Skip to main content
/files/f50645860e/domotica_systeem_instellingen.png 1152x760
Kijk een naar mijn blog hier

onderaan de tabel zie je de link: Voorbeelden: • BBOX2 port forwarding settings to use Shareaza

daar vind je een voorbeeld van portforwarding in de bbox2

Ik zou je aanraden van niet 192.168.1.3 te nemen maar bvb 192.1.1.201 192.168.1.201

omdat de bbox via DHCP dit ip adres 192.168.1.3 ook uitdeelt en in conflikt kan komen met je vast ip adres 192.168.1.3 dat je aan je gardy gegeven hebt.

Dag,

Bedankt voor het idee dat u heeft gegeven! Maar helaas werkt het nog niet.

Het IP adres dat u voorstelde dat kon ik niet invoegen in het domotica systeem, hij accepteerde dit niet.

dus heb ik het volgende genomen: 192.168.1.201

Zie bijlage voor de instellingen die ik heb gemaakt in de bbo-2. (maar ben niet zeker wat ik hier allemaal in moet typen??)

dan leg ik mijn draadloos internet uit en neem ik mijn insternet stick van mobistar om dan extern internet te hebben.

ik tik dan het IP adres in dat ik te weten ben gekomen via de site: "what is my ip-adres."

ook heb ik er geprobeerd 80 of 443 of 8080 of 8443 achtergetypt, maar geen resultaat.

Heeft u nog een idee!

Heel veel bedankt!

Dag,

ik heb na enkele uren prutsen zeer goed nieuws! het werkt!!!! Dus zeer veel bedankt. Ben hier namalijk al zeer lang naar op zoek!

Het is uitgevoerd zoals de eerste tabel!

Het enigste punt is nu dat als ik het IP-adres ingeef dat ik dus op de centrale uitkom en ook als ik de dyndns site intyp (die ik dus aangemaakt heb). maar het IP adres veranderd op willekeurige momenten en bijgevolg kan ik dus niet na enkele dagen op de centrale komen omdat het ipaders niet meer hetzelfde is, dus hiervoor zou er nog een oplossing uit de bus moeten vallen.

Ik heb op de site van Belgacom gevonden dat het mogelijk is om een vast ip-adres aan te vragen. maar hiervoor vragen zij maar liefst 30 euro/per maand voor. Dus dat is een te dure oplossing!

In mijn domotica centrale kan ik ook verbinding maken met een tijdserver, zodat ik niet altijd de tijd handmatig moet bijstellen:

- Dit werkt ook nu perfect.

Daarnaast kan de centrale ook emails sturen:

- Dit werkt ook perfect.

Maar u voelt mij misschien al aankomen: er kunnen ook email gestuurd worden naar de centrale, maar dit lukt niet.

Heb er een printscreen van gemaakt. misschien dat deze poort (110) openzet moet worden maar dit krijg ik nog niet voor mekaar.

Dacht het op dezelfde manier als u laatste voorbeeld te proberen maar zonder resultaat.

Als u mij hiermee nog kan helpen!!

Zeer zeer veel bedankt.

Met vriendelijke groeten.

Aendekerk Sven.

De poort 110 zal bgc niet blokkeren want anders zou ik ook geen pop3 mails kunnen ophalen bij skynet dus dat is het al niet !

Met imap lukt dat ?

inkomende server: imap.skynet.be

poort: 143

Lijkt erop dat je DYNDNS updater niet geinstalleerd hebt waardoor DYNDNS geen geupdated IP-adres krijgt.

Dag,

Bedankt voor de reacties. Allereerst heb ik de dyndns updater geinstalleerd. maar het is niet zeker als dit gaat werken omdat ik die updater niet rechtstreeks kan installeren op het domotica centrale. ik heb dat momenteel gewoon op mijn laptop laten draaien. en na installatie en instelling geeft hij wel een melding dat het in orde is maar afwachten wat het de komende dagen doet.

Voor het eerste probleem: met de imap.skynet.be lukt het helemaal niet, omdat hij zelfs niet probeert te conecteren.

Dus terug op het oude gezet en heb nog eens geprobeerd maar niets.

Nu zei vandaag een collega op het werk dat ik eens moest proberen om het email account in te stellen in outlook.

en het rare is dat het dus daar ook niet werkt, zowel niet op de automatisch manier als op de handmatige manier.

Nu begin ik dus stillaan te denken aan een persoonlijke fout die ik maak

Ik gebruik dus gewoon mijn aanmeldingsnaam en wachtwoord die ik ook moet invoegen als ik inlog in e-service van Belgecom.

moesten er nog iemand raad hebben of een ingeving die ik kan proberen.

Bedankt!

Groeten Sven.

De oplossing met de dyndns updater werkte niet, omdat het enkel geupdate werd als ik mijn laptop aanzetten binnen het draadloosbereik bij mij thuis.

Na op internet wat rond gekeken te hebben, heb ik het langs een achterweg kunnen instellen via de b-box2.

Dus dit werkt!

Maar het email zenden zit ik nog vast. Na herhaldelijk te bellen naar de leverancier van het domotica systeem zijn we er toch achter gekomen

dat poort 110 NIET open staat.

Namelijk gecontroleerd op http://canyouseeme.org/ en daar werd dus aangegeven dat de website deze niet kon zien.

heeft er iemand dit nog voor gehad of een idee voor deze terug open te zetten.

Alvast vriendelijk bedankt!

Aendekerk Sven.

kijk eens hier op mijn blog

Via E-services voor de poorten 23, 80 en 443

andere via mail naar EXPERTS@BELGACOM.BE bij Pro Abonnement https:///posts/e141bd5ea6

Dus ik vrees dat dit niet zal lukken.

over openen van poorten zie ook https:///posts/e141bd5ea6 op het forum

Heugelijk nieuws.

Oplossing: het probleem lag de hele tijd bij de verkeerde loggin die ik gebruikte in het configuratie scherm van de domotica centrale.

ik had dezelfde gebruikersnaam en paswoord ingegeven als ik gebruikte om mijn mail en e-service te openen.

maar de echte gebruikersnaam is en blijft altijd de naam van de internetconnectie.

beginnende met fa en dan cijfers.

En dan de centrale opnieuw opgestart en klaar!

Iedereen bedankt voor de gedane oplossingen en prettige feesten.

Mvg

Aendekerk Sven.

Einde goed alles goed zou ik dan zeggen.

Is het mogelijk om meer gegevens te geven omtrent jouw domotica systeem Gardy ( nu Sneider electric)

model en type, want ik en anderen zullen mss ook wel geinteresseerd zijn.

En voor u ook prettig feesten.

mvg.

Dag Ricy,

Sorry voor de late reactie.

Het domotica systeem heeft eigenlijk twee centrales (waar alle besturing gebeurt), een met en zonder visualistatie.

Ik zou iedereen aanraden om altijd met visualtisatie te nemen omdat het dan heel interresant word!

Bij MET visualisatie moet men de centrale via een simpele ethernet kabel koppelen met de modem.

Alle ingangen (drukknoppen, schemerschakelaars, alles wat een potentiaal vrij contact heeft) word dus op de ingangsblokken aangesloten.

Alle uitgangen (verlichting, rolluiken, relais, stopcontacten, ... alls wat geschakeld kan worden.) word op uitgangsblokken aangesloten.

Deze uitgangsblokken bestaan op 230V of op 24V, voor 10A, voor 16 A. Er zijn verschillende beschikbaar!

Qua programmeren is het ook vrij simpel, het is een CLICK-DRAG-DROP programmering.

In het linkse veld staan dan alle ingangen, uitgangen en in het rechter veld staan alle functies (functies: de eingelijke logica van alles)

Dan moet men deze twee koppelen door bv. op een ingang te klikken --> verlepen --> en aan de desbetreffende functie te koppelen.

Dit is basis , er is ook de mogelijkheid om de functies zelf te programmeren. Maar dit is iets ingewikkelder maar nog te doen.

Het is eigenlijk allemaal windows gebaseerd.

Het is dus een andere logica als bijvoorbeeld een SIEMENS S7 PLC.

Budgetaier kan ik mij niet echt uitspreken omdat ik niet weet wat de momentele prijzen zijn maar ik heb toen indertijd betaald voor:

- centrale: 500-600€

- Uitgangsblok: 180€ (voor dan 8 lichtpunten aan te sturen, of 4 rolluiken)

Alles word ook wel vrij goed uitgelegd in de help, behalve dan de web,email functies. Dat heeft ook te maken met het feit dat er instellingen in de b-box2 modem van belgacom moeten gedaan worden, en sneider electric weet natuurlijk niet welke modem iedereen heeft.

Maar ja daar bestaan dan forums voor. Waarvoor nogmaals dank.

Momenteel kan ik dus vanop iedere internetconnectie inloggen op de centrale en de situaties bekijken en sturen.

ook vanop mijn BlackBerry kan dit.

Zo kan ik ook emails sturen om bijvoorbeeld de poort te openen of alle lichten uit te schakelen.

Verder kan de centrale email versturen, bijvoorbeeld er heeft iemand op de bel (in mijn geval: videofoon) gedrukt.

Het grote voordeel is ook dat men 1 maal de kost van de centrale uitgeeft en alle benodigde software is bijgeleverd.

Ook draadloze oplossingen zijn er.

Ik heb op het internet de catalogus gevonden van het systeem, zal hem hier toevoegen.

Moesten er nog vragen zijn?

Met vriendelijke groeten.

Aendekerk Sven.

Hallo sven,

In ieder geval bedankt voor je bovenstaande uitleg

en prettige einddejaarsfeesten

mvg

Reageer