Sony Xperia Z5 Premium: het Fadawah verdict.

  • 11 January 2016
  • 1 reactie
  • 492 Bekeken

"Smartphones maken ons asociaal"
"Het internet maakt ons leven te gemakkelijk"

Als ik zo'n dingen hoor, begint het te kriebelen over heel mijn lijf. Technologie is een verlengstuk van ons lichaam en hoe meer positieve technologie we kunnen integreren in ons leven hoe beter. Mens en machine zijn bestemd om samen te vloeien tot één hybride wezen.

Dit Fadawah-verdict is daarom vooral gericht op mensen die ook dit credo aanhangen en net zoals ik hun smartphone als een orgaan of ledemaat beschouwen; broodnodig om te kunnen overleven en pijnlijk om af te staan. De extreme power user, zeg maar.

Voor ons digital nomads zijn droge specs leuk om bij de cornflakes te lezen, maar draait het enkel om wat een toestel kan in het dagdagelijkse gebruik.

Het toestel



De Sony Xperia X5 Premium is het toestel dat de pech of het geluk had om aan mijn streng oordeel onderworpen te worden. Hoewel ik popel om het volledige verdict met jullie nu al te delen, ligt het toestel momenteel nog op de testbank tot en met woensdag.

Dus hou deze thread zeker deze week in de gaten.

1 reactie

Qua specificaties behoort de Z5 Premium tot de high-end devices. Dit betekent de laatste nieuwe Qualcomm Snapdragon 810 processor, een 3430 mAh batterij, een dikke 23 megapixel camera, een scherm met 4K-resolutie, 3 gigabyte RAM en een waterdicht omhulsel.

Op elk vlak is dit toestel de titel premium dus zeker waardig. Het enige waar ik wat schrik voor had, was de veelgeplaagde Snapdragon 810 processor die vorig jaar bij een aantal toestellen heel warm durfde worden met een negatieve impact op de performance tot gevolg.

Hoewel mijn toestel bij momenten erg warm werd, heb ik geen brandwonden opgelopen en kon dit evengoed te wijten zijn aan het scherm dat op volledige helderheid stond te schijnen of 4G-radio die geen goed signaal ontving. Geen dealbreaker dus.

Hardware is niet alleen de electronica vanbinnen, maar ook het omhulsel langs buiten. Voor de Xperia Z5 Premium heeft Sony voor een strak, zwart industrieel design afgewerkt met een glanzende buitenlaag wat bijdraagt aan het Premium imago dat Sony het toestel wil aanmeten.

Mooi is het wel, maar op vlak van functionaliteit had het Japanse bedrijf beter voor een ander materiaal gekozen. De buitenlaag is immers zo glad dat de Xperia Z5 Premium redelijk gemakkelijk uit de vingers glipt wat de phone niet echt geschikt maakt om snel uit de broekzak te knallen voor een action shot. Toch wel een belangrijke vereiste voor digitale nomades, community manager en social media aficionado’s

Jammer, want de smartphone beschikt over één van de beste camera’s op de markt en trekt prachtige beelden.die geen postproductie nodig hebben en dus integraal gebruikt kunnen worden op sociale media of blogposts. De ingebouwde cameraknop aan de zijkant van het toestel maakt dit nog makkelijker.

Uiteraard kan je altijd een hoes gebruiken om bovenstaand euvel te verhelpen, maar een goede smartphone zou niet zomaar uit de vingers mogen glijden. Vooral niet als je aan het typen bent.

Aangezien dit een heel grote impact heeft op het gebruiksgemak en mijn comfort, zou deze smartphone normaal gezien falen op mijn digital nomad criteria.

Dit wordt gelukkig uitgebalanceerd door de gigantische batterij die onder de motorkap huist. In een wereld waar Samsung kiest voor kleinere batterijen in ruil voor snellere laadtijden, opteerde Sony voor een uit de kluiten gewassen 3430 mAh.

Van mij mogen smartphones elke iteratie dunner en lichter worden, maar nooit ten koste van de batterij. Liever een iets zwaardere en dikkere phone, dan een waarvan de batterij na tien Tinder-swipes en zes pogingen om 4G-signaal op te vangen leeg is.

Batterijen die sneller opladen zijn features die ik toejuich, maar ze mogen niet toegevoegd worden ten koste van een kleinere batterij. Digitale nomades zoals ik hebben niet altijd tijd of de voorzieningen om hun smartphone op te laden, daarom dat een grote batterij essentieel is.

Sony verdient ook een pluim voor het waterdicht maken van de Xperia Z5 Premium, een feature die elke smartphone standaard zou moeten hebben.

Met haar resolutie van 2160 x 3840 pixels behoort de Z5 ook tot een van de eerste smartphones met een 4K-schermresolutie. Hoewel je daar halfslapend in je bed ‘s ochtends of al pendelend op de trein weinig van merkt, is het wel een zeer belangrijke factor bij virtual reality waar 4K het absolute minimum.

De software



Als de hardware het alfa is, dan is de software het omega. Ik ben redelijk snel over de technische specificaties gaan omdat er in het dagdagelijks gebruik vrij weinig verschil is met een smartphone van nu en eentje van een jaar geleden.

In theorie alleszins. De processor, de drie gigabyte aan RAM-geheugen en alle andere chips die deze smartphone aandrijven zijn meer dan genoeg om Android vlot te laten draaien. Mocht Sony morgen twaalf processorkernen en vier gigabyte extra RAM-geheugen in haar toestellen steken, de modale gebruiker en zelfs de digitale nomade zou het amper merken.

Ik was dan ook verbaasd en teleurgesteld om te merken dat de Z5 af en toe op softwarevlak een aantal steken liet vallen. Apps die crashten, lag bij het switchen tussen apps, … Het zou niet mogen anno 2015.

Verder is het ook jammer dat deZ5 nog niet op de allerlaatste versie van Android-draait. Marshmallow bevat namelijk heel wat verbeteringen op vlak van performance en een heel handige feature om meer uit je batterij te halen. Maar aangezien bij het schrijven van deze review nog slechts een heel klein aantal phones op Marsmallow draait, neem ik het Sony niet echt kwalijk.

Google was jarenlang het kneusje op vlak van design. Daar kwam verandering in toen Google’s Chief Designer Mattias Duarte Material Design begon te implementeren in de producten van Google. Het levendige kleurpallet, de toffe animaties, de anologieën met de materialen uit de echte wereld, … allemaal zaken die de gebruikservaring een stuk logischer en aangenamer maken.

De eerste app die ik installeerde was dan ook Google Now Launcher die het standaard homescreen vervangt. Sony heeft zeker meer finesse op het vlak van user interface design dan Samsung, maar lang niet elegant en esthetisch genoeg om mij te overtuigen om Google’s launcher niet te gebruiken.

Nog een reden waarom ik de Google Now Launcher gebruik is omdat het mij heel makkelijk toegang geeft tot de

Google Cards met gepersonaliseerde info over het weer, verkeer, pakketjes die geleverd worden nieuws.

Verder breng ik amper tijd door op mijn homescreen of app drawer. Dit dankzij de, in mijn ogen, allerbeste app die Android te bieden heeft: Pie Control.



Met deze applicatie kan je al je apps toewijzen aan een menu dat je tevoorschijn tovert door met je duim rechts of links van je scherm naar binnen te swipen. In minder dan vijf seconden kan je switchen naar zes verschillende apps zonder ooit maar naar het homescreen te hoeven gaan.

Onwaarschijnlijk handig voor iedereen die live coverage doet voor evenementen of simpelweg heel efficiënt wil werken.

Waar Sony op vlak van software wel lof verdient, is haar diepe integratie met de Playstation 4. Je kan namelijk het toestel gebruiken als tweede controler voor de console. Misschien niet even comfortabel als de Dual Shock-controller van de Playstation 4, maar wel handig.

Dit zou zeker een doorslaggevend argument zijn voor Playstation 4-gebruikers om de Z5 aan te schaffen, mocht Sony geen officiële Playstation 4 app hebben op de Play Store die je op elke smartphone kan installeren. Een OnePlus One kan hierdoor evengoed fungeren als Playstation 4-controller als de Z5.

Tenslotte beschikt Sony’s flagship ook over de mogelijkheid om je scherm te ‘casten’ naar een televisiescherm via een Miracast-dongle. Het principe is hetzelfde als Chromecast met het verschil dat je met Miracast alles kan mirroren en niet enkel Chromecast-apps. Handig om films die op je smartphone staan te bekijken op een groter scherm zonder al te veel gedoe.

Het verdict



De Sonxy Xperia Z5 Premium is zonder twijfel een flagship dat zich kan meten met de iPhone 6S en de Galaxy S6. Ondanks kleine haperingen is het device snel en sterk genoeg om elke applicatie te draaien.

Voor de digital nomad die vaak onderweg is en geen leven zonder de smartphone kent, is de grote batterij een welkome zaak. Herinneringen van één van mijn vroegere smartphones met een batterijcapaciteit van 1850 mAh plagen mijn dromen soms nog ‘s nachts en het is echt heerlijk om geen stress te hebben om zonder batterij te vallen op de stoptrein Brussel-Antwerpen.

Zoals eerder aangehaald was mijn grootste frustratie de heel gladde buitenkant van het toestel, maar misschien moet ik stoppen met speciaal te doen en gewoon een hoes kopen.

Het 4K-scherm is zeker geen overbodige luxe aangezien het verschil met full HD wel degelijk zichtbaar is, maar het verschil wordt pas enkel duidelijk bij virtual reality toepassingen die er voor deze smartphone nog niet zijn.

Betekent dit dan dat de Sony Xperia Z5 Premium Fadawah Approved is? Dat hangt er van af. Want tegenover al dit moois staat een krachtig prijskaartje tegenover, om niet te zeggen zeer krachtig. Er bestaat geen twijfel over dat dit flagship device het best te bieden heeft wat je momenteel kan kopen, maar ik vraag me toch af of een smartphone 799 euro waard is.

Chinese disruptors zoals OnePlus en Huawei hebben de afgelopen twee jaar getoond dat high-end devices geen 600 of zelfs 800 euro hoeven te kosten, een les die zelfs Samsung ten harte nam door de prijs van een van haar flagships te laten zakken.

Mocht geld geen rol spelen, zou ik dan deze phone kopen? Neen. De voornaamste incentive voor mij om te upgraden van de OnePlus One naar iets beter is compatibiliteit met virtual reality.

Hoewel de Z5 het perfecte toestel is om VR-content op te consumeren, is het tot op heden enkel Samsung die een kwaliteitsvolle virtual reality-module verkoopt voor haar toestellen. Voor 99 EUR kan je de Gear VR kopen dat perfect geschikt is om films te kijken en te gamen

Het feit dat Samsung binnen een aantal weken haar nieuwe flaghsips gaat voorstellen, is voor mij persoonlijk doorslaggevend geweest om de Xperia Z5 niet te kopen. Ik zie geen enkel reden om 800 euro neer te tellen voor een toestel dat in het dagdagelijkse gebruik hetzelfde doet als mijn OnePlus One.

Deel jij dezelfde mening of vind je dat ik het fout benader? Laat het weten in de comments onderaan

Reageer