Omdat we de laatste tijd heel wat vragen krijgen over verhoogde facturen voor o.a. mobiel dataverbruik, hebben we onze FAQ over Tips om goedkoper te surfen gevoelig uitgebreid met nieuwe, nuttige info. Vooral de specifieke instellingen van uw smartphone, iPad of tablet zijn daarbij belangrijk. Indien jullie merken dat over dat stukje verkeerde of onvolledige informatie in de FAQ staat, dan lezen we graag jullie feedback hierover. Vermeld ook steeds met welk toestel jullie eventuele problemen hebben.
Alvast bedankt!
Bladzijde 1 / 1
Wim, mooi om een stukje te maken met tips aan het adres van de klant.
Ik hoop dat er ook een stukje gemaakt wordt aan het adres van Proximus "Tips om klantenservice op te krikken".
Zonder de dam aan beide zijden te versterken, zul je de stroom van frustratie over facturen niet indijken.
Ik hoop dat er ook een stukje gemaakt wordt aan het adres van Proximus "Tips om klantenservice op te krikken".
Zonder de dam aan beide zijden te versterken, zul je de stroom van frustratie over facturen niet indijken.
Ik hoop dat er ook een stukje gemaakt wordt aan het adres van Proximus "Tips om klantenservice op te krikken".
Zonder de dam aan beide zijden te versterken, zul je de stroom van frustratie over facturen niet indijken.
Volledig mee akkoord.
In deze FAQ lees ik: Met uw simkaart kunt u de volgende netwerken gebruiken: 2G (GPRS of EDGE), 3G (UMTS), 3G+ (HSDPA of HSPA+) en 4G (LTE). Het kan zijn dat u van het een naar het andere netwerk overschakelt omdat uw toestel steeds het beste beschikbare mobiele netwerk zal kiezen.
Wat er niet bijstaat is dat men - op vlucht of schip - ook automatisch overschakelt naar satelliet aan 14,52 €/MB. Dit is duizend maal hoger dan het gangbare 10 €/GB - Een maandloon kun je er zo snel door draaien!
Je zou toch verwachten dat zo'n omschakeling per default geblokkeerd staat in Myproximus, maar ik heb de optie zelfs niet gevonden.
Je zou ook verwachten dat je online verwittigd wordt van het onbetaalbare tarief en dat je deze omschakeling expliciet moet toestaan - neen dus.
Wat doet Proximus (niet de klant) hieraan?
Wat er niet bijstaat is dat men - op vlucht of schip - ook automatisch overschakelt naar satelliet aan 14,52 €/MB. Dit is duizend maal hoger dan het gangbare 10 €/GB - Een maandloon kun je er zo snel door draaien!
Je zou toch verwachten dat zo'n omschakeling per default geblokkeerd staat in Myproximus, maar ik heb de optie zelfs niet gevonden.
Je zou ook verwachten dat je online verwittigd wordt van het onbetaalbare tarief en dat je deze omschakeling expliciet moet toestaan - neen dus.
Wat doet Proximus (niet de klant) hieraan?
Groot gelijk ,
Mogelijkheden genoeg
- minstens : verwittigen via SMS dat de EU verlaten wordt. En de kosten weergeven.
- data roaming buiten EU standaard uitschakelen en pas activeren na bevestiging via SMS
- limiet kosten buitenland door de klant te laten bepalen ipv 60€ standaard op heden.
- standaard limiet verlagen van 60€ naar 20€
Enzovoort enzovoort enzovoort
Mogelijkheden genoeg
- minstens : verwittigen via SMS dat de EU verlaten wordt. En de kosten weergeven.
- data roaming buiten EU standaard uitschakelen en pas activeren na bevestiging via SMS
- limiet kosten buitenland door de klant te laten bepalen ipv 60€ standaard op heden.
- standaard limiet verlagen van 60€ naar 20€
Enzovoort enzovoort enzovoort
Ben benieuwd of prox er ook zo over denkt...
Beste forumleden,
Het klopt inderdaad dat je in het vliegtuig of op een boot in bepaalde gevallen automatisch gebruikmaakt van een satellietverbinding. Wanneer we over mobiele telefonie spreken, is het idee dat je altijd kunt bellen en je altijd bereikbaar bent ongeacht van waar je bent. Er werd dan ook aan de verschillende operatoren gevraagd van nooit de verbinding te verliezen, zelfs wanneer je onderweg bent. Daarom schakelen we dus altijd over naar het beste mobiele netwerk.
Dit zorgt inderdaad al eens voor problemen voor klanten die in grensgebieden wonen of in een regio op reis gaan waar de satellietverbinding als het beste mobiele netwerk wordt aanzien. We stellen in dit geval voor van op je gsmtoestel te kiezen voor manuele netwerk selectie in plaats van automatische netwerkselectie, ook vermeld in onze roaming FAQ.
Om over te schakelen naar manuele netwerkselectie:
1/ Stel je gsm of tablet in
2/ Selecteer je toestel
3/ Klik op ‘Gebruik in het buitenland’ bij Netwerk.
4/ Volg de instructies om je toestel in te stellen.
Je kiest nu zelf met welk netwerk je verbinding maakt. Dit wil ook zeggen dat wanneer je terug in België bent, je manueel het Proximus netwerk moet selecteren of de automatische netwerkselectie terug moet inschakelen.
Als je helemaal geen verbinding meer wilt in deze gebieden, dan is het eenvoudigste van uw toestel in vliegtuigmodus te zetten of het volledig uit te schakelen. We kunnen eveneens een roaming blokkering instellen als je dat wenst.
Als je enkel geen data meer wilt verbruiken, schakel dan mobiele data uit (swipe bovenaan je toestel naar beneden en tik op het icoon met de 2 pijlen), enkel roaming uitschakelen volstaat niet.
Het klopt inderdaad dat je in het vliegtuig of op een boot in bepaalde gevallen automatisch gebruikmaakt van een satellietverbinding. Wanneer we over mobiele telefonie spreken, is het idee dat je altijd kunt bellen en je altijd bereikbaar bent ongeacht van waar je bent. Er werd dan ook aan de verschillende operatoren gevraagd van nooit de verbinding te verliezen, zelfs wanneer je onderweg bent. Daarom schakelen we dus altijd over naar het beste mobiele netwerk.
Dit zorgt inderdaad al eens voor problemen voor klanten die in grensgebieden wonen of in een regio op reis gaan waar de satellietverbinding als het beste mobiele netwerk wordt aanzien. We stellen in dit geval voor van op je gsmtoestel te kiezen voor manuele netwerk selectie in plaats van automatische netwerkselectie, ook vermeld in onze roaming FAQ.
Om over te schakelen naar manuele netwerkselectie:
1/ Stel je gsm of tablet in
2/ Selecteer je toestel
3/ Klik op ‘Gebruik in het buitenland’ bij Netwerk.
4/ Volg de instructies om je toestel in te stellen.
Je kiest nu zelf met welk netwerk je verbinding maakt. Dit wil ook zeggen dat wanneer je terug in België bent, je manueel het Proximus netwerk moet selecteren of de automatische netwerkselectie terug moet inschakelen.
Als je helemaal geen verbinding meer wilt in deze gebieden, dan is het eenvoudigste van uw toestel in vliegtuigmodus te zetten of het volledig uit te schakelen. We kunnen eveneens een roaming blokkering instellen als je dat wenst.
Als je enkel geen data meer wilt verbruiken, schakel dan mobiele data uit (swipe bovenaan je toestel naar beneden en tik op het icoon met de 2 pijlen), enkel roaming uitschakelen volstaat niet.
OK, maar niet tegen élke prijs - en we hebben het over data, niet over telefonie.
En daarmee is het weer eens de fout van de klant...
Een normaal mens geraakt toch nooit wijs uit die wirwar van tips, en gaat toch nooit op manuele selectie.
Alle suggesties (zie ook Frank's) blijven ondertussen (voor altijd) onbeantwoord.
We willen geen reeksen tips om deze valkuil te vermijden,
maar wel dat PX deze valkuil opruimt.
als ik mijn free internet (in pack) opgebruikt heb is het ook al 100€/GB
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.