Hello forummers,
Sinds een tweetal weken hebben mijn ouders Belgacom TV. De installatie van Belgacom TV zelf verliep vlekkeloos, tot de laatste update van de software begin april. Sindsdien doet teletekst eigenaardig:
- ondertiteling: alle speciale tekens zoals é, è, ç, ë, ..., verschijnen nu op een transparante achtergrond, terwijl de rest van de ondertiteling met zwarte achtergrond wordt weergegeven.
- tijdens het kijken met ondertiteling flitst er af en toe een random teletekst pagina op het scherm in transparente modus, of soms een zwarte pagina van teletekst, over het scherm.
- bij het oproepen van teletekst zijn de pagina's nu op een transparante achtergrond over het beeld gezet. Met de afstandsbediening van de televisie zelf kan je dan switchen tussen zwarte achtergrond, of transparant, en teletekst in 4:3-verhouding (momenteel hebben ze nog analoge televisie om op terug te vallen). Maar op de Belgacom TV afstandsbediening vind ik die mogelijkheid niet.
Omdat mijn ouders de ondertiteling bijna continu gebruiken en teletekst gebruiken voor nieuws te volgen, is het voor hen wel vrij vervelend. Liggen de problemen aan de recente software update, de decoder, of de instellingen van Belgacom TV zelf?
Groeten.
Bladzijde 1 / 1
Ik ben niet 100% zeker maar ik dacht dat er tijdens die interface een bug was ingeslopen.En dit zou binnenkort verholpen worden.
Beste Mexxodus.
Wat u zeker eens kan uitproberen is het herstarten van uw decoder.
We gaan dit sowieso nog verder onderzoeken.
Met vriendelijke groeten,
Eva.
Wat u zeker eens kan uitproberen is het herstarten van uw decoder.
We gaan dit sowieso nog verder onderzoeken.
Met vriendelijke groeten,
Eva.
Oké, De stroomtoevoer volledig afsluiten, en aansluiten loste het probleem inderdaad op ... De decoder begon aan een korte software update en download te doen. Maar ik ging ervan uit dat die updates 's nachts gebeurden terwijl de decoder in 'standby' staat?
Normaal wél ja, maar soms (uitzonderlijk) kan ook dat foutlopen en kun je best nog eens een herstart doen.
Iets te vroeg gejuicht blijkbaar.
Gisteren, maandag, was het teletekst-probleem weer terug. Opnieuw opgelost door de stroomtoevoer naar de decoder te onderbreken, waarna er weer een korte software update werd voltrokken.
Vreemd genoeg (of niet toevallig?) was er gedurende die dag ook een storing op de digitale zenders NED 1 en NED 2. Het beeld was volledig verbrokkeld, vol strepen, en als je zapte van een ongestoord kanaal naar NED 1 of NED 2 dan werd de beelden van de zender van waaruit je zapte met die van NED1 of NED 2 door elkaar geklust ... Na het heropstarten van de decoder verdween die storing wel ... maar bij de teletekst bleef af en toe een volledige random transparente teletekst pagina poppen tussen de ondertitels door ...
Gisteren, maandag, was het teletekst-probleem weer terug. Opnieuw opgelost door de stroomtoevoer naar de decoder te onderbreken, waarna er weer een korte software update werd voltrokken.
Vreemd genoeg (of niet toevallig?) was er gedurende die dag ook een storing op de digitale zenders NED 1 en NED 2. Het beeld was volledig verbrokkeld, vol strepen, en als je zapte van een ongestoord kanaal naar NED 1 of NED 2 dan werd de beelden van de zender van waaruit je zapte met die van NED1 of NED 2 door elkaar geklust ... Na het heropstarten van de decoder verdween die storing wel ... maar bij de teletekst bleef af en toe een volledige random transparente teletekst pagina poppen tussen de ondertitels door ...
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.