Opzeggen contract

  • 19 August 2012
  • 8 reacties
  • 987 Bekeken

Op vrijdag 17/08/2012 omstreeks 14u00 heb ik telefonisch contact opgenomen met de klantendienst van Belgacom om mijn laatste faktuur te betwisten.
Ongeveer 2 maand geleden werd ik gebeld door Belgacom om mijn contract dat liep tot midden augustus met een jaar te verlengen. Hiervoor werd mij 20% korting beloofd op de eerst volgende faktuur. Met deze belofte heb ik ingetekend op een jaar verlenging.
Tot ongenoegen zag ik op de faktuur enkel een trouwe klant beloning van 15euro. Op een bedrag van 199 euro is dit amper 10%! Dit heb ik ook meegedeeld aan de klantendienst waarop me werd verteld dat er nooit een promotie was of is van 20%. Ik voel me hierdoor uiteraard bedrogen en vroeg dan ook om mijn oud contract terug in voegen te laten gaan. Hierop werd mij verteld dat dit geen enkel nut had omdat sinds 1 juli alle contracten van onbepaalde duur zijn en dat er deze op elk moment kan beïndigd worden zonder kosten.

Op mijn faktuur staat er echter dat de einddatum van contract loopt tot midden 2013 en dat bij opzegging een vergoeding wordt aangerekend van de optelsom tot het einde van het contract. De medewerker van Belgacom zei dat dit niet klopte en ging mij dit bevestigen via mail door de algemene voorwaarden door te sturen. Tot op vandaag heb ik nog steeds geen bevestiging ontvangen en blijf ik met dezelfde vraag zitten.

Kan ik mijn contract kostenloos opzeggen? Want een jaar laten bijtekenen onder valse beloftes was toch even de druppel die de emmer deed overlopen.

Alvast bedankt voor de info!

8 reacties

Reputatie 1
Badge
De contracten van Belgacom waren vroeger inderdaad jaarcontracten, die na 1 jaar een contract worden van onbepaalde duur. Die lopen dan dus gewoon door en kan je met een opzegtermijn van 1 maand opzeggen. Gedurende dat 1e jaar opzeggen doe je beter niet, omdat dat je evenveel kost als het contract gewoon uitlopen...

Met de nieuwe telecomwet (vanaf 1 oktober) is elk contract gratis opzegbaar vanaf 6 maanden. Zowel Belgacom als telenet zijn echter verder gegaan : elk nieuwe contract vanaf 1 juli is gratis opzegbaar (met een opzegperiode van 1 maand). Voor bestaande contracten is het dus nog altijd die 6 maanden (maar omdat je een "nieuw" contract hebt, kan je dit dus wel al onmiddellijk opzeggen).

Om zeker te zijn bel je wel best nog eens naar de support, maar bovenstaande is wel waar het op neer komt...

De aangepaste algemene voorwaarden kan je trouwens hier vinden : http://www.belgacom.be/onetelco/be-nl/plain-topic/p_general_conditions.page.
Patrick_V,

Alvast bedankt voor de snelle reactie!

Dus door de verlenging van mijn contract word ik aanzien als 'nieuw contract' en kan ik meteen opzeggen (lees 1 maand)?

Ik vind het zeer verwarrend dat er dan op de laatste faktuur staat dat ik nog een contract heb tot juni 2013 (dus bepaalde duur)... En in de kleine lettertjes staat de clausule van de opzegvergoeding (lees 10 maand x 99 euro).

En als men mij telefonisch bevestigd via klantendienst dat dit kostenloos is (wat ze vrijdag gedaan hebben) kan ik daar dan vanuit gaan, want dit staat uiteraard niet op papier! Ook in de algemene voorwaarden op de Belgacom site is hier niets van terug te vinden (dateert wel al van 2003).

Bedankt voor de hulp

Groetjes Steven
Reputatie 1
Badge
De algemene voorwaarden in de link die ik je gegeven heb zijn wel de nieuwe versies (dus vanaf deze maand). Je kan daar misschien ook eens in bladeren. De opzegvergoeding bij nieuwe contracten zou daarin moeten verdwenen zijn : maar ik heb het wel niet nagelezen (ik weet ook niet welk contract je juist hebt).

Ik zou persoonlijk EVA via dit forum eens contacteren (je kan hier persoonlijke berichten sturen). Dan krijg je in je postvak in een antwoord terug, en dan staat het antwoord van Belgacom wel zwart op wit.

Eigenlijk wel jammer dat een korting (welliswaar een te kleine) ervoor zorgt dat je Belgacom de rug toekeert...
Ik zal zeker EVA contacteren hiervoor. Alvast bedankt.

Ik zal eerlijk zijn met betrekking tot het weggaan bij Belgacom.

Laat ik eerst zeggen dat ik zeer tevreden ben over de diensten van Belgacom. Ik heb nooit problemen gehad met betrekking tot onderbrekingen, technische problemen of kwaliteit.

Echter fakturatie was een ander punt. Ik ben nu reeds 3 jaar klant bij Belgacom (Tv, internet en telefonie) en kan me niet herinneren wanneer ik de laatste keer een correcte faktuur ontvangen heb. Mijn fakturatie is om de twee maand alsook mijn gesprekken met de klantendienst. Eerste 4 maand was de korting van het pack niet inorde. daarna decoder teveel aangerekend. Dan een te vroege fakturatie van het telefonie abo enz.... Nu deze korting. Zoals ik zei het was de druppel.

Ik ben 3 jaar geleden overgestapt op Belgacom puur voor het Belgisch voetbal. Nadat de rechten werden toegewezen aan een andere opperator was ik niet van zin om over te schakelen. Dit omdat de kans groot is dat dit om de 3 jaar kan gebeuren. Maar dit gecombineerd met de fakturatie problemen maakt de keuze toch wel gemakkelijker.
Reputatie 1
Badge
Elsa, welke naam zou dat moeten zijn ? En wat is een tijdje geleden ? Ik ben maar terug bij Belgacom sinds begin juli...

En welke stijl bedoel je eigenlijk ?
Deze stijl heb ik in een ander post min of meer uitgelegd maar ik ga niet verder meer discussieren want het is hier de bedoeling van het forum van mensen te helpen en aan dergelijke discussies heeft niemand nog wat aan.


Reputatie 1
Badge
Elsa : als je A zegt moet je B zeggen. Wat wil je eigenlijk weten ? Je stelt een vraag, maar als het antwoord ook een tegenvraag inhoudt steek je je hoofd in het zand.

Zorg gewoon dat je de zaken duidelijk houdt, in plaats van op deze manier rond de pot te draaien. Met "min of meer" hoef ik niet tevreden te zijn...
Ok Patrick_V jij helpt mensen met problemen en vragen op de manier die jij goed vindt uiteraard

en ik op mijn manier en nog anderen op hun manier, meer moet daar niet over gezegd worden.

Reageer