PLC-adapters (draadloos belgacomTV)

  • 25 April 2011
  • 16 reacties
  • 10758 Bekeken

Situatie:

We hebben internet van belgacom (vdsl) met BBOX2-modem. Deze modem staat in de living.

1 PC is met kabel verbonden aan de BBOX2, 2 laptops draadloos.

Sinds 24/04/11 hebben we digitale televisie van Belgacom. Omdat we de HD-decoder en de televisie in een andere kamer van ons huis willen plaatsen, hebben we 2 PLC-adapters gekocht in de Belgacom-winkel.

We hebben de PLC-adapters aangesloten, dit zijn onze ervaringen:

  • PLC-adapter 1: in stopcontact waar ook stekker BBOX2 steekt, kabel tussen adapter en BBOX2
  • PLC-adapter2: in stopcontact waar ook de HD-decoder en de televisie aangesloten zijn.
De installatie van BelgacomTV verliep soepel. Na de installatieprocedure en het bijwerken van de software, konden we televisie kijken.

Welke problemen ondervinden we:

Vooral wanneer we zappen, begint soms het beeld te haperen. Bij momenten blijft beeld gewoon hangen en kunnen we geen tv meer zien. Het huisje op de PLC-adapter2 wordt rood, ook het netwerk-symbool wordt rood. Na een tijdje (10 – 15 minuten) kunnen we terug tv kijken.

Wat ook opvalt:

  • De lichtjes van PLC-adapter 1 (dus adapter verbonden met BBOX2) zien altijd groen, ook het lampje van het “huisje” is continu groen. Enkel het lampje van “netwerk” flikkert zachtjes (maar blijft groen).
  • De lichtjes van PLC-adapter 2 (adapter verbonden met HD-decoder) flikkeren continu, zowel het huisje als het netwerk. En zoals ik reeds eerder schreef, van zodra we beginnen te zappen, worden die lampjes soms rood. Wat het flikkeren van die lampjes betreft: ook als de TV en de HD-decoder uitgeschakeld zijn, blijven die lampjes flikkeren alsof er enige activiteit is. Net zoals het lampje van TV1 op de BBOX2. Is dit normaal?
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van de problemen die we ondervinden vooral als we zappen: ligt het aan de PCL-adapters?

16 reacties

ik gebruik ook plc stekkers, zelfs 3 stuks ... hier gaat dat probleemloos....

de lichtjes van plc1 zijn hier altijd groen, dat van netwerk knippert
de lichtjes van plc2 en plc3 zijn hier altijd groen, het huisje en dat van netwerk knippert

een ROOD huisje wijst natuurlijk op een probleem... zorg er in de eerste plaats voor dat uw stekkerblokken in de plc's zitten en niet omgekeerd.

verder vind ik nog volgende info op de belgacom website:

http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/14638/~/wat-betekenen-de-verklikkerlichtjes-op-mijn-ethernetadapter-via-het

hopende u hiermee geholpen te hebben

mvg
Reputatie 6
Badge +3
Beste Herman

Probeer eens de plc adaptors rechtstreeks in een stopcontact te steken. Storingen kunnen optreden wanneer de plc adapors, op een stekkerdoosaangesloten zijn.

Zware electrische apparaten kunnen ook voor storing zorgen. In een bepaalde ruimte is het onmogelijk om een storingsvrij beeld te hebben, wanneer er een stoomstrijkijzer insteekt. In deze ruimte maak ik gebruik van Ruckus, dat is de andere mogelijke draadloze oplossing voor Belgacom tv.

Nog een andere mogelijke oplossing is de andere tv poort op de b-box 2 proberen om .

Groeten

familievandesype
Reputatie 7
Badge +1
Vraag: zitten de PLC adapters op dezelfde stroomkring (zekering) ? Er kunnen ook storingen op het electriciteitsnet zitten. Ik had last van storingen op het electrivciteitsnet en koos daarom voor Ruckus draadloze adapters. Die werken bij mij perfect. Maar beide systemen geven soms problemen, dat hangt van je persoonlijke (lokale) situatie af. Is het eventueel niet mogelijk om een directe kabel te trekken van modem naar decoder ?

Als je de decoder afzet staat hij in standby, en als de modem blijft opstaan wordt 's nachts maar ook een paar keer tijdens de dag, de TV-gids bijgewerkt of software aangepast. De verbinding met het TV-netwerk blijft dus.
een bekabelde verbinding blijft natuurlijk de beste optie, maar is helaas niet altijd mogelijk, zo ook bij mij niet. gelukkig werken de plc's hier naar behoren.

ik vind het wel raar dat het probleem van Herman maar tot uiting komt als hij begint de zappen.

als je een drie fasen net hebt kan het ook van belang zijn dat ze op dezelfde fase zitten, maar dit verklaart dan nog niet echt waarom het probleem maar begint bij het zappen ......

mvg

Reputatie 7
Badge +1
Ja da's up en downloaden tegelijk hé. Net als tijdens kijken naar live opnames of naar nPVR opnames pauzeren en door-of terugspoelen. Maar normaal mag dat dan nog geen probleem geven.
Bedankt voor de hulpvaardige reacties en tips, ik zal ze zeker uitproberen.

Ter info: de PLC's zijn correct aangesloten: ze steken in het stopcontact, en in de PLC steekt de stekker van de stekkerdoos. In de stekkerdoos steken dan de stekkers van de televisie, video en decoder. Wel zitten de PLC's niet in dezelfde stroomkring (zekering).

Ik heb nu 2 dagen Belgacom TV uitgetest, werkt goed en is op bepaalde punten zelfs beter dan telenet digitaal, maar inderdaad bij het zappen doen zich af en toe de problemen voor: beeld effe haperen, huisje en netwerkicoon op PLC-adapter verandert in rood. Na enkele seconden terug normaal. De "ernstige" problemen (m.a.w. geen tv meer kunnen kijken gedurende minuten) doen zich meestal voor als ik een tijdje aan het zappen ben.
Reputatie 7
Badge +1
Misschien een domme vraag: heb je geen 2e telefoonaansluiting in die TV-kamer zodat je eventueel de modem in die kamer kunt zetten ? Je kunt dan proberen de PC via de PLC's met de modem te verbinden (of eventueel ook met met Wifi). Voor de Wifi geeft dat toch geen verschil.
Hallo Sinjoor, bedankt voor je tip.

Neen, geen 2de telefoonaansluiting in de tv-kamer, TV staat in een nieuw gerenoveerde kamer. Daar liggen ook nieuwe electrische leidingen (andere zekering). Mogelijk is dat de oorzaak dat er soms storing op de PLC-adapter is? Zonet nog effe getest, digitale tv werkt perfect, enkel bij af en toe bij het zappen verandert het huisje en netwerkicoontje op PLC-adapter soms in rood en is er een hapering in het beeld. Iemand een idee?
Badge
beste

welke stroomkring is van geen tel, ze dienen enkel in het origineel electriciteitsstopcontact te zitten, dus niet in verlengdozen

muisje
Beste Herman.1847,

Als het huisje rood brandt dan moeten we de oorzaak van de storingen inderdaad op PLC niveau zoeken. Echter zijn zowat alle mogelijke oplossingen hierboven al opgesomd en het lijkt dat u deze allemaal al getest hebt. Het enige wat ik kan toevoegen is dat andere apparaten op hetzelfde circuit soms storing veroorzaken. Bijvoorbeeld een lamp (of ander apparaat) die net naast de PLC zit die wat onregelmatigheden in de communicatie tussen de twee PLC's veroorzaakt. Soms volstaat het hier om dit apparaat op een andere plaats aan te sluiten om dit euvel te verhelpen.

MVG,

Eva van Belgacom

Hallo EVa

Ik heb inderdaad alle mogelijke oplossingen zoals boven opgesomd uitgeprobeerd. Nog steeds geen beterschap.

Met momenten lukt TV-kijken en zappen perfect, op andere momenten wordt het huisje rood wanneer ik begin te zappen en blijft het beeld soms hangen, of is er een vertraging gedurende enkele seconden soms tot een minuut. Ik ga nog wat verder uitproberen, tips zijn altijd welkom.

Ik zal ook eens proberen om een lange netwerkkabel ergens te lenen en de decoder met de BBOX2 te verbinden via die netwerkkabel om te zien of de problemen dan opgelost zijn.

Mvg

Herman
Na een week van alles geprobeerd te hebben en de suggesties hierboven toegepast te hebben (zonder resultaat), een beetje ten einde raad gaten zitten boren door vloer en muren, en een netwerkkabel getrokken en verbonden met decoder en BBox2: eindelijk zijn alle haperingen verdwenen. Het probleem lag dus wel degelijk aan de PLC-adapters, waarschijnlijk omdat ze in 2 verschillende circuits staken (BBox2 staat in living, decoder staat in nieuwe kamer met nieuw aangelegde electriciteitsleidingen).

Ben blij dat het dus opgelost is, ik moet zeggen: Belgacom TV gaat nu heel vlot en soepel, beeldkwaliteit is heel goed en geen haperingen bij het zappen.

Ik zit nu met 2 PLC-adapters, kan ik hier nog iets mee aanvangen? Bijvoorbeeld internet in de slaapkamer?
Reputatie 7
Badge +1
Zou geen probleem mogen geven als je binnen de juiste stroomkringen blijft..., al kan dat allicht ook gewoon met Wifi.
Ik zit nu met 2 PLC-adapters, kan ik hier nog iets mee aanvangen? Bijvoorbeeld internet in de slaapkamer?

aangezien je een b box hebt zit er wifi op en kan je draadloos surfen op internet op die manier, tenzij dat je met dikke muren zit en het signaal niet tot daar geraakt? anders die plc's op een 2de hands site plaatsen, is altijd wel vraag naar

mvg

ik hoor hier net een ervaring van een gebruiker die plc's gebruikte in combinatie met een V4 decoder en het marcheerde langs geen kanten (storingen). hij had ook nog een V3 decoder staan en bij deze werkten de plc's zonder problemen.

dus aan alle mensen met plc problemen - hebben jullie toevalling een decoder v4 staan?

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Neen, ik heb V3 met (probleemloze) Ruckus draadloze ethernetadapters, die ik verkoos boven PLC adapters want ik had voorheen al problemen gehad met foutstromen op het electriciteitsnet.

Reageer