Skip to main content
Beeld en geluid vallen weg, en frequenter op de HD kanalen dan op de analoge kanalen. Probleem blijft zich voordoen, ook nadat het apparaat wordt afgekoppeld, en er een software update wordt gedaan. Heb nog 2 decoders van het oude type in andere kamers, en daar is alles nog normaal, waardoor ik denk te mogen besluiten dat het probleem bij de decoder zelf ligt.
hoe is deze decoder verbonden met je Bbox3 waarschijnlijk niet rechtstreeks met een utp kabel of wel?

(omdat dit een klassieker is bij verbinding over PLC's )
Wim, hoe je is decoder verbonden met de bbox? Is dit een rechtstreekse kabel of via draadloze apparatuur zoals een PLC of wifi bridge? Gebruik je verder een surround-systeem, home cinema, versterker of dergelijke? Je kan als ideale test doen de 2 decoders van plaats wijzigen. Wanneer het probleem mee verschuift zit het inderdaad op de decoder. Blijft het probleem op dezelfde locatie, dan zullen we elders moeten kijken zoals de aansluiting van de decoder.
Is via het elektrisch net, via PLC. Verder niks. Decoder deed het al meer dan een jaar uitstekend. Nu al 3 dagen problemen.
Probeer dan zeker en vast even de PLC adapters te resetten zoals beschreven op volgende pagina. Controleer ook of deze rechtstreeks zijn aangesloten op het stopcontact en niet in een verdeeldoos. Overweeg eventueel om de test te doen en 2 decoders van plaats te veranderen. (Let op! Als dit 2 verschillende type decoders zijn, zal je ook de voedingskabel mee moeten vervangen)
PLC's resetten was niet echt een succes. Decoders omwisselen is echter niet zo simpel. Ben zo dom geweest om de kabels in te werken in een kast om alles netjes te houden.

Ben gisteren wel tot de vaststelling gekomen dat er mogelijks een ander oorzaak kan zijn. We hebben recentelijk een oplaadbare stofzuiger gekocht die in een andere kamer op het net zit. Gisteravond hiervan eventjes de stekker uitgehaald, en raar maar waar, probleemloos naar TV kunnen kijken.

Zou die er iets mee te maken kunnen hebben?
Dit kan zeker en vast, want zo'n opladers kunnen er voor zorgen dat de PLC verbinding gestoord wordt.



Nog een tip: moest je een lange utp kabel in huis hebben (die maag tot 100 m lang zijn ) dan kan je die ook gebruiken om de PLC's te overbruggen en zo te testen door de decoder voorlopig met de bbox rechtstreeks te verbinden aan de bbox ipv over plc's.
Indien je met plc's werkt kan het wel. Als deze voor en storing zorgt op je stroomnet zal het signaal dat via dit zelfde stroomnet gaat mogelijk gestoord worden.
Misschien beter voor Wifi Bridge gekozen, PLC's hebben vaker last van storingen als ik het hier zo lees. Heb zelf Wifi bridge op 2 TV's, eigenlijk nooit problemen
Hangt af van de bouwmaterialen en afstand tussen bbox3 en wifi-bridge.

De regel is voor beide (PLC en wifi bridge) de zelfde, je bent nooit zeker op voorhand of alles goed zal blijven werken en pas na degelijke periode uitgetest te hebben kan je conclusies trekken, maar ik zou ook de voorkeur geven aan wifi-bridge.
PLC werd mij door Proximus geadviseerd. Wist niet dat de een 2e (Wifi brug) systeem was. Zou dit dan gegarandeerd beter zijn?
Op voorhand kan je dit niet zeker weten, want het wifi signaal mag niet te veel verzwakt worden door eventuele muren, enz die er tussen de bbox3 en de wifi bridge komen te staan.

Ook speelt de afstand tussen de wifi bridge en de bbox3 mee hoe verder hoe meer verzwakking.

Maar de proximus bridge die ze verkopen is wel heel goed van kwaliteit en niet zo duur,

je hebt eer tenslotte maar één nodig die aan de kant van de decoder komt te staan,

aan de kant van de bbox3 zelf moet je geen zetten, zoals dit wel het geval is bij plc's.

Reageer