Slechte beeldkwaliteit en formaat HD-zenders sedert "upgrade interface"

  • 24 April 2011
  • 8 reacties
  • 4196 Bekeken

Beste Eva en collega's,

sedert de upgrade van de interface heb ik last van het volgende:

  1. de algemene beeldkwaliteit is er op achteruit gegaan, voor sommige zenders zo erg zelfs dat dit de naam digitale tv onwaardig is.
  2. HD-zenders lijken ook minder scherp dan voorheen, én het beeldformaat klopt niet meer (de zenderlogo's plakken tegen de rand van het beeld en/of vallen er zelfs gedeeltelijk buiten, naargelang de zender).
Kan ik hier zelf iets aan verhelpen, via een of andere instelling die ik nog niet gevonden heb, of is dit iets waar enkel jullie een draai aan kunnen geven (indien het laatste, gelieve dit dan ASAP recht te zetten want nu is het écht ondermaats)?

Ter info, ik heb een Full HD LED tv (1080 p/i), maar bij opstarten van Btv krijg ik de melding dat het signaal "maar (?)" 576i is, ondanks aansluiting via HDMI.

Graag enige opheldering en mogelijke oplossing graag!

PS: over de nieuwe interface zelf absoluut geen klachten wat mij betreft, integendeel zelfs!

8 reacties

Eric,

Heeft u via de 'instellingen' menu het beeldformaat al eens proberen te wijzigen naar 720 of 1080?
Badge
Eric hoe groot zijn de afmetingen van uw tv juist? Bij mij stond dat eerst ook op 576i maar dat beeld was toen ook al in orde heb het nu wel op 1080 gezet.Maar je kan het zoals Bart zegd beter eens op 1080 zetten en hopelijk is het dan beter.Hij staat toch niet op 4/3 formaat?
Reputatie 7
Badge +1
Je kunt dat inderdaad bij de beeldinstellingen aanpassen. Ik heb hier al eens ergens gehoord dat die instellingen na de ujpgrade automatisch op 576i komen te staan. Uit de handleiding:

Beeldresolutie
Via deze optie kunt u de resolutie aanpassen in functie van het soort decoder, het soort tv-toestel en het zenderaanbod waarover u beschikt.We raden u aan
om 'automatisch afstemmen' te gebruiken.


Automatisch afstemmen : De decoder zoekt automatisch de beste beeldkwaliteit.

576p :Geeft altijd standaardbeeldkwaliteit weer (ongeacht of het een HD-zender betreft of niet)
720p :Geeft altijd HD-kwaliteit weer als de bekeken zender in HD-kwaliteit uitzendt. Deze instelling is aangewezen bij HD-ready tv-toestellen.
1080i:Geeft altijd HD-kwaliteit mee als de bekeken zender in HD-kwaliteit uitzendt. Deze instelling is aangewezen bij Full-HD tv-toestellen.
576i : Geeft altijd standaardbeeldkwaliteit weer (ongeacht of het een HD-zender betreft of niet).
• Kies de resolutie en navigeer naar bevestigen met cursor en OK-toetsen. Wacht terwijl het scherm zwart wordt om vervolgens in de gevraagde resolutie
opnieuw te verschijnen.
• Kies nogmaals 'bevestigen' indien deze resolutie ok is of 'annuleren' indien u opnieuw de vorige resolutie wenst
Bedankt allemaal voor de reacties en nuttige informatie; probleem van de resolutie is ondertussen opgelost (wel raar dat Btv "standaard" gaat voor de laagste gemene deler, terwijl "automatische detectie" toch veel logischer zou zijn?). Dankzij die "1080i" instelling klopt het beeldformaat van de HD-zenders weer (geen afgekapte zenderlogo's meer) en is ook de beeldkwaliteit terug "op punt".

Nu nog een serieus "efforke" van Belgacom zelf om ons eindelijk eens een uitgebreider HD-aanbod aan te bieden (komaan zeg, het is wel al 2011 hè!) en deze klant is weer helemaal tevreden... ;)
Reputatie 6
Badge +1
Inderdaad waar blijven bv Nederland 1,2 en 3 HD, het kan want ik heb vorig jaar de NPO aangeschreven en zij hebben geen bezwaar dus Belgacom hoe zit het? Er zijn ook veel Duitse zenders in HD, maar ja we krijgen niet eens de SD versie van deze Duitse zenders.
Badge
Eric het is toch vreemd ,hier stond die ook op 576i die resolutie in het begin en buiten dat het beeld misschien van iets mindere kwaliteit was heb ik niet veel gezien.Maar dat kan nu misschien ook weer liggen aan de grote van het scherm.Al heb ik hier ook geen cinema.
Bij instelling van de beeldresolutie op 1080i loopt u het risico dat bij opnames of weergave van opgenomen films het geluid gedurende een tijdje wegvalt. Dit is normaal de instelling voor Full HD schermen.

Oplossing in dit geval is het terugstellen naar 720p. De beeldkwaliteit is meerendeels toch afhankelijk van de HD zender. Niet alle HD zenders zenden altijd HD opnames uit. Blijkbaar heeft Belgacom toch nog problemen om voldoende bandbreedte ter beschikking te stellen voor een groot pakket HD zenders.
Het verschil in bitrate tussen 720p en 1080i is te verwaarlozen dus daar zal het niet aan liggen

Reageer