Signaalsterkte

  • 8 January 2015
  • 8 reacties
  • 456 Bekeken

Heb al meerdere keren en op verschillende plaatsen opgemerkt dat mijn gsm bij 4G aangeeft dat er maar een signaalsterkte is van 25%. Schakel ik over naar 3G dan stijgt deze sterkte plotseling naar 75%-100%.


Is de 4G-dekking dan zo slecht?


Zijn er nog die dit fenomeen hebben opgemerkt?

8 reacties

Inderdaad je bent niet de enige, voor 4G zouden de cellen veel kleiner moeten zijn, wat wil zeggen veel meer TX/RX antennes dichter bij elkaar nodig en die uitbreiding vraagt niet alleen geldt maar ook tijd.
Reputatie 1
Badge
Ja Chris, ik heb in een vorige topic ook al die vraag gesteld, en ik heb daar via dit forum en via berichten van de medewerkers uiteenlopende antwoorden over gekregen, maar niet allemaal even sluitend.....
Wat geven de medewerkers dan als reden op,

er zijn natuurlijk verschillende redenen tot de gevoeligheid van het toestel zelf op 4G (ik zeg nu maar iets)

maar dan moet je zelf kunnen testen uitvoeren om de mogelijkheden uit te sluiten, niet altijd eenvoudig dat is een feit.
Reputatie 1
Badge
Van Kevin: Het kan zijn dat het 4G netwerk bij u in de buurt nog niet zo sterk is waardoor u minder goed bereik kan hebben hierop. Als u dat probleem heeft en u wilt het optimaalste bereik kan u best uw 4G uitschakelen.




Van Erman: Dit is technisch perfect mogelijk dat fabrikant een andere type antenne heeft gebruikt voor uw 4G ontvangst.

Hierdoor kan het toestel tot toestel verschillen
Reputatie 4
Badge +1
Via de gratis app 'Becover' van testaankoop kan u per gemeente zien hoe sterk de operatoren per technologie scoren.


Hierop kan u bv. zien dat de operator met het sterkste signaal soms te mijden is als hij er enkel 2G aanbiedt.


Conform de Proximussite http://support.nl.proximus.be/app/answers/detail/a_id/14815 zou de 4G dekking in 'Vlaanderen + Brussel' reeds 80% moeten zijn en volgens een recent CEO Interview binnenkort >98%.


Wallonië daarentegen is problematisch t.g. hun opgelegde 4G antennebelasting waardoor de 4G Innovatie er geboycot wordt. Base is er zelfs gestopt met 4G rollout wegens niet rendabel.
Hoe goed de operatoren scoren is één zaak, maar de toestellen zelf hoe gevoelig zijn ze op 4G want ik kan mij wel inbeelden dat er daar verschillen zijn je zou moeten kunnen vergelijken met een zelfde merk toestel op dezelfde plaats of met een ander merk toestel op dezelfde plaats en dan pas kan je echt conclusies trekken of er een mankement of er ongevoeligheid / selectiviteit is in de 4G transmitter, in vergelijking met andere merken, er is zelf verschil in RX aanduiding van een zelfde merk maar een ander type.
Reputatie 4
Badge +1
Ik ken enkel de app (Becover) die weergeeft hoe goed de Belgische GSM operatoren geografisch scoren.


Een App of Site die een score geeft van 'alle GSM toestellen én types per technologie' ken ik niet (gat in de markt?).
Dat moet niet per se een app zijn zelf testen doen zoals ik hierboven al beschreven heb, op den duur gaan ze alleen nog een boterham kunnen smeren als ze er app voor hebben :-)))

Reageer