Beantwoord

Snelheid beperkt tot 40mb?


  • Practitioner
  • 38 reacties
Hey,

"Recent" een aansluiting aangegaan bij proximus. In de winkel kreeg ik te horen dat de snelheid tot 100mb kon gaan (theoretisch uiteraard) maar dat in de praktijk dit niet veel minder zou zijn.
Toen de technieker kwam installeren zei hij dat ik een snelheid had van 70mb. Super dacht ik tot ik merkte dat ik slechts 40 haal (kabel / wifi).
Enkele keren met support aan de lijn gehangen maar die wisten niet meteen wat te doen behalve de standaard modem reset en dat dit de zaak zou oplossen, helaas.
Kan ik ergens vinden of dlm geactiveerd is of in welke zone ik zit voor vectoring?
Alvast bedankt!

specs
b-box 3 technicolor
cat5e kabels
icon

Beste antwoord door RobrechtB 18 July 2016, 20:57

Bekijk origineel

71 reacties

surf eens naar Proximus internetsnelheid
daar kan je aflezen op welke snelheid je bbox minimum moet synchroniseren.
Krijg ik dit
Piekuren tussen 19 u en 23 u :

Max: 46,4 Mbps download - 5,7 Mbps upload

Min.: 18,6 Mbps download - 1,8 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :

Max: 46,4 Mbps download - 5,7 Mbps upload

Min.: 18,6 Mbps download - 1,8 Mbps upload

Beetje teleurstellend
Dan moet je nog wachten tot Vectoring actief komt op je lijn daar is proximus volop mee bezig om de rop's (straatkast) ui te rusten met vectoring lijnkaarten.
Reputatie 6
Badge +4
Hi,

zoals ik je al in privebericht stuurde,

om de effectief haalbare snelheid van jou lijn te kunnen nagaan..DLM of Vectoring.. heb ik je telefoonnummer en/of klantennummer nodig.

Mvg Sabine
Hi,

zoals ik je al in privebericht stuurde,

om de effectief haalbare snelheid van jou lijn te kunnen nagaan..DLM of Vectoring.. heb ik je telefoonnummer en/of klantennummer nodig.

Mvg Sabine


Hey Sabine,

Ik heb geen privebericht ontvangen.
Ook kan ik jou geen bericht sturen blijkbaar.
Reputatie 6
Badge +4
Hi

Priveberichten kan je sturen naar :

Het Proximus Team

Indien dit niet lukt, dit kan ook via PB facebook, twitter, etc..

ik stuurde je :

Een reset van de router zal het probleem niet oplossen, integendeel.

Wanneer een nieuwe lijn in dienst wordt geplaatst, synchroniseert die in eerste instantie aan de basic snelheid toegewezen aan die lijn. Gedurende een 2 a 3 tal weken wordt de lijn dan computergestuurd gemonitord waarna bij stabiliteit de DLM geactiveerd wordt indien deze lijn stabiel blijkt te zijn.

Dus in feite dient u enkele weken geduld te hebben vooraleer de lijn aan de max haalbaar snelheid synchroniseert.

Dit is de theorie DLM ; om te zien of dit bij jou lijn het geval is heb ik een telefoonnummer of klantennummer nodig waarop je internet actief is om dit verder na te kijken

mvg Sabine
Maar de vraag is ook staat zijn lijn al op vectoring want anders gaat hij nooit due hoogste snelheden halen,zoals beloofd door technieker,want deze krijg je toch maar als de DLM op vectoring zijn werk kan doen (voor zone 2 meestal 85 Mbps en enkele uitzonderingen 100 Mbps).
Ik heb net een pb gestuurd naar het proximus team met mijn tel nr.
Lijn is actief sinds eind mei.
Laat eens weten of ze melden dat je al op vectoring staat, want als dit het geval is klopt prox hun internetsnelheidstest niet!
Ja ik snap het allemaal niet goed aangezien ik in een nieuwe verkaveling woon, zou je toch denken dat ze al met nieuwe tech / vectoring werken 😂.
Op het adres van mijn ouderlijk huis haal ik 25mb, terwijl proximus speedtest aangeeft dat ik 98mb zou moeten halen...
Waarschijnlijk ook geen vectoring en dlm enabled (wel nog bbox2)...
Met de bbox2 kan je inderdaad niet van vectoring profiteren, daarvoor heb je een bbox3 nodig.
Als ze geen nieuwe ROP hebben moeten plaatsen voor deze verkaveling kan het zijn dat ze die nog moeten upgraden.
Reputatie 7
Badge +1
Nadat ik een b-box3 heb gekregen heeft het ook een 3-tal weken geduurd voor die op 100Mbps stond, Ik had al wél een 70Mbps lijn.
met de bbox2 zou het ook nog gekund hebben natuurlijk dat de DLM je geen 70 zou kunnen gegeven hebben en als je een bbox3 plaatst kom je direct door vectoring op 70 en later met de dlm eventueel zoals je zegt na enkele weken tot 100
Reputatie 6
Badge +4
DLM

De basissnelheid die u kan halen is afhankelijk van enkele factoren, zoals de afstand tot de straatkast en de gebruikte technologie.

Uw lijn wordt gedurende een ruime periode geanalyseerd en getest, waarna de snelheid kan worden verhoogd of verlaagd, afhankelijk van de testresultaten. Deze aanpassingen gebeuren volautomatisch, we kunnen u niet garanderen of én wanneer de snelheid wordt verhoogd, waardoor er geen compensatie mogelijk is in geval de basissnelheid behouden blijft.

Dus natuurlijk afhankelijk van hoe hoog basisprofiel is, hoe hoger de lijn na DLM activatie kan synchroniseren..
we kunnen u niet garanderen of én wanneer de snelheid wordt verhoogd, waardoor er geen compensatie mogelijk is in geval de basissnelheid behouden blijft.

Dus hieruit concludeer ik dat er wel compensatie mogelijk is indien die Basissnelheid niet gehaald wordt om één of andere reden, of heb ik te vlug door de bocht mijn conclusie getrokken 😉
Basisprofiel zou 20mb zijn, vind ik wel een beetje prehistorische snelheid.
Vind ik wel jammer natuurlijk. Had expliciet nagevraagd welke snelheid ik zou halen voor ik de aansluiting deed omdat ik geen super fan ben van telenet en 70mb wel fijn klonk.
Downloaden aan 5MB/s of 8.6MB/s is voor mij dan ook een groot verschil. Word ik niet zo vrolijk van 😂.

Wat ik dus mag besluiten is:
-basisprofiel 20mb
-dlm: 50
-70mb zal ik niet halen dus dan maar wachten tot de ROP geupgrade wordt?
Onrechtstreeks hebben ze eigenlijk wel gelijk en kan je die 85 Mbps wel halen, maar ze hebben er niet bij vertelt dat je nog moet wachten tot je rop waar je op aangesloten bent volledig moet om geschakeld zijn voor vectoring en je lijn vectoring actief wordt.
Reputatie 6
Badge +4
Actual Net data Rate 50200.0 downstreamsnelheid tot op de router momenteel ..de basissnelheid is afhankelijk van de kwaliteit infrastructuur, afstand, etc..
Ok, nog even wachten om te zien wat de dlm doet en anders wachten tot vectoring op rop, check!
Als je nog niet op vectoring staat is die 50 wel afkomstig van de DLM,
(Of hebben ze deze geforceerd op 50!? wat hier soms ook gemeld wordt door px medewerkers)
maar als je lijn op vectoring staat is dit je vectored basis profiel en kan de dlm je hoger proberen te zetten bv op 85 Mbps !
Dus voor mij blijft het nog altijd onduidelijk of je nu al op vectoring staat of niet !!??
Voor mij ook.
Reputatie 3
Badge +1
Als je nog niet op vectoring staat is die 50 wel afkomstig van de DLM,
(Of hebben ze deze geforceerd op 50!? wat hier soms ook gemeld wordt door px medewerkers)
maar als je lijn op vectoring staat is dit je vectored basis profiel en kan de dlm je hoger proberen te zetten bv op 85 Mbps !
Dus voor mij blijft het nog altijd onduidelijk of je nu al op vectoring staat of niet !!??


Sagemtool erop los laten? 😃
Zal zeker en vast goed lukken met een Technicolor B-Box2 :-))
Kan hem laten inruilen in een prox center voor ene van sagemcom 😉
Dit is hier een technicolor bbox3, ouderlijk huis is een bbox2 😉.
Maar eum, kan ik een antwoord krijgen op de vectoring aub?
Die ga je wel moeten krijgen van iemand van proximus zelf die zal kunnen bevestigen of je lijn al vectoring actief staat of niet.
99% van de forumleden zijn niet van proximus zelf die u proberen verder te helpen in het mate van hun mogelijkheden.
Geniet in ieder geval van je weekend of het nu met of zonder vectoring is ;)
groetjes,
Elsa

Reageer