Beantwoord

Phishing mail

  • 15 September 2016
  • 9 reacties
  • 685 Bekeken

Beste,

Op 13/9 volgende mail ontvangen van CreditControl@skynet.be :
Please find attached the invoice(s) raised on your account today. If you have more than one invoice they will all be in the single attachment above.

If you have any queries please do not hesitate to contact the Credit Controller who deals with your account.
Alternatively if you do not know the name of the Credit Controller you can contact us at:

CreditControl@skynet.be

Please do not reply to this E-mail as this is a forwarding address only.

Met als attachment : 7806.zip

Ik veronderstel dat dit een phishing mail is. Attachment was opgeslagen op mijn schijf bij "tempory files".

Vriendelijke groeten,

Rudi Willems
icon

Beste antwoord door Elsa 15 September 2016, 13:57

Bekijk origineel

9 reacties

Inderdaad er zijn veel varianten op dit thema en zijn allemaal phishing mails

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud/particulieren/welkom-bij-support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-uw-mailbox/vermijd-phishingfraude-via-e-mail-sms-telefoon.html

Verwittig ons
Stuur indien mogelijk een kopie van de e-mail naar ons adres abuse@proximus.com met behulp van de functie Doorsturen als bijlage.
bijvoorbeeld met Skynet

1.Selecteer de verdachte e-mail in uw Postvak In.
2.Klik op Broncode van het bericht.
3.Selecteer de volledige broncode van het bericht.
4.Copy-paste de code in een nieuwe e-mail.
5.Stuur het bericht naar abuse@proximus.com.
Reputatie 7
Badge +6
FYI: het zou gaan om een ransomware mail. Zodra je op de 'zipfile' klikt, zou je pc geblokkeerd kunnen worden en zou je gevraagd kunnen worden om een ransom/losgeld te betalen om je pc weer "vrij' te krijgen.
Bron: Franstalig forum, waar iemand dit heeft voorgehad. Niet bepaald snugger, maar het is vlug gebeurd zeker. 😉
Op internet komen er continu berichten over ranson ware ook via mail krijg ik waarschuwingen binnen en om er van af te geraken kan je ook op 't internet wat opsteken, als je er meer wilt van weten gewoon googelen omdat googel je vriend is

Edit: terwijl ik dit aan het typen was kreeg ik al twee mails binnen hoe je u moet beschermen tegen ransomware enz.....op den duur heb ik meer miserie met al die waarschuwingen dan met de ransom ware zelf ;-))
Reputatie 7
Badge +6
Ach, Elsa, jij weet dat toch ook zeker: door gewoon een beetje uit je doppen te kijken, geraak je ook al ver en TS is er evenmin ingelopen. Het spijtige is alleen dat het via een skynet.be adres gebeurt, maar de tekst is complete nonsens.
Reputatie 7
Badge +3
Beste Rudi_03,

Ja best gewoon deleten en niet op ingaan.

Met vriendelijke groeten,

Joël
Ik heb zelf phising gehad en geklikt en nu geraak ik er helemaal nie meer in, daarna http://www.inloggenwebmail.com/proximus-webmail/ gevolgd maar mijn account werkt niet meer
Reputatie 6
Badge +3
Sander: laat je account controleren via een privébericht naar proximus team te sturen

https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
Reputatie 4
Sander; probeer eens door je bbox/modem te laten herstarten (zijn spanning 5 seconden te onderbreken) of het dan wel lukt.
ramsomware verwijderen
vincent dit was de oplossing, bedankt!

Reageer