Proximus brengt mensen dichterbij?

  • 3 March 2016
  • 9 reacties
  • 596 Bekeken

Hoewel Proximus promoot om mensen dichterbij te brengen, zitten we al twee dagen zonder signaal (dus geen internet, tv of telefoon!) en al dagen/weken/maanden met af en toe een gestoord signaal, te oordelen aan de "blokjes" op onze tv, te wijten aan té trage streamingsnelheid. De problemen zijn mijns bescheiden insziens begonnen met de herasfalteringswerken in de Aardstraat in Kessel-Stoase. Daar hebben ze destijds een dikke kabel middendoor getrokken en sindsdien is het nooit meer hetzelfde geweest.

Momenteel verdenk ik Proximus er zelfs van dat ze van "core business" aan het veranderen zijn. Ik denk – tussen ons gezegd en gezwegen – dat ze zich meer op de toeristische sector gaan toeleggen, meer bepaald op campings, te oordelen aan de tentjes die ze geplaatst hebben op de hoek van de Aardstraat en de Emblemsesteenweg in Kessel-Stoase. Ook dat brengt mensen natuurlijk dichter bij mekaar, niet? Enfin, ’t is begonnen met eentje en dat werd al gauw verdubbeld, maar of het ook de effectiviteit ten goede is gekomen, is nog maar de vraag. Sinds Proximus dergelijke herstellingswerkzaamheden (zoals ze het zelf noemen) uitgeeft aan derden wordt er ook niet meer doorgewerkt tot het probleem opgelost is hé. Neen, neen, die pakken om 16.00 uur hun boeltje en gaan naar huis. Gelukkig blijft de klant wel koning! Ik denk trouwens dat Telenet hier in de buurt volop klanten aan het winnen is! En zouden we enige vorm van compensatie mogen verwachten? Misschien wel een weekendje op één of andere Proximus-camping?

9 reacties

Vervolg op deze tragische Proximus-Saga! Na 2 dagen van non-communicatie wegens geen vaste telefoonverbinding, geen internet en geen TV (laat staan overal) vernamen we van de werkmannen aan de schakelkast(en) op de hoek van Aardstraat-Emblemsesteenweg in Kessel-Stoase dat ze ... hou u vast aan de takken van de bomen ... "een kabel kwijt waren". Bovendien vertelden ze er doodleuk bij dat als ze om 16.00 uur het probleem nog niet hadden gevonden en opgelost, we waarschijnlijk pas na 't weekend weer verbinding zouden krijgen!?! En plots ... rond 17.00 uur was er weer licht, figuurlijk wel te verstaan! Het afgelopen weekend werkte alles gelukkig naar behoren tot vandaag - blijkbaar na "onderhoudswerkzaamheden" aan voornoemde schakelkast - ons internet weer verdwenen is! Telefoon en TV blijken wel nog te werken!

Gelukkig hebben we nog het 4G-netwerk! Via tethering fungeert mijn smartphone nu als "bbox-2" en kan ik alsnog online mijn lijn testen. De gedetailleerde test geeft aan dat mijn modem geen verbinding heeft, kwestie van zeker te zijn. Ondertussen heb ik op deze manier wel al mijn volume voor internet en tv overal overschreden! Aangezien Proximus de afgelopen maanden/weken/dagen eenzijdig haar contractuele verbintenis duidelijk niet is nagekomen, wens ik mijn factuur logischerwijze online te betwisten. Blijkt dat deze mogelijkheid al dagen niet werkt want "Door een technische tussenkomst is deze dienst momenteel niet beschikbaar. Gelieve later opnieuw te proberen."! Dan maar online een klacht indienen, maar wanneer ik op de knop verzenden klik, blijkt ook dit niet te werken!

Ik vrees dat ik in deze moderne, communicatieve tijden een aangetekend schrijven zal moeten richten aan Proximus om enerzijds mijn problemen aan te kaarten, mijn factuur te betwisten en een evenredige compensatie te vragen. En ik zal niet alleen zijn want als ik mijn buren links en rechts beluister ...
goh, ik zal de laatste zijn om alles met de mantel der liefde toe te dekken maar de synchronisatie tussen de verschillende "gravende" diensten in België is voor mij onbestaande ttz de ene dienst weet niet waar de andere zijn buizen, draden, leidingen liggen. vrijwel niets wordt op plan geactualiseerd !
Ik kan u regelrechte horrorverhalen vertellen over de werken hier ter plaatse toen de nutsvoorzieningen gas en electriciteit ondergronds werden gelegd en aangepast. iedereen stond om beurt putten open en dicht te gooien waarbij ze oa ook vrolijk de buizen van mijn rioleringen erbij opgroeven. Dat mijn telefoonlijn niet gesneuveld is mag een waar mirakel zijn want dat povere kabeltje ligt gewoon "open en bloot" boven op een dikke plastieken gasbuis 1 meter onder de grond en dat komt bescheiden boven piepen op de hoek van mijn gevel, geen bescherming, geen "gainen", buizen of wat dan ook waar dat in ligt .. oh ja .. over een afstand van 5 meter staan er ondergronds, zo'n 3 (drie!) terracotta beschermingsgootjes over die kabel . die hebben ze waarschijnlijk nog teruggevonden tussen al de andere opgegraven rommel. dat men dus een kabel "verliest" verbaast mij kompleet niet.
Alvorens mijn "vervolgverhaal" aan te vullen, wil ik voor alle duidelijkheid toch nog even stellen dat de "kwijtgeraakte kabel" zoek was geraakt in hun eigen schakelkast en niet ondergronds! Klinkt nog vreemder, nietwaar? Enfin ...

Uiteindelijk toch telefonisch contact kunnen maken met de technische dienst. Daar had ik het geluk om "Sofie de tovenares" aan de lijn te krijgen. Overigens een bijzonder vriendelijke en professionele dame! Zij kon met haar toverstaf vanop afstand mijn modem "resetten" waardoor ik 20 minuutjes later opnieuw internet had. Bedankt Sofie! Zij zorgde er tevens voor dat ik nadien online wel een klacht kon indienen en alsnog mijn factuur kon betwisten. Een dag later ontving ik van Proximus al een creditnota voor de lopende maand maart, zonder vragen of moeilijk doen, gewoon zoals het hoort dus!

De resultaten van een speedtest waren echter bijzonder bedroevend en ook de "blokjes" op tv waren nog steeds niet verdwenen. Een online lijntest wees bovendien uit dat er nog steeds problemen waren waarna online een afspraak met een technicus werd vastgelegd. Toegegeven, ook deze man was bijzonder vriendelijk en uiterst professioneel (als 't goed is, zeg ik het ook hé!). Na installatie van een nieuwe modem (bbox3) én decoder bleek evenwel dat het probleem - zoals we eigenlijk al wel vermoedden - niet "in huis", maar wel "daarbuiten" zat. Die man heeft nadien nog meer dan een uur metingen in de schakelkast gedaan en blijkbaar zitten we "ergens in conflict met onze naaste buren". Het "probleem" is nu overgemaakt aan de "lassers" die vermoedelijk eerstdaags gaan langskomen. Ik vrees dat dit gaat resulteren in het openbreken van het voetpad tot aan de schakelkast om een nieuwe kabel te leggen. Voorlopig werkt alles weliswaar opnieuw, maar de kwaliteit van onze lijn laat nog steeds erg te wensen over, dixit de technicus van Proximus.

Benieuwd hoe het verder gaat! Ik hou jullie alvast op de hoogte, beloofd!
Reputatie 5
Badge +1
Benieuwd hoe het verder gaat! Ik hou jullie alvast op de hoogte, beloofd!
Boeiend verhaal, dat me sterkt in de overtuiging dat Proximus - behalve een schrijnend gebrek aan interne coördinatie, zoals Regulus al terdege aangaf - van goeden wille is.
Vier maanden later ... de Proximus-saga continues ...

Op 18 april 2016 diende ik dus klacht (25837342) in ondermeer omdat ik mijn factuur online niet kon betwisten. Dat blijkt tot op de dag van vandaag voor het betrokken factuur nog steeds niet te werken! Als teken van mijn goede wil heb ik wel al het abonnementsgedeelte van betrokken factuur betaald, maar het betwiste gedeelte van de noodgedwongen overschrijding van de internetlimiet niet. Wij moesten deze overschrijding immers maken door gebrek aan enige andere vorm van communicatie omdat Proximus eenzijdig haar verplichtingen van onze overeenkomst (contract) niet nakwam.

Tot onze grote verbazing krijgen wij op 27-07-2016 een herinnering toegestuurd met het "vriendelijke" verzoek om het resterende (betwiste) bedrag te betalen tegen de volgende dag (?)! Dezelfde dag nog heb ik uitvoerig de hele saga geschetst in alweer een klacht (27278663). En om alweer onze goede wil in deze te tonen, heb ik zelfs voorgesteld dat ik een eventuele overschrijding van onze 4G-internetlimiet alsnog wens te betalen indien Proximus de periode van 1 t.e.m. 5 maart 2016 - waarin wij dus geen normale verbinding hadden - niet in rekening brengt! Tot slot vroegen wij "graag zo spoedig mogelijk duidelijkheid in deze aanslepende, hoogst vervelende zaak die voor ons wel eens de druppel te veel zou kunnen worden!". Tot op heden hebben wij jammer genoeg nog niets vernomen!

Oh ja ... in "MyProximus" staat onder "Mijn Support" in de rubriek "Klachten" bij "Mijn klachten in behandeling" nog steeds 0 (nul dus) hoewel ik bevestiging heb gekregen van 2 klachtennummers. Begrijpen wie kan, die Proximus-logica!
De uitleg die ik gekregen heb dat dit op 'nul' staat, is dat dit wil zeggen dat het verder doorgestuurd werd naar de bevoegde dienst voor verder afhandeling, maar zeker niet betekent dat het afgesloten is !
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb het topic verplaatst naar dit subforum.
Reputatie 3
Badge
Dag wilcat64,

Ik heb gevraagd je dossier zo snel mogelijk te behandelen.

Een collega zal je hierover contacteren.

Groetjes,

Jos
Het heeft weliswaar wat moeite gekost, maar uiteindelijk hebben we toch goed nieuws van Proximus gekregen: onze gemaakte kosten door de noodgedwongen overschrijding van onze maandelijkse internetlimiet werden volledig kwijtgescholden. We hebben ondertussen de creditnota ook al mogen ontvangen. Hiermee krijgt de Proximus-saga alvast een happy end! 🙂 Bedankt Proximus!

Reageer