Telenet investeert in de uitbouw van uitbouw van een giga-netwerk

  • 30 August 2014
  • 30 reacties
  • 608 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Telenet gaat in de komende 5 jaar investeren en werken uitvoeren voor giga-netwerk, hiermee zal men op het internet giga snelheden halen.


De vraag is of Belgacom ook plannen heeft in die richting.

30 reacties

surf naar ► telenet gigabit


Belgacom heeft wel nog 5 jaar tijd en het is niet zo dat iedereen gigabit gaat krijgen van TN, maar wel de node waar je op aangesloten zit, wat wel een serieus verschil maakt.


Niet vergeten dat Belgacom ook al in nieuwe verkavelingen waar nog geen nutsvoorzieningen liggen ook al FTTH aanbiedt en dan zijn ze nog met hun ander optie klaar, namelijk fiber tot aan de huisaansluitkabel, klaar om terug te slaan als TN teveel voorsprong zou willen nemen.


Het gaat er tenslotte bij BGC in de toekomst toch op uitdraaien dat het overal FTTH wordt.
Op termijn zal het inderdaad FTTH moeten worden, maar ze zullen wel iets meer dan 5 jaar nodig hebben om alle bestaande aansluitingen om te vormen. Vorig jaar is heel onze straat compleet vernieuwd geweest, nieuwe rioleringen, elektriciteit onder de grond, Telenet onder de grond, enz... alleen de mannen van Belgacom hebben we niet gezien.


En dan hun recente gsm-fratsen (duurder in een pack, 3.5G voor wie minder dan 45 euro betaald, niet meer overdraagbaar), Belgacom TV die er het afgelopen jaar serieus op achteruit is gegaan (precies teruggekatapulteerd naar 2009), dichttimmeren van de bbox3, ...


Ik ben altijd DSL-fan geweest, maar ik moet toegeven dat de gelen uit Mechelen wel heel goed bezig zijn de laatste tijd. Gb-snelheden zullen nog niet voor binnenkort zijn (en dan nog, je bent nog steeds afhankelijk van de breedte van de pijp aan de andere kant), maar met die investering counteren ze ook de (al dan niet terechte) kritiek van de 'gedeelde bandbreedte'. Als ik de rekensom maak voor mijn behoeften zijn ze bovendien nog goedkoper ook, dat is nog nooit het geval geweest.


En Belgacom, die boerde voort... ?
Belgacom zal wel een gepaste tegenzet doen wees maar gerust en 1GBit zal niet voor iedereen maar voor een node zijn waar iedereen op aangesloten is dus vergeet het maar dat iedereen aan 1Gbit gaat surfen en als BGC al moest beginnen met de verspreidingskabel te vervangen door Fiber dan kunnen ze bij u nog altijd binnen komen met koper (wat dan nog veel goedkoper uitvalt dan met FTTH) en kunnen ze zeker weer de concurrent TN weer aan met zijn GBit die ik herhaal het voor een node telt en niet per klant !
Reputatie 7
Badge +1
Voor diegenen die meer dan de helf van de tijd op Wifi zitten, speelt Wifi-n tegenover Wifi-g een grotere rol, en daar heb je al een b-box3 voor nodig niet? of heeft dat daar dan ook invloed op? Met 70/6 via UTP ben ik al dik tevreden, maar voor mensen met een lager profiel kan/zal het een doorbraak zijn.
Dat is het hem juist, Belgacom kan geen gepaste tegenzet doen. Ze zijn nu pas bezig met de uitrol van vectoring die voor een deel van de klanten de snelheid zal optrekken tot iets minder dan de helft van wat Telenet aanbiedt. In plaats van aan hun enkels, zullen ze tot aan hun middenrif komen. En dat is dan nog zonder rekening te houden met de nieuwe investeringen van Telenet, want dan kan de broek opnieuw naar beneden. Waarschijnlijk zit er nog een beetje rek op vectoring, en gaan ze daar nog wat kunnen uitpersen, maar veel zal het niet meer zijn.


Ofwel gaat Belgacom op langere termijn de palliatieve zorg van hun koperparen nog wat verder rekken met FAST, ofwel gaan ze glasvezel naar binnen blazen. Twee oplossingen die onmogelijk te implementeren zijn binnen de vijf jaar.
Als Telenet meer kan bieden dan kan je toch nog altijd overstappen naar Telenet waar zit dan eigenlijk het probleem en nog eerst afwachten of belgacom geen tegenzet gaat doen en daarom moeten ze niet direct tot in huis met de fiber komen in nieuwe verkavelingen doen ze dit wel al.
Dus om het nog eens te verduidelijken zelf als ze niet met fiber werken tot in huis dan kunnen ze verder werken met koper tot in huis en verder met fiber , zodoende kunnen ze per klant Gbit aanbieden en Telenet kan dit niet per klant alleen aan allen die op de node aangesloten zijn.
Zoals je zegt Sinjoor, niet iedereen heeft die hoge snelheden nodig ik werk hier nog met bbox2 dus met wifi-g aan ongeveer 21 Mbps en kan alles vlotjes doen wat ik nodig heb dus die 70/6 die ik nu heb , heb ik nog nooit benut.

Deze die echt de hogere snelheden vandoen hebben kunnen toch overstappen naar Telenet als Belgacom hun niet kan bieden wat ze wensen dus zo'n probleem is het allemaal toch niet.
Moest ik nu een bbox3 zetten dan zou ik natuurlijk wel 7 keer vlugger kunnen werken over wifi (ook afhankelijk van de ontvangst en wifi adapter kaart in laptop of pc) , maar zolang ik ze niet echt vandoen heb zie ik niet in waarom een bbox3 zou aanschaffen, natuurlijk moet iedereen dit voor zijn eigen uitmaken en is dit persoonlijk, er zijn er ook die een porche of een Ferrari moeten hebben en ze mogen dan toch ook maar 120 km/uur rijden op de autostrade , toch wat België betreft ;-)
Reputatie 7
Badge +1
Mijn PC stond al in reparatie van 20.05.14 (na blikseminslag). Het bleek niet alleen met een nieuwe netwerkkaart op te lossen. Noch met UTP noch met een Wifi-dongle netwerk mogelijk. Er werd zogezegd bijna 3 maanden naar een ander gelijkwaardig moederbord gezocht en niet gevonden. Is een PB iMedia I6505BE (januari 2011) met I3 550 3,1Ghz en 6GB RAM. Kast is nogal kort, dus passen niet alle moederborden er in. Maar op internet vond ik na 5 minuten een geschikt exemplaar...Al de rest werk dus nog wél, alleen internet niet. Een PC zonder internet is in deze tijd geen optie meer, want geen updates software meer mogelijk. Je kan er nog wat administratie of fotobewerking op te doen. Printen kan via USB. Heb toch maar een nieuwe gekocht met I5 4460S en 12GB RAM + ingebouwde Wifi. Een (kleinere) laptop met touchscreen had ik al, want daar heb ik me 3 maanden mee beholpen (meestal via Wifi). Aan een grote laptop heb ik geen behoefte. Mobiel internet heb ik al met een tablet, een smartphone en met mijn 11,3' touchscreen laptop (die weegt maar 1,4kg). Vast internet via UTP zal dan voor de nieuwe PC zijn (die ik nog moet opstarten en configureren). Ik zie nog wel.

Als Telenet meer kan bieden dan kan je toch nog altijd overstappen naar Telenet waar zit dan eigenlijk het probleem





Misschien doe ik dat wel, misschien niet, dat doet hier niets ter zake. We hebben het over de toekomst van de netwerkinfrastructuur.



in nieuwe verkavelingen doen ze dit wel al.





Klopt, en daar zal Belgacom in de verre toekomst ontegensprekelijk een reuzensprong voor zijn op de concurrentie. Echter zijn ze daar pas heel recent mee gestart, en dan nog enkel in 'geselecteerde' verkavelingen.



Dus om het nog eens te verduidelijken zelf als ze niet met fiber werken tot in huis dan kunnen ze verder werken met koper tot in huis en verder met fiber , zodoende kunnen ze per klant Gbit aanbieden en Telenet kan dit niet per klant alleen aan allen die op de node aangesloten zijn.





Dat is dus Fast waarover ik sprak. Een technologie die momenteel in ontwikkeling is en waarmee men over een koperpaar, met behulp van vectoring, inderdaad snelheden kan halen tot 1 Gbps. De catch hier is dat je dan wel op 100 meter van een ROP moet zitten. Laten we er maar van uitgaan dat dat in de praktijk zo goed als onmogelijk te bewerkstelligen is op middellange termijn. Op 200 meter, wat toch al iets haalbaarder lijkt, schiet er nog 500 Mbps over (ook niet slecht natuurlijk).


Ondertussen ben ik ook te weten gekomen dat Belgacom Fast inderdaad aan het bekijken is. Maar... Telenet is nu wel al begonnen aan de implementatie van hun Ghz (hertz, niet bits) netwerk, terwijl Fast als technologie nog in ontwikkeling is. Een bijkomend probleem is dat Belgacom aanzienlijk meer moet investeren in zijn koperinfrastructuur dan Telenet, om dezelfde snelheden te kunnen halen. Dit eenvoudigweg omdat de haalbare snelheid over een koperpaar altijd afhankelijk blijft van de afstand, een probleem dat Telenet niet heeft.


En ondertussen blijven ze dus steken op VDSL2 waar ze ten hoogste 100 Mbps zullen kunnen uitpersen.
Als je het nog niet moest weten of wie het nog niet moest weten en dat is al lang zo trouwens voor de snelheid moet je bij Telenet zijn

en voor onbeperkt downloaden bij Belgacom en ook voor de lagere prijs, maar wat de prijs betreft hangt het af wat je natuurlijk allemaal wilt, in mij geval ben ik beter af bij Belgacom. Daarom herhaal ik het nogmaals die discussie heeft weinig zin want ieder moet uitmaken waar hij of zij belang aan hecht en daaruit moet hij of zij beslissen, ik ben beter bij die of ik ben beter bij die andere en voor wie de snelheid van primordiaal belang is moesten al lang bij Telenet zitten , daarom zit ik ook o.a; nog bij Belgacom, en als Belgacom ooit eventueel in de toekomst met glasvezel terug met een hogere snelheid moest kunnen boven TN uitsteken dan moeten ze maar terug keren naar Belgacom en voor de rest kan je alleen maar afwachten wat de toekomst gaat brengen.


Ook nog even herhalen als je bv. met 500 op één node zit van Gbit dan zal je wel begrijpen wat de werkelijke snelheid dan nog betekend en ook niet vergeten dat Belgacom alle TV zenders tegelijk moet overbrengen en BGC maar één tegelijk, maar soit zoals reeds gezegd ieder moet uitmaken voor hem bij wie hij zijn gading vindt.

En ondertussen blijven ze dus steken op VDSL2 waar ze ten hoogste 100 Mbps zullen kunnen uitpersen.



Zoals je weet kunnen ze er meer uitpersen wordt al toegepast buiten Belgie maar BGC is altijd conservatief geweest op dit gebied,


lager snelheid / meer stabiliteit < t.o.v. > hoger snelheid/ minder waarborg voor stabiliteit


Dat is een beslissing die BGC maakt en of ze daar in de toekomst zullen van afwijken dat is een andere vraag, als er velen zijn die hoge snelheid primordiaal vinden misschien !

Dat is dus Fast waarover ik sprak. Een technologie die momenteel in ontwikkeling is en waarmee men over een koperpaar, met behulp van vectoring, inderdaad snelheden kan halen tot 1 Gbps. De catch hier is dat je dan wel op 100 meter van een ROP moet zitten.



Ik spreek over een afgeleide versie van Fast (combinatie FTTH) en daar is het niet meer de afstand tot de ROP die telt aan de uitleg die ik al gegeven kon, je dit toch afleiden of moet ik ook het zelfde zeggen als je tegen mij al gezegd hebt 'eerst beter lezen' brutaal
Daar ga je weer met de persoonlijke voorkeuren... ik ga er niet meer op in, dat is niet waarover deze discussie gaat.



Ook nog even herhalen als je bv. met 500 op één node zit van Gbit dan zal je wel begrijpen wat de werkelijke snelheid dan nog betekend





Dat is wel wat overdreven. Akkoord dat het aantal gebruikers op een node lang een probleem is geweest, maar vandaag de dag is dat grotendeels van de baan (al zijn er natuurlijk altijd nog uitzonderingen waar het extreem druk is). Het zijn er vandaag gemiddeld een 300-tal per node van pakweg 500 Mbps. De reden waarom dat geen probleem hoeft te zijn is omdat je die hoge snelheden enkel nodig hebt als je grote downloads doet van servers met een brede pijp. Bij het doordeweekse surfen zijn er veel korte requests uitgesmeerd over een lange periode, deze hebben daar geen last van. En als ze de nodes naar 1 Gbps gaan brengen wordt dat probleem nog kleiner.



Zoals je weet kunnen ze er meer uitpersen wordt al toegepast buiten Belgie maar BGC is altijd conservatief geweest op dit gebied,





Meer dan 100 Mbps over VDSL2? Neen, dat weet ik niet, maar dan ben ik wel geïnteresseerd. Kan je enkele voorbeelden of wat documentatie posten aub?



Ik spreek over een afgeleide versie van Fast (combinatie FTTH) en daar is het niet meer de afstand tot de ROP die telt aan de uitleg die ik al gegeven kon, je dit toch afleiden of moet ik ook het zelfde zeggen als je tegen mij al gezegd hebt 'eerst beter lezen'





Idem hier, ik weet niet echt over welke technologie je het hebt. Kan je wat info bezorgen? Ik ben nogal leergierig op het vlak van datacommunicatie.
Alles wat ik hier beschrijf is via googelen, vrienden en kennissen die bij Belgacom werken enz... dus ik doe niet meer dan dat iedereen doet en ben zeker niet het warm water opnieuw aan het uitvinden lach


En het is nog niet bekend welke strategie Belgacom gaat uitwerken


Er zal voor het ogenblik niks veranderen aan het feit dat TN == Hoger Snelheid en Belgacom == Onbeperkt downloaden.


Trouwens hun Gigabit betekend dat hun bandbreedte uitgebreid wordt tot 1Ghz en het is voor een deel een reclame stunt want iedereen weet toch al dat Telenet op snelheid bovenaan staat tot nu toe. Je kan het trouwens ook al opmerken aan de reacties van velen dat het niet de realiteit is dat ze laten uitkomen, want velen zitten al op het verkeerde spoor en denken al dat ze aan Gbit zullen kunnen surfen !


NB: Er zitten er nog altijd teveel op hun nodes, cfr smalband tijden bepaalde uren in het weekend
Alles gaat altijd over voorkeuren en niet over dit topic alleen dat hier over snelheid gaat en daarin is TN nog altijd de koning, dus moest het niet over voorkeuren gaan dan zat zeker op gebied van snelheid iedereen bij TN, dit wilde ik eigenlijk zeggen.


Reputatie 7
Badge +1
Theorie en praktijk zeker?
Sinjoor, Het is altijd het zelfde moest er ene bovenuit steken met alleen maar voordelen op alle gebied (bv. snelheid , aanbod , prijs , service en ga zo maar verder ) dan hebben de anderen (bijna) geen klanten meer.


Ik ben er ook van overtuigd dat al TN echt BGC zou kunnen overtroeven met deze netwerkaanpassingen dat BGC ook een tegenzet zal doen en tenslotte weet iedereen dat het uiteindelijk in de (verre) toekomst zal uitdraaien op glasvezel en dit geld zowel voor TN als Belgacom, want zelf met hun netwerk uitbreiding die nu over vijf jaar gaar lopen, dan zijn wel een stap verder of vooruit, zoals je het wilt noemen maar dan zijn ze er bijlange nog niet, zolang ze met coax blijven werken (net zoals dat Belgacom met koper blijft werken) zijn het toch nog altijd met lapmiddelen bezig, om tenslotte toch ooit eens over te stappen met alles op glasvezel. Wie weet komt er ineens ene af met een glasvezelnetwerk die zal opengesteld worden voor ieder die er wil gebruik van maken net als er nu zijn die van de infrastructuur van Belgacomgebruik kunnen maken. Het is zeker nog niets om van wakker te liggen voor de modale residentiele alledaagse gebruiker !-)
Badge
Allemaal leuk die investeringen van Telenet, maar wie gaat dat betalen? Je denkt toch niet dat die gasten van hun eigen winst gaan afzien 🙂 . Meer snelheid , is ook meer betalen. Dat is nu al het geval bij Telenet en als je leest dat ze Via Netflix willen geld incasseren dan weet je het wel.


Telecom is nu al schandalig duur hier, terwijl je in het buitenland voor de helft van de prijs veel betere voorwaarden kan krijgen. Maar zolang de regering beide grote spelers in belgie maar blijft ondersteunen zullen wij sowieso veel te veel betalen voor niks
Ze hebben nochtans gezegd dat het niet ten koste van de klant ging uitdraaien ;-)


Ik zie het ook als een verbetering van hun netwerk en niet alleen hogere surfsnelheden , was het niet zo dat ze de zenders zouden uitzenden in 1080i dat vraagt allemaal meer bandbreedte, en mss dan voor de toekomst 4K UHD, ik weet het ook niet wat ze juist van zin zijn.

En het is nog niet bekend welke strategie Belgacom gaat uitwerken





Zoals ik reeds zei, dat is wel bekend. Belgacom heeft eind 2013 aan het BIPT gerapporteerd dat ze vectoring verder zullen uitrollen en de mogelijkheden van Fast zullen bekijken.





Er zal voor het ogenblik niks veranderen aan het feit dat TN == Hoger Snelheid





Dat is dus wat ik al de ganse tijd aan het vertellen ben.

Ik ben blij dat ik je uiteindelijk toch van mijn standpunt heb kunnen overtuigen.





Ik ben er ook van overtuigd dat al TN echt BGC zou kunnen overtroeven met deze netwerkaanpassingen dat BGC ook een tegenzet zal doen





Hier spreek je jezelf nu wel een beetje tegen (zie tweede quote), maar kom.

Mag ik nogmaals vragen om dan even te verduidelijken over welke mogelijke tegenzet je het precies hebt? Met VDSL2 gaan ze er niet komen (ze komen er nu al niet), en voor Fast lijkt het mij onmogelijk om van spec op papier naar full-blown implementatie te gaan in vijf jaar tijd, omdat ze overal zullen moeten graven. Voor de happy few die nu al op minder dan 200 meter van een bestaande ROP wonen misschien wel, maar dat zal wel een kleine minderheid zijn.


Jij spreekt over VDSL2 van meer dan 100 Mbit en over een hybride koperpaar technologie die niet afhankelijk is van de afstand. Ik zou hier graag meer over leren, want je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt. Een linkje is voldoende.
Ge moet niemand overtuigen het zijn zaken die iedereen weet en zelf al gaan ze nog hoger snelheden kunnen aanbieden in de 5 jaar je denkt toch niet dat ze dan allemaal gaan overstappen naar TN , ze gaan even veel klanten verliezen als ze nu verliezen en er ook bijwinnen, want iemand die nu al snelheid wil of niet tevreden is met de BGC snelheden loopt nu ook weg.

Belgacom heeft trouwens nog andere mogelijkheden om de snelheid nog iets te verhogen op kortere termijn (en ik spreek nu niet over FFTH en G.fast of een soort combinatie en een tussenstap van FTTH ) dit is iets wat binnen BGC bekeken wordt en dat ik niet zwart/wit kan bewijzen of veel kan over zeggen, ik wil ook mijn bronnen niet in moeilijkheden brengen, ik wou alleen verduidelijken dat er nog mogelijkheden zijn en andere die ik ook nog niet ken, maar het zijn maar tussenoplossingen naar de grootte stap !

Zolang ze op coax en koper blijven klungelen gaat er in totaal niet veel veranderen en het klantenaantal zal ook niet veel veranderen bij beiden.

Niet Iedereen ligt te wachten op hogere snelheden, mss deze die nog op ADSL staan dat is wat anders natuurlijk.


'Fast zullen bekijken' == nog niet bekend welke strategie Belgacom gaat uitwerken

ook wat nog niet aan BIPT bekend of naar buiten bekend gemaakt werd zijn die tussenstappen (als je echt gelezen hebt wat ik al geschreven hebt dan weet waarover het gaat: verspreidingskabel ...... )


'Dat is dus wat ik al de ganse tijd aan het vertellen ben'.

iedereen is dit aan het vertellen dus niet relevant

'Ik ben blij dat ik je uiteindelijk toch van mijn standpunt heb kunnen overtuigen',

daar moet je niemand meer van overtuigen staart open en bloot op hun site je kan direct de vergelijkingen maken


'tegenzet zal doen' duidelijk er bij gezegd dat TN de koning van de snelheid blijft tot ze eventueel alles op glasvezel zouden kunnen zetten

want met Fast lost je het probleem van de verder afgelegen klanten niet op.


Waar er sommigen wel liggen op te wachten, maar is weer de meerderheid niet, is op hogere upload snelheden omdat ze graag servers laten draaien.
Uiteraard gaan ze niet allemaal overstappen, maar dat Belgacom klanten zal verliezen is volgens mij onvermijdelijk. De vraag is alleen hoeveel, en dat zal grotendeels afhangen van de prijzenpolitiek die beide operatoren zullen voeren. Als Telenet zichzelf uit de markt prijst, zal het waarschijnlijk nog enigszins meevallen. Echter, als Telenet zijn prijzen min of meer op het huidige niveau houdt, en tegelijkertijd de snelheidskloof nog groter maakt dan ze nu al is, vrees ik voor een probleem bij Belgacom. Koffiedik kijken...





Belgacom heeft trouwens nog andere mogelijkheden om de snelheid nog iets te verhogen op kortere termijn (en ik spreek nu niet over FFTH en G.fast of een soort combinatie en een tussenstap van FTTH )





En je blijft maar de vage uitspraken in het rond strooien zonder enige vorm van legitimatie. Ik trek er mijn conclusies uit. Bedankt.

Reageer