnen vaststellen dat niet alleen de decoder resetten altijd voldoende is enz... enz....
Het is tenslotte ook het enigste wat een klant kan zelf doen resetten en als dit niet helpt mag je eigenlijk zoveel theorieën verkopen als je wilt (niet verkeerd begrijpen je mag natuurlijk theorieën verkopen want het is altijd goed op de hoogte zijn) het zal niet baten en zal proximus moeten tussen komen dat is de praktijk en de realiteit.

NB: en dan krijg je natuurlijk nog onder je voeten dat je te veel aanraad van de boel te resetten en je zal wel weten wie dit niet graag heeft en waarom.
Reputatie 3
Badge
Klopt, maar Proximus is zeker niet slecht maar ADSL/VDSL is een heel gevoelige techniek. Er zijn ook veel verouderde kasten, kabels, aansluitpunten,... Dit veroorzaakt nu eenmaal storingen. De BBOX, zeker geen slecht apparaat is helaas ook niet vrij van firmwarebugs, net als onze befaamde decoders met de beruchte tv software

Ik hoop dat zijn probleem vlug gevonden wordt en kan worden opgelost zonder 10 interventies 🙂 want dergelijke snelheden in zone 1 is zeker niet normaal
Heb ik ook al voorgehad met een slechte NTP, dus draait het en keert het je kan het nooit voorspellen en kan je het maar op één manier opgelost krijgen is dat er iemand proximus er op afgestuurd wordt om de zaak te analyseren en op te volgen, want er zijn er toen ook enigste gepasseerd hoor en dan heb ik zelf nog op den duur gevraagd heb je som een NTP/TBF mee, wil je die eens vervangen en je kan het al raden zeker .... , pas op dit is geen verwijt want ik heb zelf in deze techniek bezig geweest en ik weet wat het is dus dat is zeker mijn bedoeling niet om die af te breken ik heb er zelf heel veel respect voor en dat weet je best als je zelf in dezelfde situaties gezeten hebt 😉
Reputatie 3
Badge
Maar de TBF heropstarten is al gebeurd en die wordt niet herstart door een rest of facR van de modem.
Gij zijt er ene van UB zeker (LOL)


TBF (automatische lijntest) is hetgeen dat DLM activeert. Als dan uiteindelijk de DARE kan overschreven worden, wat blijkt uit de metingen van de TBF moet altijd de connectie verbroken zijn geweest. Soms wordt dit proces tegengehouden door de BBOX omwille van een firmwarebug. Het enige wat dan nog een oplossing kan bieden is een factory reset van de modem. Dit probleem heeft zich bij mij voorgedaan. Ik bleef steken op 50mbps na de zoveelste werkzaamheden uiteindelijk hebben ze mij wederom vanop afstand verhoogt naar 70mbps doch via speedtest kwam ik niet verder dan 35-37mbps. Opnieuw contact met specialist bleek dit een gekend probleem in sommige versies van de BBOX. Een reset was de oplossing.
Reputatie 3
Badge
Dat is het hem juist wat ik eigenlijk ook al wilde duidelijk maken dat je op zo'n speedtest niet altijd exact kunt afgaan (via welke server, enz...) en daarom heb ik ook de conclusies getrokken dat TS hoogst waarschijnlijk op een eerste verhogingstap van de basis dlm profielen zal komen te staan zijn, net zoals ik maanden geleden ook voorgehad heb.
Van dat resetten (of FaCR) van de modem geloof ik niet veel in dat lukte bij mij ook niet maar je kan inderdaad maar proberen en het kost je tenslotte niks ;-)))
En spijtig dat TS geen sagemcom heeft dan zou hij de lijn kunnen uitlezen.
We zijn hier wel veel theorieën aan het verkopen maar het zal toch afwachten zijn tot de technieker gepasseerd heeft wat het resultaat zal zijn, 'k ben benieuwd of ze bij proximus met al onze uitleg gaan rekening houden :-))))
NB: was ik hier nog vergeten te vermelden bij mij hebben ze de fout dan gevonden in een kaart in de ROP.


Deze info kreeg ik ook van de specialisten (niet de reguliere techniekers). Indien in zone 1 om een of andere reden de DLM niet naar 70/10 (non-vectoring) geraakt, is dit bijna altijd te wijten aan een achterliggend probleem (ROP, kaart, poort, LTP, NTP, kabelbreuk, modem). De meest voorkomende zijn de poort op de kaart en de modem. In mindere mate problemen in ROP bv door waterinsijpeling, overstroming, LTP, NTP, kabelbreuken (meestal na werkzaamheden in de straat,...)

Het eerst wat ze wellicht zullen doen, is indien het gebruikte paar ok is, de poort veranderen in de ROP. Opnieuw metingen uitvoeren en een aantal dagen analyseren. Eventueel ook ander rechtstreeks paar met betere waarden aansluiten en vaak wordt ook de modem vervangen.
Maar de TBF heropstarten is al gebeurd en die wordt niet herstart door een rest of facR van de modem.
Gij zijt er ene van UB zeker (LOL)
Reputatie 3
Badge
De DARE kan enkel overschreven worden door een nieuw DLM provisioning profile indien de modem al is herstart geweest (opnieuw DSL connectie tot stand brengen). Soms mislukt dit automatisch proces (bug) en wordt dit tegengehouden door de modem. Een oplossing hiervoor is een factory reset van de modem. Hoe ik dit weet? Zelf voorgehad aantal maanden terug.

Je kan maar proberen.
Dat is het hem juist wat ik eigenlijk ook al wilde duidelijk maken dat je op zo'n speedtest niet altijd exact kunt afgaan (via welke server, enz...) en daarom heb ik ook de conclusies getrokken dat TS hoogst waarschijnlijk op een eerste verhogingstap van de basis dlm profielen zal komen te staan zijn, net zoals ik maanden geleden ook voorgehad heb.
Van dat resetten (of FaCR) van de modem geloof ik niet veel in dat lukte bij mij ook niet maar je kan inderdaad maar proberen en het kost je tenslotte niks ;-)))
En spijtig dat TS geen sagemcom heeft dan zou hij de lijn kunnen uitlezen.
We zijn hier wel veel theorieën aan het verkopen maar het zal toch afwachten zijn tot de technieker gepasseerd heeft wat het resultaat zal zijn, 'k ben benieuwd of ze bij proximus met al onze uitleg gaan rekening houden :-))))
NB: was ik hier nog vergeten te vermelden bij mij hebben ze de fout dan gevonden in een kaart in de ROP.
Reputatie 3
Badge
Dag Elsa,
ik meet die gegevens via mijn wifi laptop,de bbox 3 is via een utp kabel aangesloten , en met de tv op een hd kanaal en een hd opname.
maar zelfs zonder opname en zonder de tv in gebruik kom ik niet veel hoger dan max 33 mbps

Om redelijk zeker te zijn welk profiel je precies hebt zou je in feite een kabel aan uw laptop moeten hangen en aansluiten op de modem, dat zou een beter beeld geven.


Dit zou inderdaad de beste indicatie geven. Ook zou ik eerst de modem is een factory reset geven. Hiermee kan het probleem ook opgelost zijn.
Badge +4
Dag Elsa,
ik meet die gegevens via mijn wifi laptop,de bbox 3 is via een utp kabel aangesloten , en met de tv op een hd kanaal en een hd opname.
maar zelfs zonder opname en zonder de tv in gebruik kom ik niet veel hoger dan max 33 mbps

Om redelijk zeker te zijn welk profiel je precies hebt zou je in feite een kabel aan uw laptop moeten hangen en aansluiten op de modem, dat zou een beter beeld geven.
Reputatie 3
Badge
Die theorie heb ik ook uitvoerig al kunnen lezen op o.a userbase waar mensen zitten met zeer goed en betrouwbare inside info, maar die tussenstappen bestaan wel nog degelijk, en TS kan zeker nog op een snelheid staan hoger dan 30 en lager is dan 70. De white papers beschrijven dit ook met al de tussenliggende profielen die bestaan voor de DLM op basis profiel en DLM op vectoring profiel.

Het zou ook heel stom zijn van PX moesten ze die tussenliggende stappen laten wegvallen want iemand die geen stabiele 70 lijn kan hebben kan dan bijvoorbeeld toch een stabiele 50 lijn krijgen en nog altijd beter voor de klant dan 30


Klopt hij kan lager staan dan 70mbps en hoger dan 30mbps maar kan NOOIT op een profiel staan waarbij hij maar 32-33 mbps download heeft. Dit kan enkel in zone 2 of wanneer er een probleem wordt vastgesteld op de lijn en DLM telkens de snelheid verlaagt.

In theorie zou iedereen die in zone 1 zit (non-vectoring) op 70/10 moeten geraken door DLM. Uitzonderingen zullen er altijd zijn. Maar via techniekers kreeg ik te horen dat dit meer afhankelijk is van problemen ROP, probleem kaart in ROP, defecte poort in ROP, slechte binnenbekabeling, defecte LTP, NTP... In theorie zou iedereen binnen de 400meter 70/10 moeten halen non-vectoring met DLM en 100/20 met DLM vectoring.
Die theorie heb ik ook uitvoerig al kunnen lezen op o.a userbase waar mensen zitten met zeer goed en betrouwbare inside info, maar die tussenstappen bestaan wel nog degelijk, en TS kan zeker nog op een snelheid staan hoger dan 30 en lager is dan 70. De white papers beschrijven dit ook met al de tussenliggende profielen die bestaan voor de DLM op basis profiel en DLM op vectoring profiel.

Het zou ook heel stom zijn van PX moesten ze die tussenliggende stappen laten wegvallen want iemand die geen stabiele 70 lijn kan hebben kan dan bijvoorbeeld toch een stabiele 50 lijn krijgen en nog altijd beter voor de klant dan 30
Reputatie 3
Badge
Het komt er dus op neer dat indien je op een non-vectoring profiel staat in zone 1, zoals in dit voorbeeld = 30/10 DLM je lijn in theorie 9 dagen zal evalueren (kan soms vlugger ook). Indien de kwaliteit niet optimaal is (bv. max attainable rate = 68900) en een verhoging naar 70/10 onmogelijk is (wat zelden het geval zal zijn in zone 1), dan gaat DLM je lijn verhogen naar 50/10 (stapje lager dan 70/10) wat normaal altijd mogelijk is bij een zone 1 verbinding. De regel is wel dat hij zijn test uitvoert om 70/10 te kunnen bekomen. DLM begint niet naar 40/10 te gaan, dan naar 50/10, 60/10,... Zo werkt het niet. DLM berekent de topsnelheid als het ware en wijst u dan een profiel toe, maar zone 1 is de regel 70/10. Als dit niet gehaald wordt is dit vaak te wijten aan problemen met de poort in de ROP, slechte binnenbekabeling, problemen BBOX,...

Gewone Proximus techniekers beweren dat DLM een geautomatiseerd systeem is waar ze niets kunnen aandoen. Dit klopt dus ook niet. Ze hebben destijds bij mij vanop afstand mijn lijn van 30mbps onmiddellijk op 70mbps gebracht (telefonisch via speciale techniekers) toen ze mij een andere poort hadden toegewezen in de ROP naar aanleiding van de problemen. Proximus trekt simpel hun paraplu door te zeggen dat ze de snelheid niet garanderen. Zo moeten ze niet overal kasten, poorten, kaarten, bekabeling, ... gaan vervangen.

Mijn lijn is ondertussen een vectoring lijn geworden dus basisprofiel = 70/20, DLM testte mijn lijn gedurende een aantal dagen (5 om precies te zijn) en trachtte te verhogen naar 100/20, hetgeen gebeurd is. Mijn max attainable rate is 140000, heb dus nog wat overschot...
Reputatie 3
Badge
Zijn die DLM tussenstappen dan onlangs verdwenen ‼
Hoe komt het dan dat ik enkele maanden geleden dan voor dat ik op vectoring stond wel in stappen verhoogd ben, vanwaar haal je deze informatie?


Ik heb hier de voorbije maanden misschien 20 techniekers over de vloer gehad. Eerst voor problemen met drops in het beeld dat uiteindelijk software zelf bleek en dan voor syncro die altijd wegviel om de paar dagen. Uit grote miserie hebben ze de meest gespecialiseerde techniekers langs gestuurd en de mensen van het net de ROP laten vernieuwen en onmiddellijk geupdate naar vectoring. Geloof mij, ik ben zeer goed op de hoogte ondertussen.

Je hebt 3 zones, 6 basisprofielen bestaande uit 3 non-vectoring en 3 vectoring en nog is 6 DLM profielen bestaande uit 3 voor non-vectoring profielen en 3 voor vectoring profielen. Tot over een paar maand verhoogde DLM stapsgewijs, voor zone 1 eerst van 30 mbps naar 50 mbps en dan naar 70 mbps! Nu doet hij die tussenstap niet meer tenzij hij de 70/10 afleidende uit zijn test niet zou halen.

Als de persoon in kwestie nu 32mbps haalt staat hij zelfs niet op een 50mbps profiel. dat wilt zeggen dat hij op een zone 2 DLM profiel staat en dat kan niet volgens de opgegeven waarden dat hier werden gepost. Als hij vertrokken was van 20/2 en via DLM max naar 50/10 kon gebracht worden doch nu maar 40/10 haalt gezien lijnkwaliteit kon dit wel. Maar zelfs 40/10 heeft hij niet want op 5.0GHZ zou hij dan altijd 37 - 38 mbps moeten halen zonder tv decoder aan.

Dit wil zeggen dat hij ergens een profiel van rond de 35mbps moet hebben, hetgeen niet bestaat!
Zijn die DLM tussenstappen dan onlangs verdwenen ‼
Hoe komt het dan dat ik enkele maanden geleden dan voor dat ik op vectoring stond wel in stappen verhoogd ben, vanwaar haal je deze informatie?
Enfin in ieder geval er komt toch een technieker langs en dan zullen we wel meer zekerheid hebben, hoop ik toch 😉
Reputatie 3
Badge
Inderdaad en zoals reeds aangegeven

met een verhoging van de DLM anders kan hij die snelheid niet halen volgen zijn speedtest en moest hij op vectoring staan dan had hij direct 70 waar de dlm weer kan proberen om te verhogen tot eventueel zelf 100 maar daar zijn we blijkbaar bijlange nog niet aan toe ;-)))


Klopt ook maar dan is er ofwel iets mis aan de poort/kaart in de ROP of hij heeft een probleem qua binnenbekabeling. Want in zone 1 moet indien alles ok DLM verhogen naar 70/10 en niet naar 40/10 of 50/10. Hij kan wel verlagen indien hij merkt dat de lijn niet stabiel is, maar gaat normaal direct naar 70/10. Dat hij nu meer dan 30mbps haalt in een speedtest, doet mij vermoeden dat hij dus niet op zijn basisprofiel staat.

Wat ik al is zou doen om te beginnen is een factory reset van de BBOX geven. Hiermee kan het probleem al opgelost zijn.
Reputatie 3
Badge
Zolang het goed werkt en ik deze snelheden haal op 2.4 en aangezien mijn netwerkadapter geen 5.0 ondersteunt is het voor mij nog niet achterhaald :-))

Uiteraard, als het voor u werkt... Je zal wel nooit de volledige snelheid kunnen halen. Ik haal bv op 5.0GHZ 91 mbps. Misschien was dit voor de persoon in kwestie ook van toepassing...
Inderdaad en zoals reeds aangegeven

met een verhoging van de DLM anders kan hij die snelheid niet halen volgen zijn speedtest en moest hij op vectoring staan dan had hij direct 70 waar de dlm weer kan proberen om te verhogen tot eventueel zelf 100 maar daar zijn we blijkbaar bijlange nog niet aan toe ;-)))
Reputatie 3
Badge
Inderdaad dit programma draait op OS windows. Afgaand op je snelheid sta je waarschijnlijk op DLM lijnprofiel 40 Mbps dan , maar je zal inderdaad wel meer duidelijkheid hebben als de technieker langs komt.

Een basisprofiel volgens de aangegeven waarden op de Proximus site zijnde 28.1/5,5 = 30/10 profiel. Dit betreft een zone 1 profiel non vectoring
Zolang het goed werkt en ik deze snelheden haal op 2.4 en aangezien mijn netwerkadapter geen 5.0 ondersteunt is het voor mij nog niet achterhaald :-))
Reputatie 3
Badge
30 Mbps met bbox3 is niet redelijk veel, wel als je gestoord wordt of tamelijk laag ontvangst niveau hebt.
Ik haal op wifi-2.4 gemakkelijk 60 Mbps op 12 meter afstand van de BB3, op met wifi-5.0 zo'n 85 Mbps.
Maar aangezien TS met kabel verbonden is, is gans de uitleg niet relevant en is het enkel om de DLM te doe en te wachten op Vectoring.


2.4GHZ is echt traag en onstabiel in vergelijking met 5.0GHZ. Het mag dan verder reiken en oudere computers, toestellen, ondersteunen. Het is achterhaald en zeker niet relevant om op 2.4GHZ snelheidstesten uit te voeren. Daarom mijn reactie.
Dlm is automatisch meet systeem die je lijn regelmatig polt en die probeert je lijnsnelheid te verhogen op voorwaarde dat de lijn stabiel blijft bij deze verhoging
Reputatie 1
wanneer worden wij op vectoring overgeschakeld?
en wat houdt dlm eigenlijk in?

Reageer