Skip to main content
Mijn kinderen zouden graag online gamen via de PS4.

Ik heb een eterneth kabel aangesloten aan poort 2 van mijn bbox2.

En heb daarna op automatisch verbinding maken gekozen.

Alles gaat perfect tot ik bij NAT-type kom.

Die staat op strict waardoor ze niet onine kunnen gamen.

Weet er heir iemand een oplossing voor?

Heb al op andere forums gezocht en stel alleen maar vast dat er nog mensen zijn met dit probleem.

Ook op de bbox3 zijn er mensen die die problemen hebben.

Heb al naar de storingen gebeld voor hulp maar daar konden ze me ook niet helpen.

Het probleem zou aan de instellingen van de BBOX-2 liggen.
Velen lossen dit op door een tweede pppoe sessie op te starten net zoals die opgestart wordt in je bbox.
Hint: Je kan hier verschillende topics vinden door in het zoekvenster hier op de forum pagina

nat-type

in te voeren
En welk paswoord moet je dan ingeven?
die kan je niet uitlezen op je bbox want daar staan alleen sterretjes natuurlijk , normaal zal die op een factuur of brief gestaan hebben als je internet afgesloten hebt of probeer eens je paswoord die je bv gebruikt voor op MySkynet te gaan.

Anders bellen naar helpdesk 0800 22 800 (7/7 tot 22u) om die te vragen.
Heb ook nog ooit het volgende gevonden:



Q: Ik speel graag games op de playstation, onlangs heb ik Destiny gekocht.

Het betreft een online game, waarbij je met en tegen mekaar speelt.

Ik heb steeds problemen met mijn "modem".

Om het spel te spelen zonder problemen zou ik de instelling

NAT type 2 naar NAT type 1 veranderen.

Kan iemand mij helpen hoe ik dit euvel oplos?

A: Wij hebben net hetzelfde probleem gehad, ook met Destiny.

We veranderden van een Bbox 2 naar Bbox 3.

Toen ik online speelde werd ik steeds uit het spel gegooid.

We hadden een Bbox 3 meegekregen van "Technicolor".

Na lang zoeken en bellen naar helpdesk kreeg ik een medewerker te pakken

die van het probleem afwist en mij vertelde dat de Bbox van "Technicolor"

zijn NAT type niet compatibel is met PS4.

Als oplossing moest ik Bbox 3 moest gaan halen van "Sagemcom".

Alles werkte nadien perfect, zonder ook maar iets te moeten instellen.



De NAT problemen bij sommige X-box of PS spelen is dat de Bbox3/T,

in tegenstelling tot de /S, geen full-cone NAT heeft geïmplementeerd




pppoe geprobeerd en zelfde resultaat.

EN bij mij is het een bbox-2 en geen bbox3
Inderdaad maar ik heb dit erbij geplaatst ter info omdat je in je topic start ook het volgende gezet had "Ook op de bbox3 zijn er mensen die die problemen hebben"

Dus wat inderdaad klopt ;-)

Ik vraag mij af of het niks zou kunnen te maken hebben met CGN dat Prox bij sommige klanten uittest, door te surfen naar http://watismijnip.be/

kan je dit vaststellen , als het iets is in de aard van 100.64.X.X dan passen ze CGN toe.
host 61.195-244-81.adsl-dyn.isp.belgacom.be

IP 81.244.195.61

Dit staat er bij mij
Dan wordt er geen CGN toegepast dus dat kan ook al de reden niet zijn als het zo zit. !
PS4 PPPoE NAT strict to NAT 1



Dit is de uitleg voor een PS3, maar het principe is eigenlijk het zelfde:

'Netwerkinstellingen' --> 'Aangepast' --> 'Verbinding met kabel'

(of 'Draadloos' --> 'Scannen' als je met wifi zou willen werken

Daarna kies je de juiste internetverbinding en daarna zal je je wifi-wachtwoord moeten ingeven

als je een draadloze verbinding hebt.)

Bij de instellingen van je IP-adres heb je keuzes,

'Automatisch', 'Handmatig' en 'PPPoE'.

'PPPoE' is de keuze die je hier moet maken!

Daarna zal de PS3 naar je PPPoE username en wachtwoord vragen. (zelfde als voor je PPPoE van je bbox)

Als je beide hebt ingegeven in je PS3 gaat hij gewoon verder met de laatste instellingen:

DHCP - Niet instellen

DNS - Automatisch

MTU - Automatisch

Proxyserver - Niet gebruiken

Als laatste doe je gewoon een connectie-test en je zal zien dat je opeens 'NAT type 1' hebt.
Heb ik dus gedaan.

Ik heb via de storingen mijn paswoord opgevraagd.

Daarna de instellingen zoals hierboven ingesteld.

DHCP krijg ik zelfs niet

Rest gedaan zoals hier boven.

Als ik dan de verbinding nakijk



IP adres ophalen succesvol

Internetverbinding succesvol

Bij Playstation netwerk aanmelden succesvol

NAt-Type mislukt.



Met andere woorden of ik nu automatisch verbind of via PPPoE

Wat ik wel zie als ik zo verbind dat ik wel een IP adres heb dat begint met 100.73.202.246

Ik krijg steeds het zelfde.

Heb zelfs geprobeerd door antivirus tijdelijk uit te schakelen.

Ook dat geeft geen verschil



Ga nog is naar storingen bellen en proberen om een ander bbox te krijgen.

En hopelijk vinden ze een oplossing voor dit probleem.







Ga proberen om aan andere bbox te geraken.
Wat ik wel zie als ik zo verbind dat ik wel een IP adres heb dat begint met 100.73.202.246

Ik krijg steeds het zelfde.


Je gaat even via je MyProximus 'CGN' moeten uitschakelen. Deze geeft vaak problemen met spelconsoles.



Wanneer ingelogd in MyProximus ga je naar "Mijn producten" -> "Internet" -> "Actieve diensten". Schakel hier CGN uit.



Indien je nog niet geholpen bent op de helpdesk mag je me ook altijd je telefoonnummer of klantennummer doorsturen naar Het Proximus Team zodat we dit even voor je aanpassen.
@ThomasP

Mijn vermoeden hier =>

https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/ps4-aansluiten-33824?postid=539995

was dan toch juist dat het met CGN iets te maken had,

Edit: de helft van mijn vraag is hier verdwenen en was :

waarom het Ip adres van zijn bbox pppoe sessie dan geen was uit de pool van CGN (100.x.x.x)?
@Pepelanske

Ik heb intussen CGN uitgeschakeld. Kan je even opnieuw proberen? Je PS4 zou nu correct moeten functioneren.



@Elsa

Het publiek IP dat gedetecteerd wordt is dat van de BAS welke de IP adressen verdeeld (81.xxx.xxx.xxx). Het is pas de CGN achter de BAS welke een privaat IP geeft aan de bbox.
Bedankt ThomasP voor je duidelijke uitleg,

en was mijn redenering inderdaad verkeerd om het via watismijnip.be te detecteren, aangezien deze natuurlijk geen CGN privé adressen ziet.

groetjes,

Elsa
Nu werkt het wel via PPPOE.

Bedankt kids zijn super blij.;)

Reageer