Skip to main content
Heb net de Sonos playbase geïnstalleerd. Heb audio moeten aansluiten op decoder want mijn TV heeft geen digitale audio uitgang. Het Home Cinema systeem werkte eerst niet want enkel de Playbase gaf geluid maar niet de sub woofer noch de twee play-1 luidsprekers die mee in het Cinema systeem zijn opgenomen.

Sonos helpdesk heeft mij bevestigd dat het systeem goed in ingesteld. Ze hebben mij dan bij "instellingen audio" van de decoder de stereo laten vervangen door Dolby-AC3 want met stereo werkt het systeem blijkbaar niet en "surround" bestaat niet als derde optie. Bij doorsturen van diagnose merkte Sonos op dat er nog steeds stereo doorkwam op Discovery ondanks de wijziging op de decoder. Na een tijdje werkte plots het systeem wel op VTM. Sonos adviseerde mij om Proximus helpdesk te contacteren maar deze kon mij helaas niet veel helpen maar vertelde mij wel dat sommige zenders in Dolby uitzenden en anderen niet. Ze hebben ook de laatste software voor mijn recente decoder doorgestuurd doch daarin zit geen audio update.

Nu heb ik vastgesteld dat het systeem bij koud opstarten van decoder eerst niet werkt maar naar verloop van soms enkele minuten wel begint te werken op vele TV zenders maar helaas soms ook weer verdwijnt en weer terugkomt. Ik stel vast dat het systeem werkt op bv. VTM en niet op Een om dan een tijdje later te werken op Een en niet meer op VTM. Dus het surround geluid is absoluut niet stabiel. Als ik echter Netflix koud opstart werkt het systeem wel onmiddelijk en ook stabiel. Netflix zendt blijkbaar altijd uit in Dolby. De meeste TV zenders en of Proximus wisselen blijkbaar af. Vandaar de instabiliteit zeker?

Heeft iemand met Sonos Home cinema gelijkaardige ervaringen? Komen deze problemen ook voor bij audio verbinding rechtstreeks met moderne TV ipv met decoder? Zijn er (op termijn) oplossingen voor deze instabiliteitsproblemen?
Geen reactie

Reageer