Skip to main content

Review Samsung S5 Neo

• February 1, 2016
  • 0 reacties
  • 378 Bekeken

PuckDS
Voor € 379 heb je met de Samsung S5 Neo de middenmoot tussen de doorsnee smartphone en een vlaggenschip. Met de hardware heb je zeker waar voor je geld en dat merk je ook aan de prestaties. Een degelijke batterijduur (2800 mAh) gecombineerd met een Full HD 5,1 inch, deftige camera (zowel achterkant als voorkant) en 16 GB intern geheugen (uitbreidbaar via SD-kaart).

De eerste ervaringen

Ik liep verre van wild voor de S5 Neo toen ik hem uit de verpakking haalde. Hij voelt een stuk goedkoper aan in de hand dan hij is. Omdat ik sowieso wat sceptisch ben ten opzichte van Samsung-toestellen heb ik deze indruk ook even afgetoetst bij vrienden en collega’s. “Goedkoop plastiek gevoel”, “ligt raar in de hand” en “ongemakkelijk” waren de meest toonzettende antwoorden die ik kon verzamelen.

Het installeren verliep vlot tot ik aan het stukje kwam om via NFC mijn Google-accounts van andere smartphones over te zetten. Na 10 minuten proberen en zachtjes vloeken (hard naar het einde toe), werkte het eindelijk. Toegegeven, eens we doorhadden hoe het in elkaar zat, was het wel handig. Daarna kwam ik op de volgende praktische hinderpaal van Gmail: blijkbaar kan je geen Samsung-account aanmaken via je Gmail accountals je tweestapsverificatie aan hebt staan... Eens ik dat doorhad en de Samsung-account besloot te laten liggen ging de restwel vlotjes.

Het gebruik

De Samsung S5 Neo doet wat je van een smartphone kan verwachten en vult dat aan met verrassend aangename batterijprestaties. Een andere leuke extra aan de Samsuns S5 Neo is dat het split-screen ondersteunt. Je kan een aantal apps delen op hetzelfde scherm. Bijzonder handig als je je agenda wilt checken terwijl je met iemand aan het sms’en of Facebooken bent.

Het 5,1 inch scherm maakt het toestel voor mij helaas net iets te groot om aangenaam in de hand te liggen. Samen met de goedkope feeling van de achterkant zijn dat wel de enige nadelenik ondervonden heb tijdens het gebruik (periode van 5 dagen).

Op vlak van foto’s presteert de S5 Neo als de doorsnee smartphone in zijn prijsklasse. Je kan er geen foto’s voor posters en billboards mee maken, maar je kan er zeker de casual foto’s op een avondje uit of familiefeest mee nemen. De 8 MP camera aan de voorkant is ook wel een meevaller voor de Snapchat- en selfiefans trouwens.

Conclusie

Als je een Samsung-fan bent (of gewoon fan van het design van de S5 neo specifiek), dan is het zeker een goede koop.

Wat je wel moet beseffen is dat je voor een kleine € 400 in de middenmoot van het Samsung-gamma zit, terwijl je voor een gelijkaardig bedrag ondertussen ook al een Huawei P8 kunt hebben of een OnePlus 2. Persoonlijk zou ik dan ook sneller geneigd zijn een van deze toestellen binnen te halen dan een Samsung-model uit de middenklasse..
Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.