Skip to main content
Met de regelmaat van een klok krijg ik mails van Aldi, Lidl, Delhaize, NMBS, Telenet , Proximus en Skynet...ik heb een donkerbruin vermoeden dat het om spam gaat. Ik krijg gevulde karren voor 500 €, gratis trein weekends, vouchers van 500 € en zojuist een geschenk van 100 € van Skynet...

Hier is natuurlijk bedrog, maar wat doe ?

Bedankt voor de moeite;

Dag Comima, hier valt weinig aan te doen, de beste oplossing is deze afzenders te blokkeren. MVG, Wim
Bedankt voor de snelle reactie Wim...

Met wat houden sommige mensen zich bezig hee...
Dag Comima,

Het is een zeer vervelende zaak, ik heb er zelf ook last van. De mails komen nagenoeg allemaal uit de Filipijnen (staat onderaan de mail).

Hier vind je enkele tips om dergelijke mails te rapporteren.

Mvg,

Wim
@comina,



Ik geef je ook nog wat info mee dat je vind op het internet bv

http://bgctv.skynetblogs.be/#Phishingmail



# spam mail

Bij het verzenden van het bericht heeft de spammer jouw mailadres in het BCC veld geplaatst. 

Dus je eigen mailadres is niet te zien.

Als je deze mail opent en je ziet bv al een afbeelding staan, (zonder dat je die moet zelf downloaden)

dan weet de spammer al direct met welk IP-adres, browser, hoe laat, de mail geopend werd,

dus zonder dat je bevestiging stuurt weet de spammer wie je bent en zal hij nog mails sturen. 

Stuur geen antwoord bv naar report spam want meestal komt dit ook bij de spammer toe

en deze gaat dan jou in het best geval op een blacklist plaatsen, je krijgt dan geen mails meer van hem

maar hij gaat wel jouw mailadres bv. doorverkopen aan de volgende (dus geld aan verdienen).

Ben je toch benieuwd wie jouw spam stuurt kan je de header van de ontvangen mail uitlezen op:

http://mxtoolbox.com/EmailHeaders.aspx

Conclusie: als je zo'n verdachte mails ontvangt best niet openen omdat je bv denkt van een report spam te sturen,

Want dan heeft de spammer al de nodige gegevens van je.

NB: je kan "Spamihilator" in uw email client installeren en weg is je spam!

 https://nl.forum.proximus.be/de-praatbarak-5/spam-33418?postid=536070



# proximus mail spam filter

Proximus Mail Spam Filter:

Spam-mails zijn mails die volgens Proximus gevaarlijk of ongewenst zijn.

Bijvoorbeeld:

    phishing e-mails

    kettingbrieven

    ongevraagde reclame

    snel-rijk-formules

Om te bepalen of een e-mail spam is of niet, kijkt de spamfilter van je Proximus/telenet mailbox naar heel wat gegevens:

    lijst van bekende spammers (dagelijkse update)

    uitzonderingslijst (whitelist)

    titel

    boodschap

    structuur van de boodschap

    bepaalde tekens

    bepaalde woorden

We proberen dagelijks deze lijsten bij te werken.

je kan altijd ook melding maken bij abuse@proximus.com

Enkele tips:

  * vijf-tips-voor-een-propere-mailbox

www.proximus.be/nl/id_b_cb_five-tips-for-a-clean-mailbox/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/discover/news/laat-u-inspireren/vijf-tips-voor-een-propere-mailbox.html

Wat we zeker ook aanraden is dat je een SSL verbinding gebruikt

   * uw-mailbox-instellen/email-instellen-op-uw-gsm-tablet-of-computer 

www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_config/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/uw-mailbox-instellen/email-instellen-op-uw-gsm-tablet-of-computer.html#/section4

Verder ook natuurlijk filteren spam ( dit wel op niveau mailclient)

   * Overzicht-van-het-filter-voor-ongewenste-e-mail 

support.office.com/nl-nl/article/Overzicht-van-het-filter-voor-ongewenste-e-mail-5ae3ea8e-cf41-4fa0-b02a-3b96e21de089

   * Je kan ook spamfighter installeren www.spamfighter.com 

www.spamfighter.com/SPAMfighter/Product_Info.asp

nuttige info:

   * http://www.computeridee.nl/nieuws/hoe-kom-ik-van-vreemde-emails-af/ 



Zeker ook een goede spamfilter op je device plaatsen

   * een-verdachte-e-mail-opgelet-voor-fraude-via-phishing 

www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-uw-mailbox/een-verdachte-e-mail-opgelet-voor-fraude-via-phishing.html
Ooooh ! Goed ! Bedankt voor de serieuze boterhammekes die ik aandachtig ga uitpluizen.

Alle baten zei de mug... en ...😉 !!!

Iets helemaal anders... waarom kan ik in dit geval niet gewoon op "reageer" klikken ? Dan krijg ik een foutblad of de vraag om me in te loggen...wat niet gaat... ik moe terug naar My Proximus, daar terug inloggen, naar het forum gaan en deze vraag over spam zoeken... Ni simpel hee...

Bedankt voor de moeite !
Als je met je browser naar https://nl.forum.proximus.be/ surft en daar op "forum login" klikt en kiest voor myProximus kan je er voor kiezen dat je browser dit login/paswoord onthoudt.

Want als je bv het tablad van https://nl.forum.proximus.be/ afsluit en opnieuw naar https://nl.forum.proximus.be/ surft ga je terug moeten inloggen om iets te kunnen doen op het forum
Bedankt Martin ! Dat weet ik dan ook weeral !
Weer een vraagske aub ?

Maileke gestuurd naar abuse@proximus.com . komt terug... bestaat misschien niet meer ?

Bedankt voor de moeite.
Dit mail adres wordt nochtans door de Proximus medewerkers opgegeven en het staat ook nog altijd zo op hun site aangegeven!



Hopelijk kan iemand van proximus hier uitsluitsel over geven
Dit klopt wel degelijk. Zie:



https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud_secu/particulieren/support/internet/veiligheid-en-bescherming/uw-e-mails-beveiligen/een-verdachte-e-mail-opgelet-voor-fraude-via-phishing.html#/section1
Bedankt Wim en Martin ... ik had het gezien ... maar :





Bedankt.
Comima,

Ik zie op je screenshot abuse@proximus.com. met een punt achter 'com'. Probeer nog eens met abuse@proximus.com

Mvg,
Heel juist Wim en bedankt !

Sorry... mijn fout...🙄

Groetekes.
Je mag inderdaad niet altijd overal puntjes zetten alleen maar de puntjes op de "i" zetten 😉 😃
Weeral juist sé !!!

Sorry... ik heb daarnet Maarten van u gemaakt...🤤



Edit Wim: 't Is al aangepast sie]
Sint Maarten had nog beter geweest 😄
Ja wadde....

Ben u misschien van Antwerpen ??? !!! ☺️ 😉 !!!
Indien je in een SPAM mail op unsubscribe klikt dan bevestig je eigenlijk je mail adres en zal je nog meer SPAM krijgen. Spammer zetten ook in de mails webbugs dit zijn zeer kleine afbeelding die je niet kan zien. Wanneer je de mail opendoet weet de spammer dat je mailadres nog actief is. Om dit te voorkomen moet je mail in plain text/tekst zonder opmaak weergeven (geen opmaak,afbeeldingen zijn dan mogelijk)



De enigste manier om SPAM mails te blokkeren is in de headers kijken en het IP adres van de mail server of heel het domein blokkeren in je anti-spam beveiliging. Blokkeren op afzender gaat niet veel helpen. Hier heb ik een voorbeeld geplaatst: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/ik-krijg-berichten-van-skynet-op-mijn-skynet-mailadres-40542?postid=584843
Ja wadde....

Ben u misschien van Antwerpen ??? !!! ☺️ 😉 !!!


Daar zeggen ze eerder met heel Antwerpen maar niet met mij 😉
Iel just... mor da wistek na oek wel zene !!! 😂 !! 😉 !!
Bedankt familie vandesype voor de nuttige info...

Vriendelijke groetekes;

Reageer