Silverlight... leuk voor TV Overal.. binnenkort enkel via Windows en Internet explorer..

  • 10 November 2011
  • 9 reacties
  • 3600 Bekeken

  • Practitioner
  • 726 reacties
Mensne hier zeiden dat ik 'zeverde' over het feit dat het een slechte keuze was om voor Sivlerlight te kiezen voor TV overal, en dat binnen de kortste tijde support bv MAC zou wegvallen.. zie hier een artikel van vandaag, welke mn stelling bevestigd..

binnenkort geen Silverlight voor MAC, en enkel voor Internet explorer.

Opnieuw was tv overal een slechte keuze door Belgacom..




Artikel via Tweakers:


Microsoft stopt mogelijk met ontwikkeling Silverlight
Door Yoeri Nijs, donderdag 10 november 2011 12:30, views: 23.484


Microsoft gaat volgens geruchten stoppen met zijn Flash-alternatief Silverlight. Bovendien zou de laatste grote release, versie 5 alleen maar werken met Internet Explorer en op Windows-systemen, en niet met andere browsers of op Mac OS X.

Microsoft Silverlight logo

Het is onduidelijk waarom Microsoft zou willen stoppen met de ontwikkeling van Silverlight. De technologie zou wel in gebruik blijven als ontwikkeplatform voor rich-media applicaties en voor apps op Windows Phone 7, http://www.zdnet.com/blog/microsoft/will-there-be-a-silverlight-6-and-does-it-matter/11180" rel="external" target="_blank Mary Jo Foley, een redactrice van ZDNet die fulltime schrijft over Microsoft en die in het verleden vaak als eerste ontwikkelingen bij Microsoft heeft gemeld.

De release zou volgens ZDNet alleen beschikbaar komen voor Windows-systemen. Daarnaast zouden naar verluidt behalve Internet Explorer andere browsers niet worden ondersteund. Microsoft http://tweakers.net/nieuws/70514/microsoft-html-5-en-niet-silverlight-is-cross-platformtechniek.html" target="_self vorig jaar al weten dat Silverlight alleen nog gepromoot zal gaan worden als ontwikkelruntime voor Windows Phone 7 en sommige toepassingen op het gebied van media en 'line of business-applicaties'.

De rtm-release van Silverlight 5 zal naar verwachting voor eind november verschijnen. Een van de belangrijkste vernieuwingen is de ondersteuning voor hardwarematige versnelling bij het afspelen van h.264-video's met behulp van de gpu. Ook worden 3d-graphics via de grafische processor afgehandeld, terwijl met de Trickplay-feature video's versneld kunnen worden zonder dat de audio-pitch wordt verstoord.

De softwarefabrikant http://tweakers.net/nieuws/73790/microsoft-geeft-beta-van-silverlight-5-vrij.html" target="_self daarnaast al eerder aan dat het meer aandacht zou schenken aan html5 en andere aanverwante technologieën. Volgens Microsoft wordt html5 in hoog tempo door de software-industrie omarmd en is dit ook noodzakelijk om de diverse mobiele platformen goed te kunnen bedienen.

Adobe, de fabrikant van Silverlight-concurrent Flash, http://tweakers.net/nieuws/77942/adobe-stopt-ontwikkeling-flash-voor-mobieltjes.html" target="_self woensdag bekend dat het gaat stoppen met het ondersteunen van Flash op mobieltjes. In plaats daarvan wil het bedrijf het voor ontwikkelaars van Flash-applicaties makkelijker maken om applicaties met de Adobe Air-runtime te maken. Hiermee moet het mogelijk worden om vanuit een enkele codebase apps voor verschillende platforms te schrijven.


9 reacties

Badge
'k Versta trouwens niet waarom ze überhaupt voor Silverlight hebben gekozen.

Microsoft heeft het zelf al half laten varen voor haar eigen windows platformten voordele van HTML5(zie Windows 😎 Linux wordt totaal niet ondersteund(Moonlight werkt totaal niet).

Het dumpen van Mac support is dus niet meer dan logisch.

Anno 2011 voor een nieuw project Silverlight gebruiken is dan weer net iets minder logisch.

HTML5, of als het echt moet Flash ware een betere keuze geweest.
tja, ik weet het :(

maar 3de keer, goede keer zeker?
Reputatie 2
Badge
Werkt HTML5 dan niet samen met Silverlight? Ik dacht dat HTML5 is toch geen streaming protocol, terwijl Microsoft Smooth Streaming (Silverlight) wel een streaming protocol is. Ik vermoed dat ze de Silverlight client laten vallen in voordeel van HTML5 maar dat het Smooth Streaming ptotocol verder onderstend zal blijven? Als mijn redenering juist is, maakt deze beslissing voor Belgacom weinig verschil, gewoon de TVoveral website in HTML5 maken (een uurtje werk zou ik denken).


Reputatie 7
Badge +1
Much ado about nothing ?
voor u mss niet, maar voor een hele hoop andere mensen wel.
Binnenkort is tvoveral .. tvalsjegelukhebt, want het zal enkel beschikbaar zijn voor een selecte groep windows 7 mensen met Internet explorer 9.
Reputatie 2
Badge
@Bart ik zie ook het probleem niet. Adobe stopt met Flash en gaat verder met HTML5 (http://blogs.adobe.com/conversations/2011/11/flash-focus.html), Microsoft stopt met Silverlight en gaat ook verder met HTML5, op Apple is het ook HTML5. Die HTML5 slaat (volgens mij) enkel op het bouwen van de website, in plaats van Flash of Silverlight plug-ins te moeten gebruiken, gebruik je nu HTML5 tags.

Aangezien Belgacom al http adaptive streaming protocols gebruikt is het een kleintje om de site te herschrijven en meteen is TVoveral op alle HTML5 browsers te bekijken.
Reputatie 7
Badge +1
Dus toch "much ado about nothing".....ik kan me moeilijk voorstellen dat Belgacom zo dom zou zijn om TV Overal alleen voor Windowsgebruikers beschikbaar te stellen.....die fout hadden ze al gemaakt met TVonPC. Telenet anderszijds heeft zich wél nogal sterk aan Apple gebonden IMHO......
We zijn nu al een paar maand verder (juli 2012) en nog steeds blijven Linux-gebruikers zitten met een niet werkend moonlight-alternatief.

Het is overigens nieuw voor mij dat ook MAC- liefhebbers voorts geen Silverlight-support meer genieten.

Is er eigenlijk iemand die al een reactie van Belgacom gezien heeft ? Komt er een oplossing ? HTML5 ??

Zijn Linux-gebruikers nu echt "quantité negligable" voor Belgacom ?
Badge +1
Ik had het ook direct gedacht dat silverlight niet de beste keuze was omdat er op het moment dat tv overal zij intrede deed al sprake was van het stoppen met silverlight. De beste keuze om nu over te stappen is denk ik naar HTML5. Hopelijk maken ze de overstap voordat er geen ondersteuning meer is.

Reageer