SMS-berichten

  • 28 July 2017
  • 4 reacties
  • 1216 Bekeken

Reputatie 2
Badge
vraagje: zijn er beperkingen in het opstellen en doorsturen van sms-berichten. Hoeveel tekens mag 'n sms-bericht bevatten ? Kan het zijn dat berichten vanaf 'n bepaald aantal tekens automatisch uitgesplitst worden in bv. 2 berichten ?
Wie kan me hierover meer info bezorgen ? met dank
met vriendelijke groeten
Rooboo

4 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Hallo Rooboo,
Ik denk dat je je antwoord hier kan vinden.

Standaard wordt een sms verstuurd via 7 bits-encodering, waarbij je per sms 160 karakters kunt gebruiken. De meeste tekens bestaan in deze 7 bits-encodering.
Wanneer je echter 1 karakter gebruikt dat niet voorkomt in deze 7 bits-encodering zal je toestel dit opvangen door het gehele bericht om te zetten in een 16 bits-encodering (of UCS-2). Bij een 16 bits-encodering wordt het aantal karakters automatisch beperkt tot 70. Denk aan het Franse à als voorbeeld van zo’n karakter, of bijvoorbeeld smileys.
Het is steeds de gsm die bepaalt welke encodering gebruikt wordt. Bij de oudere besturingssystemen Symbian (Nokia) en Blackberry was er vaak de keuze om die omzetting niet te laten gebeuren. De speciale karakters werden dan niet gebruikt en vervangen door een gelijkaardig teken dat wel bestaat in de 7 bits-encodering (bv. à wordt vervangen door a, ç door c…). Helaas is deze functie niet meer aanwezig in de recentere besturingssystemen zoals Android, iOS... Dit wordt dan opgevangen door een teller in de sms-applicatie die aangeeft hoeveel tekens je nog kunt gebruiken en/of hoeveel sms'en je zult sturen.
Het blijft dus het toestel dat beslist welke codering gebruikt wordt.
Wat als ik langere berichtjes wil sturen?
Wil je een bericht sturen van meer dan 160 tekens (of meer dan 70 bij 16 bits UCS-2), dan is er nog data nodig om de berichten aan elkaar te kunnen linken. Hierdoor daalt het aantal karakters tot respectievelijk 153 of 67.


Mvg,
Wim
Reputatie 2
Badge
hallo Wim,
bedankt voor uw snelle respons. Bijkomend vraagje: worden de spaties ook verrekend als een teken of zijn het de cijfers en letters die enkel tellen ?

Rooboo
Reputatie 7
Badge +6
hallo Wim,
bedankt voor uw snelle respons. Bijkomend vraagje: worden de spaties ook verrekend als een teken of zijn het de cijfers en letters die enkel tellen ?
Rooboo

Spaties tellen effectief mee. Kun je makkelijk zelf uittesten 😉.
Wanneer ik een SMS wil sturen met mijn (eenvoudige Samsung) GSM,krijg ik het getal 402.Telkens ik een letter of spatie intik vermindert het getal met één .Daardoor krijg ik de indruk dat ik 402 karakters mag gebruiken per SMS,maar niets is
minder waar;zelfs een bericht van 60 karakters (zonder speciale tekens) kost me telkens 2 berichten !
Hoe is dit te verklaren ?
Karel

Reageer