Sinds kort hebben wij een laptop (wi7). Voorheen enkel adsl met usb-modem op vaste pc (nooit...

  • 31 May 2012
  • 8 reacties
  • 1011 Bekeken

Sinds kort hebben wij een laptop (wi7).

Voorheen enkel adsl met usb-modem op vaste pc (nooit probs gehad).

Nu bbox2 gehaald bij Belgacom, installatie op vaste pc is ok (lampje wifi en internet brandt op bbox).

Verbinding via laptop is onmogelijk, constant beperkte toegang tot bbox, geen internetverbinding.

Laptob via ethernetkabel aansluiten lukt perfect.

Contact gehad met belgacom, een aantal keer alle netwerken gewist en opnieuw aangemaakt,

maar nog steeds hetzelfde probleem. Hij denkt dat het aan de laptop zelf ligt.

Zouden bepaalde instellingen fout staan? Of wat moet ik nu doen.

laptop komt van Aldi dus op bijstand moet ik niet rekenen...


Een 'hulpbehoevend' persoon.....

8 reacties

  • Wordt je bbox modem zijn wifi kanaal niet gestoord ?
kijk eens op ricy's blog voor meer uitleg door te surfen naar ==>> http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox2wifichannelchange

hieronder een een syuk uit gekopieerd:


Surf naar http://192.168.1.1

° Advanced Settings
° Wireless
Onder SSID Broadcast zie je
Channel:
rechts hiervan zie je een vak met pijltje naar beneden, waarop je klikt
en kanaal 8 bijvoorbeeld kiest
° Dan onderaan op "apply" drukken


Dit vind je ook op de BGC site HIER


• Controleren of je wifi kanaal gestoord wort met InSSIDer


° Ook interessant: op de site van BGC vind je:
Slechte kwaliteit van uw wifi-signaal: wat te doen? KLIK_HIER


  • Als dit niet lukt met een ander vrij kanaal te kiezen dan mss eens gewoon met WEP beveiliging eens proberen
zie ook op ricy's blog ==> http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox2wifibeveiligen

waarvan ik hier ook een gedeelte gekopieerd heb:


_______________________ Draadloze BBOX2 Wifi beveiligen _________________________


  • Best sluit u even uw computer via netwerkkabel aan op de Bbox2 aansluiting PC1 of PC2, dit indien je via Wifi hierbij problemen moest ondervinden
  • Dan kan u surfen naar http://192.168.1.1 en klikken op "Advanced Settings".
  • Dan klikt u op "Wireless" en klikt u bovenaan op de knop "Activate". Zo staat uw draadloos terug aan.
  • Bij SSID ziet u de naam van uw modem staan.
  • U duidt dan bij "Security" aan "WPA".
  • Bij Passphrase vult u uw beveiligingswachtwoord in (minstens 8 karakters).
  • Bij "Encryption" duidt u TKIP aan. Opmerking: De combinatie WPA2 / TKIP werkt niet goed het best (veiligst) is WPA2 / AES te kiezen.
  • Onderaan op "Apply" klikken en de modem is beveiligd.
  • Nu kan u de netwerkkabel uittrekken en gaan zoeken naar uw draadloze modem (die SSID) en verbinding maken.
  • Dan geeft u uw beveiligingssleutel in en dan zou alles moeten werken.
Al deze info kan u ook vinden op:
uw-draadloze-netwerk-beveiligen-met-een-wpa-sleutel
ook nog: http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/144...

  • Je moet natuurlijk ook voldoende wifi ontvangst hebben, anders eens dicht bij de modem gaan staan om te zien of het probleem dan verwijnt













groetjes,
Elsa
Sent from my laptop, Blackberries and Apples are for eating



Dag Elsa

Net allemaal uitgeprobeerd, maar zonder resultaat.

of wel beperkte verbinding met bbox, maar zeker geen internettoegang.


Ik snap het niet meer, en ben bang om alles te ontregelen...

Is een combinatie van Aldi laptop en Bbox2...

Hier dezelfde combinatie (met inSSIDer gescand en de Bbox2 zit op een kanaal dat in de ontvangbare buurt niet gebruikt wordt):
- Laptop op een paar meter van de Bbox2: geen probleem om op wifi te raken. Echter soms geen verbinding maar door op "Problemen Oplossen" te klikken in het Netwerkcentrum maakt hij uiteindelijk toch gewoon verbinding.
- Laptop op nog geen 10 meter van Bbox2 met vuitenmuur tussen: matige verbinding, valt regelmatig weg om vervolgens weer verbinding te maken
- Laptop in de auto voor het huis: Als het al lukt om verbinding te maken, valt ze toch meteen weer weg

Uitgebreidere test:
- Eigen router icm Aldi laptop: Beter!
- Eigen router icm Toshiba en Fujitsu Siemens laptops: Nog beter!
- Bbox2 icm Toshiba en Fujitsu Siemens laptops: Beter dan met Aldi laptop, maar minder dan met eigen router.
- Verschillende testen met "San Fransisco" smartphone: vergelijkbaar met Aldi laptop, eerder een tikkeltje slechter.

Conclusies:
- De kwaliteit van de Bbox2 modem/router is ondermaats vergeleken met zelfs een instap Linksys routertje (en dat is al geen topper hoor!)
- De Wifi-ontvangst van goedkopere laptops en smartphones is merkbaar minder dan deze van sommige merk-toestellen
- Fon-homespots (en waarschijnlijk ook Telenet Wi-Free homespots) zijn met matig consumenten-materiaal verre van optimaal qua bruikbaarheid, het kost de provider extra beheer en bovendien verbruikt het stroom van de klant!

Voor draadloos surfen, ook thuis ligt de toekomst volgens mij in 4G, maar dan moeten fabrikanten wel beslissen om 4G ontvangst tegen schappelijke prijzen aan te bieden in laptops/tablets/smartphones/... en providers om betaalbare en bruikbare abonnementen te verkopen...
En nee tientallen eurocenten per MB of ochottekes 50MB mobiele capaciteit bij je vast internetabonnement is niet waar ik over spreek...
Ik spreek over combi-abonnementen (vast+mobiel) met 1 globale datalimiet, zodat je niet verplicht bent peperdure mobiele MegaBytes bij te kopen als je belachelijk lage mobiele limiet er door is, terwijl er nog tientallen GigaBytes op de vaste verbinding ter beschikking zijn...
Mobile Vikings kan nu reeds via 3G 2GB voor €12,- aanbieden, of zelfs gratis in combinatie met een pre-paid gsm-formule. Met 4G is het mogelijk om veel grotere hoeveelheden data tegen hogere snelheden te versturen, dus een betaalbaar vast+4G internet-abonnement met 1 globale datalimiet van enkele tientallen gigabytes is prijstechnisch zeker mogelijk...
...als de grote providers nu nog eens meer zouden denken aan hun klanten ipv hun dollars!
Zou je dan een extra router eraan koppelen??

En hoe doe je dat??

Heb nog een router linksys e1500 staan.... als dat zou helpen...
Als je nog een Linksys router staan hebt, zou ik die zeker eens proberen: grote kans dat je een stukken betere wifi-verbinding zal hebben!

1 probleem: Zowel Linksys-routers als de Bbox2 van Belgacom werkt met IP 192.168.1.1. Op zich geen probleem, zeker niet om te testen, maar als je in de modem wilt raken van achter de Linksys-router lukt dat dus niet (als je 192.168.1.1 intikt beland je op de Linksys-router).

Oplossing:
- Belgacom modem gerust laten (volgens mij kan je daar qua ip-pool sowieso niets bruikbaars op instellen, behalve mss enkele vaste ip's geven binnen de pool)
- Linksys-router met WAN-poort aansluiten op een PC-poort van de Bbox2
- Laptop met een netwerkkabel verbinden met een LAN-poort van de Linksys-router (geen paniek, deze draad kan later weg)
- Naar http://192.168.1.1/ surfen met de laptop om in het menu van de Linksys-router terecht te komen
- De ip-range en eigen intern ip-nummer van de router veranderen van "192.168.1.x" en "192.168.1.1" in "192.168.2.x" en "192.168.2.1" (dit laatste zal normaal gezien automatisch gebeuren nadat je de range hebt veranderd)
- De nodige wifi-instellingen maken in de Linksys-router om met de laptop draadloos verbinding te kunnen maken (wifi aanzetten, beveiligingstype en paswoord instellen, SSID veranderen in een makkelijke naam (bvb "SanLinksys")
- Draad tussen laptop en router verwijderen
--> Je zou nu op je laptop een draadloos netwerk moeten vinden met de naam die je daarstraks hebt ingesteld, en er op geraken dmv het paswoord dat je dan ook hebt ingesteld!
--> Via 192.168.2.1 kun je de instellingen van de router aanpassen, maar via 192.168.1.1 kun je ook nog steeds in de Bbox2 geraken (net alsof de router er niet tussen zou zitten).

Optioneel/verbeteringen:
- Heb je geen behoefte aan Fon of een apart wifi-netwerkje voor gasten, dan kun je beter het wifi-gedeelte van de Bbox2 uitschakelen om storingen en verwarring te voorkomen
- Scan de ontvangbare wifi-buurt op gebruikte kanalen en stel het wifi-kanaal van je Linksys-router in op een kanaal dat niet in gebruik is voor een betere ontvangst en minste kans op storingen

Opmerkingen:
- Computers, netwerkprinters, tablets, smartphones... laat je allemaal connecteren (draadloos of bedraad) met de Linksys-router.
- Eventuele BelgacomTV decoders dien je wél rechtstreeks op de Bbox2 aan te sluiten (en aangezien je maar 1 UTP-poort voor de router in gebruik hebt, kun je 3 BelgacomTV-decoders rechtstreeks aansluiten zonder met wifi- of stroomnet-tussenstukken te moeten werken, JA dit kan effectief mits de juiste instellingen in de Bbox2!!!)

Isabelle
Bedankt aan iedereen die me proberen helpen heeft.

Het probleem is stomweg opgelost door de probleemzoeker van netwerk.

DHCP bleek niet ingeschakeld te zijn...


Nu probleemloos draadloos internet... gelukkig
Zeer herkenbaar: wij werken wegens omstandigheden voorlopig ook rechtstreeks op de Bbox2 en krak hetzelfde: met de Aldi laptop af en toe geen verbinding om dan vervolgens via de Probleemzoeker toch verbinding te krijgen...

Ik weet niet of dit een Windows7- of een Aldi-laptop- of een Bbox2-probleem is (Toshiba- en Siemens-laptop draaien een ander besturingssysteem), maar als we met de Linksys-router werken, met vaste ip-adressen uitgedeeld door de router (dus wel DHCP, maar per toestel wel steeds hetzelfde ip-adres) hebben we dit probleem niet en is de ontvangst beter.

Jammer dat zowel Belgacom als Telenet hun eigen modem-wifirouters opdringen (door de toegang tot Fon/Wi-Free te blokkeren voor mensen die thuis geen homespot draaien). Beiden zijn namelijk van ondermaatse kwaliteit en beiden zijn door Belgacom/Telenet langs alle kanten dichtgetimmerd, waardoor je al snel toch nog een eigen router er achter moet hangen met alle mogelijke problemen van dien (dubbele NAT waardoor je van buitenaf niet aan je ip-camera's/-thermostaten/-zonnepaneelmonitoren/... kunt)...

Bij Telenet valt het op te lossen door voldoende gemotiveerd te zagen om een modem-only toestel te krijgen, maar bij Belgacom is het ofwel de Bbox2 gebruiken, ofwel zelf een modem aanschaffen (terwijl een simpel modem-only toestel goedkoper is dan een modem-wifirouter)... Maar bij beiden verlies je dan je Fon/Wi-Free zonder dat dit gecompenseerd wordt...
Ik heb tot nu toe toch nog geen last gehad met wifi verbinding van de bbox2 naar mijn laptop die draait op Windows 7.

Het is wel bekend dat de combinatie WPA2 / TKIP werkt niet goed werkt.

groetjes,

Elsa

Edit: was ik nog vergeten dat ik als beveliging WPA2 / AES gebruik.

Bij de nieuwste modems BBOX2 is de wifi default beveiligd met WPA/TKIP en phassprhase die ook onderaan op de modem vermeld staat.

Reageer