Beantwoord

Snelheid internet comfort

  • 8 February 2016
  • 73 reacties
  • 2397 Bekeken


Toon eerste bericht

73 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik zie dat de periode van DLM gereset is 15/02.

Hierna duurt het terug 1 à 2 weken vooraleer de lijn wordt verhoogd.



Ik ga wel nog eens benadrukken dat DLM dynamisch is en dus niet gegarandeerd kan worden.

Gezien dat bij de laatste verhoging de lijn instabiel werd verwacht ik dus geen verhoging, of 1 van korte duur. Voorlopig kunnen we best even afwachten.
Intussen zijn we ruim 10 dagen verder maar lijn staat nog steeds op 50/10.

Men spreekt hier steeds van DLM een automatisch meetsysteem die dan eventueel de lijn verhoogd.

Ik snap niet goed dat men steeds zegt dat men dit niet manueel kan aanpassen.



Thomas P schreef eerder: voorlopig ziet alles er goed uit en heb ik deze snelheid verhoogt naar 85/10. Voorlopig zie ik ook geen reden dat deze terug zou zakken.



Details over de snelheid van je internetabonnement:



Je telefoonnummer

Je internetabonnement Internet Comfort



Piekuren tussen 19 u en 23 u :

Max.: 94,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload

Min.: 45,5 Mbps download - 1,8 Mbps upload.



Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :

Max.: 94,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload

Min.: 45,5 Mbps download - 1,8 Mbps upload.
je zegt : Ik snap niet goed dat men steeds zegt dat men dit niet manueel kan aanpassen



Dat zou ook niet veel zin hebben want stel dat de DLM vast stelt de je lijn onstabiel wordt voor hoger lijnsnelheden of deze van andere klanten op de zelfde kabelbundel,

en een operator zet je lijn op een hogere snelheid dan zou jij of anderen een onstabiele verbinding krijgen en dat is nog veel erger dan een lagere snelheid en daarom zou de dlm de hoger ingestelde snelheid ook weer terug verlagen juist om die miserie te vermijden.

Eens je lijn op vectoring staat zal je wel van hogere snelheden kunnen genieten met een BBOX3
Beste Elsa,



Mijn lijn staat reeds op vectoring, dit is al geruime tijd zo.
Juist had ik over het hoofd gezien , maar ik had het eigenlijk over de dlm (dus ook dlm bij vectoring) en waarom ze niet manueel kunnen/mogen forceren op hogere lijnsnelheid
Badge +4
Jan_0146 dan start je best eens met een nieuwe tbf (soort lijntest) op het nr 0800 22424 dit zal uw lijn automatisch opnieuw instellen en de dlm activeren, maar je laat dan wel best uw modem hangen, en niet na een paar dagen weer veranderen van modem anders wordt het hele proces weer verstoord.
Dat zal niet veel helpen aangezien hier al bevestigd werd door PX team dat zijn DLM profiel schommelt en al hoger gestaan heeft op 70! dus zolang de lijn niet stabiel bevonden wordt door de DLM zal het moeilijk lukken.
Badge +4
Aan PX om uit te zoeken waar het probleem nl die onstabiliteit vandaan komt (teveel foutjes op de lijn etc ...) kan meerdere oorzaken zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Jan_0146 dan start je best eens met een nieuwe tbf (soort lijntest) op het nr 0800 22424 dit zal uw lijn automatisch opnieuw instellen en de dlm activeren, maar je laat dan wel best uw modem hangen, en niet na een paar dagen weer veranderen van modem anders wordt het hele proces weer verstoord.

Dit reset de het meetsysteem en de DLM wat betekend dat je terug 1-2 weken kan wachten. Het meetsysteem zet je steeds terug naar je basissnelheid. Dit bespoedigt het proces dus niet, integendeel.

Ik heb nu manueel de lijn opnieuw verhoogd met een monitor actief. Echter als de lijn instabiel wordt zal deze dus terug omlaag gaan.

Ik kan echter niet goed genoeg benadrukken dat DLM dynamisch is en niet gegarandeerd kan worden. Wanneer de lijn dus instabiel wordt zal deze terug worden verlaagd.



Let op! Het bellen naar de reeds vermelde nummer zal de DLM terug resetten en dus deactiveren. Verder raad ik ook aan je modem niet al te veel te rebooten.
Badge +4
Idd nu best niet meer bellen op dit nummer Jan, als men de lijn manueel verhoogd heeft



Ps: Had dit geplaatst omdat er niet echt een reactie was van een PX medewerker, maar omdat hij op 50 stond kon het niet echt kwaad voor een terugval naar het basisprofiel die ook 50 is, maar ja dan moet je weer een tiental dagen wachten op een verhoging.
Het DLM systeem is intelligenter geworden en normaal houdt die rekening met de vorige geanalyseerde periode, dus dat wachten zoals vroeger is er niet meer.
Jan_0146 dan start je best eens met een nieuwe tbf (soort lijntest) op het nr 0800 22424 dit zal uw lijn automatisch opnieuw instellen en de dlm activeren, maar je laat dan wel best uw modem hangen, en niet na een paar dagen weer veranderen van modem anders wordt het hele proces weer verstoord.

Dit reset de het meetsysteem en de DLM wat betekend dat je terug 1-2 weken kan wachten. Het meetsysteem zet je steeds terug naar je basissnelheid. Dit bespoedigt het proces dus niet, integendeel.

Ik heb nu manueel de lijn opnieuw verhoogd met een monitor actief. Echter als de lijn instabiel wordt zal deze dus terug omlaag gaan.

Ik kan echter niet goed genoeg benadrukken dat DLM dynamisch is en niet gegarandeerd kan worden. Wanneer de lijn dus instabiel wordt zal deze terug worden verlaagd.



Let op! Het bellen naar de reeds vermelde nummer zal de DLM terug resetten en dus deactiveren. Verder raad ik ook aan je modem niet al te veel te rebooten.




Beste ThomasP,



Zouden de foutjes op de lijn veroorzaakt kunnen worden door de Fritzbox 7490?

Deze is toch goedgekeurd door Proximus had ik vernomen, deze draait met FRITZ!OS OS 06.30 (113.06.30)



Mvg,

Jan
De lijn is gisterenavond terug naar 50/10 gevallen:(:(:(
Aangezien je lijn gevectoriseerd is, krijg ik de indruk dat je F!B inderdaad als niet white listed beschouwd wordt of iets met je F!B te maken heeft, moest ik van u zijn dan zou ik ondertussen toch ook eens mijn licht gaan opsteken en het probleem daar eens voorstellen, bij het bevriend forum -> UB, daar zitten een paar echte specialisten als het om de fritz!box gaat, niet dat ik je hier wil wegjagen maar dit is wat ik zou doen moest ik in uw geval zijn en je enkel als raad wil meegeven, want hier blijf je tot hier toe ook maar tenslotte in rondjes draaien en ondertussen kan je mss daar wat meer doorzicht of een oplossing krijgen van je probleem en tenslotte belet dit niet dat ze bij PX je ook ondertussen proberen verder te helpen.

Enfin je ziet maar en doet er natuurlijk je goesting mee,

NB: moest je bbox3 hebben dan zou je die enkele weken kunnen op je lijn aansluiten en zou je direct weten of het iets met de F!B te maken heeft.
Elsa ik heb intussen de bbox3 terug aangesloten nu, hopend op een verbetering.
Het rare is wel als ik de bbox3 terug aansluit op 50/10 blijf. Ik had gelezen dat men met de bbox3 direct 70/10 krijgt of klopt dit toch niet?
Het is zo dat als je lijnverzwakking > 0.4 dB dat je in een VDSL profiel van zone 2 terecht komt zelf al zou je afstand kleiner zijn dan 400m dan is het ook normaal dat op 50 komt te staan het basis vectoring profiel LP863 (50/10) (verzwakking: > 0,4 en < 0,7)

Dan moet de DLM je weer proberen om je te verhogen naa bv 50 en indien mogelijk 70 Mbps.

Maar alleen die details kan Proximus echt weten
Badge +4
Het rare is wel als ik de bbox3 terug aansluit op 50/10 blijf. Ik had gelezen dat men met de bbox3 direct 70/10 krijgt of klopt dit toch niet?

Nope basis (start) profiel in zone 2 met vectoring is 50 Mbps, alleen zone 1 start met 70 Mbps
Dat is inderdaad wat ik hem ook uitgelegd heb, dus het zal altijd op het zelfde neerkomen dat zijn stabiliteit van zijn lijn niet goed blijft of andere klanten te veel nadeel ondervinden als zijn lijnsnelheid door de DLM verhoogd wordt, als hij een heel goed lijn zou hebben kan het zelf tot 100 Mbps oplopen maar de meesten stranden op 85 Mbps in zone 2. Het kan ook zijn dat er bij andere klanten iets scheelt bv onderbrekingen aan hun dsl kant van hun modem zodat de lijn voor anderen onstabiel wordt en daarom zijn lijnsnelheid schommelt zoals de Proximus medewerkers hem al uitgelegd hebben, dit kan in zo'n geval een hele klus worden voor het technisch team van Proximus.om dit op te sporen en tot aan een definitieve oplossing te komen..
Reputatie 7
Badge +6
De Fritzbox 7490 wordt inderdaad ondersteund. Moest deze niet gecertificeerd zijn zou je niet op vectoring komen en terugvallen op een fallback profiel van 7,5Mbps. Dit zou je dus snel merken. ;-)



Je 'standaard' snelheid is inderdaad 50Mbps welke dynamisch verhoogd kan worden dmv DLM tot max 100Mbps zoals hier ook reeds wordt aangehaald.



Laat even je bbox3 staan, ik zal zien of dit verschil geeft. Ik zet de lijn terug omhoog en probeer het in oog te houden.
ThomasP

Wat mij verwonderd dat je als operator de DLM kunt/mag forceren want in officiële pdf documenten die ik vroeger nog gevonden heb op het internet over Prox VDSL/DLM stond dit daar duidelijk in dat de er niet manueel mag ingegrepen worden, hoe het letterlijk geformuleerd was ben ik vergeten maar het kwam wel daarop neer.
Badge +4
Zie je wel als ze willen dat ze dit manueel kunnen doen .....
Maar dat heeft toch geen zin als je weet hoe de DLM werkt en eigenlijk uit de boze want je zou er ook nog anderen mee kunnen storen en zal de DLM het toch overrulen.
Zie je wel als ze willen dat ze dit manueel kunnen doen .....



ja maar dat zet geen zoden aan de dijk .. IMHO is dat DLM terug initieren vanaf een hoger profiel. Als DLM vindt dat de lijn daarvoor niet geschikt is (na monitoring over voldoende tijd) dan is TS terug bij af ... ik geloof nooit dat men bij PX een potentieel "slechte" lijnsituatie zal bestendigen cq vastzetten. Het is tegen de "D" van DLM 😉
Inderdaad , het is zelf zo dat de DLM de analyse van vroeger kent (onderhoud) dus het zal niet lang duren vooraleer hij de ingreep van de operator (moest hij die hoger forceren) zal overrulen en maar goed ook.

Reageer