Skip to main content

Thuisnetwerk opzetten met 2 TV's

• January 11, 2012
  • 4 reacties
  • 715 Bekeken

Hallo allen

Ik ben momenteel mijn thuisnetwerk aan het opzetten maar weet niet hoe ik dit best kan doen...

- BBOX2
- Lacie wireless space 2
- 2 HD decoders van Belgacom

Momenteel is mijn BBOX als volgt gekoppeld:

- poort TV1 rechtstreeks in decoder 1 (boven)
- poort TV2 via stopcontact in decoder 2 (beneden)

Mijn BBOX staat boven en als ik beneden op internet surf, is de verbinding niet altijd even snel (wifi). Hiervoor had ik graag via een ethernet kabel van een switch poort van de BBOX verbinding gelegd met de Lacie wireless space en deze mijn wifi netwerk laten versterken.

Daarom 2 vragen:

- Is dit mogelijk (wifi netwerk verstereken met Lacie wireless space) ?
- En hoe doe ik dit best (zonder in de muren te moeten kappen) ? Ik dacht via stopcontact, maar dat wordt al gebruikt om mijn TV beneden te laten spelen...

Alvast bedankt voor jullie reactie !

Steven
Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

4 reacties

swimmer4
Forum|alt.badge.img+1
  • Apprentice
  • January 11, 2012
hallo

Je kan je lacie wireless space 2 gebruiken voor op wifi te surfen. Je moet eerst de DHCP uitschakelen op je lacie. Dit doe je door je pc te verbinden met een utp-kabel(internet kabel)en naar de webpagina te gaan van je lacie. De webpagina zal iets in de aard zijn van 192.168.0.1 of 192.168.2.1 of 192.168.1.1 of 192.168.3.1 of... Dit vul je in je browser in op je computer. Daar vindt je dan ergens DHCP en die moet je uitzetten. Stel ook ineens je wifi naam in(ssid) en geef een WPA of WEP paswoord in voor je wifi te beveiligen. Je moet nu je lacie (in een lan ingang, NIET in de wan ingang) verbinden met een utp-kabel(internet kabel) naar je bbox in pc1 of 2. Als je wil dat je bbox geen wifi meer uitzend ga dan naar de webinterface van de bbox. Deze is standaard 192.168.1.1. Daar kan je die dan uitschakelen mocht je dit willen.

mvg

• Auteur
  • Apprentice
  • January 11, 2012
Hartelijk dank voor uw reactie !

Heb echter nog een vraagje: is een tv-poort op een BBOX hetzelfde als een ethernetpoort ? Of welk soort gegevens wordt er met deze poort verzonden ? Ik vermoed namelijk dat het niet mogelijk is om via stopcontact 1) tv-data en 2) gewone data (internet) te mengen, door er ergens een 3de en 4de adapter in het stopcontact te steken (voor ethernet over power)...

En in de opstelling die je voorstelt, mag ik de wifi actief laten op de BBOX ? Ook als die dezelfde naam heeft als die op de Lacie ? Maw, gaan ze automatisch 1 netwerk vormen ?

Alvast bedankt

Steven

• Practitioner
  • January 12, 2012
Je kan zowel TV + Internenet versturen over een een adapter als je de modem BBOX2 full routed zet.
Zie hiervoor op mijn blog => klik hier daar staat de uitleg hoe je het instelt op de bbox alsook een schematische voorstelling.

mag ik de wifi actief laten op de BBOX ? Ook als die dezelfde naam heeft als die op de Lacie ?

Je mag de wifi van de bbox laten opstaan als je maar een ander wifi kanaal kiest bvb bbox op kanaal 6 en lacie op 11 .

• Verander BBOX2 van Wifi kanaal Surf naar http://192.168.1.1 ° Advanced Settings ° Wireless Onder SSID Broadcast zie je Channel: rechts hiervan zie je een vak met pijltje naar beneden, waarop je klikt en kanaal 8 bijvoorbeeld kiest ° Dan onderaan op "apply" drukken Dit vind je ook op de BGC site HIER• Controleren of je wifi kanaal gestoord wort met InSSIDer
je wifi beveiliging moet dezelfde zijn voor beide.

Aangezien ze hetzelfdde SSID hebben zou je laptop automatisch moeten kiezen voor het sterkste wifisignaal maar hier zijn er al verschillende personen die beweren dat het daar kan verkeerd lopen en je laptop niet overschakelt naar het sterkst binnenkomend signaal.

Dus even uitproberen is de boodschap en laat het eens weten of het werkt, is altijs interessant om te weten hé.

succes.

PS: Ik heb zelf al gelezen van mensen die beweren dat je ook voor beide hetzzelfde kanaal mag kiezen !
Maar dit kan ik heel moeilijk geloven want volgens mij moet dit interfereren.
Er zijn modulatie technieken waarbij dit mag bvb DAB .

Dit ter info.

• Auteur
  • Apprentice
  • January 12, 2012
 Ok bedankt voor de nuttige uitleg. Ik zal het de komende dagen eens proberen !

Grtz
Steven