Beantwoord

PLC Extender Wi-fi Bbox 3

  • 17 August 2016
  • 23 reacties
  • 1581 Bekeken

beste,
Na installatie van de PLC Extender op de Bbox3, waarbij alles correct leek te verlopen, geeft de adapter inderdaad een sterk signaal uit, maar onder een andere naam ("wlan-f4068dcc1a11") dan de oorspronkelijke wifi (Wifi-2.4-67D8).

Voor verbinding met mijn draadloze laptop en iPhone op de extender, wordt een wachtwoord gevraagd Ik dacht het wachtwoord te kunnen gebruiken voor de "oorspronkelijke wifi" (waarvan de beveiliging automatisch bij installatie (enkele maanden geleden) is gebeurd, incl. bij installatie geleverde wachtwoord); maar dit werkt niet.

De installatiegids stelt dat de verbinding automatisch tot stand zou worden gebracht, maar dit gebeurde dus niet (ook het duwen op de toets wps gaf geen reactie).

Kan iemand mij hiermee helpen? Ik vond geen gelijkaardige vraag op het forum...

Marc
icon

Beste antwoord door faingng 28 August 2016, 13:02

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Je moet het wifi netwerk nog instellen. Dit doe je als volgt:



De volledige handleiding vindt je op volgende pagina.
Marck,
Ter info: Hier staat het nog in het kort uitgelegd:
http://bgctv.skynetblogs.be/#Configureer-je-PLC-Adapter-Wifi-Extender
en ook de nodige links voor meer details.
Reputatie 2
Badge
beste,
Na installatie van de PLC Extender op de Bbox3, waarbij alles correct leek te verlopen, geeft de adapter inderdaad een sterk signaal uit, maar onder een andere naam ("wlan-f4068dcc1a11") dan de oorspronkelijke wifi (Wifi-2.4-67D8).

Voor verbinding met mijn draadloze laptop en iPhone op de extender, wordt een wachtwoord gevraagd Ik dacht het wachtwoord te kunnen gebruiken voor de "oorspronkelijke wifi" (waarvan de beveiliging automatisch bij installatie (enkele maanden geleden) is gebeurd, incl. bij installatie geleverde wachtwoord); maar dit werkt niet.

De installatiegids stelt dat de verbinding automatisch tot stand zou worden gebracht, maar dit gebeurde dus niet (ook het duwen op de toets wps gaf geen reactie).

Kan iemand mij hiermee helpen? Ik vond geen gelijkaardige vraag op het forum...

Marc

Het wachtwoord kan je terugvinden op je PLC-Wi-Fi extender. Het correct uitvoeren van de procedure zoals beschreven in hun handleiding is bij mij ook niet gelukt.
werkt dat dan niet bij u met de wps functie zoals hier beschreven http://bgctv.skynetblogs.be/#Configureer-je-PLC-Adapter-Wifi-Extender
ik weet nu niet of je in de bbox2 en bbox3 de wps functie kunt zelf in en uit schakelen, want die moet on staan natuurlijk.
Reputatie 2
Badge
Dag Elsa, Ik heb exact de uitleg gevolgd zoals op de handleiding vermeld stond (tot 3 maal toe). Ik ben in het bezit van een bbox 3 en het paswoord is van het WPA/2 type (originele) Nu ik lig daar niet wakker van omdat tenslotte alle connectie's zowel ethernet als de WiFi-uitbreiding uitstekend werken. ik ben van plan om eens de handleiding te lezen bij Devolo zelf. Het zou kunnen dat men misschien dat bewuste knopje op de extender wat langer moet indrukken ?
Anders deze eens volgen hier => http://bgctv.skynetblogs.be/#devolodlan500avwirelessn

daar staat onder delan 1200 + wifi / Installatie :
Installatie:

- Steek de "dLAN 1200+ adapter" in het stopcontact en sluit deze met bijgevoegde LAN-kabel aan op uw router
- Noteer de WiFi code (WiFi key) zoals vermeld op de achterzijde van de "dLAN 1200+ WiFi ac adapter".
- Steek deze "dLAN 1200+ WiFi ac" adapter in een vrij stopcontact en wacht tot de huisje-LED brandt (ca. 50 seconden).
Druk op de huisje-knop op uw geplaatste "dLAN 1200+ WiFi ac adapter".
- Druk dan binnen 2 minuten op de knop voor de dataversleuteling aan de kant van uw "dLAN 1200+ adapter", welke met de router is verbonden.
Reputatie 2
Badge
Ik heb beide adapters gereset zoals vermeld staat op de Proximus website. Heel belangrijk om te weten is dat je na het resetten van beide adapters even op de PLC-clone toets duwt van de WiFi plc extender, anders is het totaal onmogelijk om beide adapters te laten communiceren ! Dit staat helaas niet vermeld in hun handleiding m.b.t. resetten !!! Eenmaal dat de adapters terug in fabrieksinstelling staan kan je de installatie zoals Thomas hierboven heeft vermeld opnieuw proberen. Het is me deze keer van de eerste keer gelukt ! Connectie zonder een copy van de netwerknaam en wachtwoord van de bbox 3 kan ook maar dan moet je wel de key nemen zoals vermeld op de WiFi extender. Verder moet ik vermelden dat hun set die momenteel verkocht wordt enkel in de 2.4 GHz band werkt. Bij connectie via een ethernetkabel haal ik bij een speedtest 90 Mb/sec en via WiFi (n) rond de 70 Mb/sec, ben dus best tevreden !!! Uiteraard gaat niets boven een rechtstreeks aangesloten UTP kabel. Maar ik moet er wel bij vertellen dat de nieuwe generatie plc's beter scoren op vlak van storingen en snelheid. Het kan volstrekt een uitkomst bieden wanneer men er tegen opziet een rechtstreekse kabel te leggen.
normaal dat je na een reset de plc's moet opeen pairen anders verstaan ze elkaar niet 😉 staat nochtans bij hun gewome plc adapters beschreven (hier noemt dat nu de clone toets)
Staat niet echt duidelijk er staat voor deze knop plc/clone om te synchroniseren en wifi in te stellen
(als je er nog één bijplaats bv moet je deze ook pairen )
Normaal zou als ik goed geïnformeerd ben zal in de toekomst ook 5GHz voorzien zijn.
Deze nieuwe generatie werkt met een andere chipset en gebruikt ook mimo, dus zij die inderdaad beter.
Reputatie 2
Badge
Elsa, in bijlage de link om de adapter te resetten. https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfe_reset/particulieren/support/televisie/uw-digitale-tv/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-wi-fi-extender-resetten.html Als je exact doet wat hier woordelijk geschreven staat dan gaan ze absoluut niet met elkaar linken. Het lampje met het huisje gaat dus niet branden ! Alleen met het resetknopje met de paperclip geraak je er niet ! Voor zover ik de tekst lees is er nergens sprake van de plc/clone toets eventjes in te drukken. Ik heb me daarachter af behoorlijk druk om gemaakt over deze beschrijving ! Dezelfde PlC/clone toets dient dan achteraf te worden gebruikt om de netwerknaam en WPA/2 paswoord van de bbox 3, uiteraard met de WPS knopje van de bbox 3 even in te drukken (een 2-tal minuten actief blijft)
Ik denk dat het een uivoering is van powerlines gemaakt voor Proximus want bij de devolo's moet je ze eerst pairen om met elkaar de zelfde encryptie sleutel te gebruiken en bij de oude prox plc ging dit via het resetknopje en nu bij deze moet je de plc/clone indrukken.maar dan heb je nog twee apparte netwerken deze van je bbox en deze van je gepairde devolo's en om ze tot één netwerk te maken moet je de clone knop even indrukken nadat je de wps van de bbox ingedrukt hebt.

ik denk trouwens dat die tekst van resetten voor het grootste deel gekopieerd is van de vroegere devolo's die proximus altijd verkocht heeft en hierdoor niet volledig nauwkeurig is.
Reputatie 2
Badge
Elsa, er zit een logica in in uw redenering maar zover ik me nog herinner (heb er een ganse namiddag aan gespendeerd) moeten beide adapters vooraf al gepaird zijn om 1 netwerk te kunnen maken met behulp van de WPS-knop op de bbox 3. In elk geval het resetten zoals beschreven staat dient zeker aangepast te worden. 🙂 Voor de rest is dit een uitstekende adapter en zoonlief heeft voorlopig nog geen last gehad van storingen op de connectie (halogeenverlichting met heel wat transformatoren op het elektriciteitsnet) ik hoop vooral met dit schrijven niet mijn gelijk te halen, maar anderen te helpen. Maar dat doet jij al meer dan genoeg ! Je bent toch niet de nieuwe Eva ?:D
Over gelijk halen daar is het zeker niet om te doen maar iets bij te leren en op te steken, want uit deze discussies wou ik eigenlijk alleen maar achterhalen of het pairen (encrypteren) van deze plc adapter/wifi extender niet gewoon gebeurt met de plc/clone toets ipv van de rest knop zoals het bij de andere plc adapters die proximus verkoopt, want nu met deze adapter/extender is het mij nog niet 100% duidelijk of dit effen indrukken van de reset toets het pairen voor gevolg heeft of dat het even indrukken van de plc/cloon toets dit doet, want nu heb je in feite eens de reset toets effen ingedrukt en ook even de plc/cloon toets (achteraf druk je de cloon toets nog eens in om het bbox wifi netwerk te cloonen (kopieren) naar het plc/wifi netwerk zodat het één wifi netwerk vormt maar daar spreek ik nu niet over want dit is al duidelijk)
Hopelijk heb ik mij een beetje kunnen uitdrukken zodat ik nog verstaanbaar blijf ;-))
Reputatie 2
Badge
Elsa, ik heb je best begrepen hoor ! Het is soms niet gemakkelijk om iets uit te leggen dat eenvoudig is.:D Ik raad Proximus wel aan om even hun uitleg mbt het resetten van de plc wifi eens grondig door te nemen want enkel met het resetknopje 1 seconde in te drukken bij de laatste stap gaat het homelampje niet branden en is er dus van pairen geen sprake.
Ben benieuwd of het gaat kloppen wat ik vermoed dat de plc/clone toets de verborgen reset knop vervangt voor het pairen ?

'k vraag mij eigenlijk af hoe het dan komt dat er niet meer zijn die hier problemen over melden of zouden er maar zo weinig plc adapters/wifi extenders verkocht worden !-)
Reputatie 2
Badge
De meesten resetten hun spul niet. Ik heb dit uitzonderlijk gedaan om hun installatieprocedure opnieuw uit te proberen. Het resultaat was dat ik bij het resetten gewoon niets meer aan de praat kreeg. Het kan ook zijn dat hun handleiding klopt maar dat er een aantal adapters verkocht zijn met een afwijkende firmware die speciaal voor Proximus werd ontwikkeld. Ik weet het ook niet, het is gissen. Alleen Proximus support kan hierover uitsluitsel geven.
Is inderdaad zeer slecht uitgelegd in hun online documentatie staat bv ook voor deze toets :
Om uw PLC-adapters te synchroniseren en de wifi in te stellen.
Dus vermoed ik dat 'synchroniseren' op pairen slaat en 'wifi instellen' op het kopiëren van wifi settings van de bbox slaat.

En inderdaad prx support medewerkers zouden best dit eens navragen bij engineering hoe de vork nu juist in de steel steekt!
Reputatie 7
Badge +1
Mijn PC (nog maar 2 jaar oud) registreert ook alleen het 2,4 Ghz Wifi-signaal. Maar omdat die sowieso ook met UTP verbonden is, maak ik me daar niet zo druk over. is idd juist dat je met 2,4Ghz rond de 70Mbps haalt en met 5,0Ghz ca. 90Mbps als er geen decoders actief zijn voor TV, en als je al op vectoring zit natuurlijk...
Je zegt: 5,0Ghz ca. 90Mbps als er geen decoders actief zijn voor TV, en als je al op vectoring zit natuurlijk...
Oei, nu heb je wat gezegd en zal het klachten regenen, iedereen zal denken die op vectoring staat, dat hij 90 moet kunnen halen 😃
Reputatie 2
Badge
Je zegt: 5,0Ghz ca. 90Mbps als er geen decoders actief zijn voor TV, en als je al op vectoring zit natuurlijk...
Oei, nu heb je wat gezegd en zal het klachten regenen, iedereen zal denken die op vectoring staat, dat hij 90 moet kunnen halen :D

Die 90 Mbps is wel in ideale omstandigheden. Je moet zeker bij de 5 GHz band vrij kort tegen je modem zitten. Het signaal van de 5 GHz band gaat ook sneller achteruit bij wat afstand of muren. Overigens mag ik van geluk spreken want ik zat vroeger in zone 2 (420 meter van de Rop), toen heb ik heel lang op een 20/2 profiel gestaan. Ik ben uiteraard superblij met deze snelheid. Alhoewel dat maar enkel van pas komt als je hele grote bestanden wilt downloaden.
ik haal toch ook 90 op 5/ac zo'n 5m van de modem en bakstenen muur als hindernis , maar zoit wel in VDSL zone 1 met DLM op max, want anders mag ik bovenop de bbox gaan zitten zou ik toch niet aan 90 komen :lol:
Reputatie 2
Badge
We maken hier een serieuze bocht, maar moet ook eens kunnen. Om terug te komen op de WiFi-extender van Proximus. Deze werd nog niet zolang geleden door een consumentenorganisatie (je weet wel) uitgeroepen tot beste PlC uit hun getest gamma. Wat je bbox betreft kan je er misschien een koelvin op plaatsen (grapje)
't zal er wel enen van devolo zijn zeker !
Er staat er al ene op de V5c (lol)
(Sorry voor lange tussenperiode: vakantie...) Bon, heel hartelijk bedankt voor de reacties, maar er is nog steeds een probleem: wifi wordt goed doorgegeven (naam is hetzelfde, signaal is sterk) maar de PLC geeft blijkbaar geen IP adres af...er is dus geen internetverbinding beschikbaar. Weet iemand wat ik kan doen?

Reageer