regelmatige verbrekingen (+ trage verbinding)


Alright,

sinds een tijdje wordt mijn ADSL verbinding weer heel regelmatig verbroken: sinds de laatste 3 uur nu reeds 9 of 10 keer. En het is wel degelijk de ADSL link, want ik zie het direct aan de lampjes op mijn modem. Dit is niet normaal meer, vandaar dat ik hier eens kom horen...

Eén of 2 jaar jaar terug had ik dat ook, en dan is Belgacom eerst eens bij mij thuis komen zien of alle aansluitingen wel OK waren (wat wel degelijk het geval was, en nog steeds is), en dan hebben ze mij op een andere aansluiting gestoken in de dichtstbijzijnde lokale aansluitkast/centrale, en het probleem was weg. Nu heb ik het dus weer sinds een paar weken...

Nu, daarnasst is mijn verbinding ook veel te traag: 9022 / 511 Kbps (ik heb Internet Overal Maxi, en ik woon in Gent). Dit is wat mijn modem (Linksys WAG354G) zegt:

DSL Status

DSL Status : Up
DSL Modulation Mode : ADSL2+
DSL Path Mode : INTERLEAVED
Downstream Rate : 9022 Kbps
Upstream Rate : 511 Kbps
Downstream Margin : 13 db
Upstream Margin : 27 db
Downstream Line Attenuation : 15
Upstream Line Attenuation : 7
Downstream Transmit Power : 0
Upstream Transmit Power : 0

PVC Connection

Encapsulation : RFC 2516 PPPoE
Multiplexing : LLC
QoS : UBR
Pcr Rate : 0
Scr Rate : 0
Autodetect : Disable
VPI : 8
VCI: 35
Enable : Yes
PVC Status : Applied -- OK

Ik heb ooit eens met iemand van Belgacom aan de telefoon gehangen, en die vertelde mij dat ik eigenlijk beter op een ander type aansluiting zou overstappen (VDSL allicht), en dat mijn problemen dan wel zouden opgelost zijn, en dat ik dan ook ineens klaar ben voor Belgacom TV (wat ik nu niet direct nodig heb, maar misschien wel handig kan zijn, ooit...)

Dus: ik denk dat ik dit dus ga laten doen, maar, gezien mijn negatieve ervaringen met veranderingen aanvragen bij Belgacom, zou ik eerst nog dit willen weten:

1. Ik heb nu een eigen modem met 4 wired aansluitingen + wireless. Die B-Box2, heeft die ook nog 4 wired aansluitingen? Of zijn er verschillende modellen waaruit je kan kiezen bij Belgacom?

2. Kan je ook nog steeds een eigen modem (VDSL dan) aankopen en gebruiken zoals ik altijd deed vroeger? En zo ja, welk type precies? En iemand goeie tips? En gaat dat ook nog met Belgacom TV werken als ik dat dan toch ooit wil?

3. Gaan die verbrekingen echt wel opgelost zijn door op VDSL over te schakelen? Want ik heb geen zin om hierdoor te moeten om dan achteraf nog evenveel problemen te hebben...

Hoe pak ik dit best aan met Belgacom: eens bellen naar de technische dienst zeker (anders krijg ik iemand die van niks weet allicht)?

Koen (bk316377)


14 reacties

u surft nog op een traag adsl2 lijntje

al gekeken of vdsl2 beschikbaar is? je kan via de belgacom tv beschikbaarheidstest eens kijken:
http://www.belgacom.be/onetelco/be-nl/annex_custombody/acb_webcheck_RES.page?

als deze test zegt dat je HD tv kan krijgen, dan is ook vdsl2 internet mogelijk en kan je de migratie gratis aanvragen via de klantendienst of in belgacom center.

succes

vdsl2 is veel sneller & stabieler dan adsl2, dus ik zou niet aarzelen als het beschikbaar is

1) standaard heeft de bbox2 2 pc & 2 tv poorten, maar je kan de tv poorten ook voor pc gebruiken. wiress zit er op, maar is niet echt krachtig. je kan evt jouw huidige router blijven gebruiken na de bbox2

2) er zijn enkele alternatieven. ik verwijs u hiervoor door naar een bevriend forum : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=32098&hilit=7360

3) kan ik natuurlijk geen 100% garantie opgeven, probleem kan immers in de bekabeling zitten. maar wat heb je erbij te verliezen? idd, niets........ (een migratie is geen contractverlenging)

mvg
Hey xenne,

bedankt! Da's allemaal heel goede info!

Ik zal waarschijnlijk beginnen met de B-Box2 en zie dan wel hoever ik daarmee geraak. Niet zeker of ik mijn huidige ADSL2 modem als router-only kan gebruiken, en hij is sowieso maar 10/100 (1 giga zou wel handig zijn, omdat ik regelmatig wel grote ongecomprimeerde audio bestanden van 1 naar een andere computer moet versleuren).

De FritxBox 7390 die ik zag op dat ander forum ziet er ideaal uit, behalve de prijs ;-)

Thanks,

Koen

Ah ja, voor zover het niet duidelijk zijn geweest zijn: die test voor HD tv was dus effectief positief, met de vermelding dat er dan wel een aanpassing aan mijn verbinding zal moeten gebeuren --> dat zal die VDSL2 omschakeling zijn
Als er bij de test een aanduiding : aanpassing nodig.
Dan zou ik eerst bellen naar 0800 22 800 en vragen wanneer de VDSL2 bij u beschikbaar zal zijn want normaal als VDSL2 beschikbaar is staat die vermelding daar niet bij en wil dit zeggen dat BGC nog aanpaasingswerken moet uitvoeren.

groetjes,

Elsa
Als je nog meer info wilt omtrent beschikbaarheid en gratis migratie en installatie voor VDSL2
zie op het blog van ricy:

  • http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid" rel="nofollow
Als blijkt dat VDSL2 voor je mogelijk is, vind je op zijn blog ook de uitleg omtrent de gratis migratie naar VDSL2 :

  • http://bgctv.skynetblogs.be/#migratie2vdsl2" rel="nofollow
Eveneens hoe je de aansluiting van de VDSL2 Intro / Filter kunt doen:

  • http://bgctv.skynetblogs.be/#vdsl2splitterbeschrijving" rel="nofollow
alsook een aansluithandleiding:

  • http://support.nl.belgacom.be/euf/assets/pdf/install-fixed-line-ntp2007.pdf" rel="nofollow
Elsa
ivm onderbrekingen...


heb je ook vaste telefoon bij BGC ?

valt deze mee uit op hetzelfde moment ? Of hoor je er ruis op komen ?

Indien ja gaat de overschakeling naar vdsl NIET stabieler zijn aangezien er ergens een slecht contact zit...
OK, ik heb de migratie aangevraagd en heb nu inmiddels een b-box 2 staan.

Zowel internet + analoge telefoon werkt (ik heb/gebruik geen TV).
Momenteel is mijn internet nog aan dezelfde (ADSL) speed zoals hierboven vermeld, totdat Belgacom mijn lijn omschakelt naar VDSL veronderstel ik (hopelijk niet te lang).

3 vragen nog:

1. aansluitingen:

Ik heb in huis 3 telefoonaansluitpunten, en heb vroeger altijd op alle 3 de contactdozen een ADSL filter gezet + daarachter de telefoonstekker. Op één van de ADSL filters was mijn modem/router (Linksys) dan aangesloten.

Ik heb nu op het aansluitpunt waar vroeger mijn Linksys modem zat, hetvolgende aangesloten:
- meegeleverde "adaptor 5-6" --> op de 2 "tel" aansluitingen hiervan mijn telefoon + fax (wel, de analoge tel. aansluiting van mijn printer/scanner/fax)
- achter die adaptor de DSL filter --> hierop de b-box 2

De andere 2 telefoonaansluitpunten heb ik gelaten zoals ze waren: ADSL filter + daarachter de telefoonstekker

Is dit OK zo?
Is er eigenlijk een verschil tussen de vroegere ADSL filter en de nu meegeleverde DSL filter?
Moet ik per se die inbouwcontactdoos aansluiten (met op elke contactdoos een filter te zetten zou dit ook OK moeten zijn zeker?)?

2. wireless:

Ik heb een HP PSC 2510 printer die wireless werkt. Dit werkt perfect met mijn Linksys modem/router, maar nu werkt de printer niet met de b-box 2...
Ondersteunt de b-box 2 ook 802.11b, of is het enkel 802.11g? (ik denk dat de printer enkel 802.11b ondersteunt)
De printer lijkt geen IP adres te krijgen van de DHCP service van de b-box 2... Staat momenteel op ch.11, SSID en passphrase zijn correct.

Als het niet wireless lukt met de printer, dan ga ik een lange ethernet cable gebruiken. Ik heb één van de TV ports veranderd naar PC port, dus dan heb ik: desktop + NAS + printer via cable op de b-box 2. De rest van mijn apparatuur kan wel wireless (misschien maak ik die 2de TV port ook nog een PC port (ik heb toch geen TV), zodat ik mijn laptop ook per kabel kan aansluiten voor zware transfers naar/van mijn desktop).

3. password:

Ik heb een password gezet voor zowel "user" als "administrator" op de modem (toch wel straf dat iedereen by default zomaar aan je settings zou kunnen knoeien als je ze op je thuisnetwerk laat). Heeft dit gevolgen voor automatische updates van firmware die Belgacom uitvoert (als ze dit effectief doen tenminste)?

Thanks,

Koen
'k zal beginnen met je vraag 1:

Heb je eens gekeken naar het blog van ricy => http://bgctv.skynetblogs.be/#vdsl2splitterbeschrijving

Dan zal je zien dat je in feite best je NTP2007 aansluitdoos zet waar je TF kabel binnen komt dat zal bij u één van de drie aansluitpunten zijn.

Dus het aansluitpunt dichtst bij de binnenkomende TF kabel vervang je best met de NTP2007 .

Dan wordt daar verder de twee andere aansluitpunten aangesloten zoals ook op ricy's blog staat en waarvan ik hier een stukje kopieer:

NTP-2007
♦ zwarte schroefconnector (a,b): binnenkomende BGC Telefoon lijn.
♦ Groene schroefconnector (a2,b2) "TEL": Telefoon lijn naar binnehuis telefoon contactdozen
♦ Blauwe schroefconnector (a1,b1) "DSL": Telefoon lijn naar binnehuis VDSL aansluiting (modem)
♦ 2 x zwarte RJ11 connectors "Phone": bijkomende aansluiting binnehuis telefoon
♦ 6-pin connector : voor DSL Full rate splitter 6-pins stekker met RJ11 DSL uitgang

Dus de binnenkomende TF lijn op zwart blokje aansluiten en het paar dat verder loopt naar de twee andere aansluitpunten aansluiten op groene connector

Uw Adsl modem kan je dan op je VDSL2 filter aansluiten die ingeplugd wordt op je NTP2007

Alle ADSL filters moet weggenomen worden.

Als er hieromtrent nog vragen zijn stel ze gerust (je kan veel op ricy's blog vinden ook hoor)

Elsa
Op je tweede vraag kan je ook vinden op ricy's blog waar staat te lezen:


♦ B-box2 Wifi: Alpha WMP-G09SA mini-PCI kaartje (802.11b/g)


Dus zou je printer daarop moeten kunnen werken.

Elsa
Op vraag 3 dat zal geen invloed hebben op je software updates.

Je kan ook op ricy's blog terug vinden dat je VLAN20 wel moet actief zijn voor upgrades:










VoIP VLAN20 (ook voor software update van bbox en ZTC)


groetjes,

Elsa
Antwoorden:

vraag 1:

Ja, ik heb dit inderdaad allemaal gezien en gelezen. Voor zover ik het begrijp wordt dit zo gedaan om ineens alle verdere telefoonaansluitpunten gefilterd te hebben, zodat er niet op elke contactdoos apart een filter moet komen. Maar bij mij zitten die er toch al dus...
Is er een verschil tussen de nu geleverde VDSL2 splitter, en de ADSL filters die ik al heb, of zijn dit gewoon allemaal DSL filters?
Kan de setup ook nog zoals ik beschreven heb?

vraag 2:

Hmm... dus de b-box 2 wifi ondersteunt wel degelijk 802.11b?
Raar... Dan moet er iets anders aan de hand zijn... Misschien de security settings... Zal eens kort proberen zonder enige beveiliging, gewoon om uit te sluiten dat het iets met security/encryptie te maken heeft. Dat zou dan toch moeten werken normaal. Als dat ook niet werkt dan moet het toch zijn dat de b-box en de printer een ander protocol gebruiken... Speelt het kanaal een rol hierin?

vraag 3:

OK, thanks!
adsl splitters mag je niet gebruiken op vdsl2. en je moet wel degelijk telefoon & internet volledig van elkaar scheiden, dus je moet de betreffende handleidingen die bij de modem zit wel degelijk nauwgezet volgen of je gaat miserie hebben

mvg
De VDSL splitters hebben een andere frequentie laagdoorlaatband dan de ADSL filters en diennen niet voor VDSL je moet alde adsl filter wegnemen en werken met één VDSL2 Filter die aan het begin van de binnenkomend TF lijn gezet wordt.

Een full-rate-splitter wordt gebruikt bij VDSL2 omdat die een hogere kwaliteit van splitter nodig hebben.


Je staat op wifi kanaal 11 heb je gezegd probeer eens met k8 want dit kan ook de reden zijn

Elsa
Nog dit: je kan wel ondertussen verder werken op Adsl met de VDSL2 filter in dienst.

Groetjes,

Elsa

Reageer