Proximus saboteert mijn decoder


Na een reset heeft mijn decoder nieuwe firmware geïnstalleerd. De gebruikers interface is nu vernieuwd en meer grafisch. Dit heeft tot gevolg dat alles trager reageert, ik blijkbaar geen programma informatie in de toekomst meer kan raadplegen en er minder zenders op het programma overzicht staan zodat ik meer moet scrollen. Waarbij scrollen met de de knoppen om een tv kanaal hoger of lager te selecteren niet meer werkt zoals vroeger om per pagina te scrollen. Daarbij komt nog dat de informatie die de decoder op het schermt toont nu onnodig meer plaats inneemt.

Met de vorige software moest ik af en toe een reset uitvoeren omdat opnames wel eens misliepen. Wel dat gebeurt nu met de nieuwe software ook nog. Ik kan begrijpen dat er een software update uitgevoerd wordt maar dan had Proximus beter werk gemaakt van meer betrouwbaarheid in plaats van meer toeters en bellen.

Ik heb deze decoder gekocht, ja ik ben nog een van de gelukkige die niet eindeloos voor een gebrekkige decoder moet betalen, hij is dus mijn eigendom en door Proximus werkt hij nu slechter dan voorheen. Dat noem ik sabotage, ik wil mijn oude interface terug.

In de hoop op een constructieve reactie,

Chris Dries

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dag Chris,

Bedankt voor je feedback. Jammer genoeg kunnen we de oude interface niet meer terugzetten, maar ik geef je feedback wel door naar onze engineers zodat ze hier rekening mee kunnen houden voor volgende updates.

Wat bedoel je juist met geen programma informatie meer in de toekomst te kunnen raadplegen? De tv gids is er nog steeds, en je kan tot 7 dagen verder de programmainfo opvragen.

Mvg,

Kim
Dag Kim,

Spijtig genoeg gaat de tv gids niet verder in de toekomst dan ongeveer middernacht van de dag huidige dag. Ik zal nog een keer een reset uitvoeren maar als het dan nog niet werkt is mijn decoder nutteloos geworden omdat dan geen opnames meer kan inplannen. Vandaar dat het heb over sabotage.

In mijn vorige boodschap gaf ik al aan dat k hoopte op een constructieve reactie. Ik hoop dan ook dat dit opgelost kan worden.

Mvg

Chris
Reputatie 5
Badge +4
Dag Chris,

Je kan dit nu best even uitvoeren. Zet de decoder uit door achteraan de schakelaar op "0" te zetten. Dan zet je de modem uit, ook via de schakelaar. Wacht ongeveer een 5 tal seconden en zet de modem opnieuw aan. Het kan wel een paar minuten duren voor de modem volledig opgestart is. Nadien mag je de decoder aanzetten. Laat weten of je nog problemen hebt met de tv gids. Mvg, AndyM
Andy,

Na de tweede reset is de tv gids uitgebreider. Ten opzichte van de vorige interface blijft de nieuwe trager, omslachtiger en wordt er minder informatie getoond per scherm op een zelfde schermoppervlakte.
De nieuwe interface is en blijft een cosmetische ingreep die het geheel vertraagd zonder iets bij te brengen in betrouwbaarheid of mogelijkheden, hier en daar mis ik zelfs enkel nuttige dingen. Een nieuwe software die geïnstalleerd is op mijn gekochte niet op uw gehuurde decoder zonder dat ik toestemming heb gegeven laat staan daar om gevraagd heb. Ik ben het nog steeds niets eens en wil mijn oude software terug. of een nieuwe software versie die minstens even performant is dan de oude.

Mvg,

Chris
Tijdens de afgelopen maand heb ik meerdere keren mijn decoder moeten resetten omdat de tv gids geen informatie toont. Op het moment dat ik dit schrijf heb ik een acuut probleem, ik kijk live naar een programma dat ik, aangezien het al wat laat is liever zou willen opnemen. Wat door de onbetrouwbare software op de decoder blijkbaar niet kan. Omdat de decoder geen opname wil starten als er geen tv gids informatie is. En als ik nu de decoder zou herstarten is het programma afgelopen voordat de decoder terug werkt. Kan u mij uitleggen waarom jullie in hemelsnaam uw klanten opzadelt met gebrekkige software om toch maar een nieuwe versie te kunnen pushen?
Reputatie 5
Badge +3
De nieuwe NTE software op de V4 is inderdaad wat trager (zappen) dan op een V5 die een krachtigere SoC ( System on Chip) aan boord heeft, 3 x krachtiger plus 320 Gb harde schijf.
Ondervind dit op mijn 2de decoder V4 waar de NTE sw vorige week is gedownload.
Op mijn V5 werkt alles veel vlotter.

mvg
is inderdaad maar een beetje logisch dat een recentere decoder vlugger, is net zoals een ouder model pc laptop enz... trager reageert dan een recenter model.
wat specificaties vind je ook > hier of anders >hier
Het blijft zeer frustrerend dat mijn goed werkende (aangekochte) decoder nu trager is en regelmatig geen programma informatie ophaalt wegens een ongevraagde software update. Dit is in mijn ogen geen software upgrade maar een downgrade. Software moet, in mijn opinie, in de eerste plaats functioneel zijn. Grafische hoogstandjes komen op de tweede plaats. Zeker voor software op toestellen! .
In dit geval had Proximus op zijn minst de eigenaars van de V4 generatie de keuze kunnen geven om hun eigen decoder te houden zoals hij was in plaats van de nieuwe software door hun strot te duwen.
Huurders kunnen hun V4 gaan inwisselen voor een V5 maar als eigenaar heb ik de keuze uit een frustrerende decoder blijven gebruiken of eentje gaan huren die in huur na een tijdje ridicuul veel meer kost dan wat het toestel waard is. Mij lijkt klant tevredenheid en toestel betrouwbaarheid maar weer eens ondergeschikt aan winst bejag.
Reputatie 5
Badge +3
Oké, als je de decoder huurt is het kostenplaatje duurder dan wanneer je die aankoopt, maar bij een huurtoestel heb je wel de onbeperkte garantie om te ruilen door het recentste type dito SW. bij een aangekochte heb je een garantie van 2 jaar, plus dat de decoder na 5 jaar is verouderd en niet meer compatibel is met de laatste SW. Is tegenwoordig bij zowat alle toestellen zo na een sw update; smartphones, PC's, TV's, enz...wat inderdaad niet altijd een verbetering of meerwaarde betekent.
Vandaar dat je de decoder niet meer kan aankopen bij Px, tweedehands zijn deze nog te koop.
mvg.
Maar je mag natuurlijk ook niet vergeten dat als je hem kon kopen (wat mijn vader bv ook altijd deed) deze na enkele jaren ook afbetaald ( 8 x 12 = 96 € per jaar), dan kon je ook in dit geval wachten indien je decoder aan uw eisen nog voldeed en dan is het iedere maand 8€ winst dat je doet, of in het ander geval dan een nieuwe kopen of huren zoals je het zelf wenst.
Maar nu heb je geen keuze, enfin 't maar hoe je het zelf bekijkt 😉

Reageer