Sony Xperia Z5

  • 22 December 2015
  • 25 reacties
  • 1091 Bekeken

Reputatie 1
Jawel, het vlaggenschip van SONY: de Z5. Helaas geen premium, maar toch een zeer mooi toestel. Eerste indruk is leuk, al voelt hij minder goed in de hand als mijn oude (2 maanden in gebruik) Z3. Zeer benieuwd hoe mijn gevoel zal zijn na enkele weken testen. Ik stel me nu al de vraag: is de update in specs voldoende om over te schakelen van de Z3 naar de Z5 want qua uiterlijk (zoals we gewend zijn van SONY) verandert er niet veel.

Enkele dingen die me opvallen van in het begin:
1. de Z3 had de standaard schermbescherming en back cover bescherming die je er op kon laten, Z5 niet.
2. de magnetische lader van de vorige modellen is weg, enkel nog via standaard micro usb én (belangrijk) wireless charging zit er niet op. :-(
3. de luidsprekers zijn zéér mooi weggewerkt bij de Z5, bijna niet zichtbaar.
4. er lijken zeer crapy, jaren 90 'oortjes' in de doos te zitten?

De volledige ervaring volgt. Deel ook zeker jullie mening en ervaring zodat ik zeker weet waar ik op moet letten! 😉

25 reacties

Eigenlijk is er tegenwoordig al heel veel, zelf veel te veel, keuze uit goede smartphones, dat je op den duur niet meer zou weten wat kiezen.
Maar één ding is zeker al deze die ProXimus heeft zijn de beste ;-))))
sony_xperia_z5 specs-prijzen
Reputatie 2
Nadeel van wireless charging is wel dat de telefoon dikker moet zijn. Persoonlijk heb ik liever dat de extra dikte dan voor meer batterijcapacitet gebruikt wordt.
Dikker is nog niet zo erg vind ik toch, meer het gewicht , want mijn handtas weegt nu al veel te zwaar :-))
Die batterijen bij intens gebruik moeten toch van alle toestellen nog veel te frequent opgeladen worden, hopelijk vinden ze eens een wonder batterij uit voor al die toestellen, die natuurlijk niet e groot en te zwaar uitvallen voor mijn chacoche !)
Badge +1
Op die wonderbatterij zijn veel mensen aan het wachten denk ik 😉
Reputatie 1
Even een opmerking/vraag voor de admins van dit forum. Waarom kan/mag ik het topic dat ik gestart ben niet meer aanpassen? Ik zou graag mijn review willen bijvoegen aan deze post. Nu moet ik een totaal nieuw topic starten? Klopt dit?
Badge +1
Dit is hier op een topic al tersprake gekomen en ze hebben dit bewust gedaan.
Reputatie 1
Dit is hier op een topic al tersprake gekomen en ze hebben dit bewust gedaan.

dan zullen we eens even gaan zoeken achter de reden...
Reputatie 7
Badge +6
Ik begrijp uw opmerking niet goed, dekimca. Je kunt toch gewoon verdergaan in dit topic en een bijkomende tekst of review toevoegen?
Badge +1
In dit topic is dit al besproken : https://nl.forum.proximus.be/eerste-stappen-op-forum-2/oude-topic-start-bijwerken-33138
Reputatie 7
Badge +6
In dit topic is dit al besproken : https://nl.forum.proximus.be/eerste-stappen-op-forum-2/oude-topic-start-bijwerken-33138
Ja, OK, dit ging over het editeren van een nieuw geplaatst bericht (tot 1 uur na plaatsing), maar je kunt, zolang het topic open is, onbeperkt berichten toevoegen in hetzelfde topic.
Reputatie 1
Thx voor de link. Ik heb het eens nagelezen. Er zijn voor- en nadelen idd.
't is te zien aan wiens kant je staat (duidelijk aan de zelfde persoon die daar ieder keer het meest tegenin gaat; en niet alleen over dit feit; zelf op het oude forum al) en dat voor en nadeel hangt dus louter daarvan af , maar de welke overwegen er dan, enfin het is mij zelf niet meer de moeite om daar nog verder op in te gaan het is duidelijk voor mij en dit onderwerp is afgesloten voor mij in ieder geval. Nu ben ik nog in overtreding ook omdat het off-topic is zeker :-))
Reputatie 1
Goed, na een kleine 10 dagen testen heb ik een klein oordeel over de Sony Z5.

De Z5 is een machtig toestel! Ja, je kan zeggen dat ik fan ben. Wetende dat ik kom van een Iphone 6+ 64GB (net voor mijn huidig toestel, de Sony Z3) én dat ik ben een Mac fan. Ik ga jullie mijn ervaringen delen met het toestel volgens enkele standaard hoofdstukken. Als jullie de echte tech reviews willen zien. Google’s man’s best friend, zo zijn er al duuust...


1. Design



Ik hou persoonlijk van een sober, slim design. De Z5 is, zoals te verwachten van Sony, niet veel veranderd van de Z3. Enkele dingen die me wel opvallen zijn de oplaadmogelijkheden. Voor een toestel als de Z5 verwacht je minstens dat hij draadloos kan opladen of met het magnetisch oplaadcontact (zoals nu met de Z3 en zijn voorgangers). Het vervelende afbrekende klepje van de Z3 is wel verdwenen. De USB lader zit aan de onderkant, wat bij mij vragen doet rijzen over de waterdichtheid van het toestel.

Een andere vaststelling. Hij ligt minder leuk in de hand dan mijn Z3 en voelt zonder hoesje echt glad aan. Maar dat kan ook zijn omdat ik mijn Z3 gewend ben. Dus zeker geen algemeen oordeel. :)


2. Scherm



Het Full HD 5.2 inch IPS LCD sherm met 428px per inch is een prachtig OLED scherm. Zwart is ook echt zwart, waardoor ik het black theme een echte aanrader vind. De helderheid is ook dik in orde, dus zowel binnen als buiten een prachtig scherm.


3. Software



Gelukkig (en echt waar gelukkig) zit er geen overdreven bloatware op deze Z5. Dus veel de standaard Android look die voor mij prima werkt. Hierdoor lijkt het toestel echt snel te zijn, voor mij persoonlijk een zeer belangrijk punt. Haperingen in de software zijn voor mij een dooddoener voor de gebruikerservaring.

De standaard Sony app’s zijn uiteraard wel terug te vinden. Maar als een app, zoals het hoort. Sony Music, Album,... allemaal zijn ze aanwezig en leuk om te gebruiken. De PlayStation functie heb ik helaas niet kunnen testen. Mijn PS tijdperk is (voorlopig) voorbij 🙂 . Ik heb wel enkele leuke toepassingen gezien om een Sony ambassadors event. Ik kijk er naar uit om deze ook daadwerkelijk eens grondig te testen.

Voor de gedailleerde benchmarks van de phone? > Google it. Er zijn genoeg vergelijkingen te vinden.


4. Camera en geluid



23MP Camera van Sony. Do I need to say more? Top camera! Enkele specs omdat ik ze echt spectaculair vind: Exmor RS sensor heeft een supersnelle auto-focus van 0.03 seconds en de resolutie van de foto’s blijft dan nog steeds 5,520 x 4,140 pixels. Video kan je shooten in 2,160-pixels aan 30 frames per second (fps). Er is zelfs een zeer mooie slow motion modus die beelden schiet aan 720p in 120 fps. Deze cijfers: #wtf. Prachtige resultaten.

Dankzij de beeldstabilisatie en de uitstekende software die Sony er bijlevert, heb je steeds een prachtig resultaat. Eén ding moet ik wel meegeven: Iphone is nog easyer to use. Maar als je even moeite doet om de Sony software te leren kennen, zal je al snel de grote meerwaarde van dit beest leren kennen.

5. Batterij



De batterij is boven de gemiddelde smartphone. En dit mag je verwachten van Sony. Met een batterij 2,900 mAh is ze wel iets minder krachtig van deze van de Z3, 3,100 mAh. Ik persoonlijk (en ik ben een zware gebruiker) kom een dag toe met deze batterij. Dus vergelijkbaar met de batterijduur van mijn vroegere Iphone 6+ en huidige Sony Z3.

Ik moet wel toegeven dat ik de energiespaarmodus inschakel als mijn bat life onder de 15% gaat. Deze modus werkt behoorlijk goed voor mij en zorgt ervoor dat ik een dag toekom. Ik kijk wel uit naar de Android update marshmallow met de standaard Battery Saver en ‘Doze Mode’.


6. Speciallekes



De vingerafdruksensor werkte voor mij vlekkeloos. Zelfs beter dan deze van de iphone. Voor een ex-iphone user stond hij voor mij op een rare plaats, maar je geraakt er snel aan gewend. Ook de opmerking dat hij als linkshandige niet goed zou werken is niet waar. Ik heb hem zowel links- als rechtshandig getest en hij functioneerde vlekkeloos.
Wel een gemis is dat je met deze scanner (voorlopig toch) geen betalingen kan doen zoals je bv wel met de iphone kan. Maar dit wordt misschien opgelost in volgende software updates?

Ik heb ook even de Xperia Transfer Mobile geprobeerd om mijn data en apps van mijn Z3 over te zetten op de Z5. Laten we zeggen dat het een gedeeltelijk succes was. Ik heb het live via wifi geprobeerd en helaas haperde hij even op het einde waardoor niet alles overgezet is.


7. Conclusie



Toptelefoon, zo simpel is het. Persoonlijk één van de beste op de markt die ik op dit moment in mijn handen gehad heb. MAAR (en dit is een dikke maar), voor mij niet genoeg meerwaarde om over te schakelen van mijn Z3 naar een Z5, zeker gezien het prijskaartje. Ik heb ook de Huawei G8 even in mijn handen gehad en deze zag er voor de helft van de prijs ook veelbelovend uit. Ik kijk dus gretig uit naar de review van deze Chinese vriend.
Reputatie 7
Badge +1
Dikker is nog niet zo erg vind ik toch, meer het gewicht , want mijn handtas weegt nu al veel te zwaar :-))
Die batterijen bij intens gebruik moeten toch van alle toestellen nog veel te frequent opgeladen worden, hopelijk vinden ze eens een wonder batterij uit voor al die toestellen, die natuurlijk niet e groot en te zwaar uitvallen voor mijn chacoche !)

sacoche hé Elsa (van "sac"afgeleid)...🆒
Als het maar in de sacoche komt hé Sinjoor ;-)))
Reputatie 2
Zijn er nog kandidaten om dit toestel te testen?
Badge +1
Ja ik ben wel kandidaat om dit toestel even te testen. Heb zelf nog de eerste xperia z en ben benieuwd hoeveel deze erop vooruit is gegaan.
Reputatie 2
Alright, dan geef ik Dekimca jouw adres 🙂
Badge +1
Oke top!
Badge +1
Ik heb vandaag de Sony Xperia Z5 ontvangen. Na het opstarten werden al de apps die ik staan heb op mijn android tablet meteen allemaal gedownload wat ik handig vind.
Een beetje later kreeg ik de vraag of ik gegevens wou overzetten van een andere gsm. Ik dacht zal dit wel werken vermits mijn gsm een Windows Phone is en ook mijn vorig testtoestel (Lumia 950). Nu tot mijn verbazing stond Windows Phone in de lijst, zelfs blackberry staat er tussen.
Voor de gegevens over te zetten heb je wel een otg kabeltje nodig.

Badge +1
Bij deze is de waterdichtheid van dit toestel getest en goedgekeurd. ;)
Badge +1
Wat me een beetje opvalt bij het gebruiken van deze smartphone is dat er eigenlijk niet zo heel veel is veranderd aan de Xperia Z5 ten opzichte van zijn voorgangers. Ik heb zelf nog een Xperia Z gehad en heb nu een Xperia Z3 tablet compact. Het verschil is er wel maar dit is niet zo heel groot om direct een nieuwe smartphone te gaan kopen.
Dit is niet enkel bij de Sony smartphones zo maar ik vind dit bij de volledige smartphone markt zo. De echte innovatie is er niet meer.
Reputatie 2
Amai, een waterbadje. Gelukkig heeft hij het overleefd. *Checkt snel de verzekering* 🙂
Badge +1
De gsm is waterdicht voor iets hé 😉 en vermits ik het bijna niet kon geloven dat deze niet waterdicht is wat dekimca dacht doordat de usb aansluiting aan de onderkan zit wou ik het toch eens tonen.
Badge +1
Na bijna 2 weken de Sony Xperia Z5 te gebruiken ben ik er van overtuigd dat dit echt een prachttoestel is. Het toestel heeft een premium gevoel zoals het hoort voor een toptoestel.


Toen ik de Xperia Z5 kreeg was mijn eerste vraag of ik gemakkelijk kan overstappen van een Windows Phone naar een Android. Verassend genoeg ging dit heel vlot. Alle gegevens zoals contacten, foto’s, documenten kan je met de Sony transfer app heel eenvoudig over zetten als je wel beschikt over een OTG kabeltje.


Eenmaal opgestart en alles ingesteld werden ook mooi alle apps die ik staan heb op mijn Android tablet (Xperia Z3 compact) ook geïnstalleerd op de telefoon.
Nu was de telefoon helemaal klaar voor gebruik. Het eerste wat ik wou testen is de waterdichtheid van deze telefoon zoals Sony claimt. Zo gezegd zo gedaan. De gsm is dus echt waterdicht. Waar ik wel verast van was is als je de telefoon uit het water neemt en muziek afspeelt dat dit niet hoort. Ik heb nog een Xperia Z gehad (het eerste model in de Z reeks) en als je die in water stak en dan muziek afspeelde was het geluid niet meer van goede kwaliteit voor een tijdje. Mooi dat Sony hiervoor een oplossing heeft gevonden.

Nu ik toch over mijn Xperia Z begonnen ben. Deze had ook klepjes voor de usb aansluiting en ook voor de audio jack. Dit was om de gsm waterdicht te houden maar heel vervelend dus die klepjes. Ik ben wij dat dit dus verdwenen is. Er is enkel nog een klepje voor de sim en sd kaart.
De Xperia Z5 beschikt over een vingerafdrukscanner aan de zijkant van de telefoon. Deze is verwerkt in de aan/uit knop. Deze werkt heel goed en snel maar het is jammer dat je de knop niet voelt. Als je in het donker deze gsm wil unlocken met de vingerafdrukscanner dan moet je geluk hebben da je vinger er juist op zit want je voelt de knop niet.

De Xperia Z5 beschikt over aan Snapdragon 810 en werkt dus zoals te verwachten heel vlot en zonder haperingen. Verder heeft de Xperia Z5 3 GB aan ram aan boord wat je merkt bij het wisselen van apps. De apps moeten niet opnieuw geladen worden maar staan nog in het ram geheugen.
Verder beschikt deze gsm over Android 5.1.1 Lollipop en heeft Sony een update beloofd naar Android 6.0 Marshmallow. Gelukkig heeft Sony Android redelijk kaal gehouden en er geen zware skin over gezet zoals Samsung wel doet. Ik heb namelijk liever een stock Android of iets die er tegen aan leunt. Er staan wel wat bloatware apps op maar de meest overbodige apps kan je gelukkig verwijderen.


Van de camera ben ik een beetje teleurgesteld. De vorige smartphone die ik heb getest nl. de Lumia 950 presteert veel beter dan deze Xperia Z5. Er treed veel ruis op bij het nemen van foto’s vooral als je een beetje inzoomt.


De batterij houd het een dag vol bij normaal gebruik. Als je de telefoon niet te veel gebruikt dan kan je zelfs aan bijna 2 dagen geraken. Bij intensief gebruik krijg je de gsm wel leeg in een halve dag maar dit is bij elke gsm het geval jammer genoeg.
Sony heeft zelf ook nog wat software tweaks toegevoegd aan dit toestel. Om er één op te noemen: Xperia Link. Met Xperia Link kan je alle notificaties, berichten, recente telefoongesprekken zien van je telefoon op je tablet maar je kan ook je gsm mirroren op je tablet. Ik heb het zelf geprobeerd met een Xperia Z3 compact tablet. Het werkt redelijk goed en is handig als je ergens je gsm hebt laten liggen in huis maar wel je tablet bij de hand hebt. Zo mis je geen sms berichten bijvoorbeeld.

Nog een handige feature die Sony aan deze gsm heeft toegevoegd is Glove mode. Als je dit aanzet kan je je gsm met gewone handschoenen bedienen. Dit is vooral nu handig in deze koude tijden.

Deze smartphone is dus een echte aanrader voor wie een toptoestel wil en er het geld er aan wil uit geven.

Reageer