Snelheidlimiet VDSL2

  • 12 February 2011
  • 10 reacties
  • 1124 Bekeken

Beste,

Ik woon nu sinds een jaar in een nieuwbouwwoning en bij het aansluiten werd mij gegarandeerd door de belgacom verkoper dat ik de volledige snelheid zou halen omdat ik heel dicht bij een centrale zou zitten. Als particulier vertrouw je erop dat deze persoon de juiste gegevens zou hebben en geloof je hem dus ook.

Toen alles rond was van de installatie kwam ik tot de constatatie dat ipv 20Mbps (de toen maximum snelheid) maar 16,5Mbps haalde omdat hier een limiet op gezet werd door belgacom zelf, omdat blijkbaar ik ver van een centrale zou zitten (wat dan weer totaal het tegenover gestelde is van wat de verkoper mij vertelde).

Nu is het al een tijdje dat belgacom de snelheid voor de favourite abonnementen heeft opgetrokken tot 25Mbps, ik zou denken dat ook dit limiet dan recht evenredig opgetrokken zou worden maar helaas zit ik tot heden nog steeds op 16,5Mbps.

Nu is mijn vraag, als hier een limiet opstaat, word deze dan automatisch mee verhoogd indien mogelijk of is dit iets dat je zelf moet vragen om te verhogen, en indien je dit moet vragen zou het dan mogelijk zijn om mijn limiet te verhogen naar het maximum mogelijke op mijn lijn?

Ook had ik dan graag de effectieve afstand tot de centrale geweten aangezien er bij belgacom medewerkers blijkbaar een verschil van interprestatie van afstanden bestaat..

ter info.. de login is: fc730281

Met vriendelijke groeten,

Menace

10 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Indien je 16.5Mbps krijgt wil dat zeggen dat je tussen de 700 en 1000m van de ROP zit.
Ik heb de VDSL2 modem tool gebruikt die te vinden is op userbase en kreeg volgende resultaten:































































































download upload
line 21628 kbps 2860 kbps
payload 16536 kbps 2056 kbps
max line 59908 kbps
max payload 48688 kbps
bands used 2 2
bandplan 8D
training 23.5 dB
loop length 490 m
near end 839 m
far end 484 m
avg. length 604 m
snr margin 22.5 dB
attenuation 15.9 dB
avg. margin 23.3 dB
avg. snr 37.9 dB
forecast max line 105750 kbps
forecast max payload 85775 kbps

Daaruit zou ik afleiden dat mijn afstand ongeveer 604 m bedraagt en ik dus onder de 700 m uitkom.

Inhoevere dit klopt is natuurlijk een andere zaak, vandaar dat ik graag de effectieve afstand zou willen weten.
Reputatie 2
Badge +1
Deze tool geeft maar een berekende waarde en komt niet overeen met de werkelijke waarde. Enkel BGC kan dit nagaan en houdt dan ook nog eens rekening met de verzwakking. Je zal dus (vermoedelijk) wel op het juiste profiel zitten.

Even wachten op EVA van BGC die het een en ander wel kan nagaan.
eva zou je eens willen nagaan hoever ik van een centrale verwijderd zit en of ik geen hoger profiel zou kunnen krijgen?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik graag belgacom tv on pc zou willen activeren maar krijg bij het activeren volgende melding:

De capaciteit van uw lijn is onvoldoende waardoor deze dienst jammer genoeg niet kan worden geactiveerd.

Nochtans staat er in de handleiding dat je in een HD zone moet zitten en ik kan HD content bekijken op tv dus versta ik niet waarom deze niet beschikbaar is.
Beste Menace,

Je lijn zit momenteel 875 meter verwijderd van de ROP. Om 20MBit te kunnen krijgen, moet deze afstand korter zijn dan 700 meter.

16.5MBit is momenteel het maximum wat je lijn aankan.

Met vriendelijke groeten,

Eva.
dag eva,

zou je dat bij ook even kunnen nakijken? ik heb de helft van de upload (3 in plaats van 6 mbps) en 23 in plaats van 30 mbps download.

groeten

bk230491
Beste fherrebout,


na analyse van uw lijn blijkt dat u de maximum haalbare snelheid haalt tot op uw bbox2-modem. Maw uw modem synchroniseert perfect tegen 30Mbps download en 6Mbps upload.

Door het type abonnement dat u heeft (Internet Favorite), wordt uw maximale downloadsnelheid 25Mbps en maximale uploadsnelheid 3,5Mbps.

Deze info kan u hier ook terugvinden.


Mvg

Eva van Belgacom


Bedankt voor de info...

Heb ik (trouwe klant) recht op een korting (eenmalige) want ik heb gezien, dat er promoties voor nieuwe klanten.

Groeten

bk230491
Beste fherrebout,

Ivm een korting neemt u best contact met onze klantendienst op het gratis nr. 080022800 of met een verkooppunt.

Met vriendelijke groeten,

Eva
Dag Eva,

Ik heb een gelijkaardig probleem. Gisteren een lijntest laten doen door de technische dienst. Ze vertellen me dat ik op een 370 meter van de centrale zit en dat ik zonder problemen 30mbit down en 4.5mbit up kan halen.

Op mijn vraag waarom mijn ADSL favorite dan beperkt staat op 20mbit down en 2 mbit up kunnen ze me geen antwoord geven. Vandaag bel ik naar de klantendienst en daar zijn ze nu zelfs niet zeker meer of ik de 30mbit kan halen.

Het wordt wel heel erg onduidelijk zo. Normaliter betaal ik nu voor 25mbit down en 3.5 mbit up en moet ik die ook technisch kunnen halen, anders is zo'n lijnmeting zinloos, lijkt me.

Kan je dit even nakijken en aanpassen aub? Want telefonisch lijk ik nergens te komen. Mijn account is bk291110.

Alvast bedankt

Mark

Reageer